16-vuotiaan tytön hiusten oheneminen?
Heips!
Kirjottelen tälläisestä mieltä painavasta asiasta, kun tyttärelläni on ohentunut tuo tukka jonkun verran. Ei nyt kauheasti, kun aina on kuitenkin aika hento hiuslaatu ollut, mutta joskus pienempänä oli paljon vahvemman olonen tukka johonkin 12-vuotiaaseen saakka ja sit alko toi oheneminen, näkee latvoista esim. et ne on aika hamppua ja ennen oli vahvat.
Joskus 13-vuotiaana tyttö alko sit värjäämään tukkaansa ja muutenkin käsitteli aika radikaalisti. + stressiä oli tosi paljon koko ylä-aste aika niin sit sitä tukkaa irtosi oikeen vetämällä.
Joskus yhdeksännellä luokalla tyttö lopetti sit kokonaan värjäyksen ja laittoi hiusten käsittelyn ihan minimiin.
Ylä-asteelta päästyään niin on jättänyt ne minimi käsittelytkin pois, ainoastaan harjaa ja muutenkin ottanut käyttöön paremmat hiustenhoito tuotteet + ravintoa parannettu + stressiä ei enää ole. Huomattu on että hiusten lähtö on onneksi loppunut. :) enää lähtee normaalilla tavalla. Mut se mikä tässä häiritsevää on, niin tuolta päälaelta pilkottaa ihan kuin sellainen kalju kohta? Tai se hiusjakaus menee tuonne takaraivolle asti ja sit sen vierestä lähtee semmosia pienempiä ihme jakauksia jotka näyttää kohdilta ettei niissä hiuksia olisi. Ovat kuulemma tosi häiritseviä ja muiden silmissä ne näyttää kaljuilta kohdilta... onko tässä nyt kyse sitten pyörteistä vai mistä?? kun peilin kautta koitettiin tsiikailla niin ihan kun siinä olisi ollut pienen pieniä pilkkuja tyhjillään eli niitä kohtia mistä ennen on hiuksia kasvanut... hmmm
Täytyykö huolestua kun tukkaa ei kuitenkaan tupottain lähde?
Ja muuten tyttö on ihan normaali. Mitä tuota nyt turvonneet silmänaluset aika usein ja mustat renkaat, todella mustat. Ja sitten joskus jotain kuukautishäiriöitä kait ollu? Tai en tiedä liittyykö ne sit johonkin ihan normaaliin juttuun ovulaatioon tai tämmöseen vaan. Lääkärissä pitäis jossain vaiheessa tutkituttaa se.
Kommentit (16)
Syöhän tyttäresi monipuolisesti? Nukkuuko tarpeeksi? Minä en nukkunut tuon ikäisenä...
Äiti huolestui hiuksistani samalla tavalla ollessani 15-vuotias (tyypillisesti epäili heti syöpää...) Minulla oli lapsena paksu ja vahva pitkä tukka, mutta ysiluokalla siitä paksuudesta lähti puolet. Stressasin paljon koulusta, mutta en juuri värjännyt tai muuten käsitellyt hiuksia silloin. Söin normaalisti. Äiti syötti minulle merileväkapseleita, mutta ei niistä ollut apua. Hiuspohja-analyysiinkin mutsi olisi halunnut minut viedä.
Koko juttu taisi johtua vain aikuistumisesta ja hormoneista, sillä tukka alkoi lukiossa taas voida paremmin. Nyt 10 vuotta myöhemmin se on ihan mukavan paksu, mutta ei todellakaan sellainen kuin ennen murrosikää.
Tunnen kaksi nuorta miestä, joille ilmestyi kaljuja kohtia stressin myötä. Hiukset kasvoivat kuitenkin takaisin.
Tytön mummolla on ollut kilpirauhas ongelmia kyllä, joten sitä minäkin olen miettinyt että se olisi syytä tarkistuttaa jossain vaiheessa.
No ei tuo kyllä pälvikalju ole luojan kiitos että... lääkäri on joskus katsonut aiemmin tytön tukkaa ja sanonut ettei täällä mitään pälvikaljua kyllä ole, mutta tuosta takaraivolta hiukset vähän ohentuneet, eikä meillä suvussakaan tuota pälvikaljuutta kulje
No tuo syöminen on kyllä välillä vähän, niin ja näin. Syö kyllä paremmin kuin ennen. Mutta, esim. maitotuotteita ei käytä mitenkään erityisen paljon mitä vähän aamulla syö jogurttia ja joskus sit juustoa laittaa leivälle, sit tietty suklaata ja tämmöstä, mut ei varsinaisesti mitenkään maitoa juo. Et tiedä sit onko kalsiumin puutosta? Monivitamiini tabletinkin nappaa silloin tällöin.
Ja käy kyllä ulkona liikkumassa. Ja kyllä sitä uutta hiusta tuolta päälaelta kasvaa, mut se yks kohta on kuitenkin hiukan häiritsevä... 
Et johtuskohan siitäki nuo turvonneet silmänaluset ja et ne on mustat ja vaikuttaahan se hiuksiinkin...
On ne nyt kyllä selvästi vahvemman oloset ja kiiltää, mitä silloin kun niitä käsiteltiin rankasti! MUT SE JAKAUS SIELLÄ PÄÄNTAKANA ARGGGGGH. :S
Uskallanko muuten tytön enää antaa värjätä edes hiuksiaan vaikka jollain hellemmällä luomuvärillä? Kun ei tuo oma väri ole hänen mielestään mitenkään kovin kaunis, semmoinen maantienharmaa...
se on ainakin minulla auttanut selvästi ohueen/ohenevaan tukkaan. Saa apteekista.
Mut hitsi että mie pelkään tuota pälvikaljua...
Miten sitä voi ehkäistä??
No stressi ainakin vaikuttaa, ja sit varmaan ruokavalio hyväks ja et oikeenlainen rytmi siinä syömisessä, et menis säänölliseen aikaan nukkumaan ja nukkuis hyvät unet... vaikuttaakos kahvin juonti?
Suosittelen jotain multivitaa myös. Saattaa olla rauta anemiaa tai vitamiininpuutteista johtuvaa anemiaa jos on tummat silmänaluset. Sekin osaltaan saattaa heikentää hiuksia.
Minulla oli teininä todella pitkät hiukset, mutta sitten joskus 17 wee pilasin ne värjäämällä. Lopetin värjäämisen, mutta värjäämisen seurauksena hiukset olivat kuivuneet niin pahasti että haaroittuivat ihan jumalatonta vauhtia. Haaroittuminen ja katkeileminen sitten jäi ongelmaksi, koska se levisi uuteenkin kasvaneeseen hiukseen kun latvat olivat huonokuntoiset. Tämä nyt on sitten vasta monen vuoden päästä korjautunut, mutta pitkään hiuksissa oli sellaisia kokonaan katkenneita osioita. Varmaan näytti harvahiuksiselta/kaljulta kun tukka meni kuivuudesta katki jo läheltä päänahkaa.
Se kalju kohta voi tosiaan johtua hiusten katkeilusta.
Mutta kävisin näyttämässä tyttöä kuitenkin lääkärissä ja otattamassa kokeet, jotta tietävät sitten varmasti mistä johtuu. 
Ehkä pitäis jotain rautamehua tai tällästä ottaa, pienempänä tytön mummo juotti sille semmosesta valmistetta.
Nyt on menny noi jutut vähän hälläväliä kun on kasvanu. Mut parempaan suuntaan kuitenkin on nyt menty!
Kilpirauhaset tyttö haluaa senkin takia tarkastuttaa, että kuulemma kun rupeaa joskus parinkympin jälkeen haaveilemaan perheen perustuksesta niin sehän jos ei ole kilpirauhanen kunnossa nii voi aiheuttaa ongelmia myös vauvalle tai jopa keskenmenoja... hurrr
Mulla on luonnostaan sellaiset punapigmenttiset vaaleanruskeat hiukset. Suosittelisin olemaan kokonaan värjäämättä, koska minun lettini ainakin menee heti pilalle jos laitan värin päähän. Olen pari kertaa kokeillut sen 17 vuoden ikänä tehdyn värikatastrofin jälkeen. Mulla ainakin kevytväritkin jämähtää pahasti hiuksiin, että niistäkin jää juurikasvu jos ei laita juuri oman väristä.
En nykyään värjää enää ja hiukset ovat taas todella hyväkuntoiset kun viimeisestä värikokeilusta on yli 3 vuotta. Kestävät muotoiluakin paremmin kun eivät ole rasittuneet hiusväreistä.
Ei se oma hiusvärikään välttämättä ruma ole kun hiukset kasvavat pidemmiksi ja ovat terveen näköiset. Tykkään nykyään omasta väristäni, mutta teini-iässä piti tietenkin kokeilla kaikkia muitakin sävyjä... Itseensä sitten saa lisää väriä vaikka meikkaamalla vaikka hiukset olisivatkin ihan naturaalit. 
Sitten voisit sivusilmällä seurata, nyppiikö itse hiuksiaan. Googlaa trikotillomania. Tosi häpeän tunteita herättävä vaiva. Ole hienotunteinen jos tästä kyse.
Mut mitä ootte mieltä näistä luomuväreistä, niidenhän ei pitäis vahingoittaa tukkaa??
PCO eli monirakkulaiset munasarjat? Kannattaa käyttää myös gynekologilla.
Itselläni on oireillut nimenomaan hiustenlähtönä 12vuotaasta asti. Ei ole juuri muuten heikentänyt elämänlaatua, olen jopa saanut kaksi lasta suht helposti. Viestisi pisti silmään kun toi hiustenlähtö kuulosti ihan samalta kuin mulla. Kannattaa googlettaa, löytyy paljon lisätietoa.
Eikä niitä tyttärellä ole.
Mutta kamalaa olisi kyllä tuo lapsettomuus...
Selvisikö syy tytön hiustenlähtöön?
jotain tuntuis olevan vialla. Veikkasin ekana huonoa syömistä, ts. jonkun ravintoaineen vakavaa puutosta, mutta kerroit, että olette panostaneet ravintoonkin.
Pälvikalju tulee mieleen sairauksista, mutta mitenkäs se sitten tummiin silmänalusiin liittyy..?
Käykää lääkärissä ja verikokeissa, saatte itsekin varmuuden sitten.