Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka hakee lapsesi päivähoidosta, jos sinä ja miehesi joudutte auto-onnettomuuteen?

Vierailija
25.04.2012 |

Tuli mieleen tuosta aiemmasta keskustelusta, päivähoito+sairaslapsi.

Päiväkotiin, ainakin niihin missä lapseni ovat olleet ja missä itse olen töissä ollut, ON ollut PAKKO ilmoittaa VARAHAKIJA. Jonkun nimi ja numero on papereihin saatava.

Juurikin onnettomuuksien (auto/tulipalo/pommi/tms) varalta.

Jonkunhan se lapsi on hoidosta haettava, jos äiti ja isä ei oikeasti kykene!

Vai meinaatteko, että se ihana päiväkodintäti istuu lapsenne kanssa yötä myöten päiväkodissa ja odottaa? Samalla sen päiväkodintädin omalapsi ja perhe ihmettelee, kun äitiä ei näy.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai pääasia ole lait ja aetukset vaan LAPSEN PARAS, että olisi joku tuttu hakija, eikä tarvi lähteä viranomaisten mukana vastaanottokotiin, jos jotain tapahtuu.

Päivähoitolaki ei sellaista edellytä. Ja miten sellaisen ilmoittaa, jos varahakijaa ei yksinkertaisesti ole? Keksitään päästä joku henkilö? Jääkö ilman päivähoitopaikkaa, jos ei varahakijaa ole?

Vierailija
22/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli merkitty varahakijoiksi vanhempani ja anoppini. Heille oli lupa antaa lapset mukaan, vaikka asiasta ei olisi erikseen ilmoitettukaan (hakivat usein lapset jo aiemmin päiväkodista, kuin mihin vanhemmat olisivat pystyneet).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meillä ei ole varahakijaa ilmoitettuna. Ei ole ketään ketä ilmoittaa. Vasta ollaan muutettu ja kaikki tutut asuu suht kaukana tai ei ole niin tuttuja, että voisi ajatella varahakijaksi.

Toisaalta meillä olisi ihan mahdollista, että kukaan ei tulisi lapsia hakemaan. Mies on usein matkoilla ja riittäisi siis, että minulle jotain tapahtuisi. Tosin luotan siihen, että siinä tapauksessa saisivat kyllä mieheni kiinni ja hän saisi jonkun paikalle järjestettyä. Mutta olisiko se sitten sossun tätiä parempi vaihtoehto? Ei lapset ko. henkilöä todennäköisesti kuitenkaan tuntisi.

Pitänee kuitenkin miettiä joku numero päiväkotiin annettavaksi. Jos ei muuten, niin sillä, jos eivät miestä kiinni saa.

Vierailija
24/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotikaverin äidin.

Vai ettekö tunne heitäkään?

Vierailija
25/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole isovanhempia jotka voisivat hakea.

Vierailija
26/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ole elämässään siis yhtään muuta aikuista kuin vanhemmat? Ei mummeja, kummeja, tuttuja perheitä, ystäviä, setiä, tätejä?

että ei välttämättä ole. Isovanhemmat kuolleet tai satojen kilometrien päässä, ei ole kastettu eikä siten ole kummeja, tutuilla perheillä ja ystävillä omat lapset, eivätkä voi lähteä omasta työstään toisten lasten takia, kaikilla ei ole sisaruksia.

Ja edelleen, mikään laki ei velvoita varahakijan ilmoittamista. Eikä kukaan jää ilman päivähoitopaikkaa, jos ei varahakijaa ole.

Vierailija
27/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotikaverin äidin.

Tietysti jos on kotiäiti tai työtön, niin sitten voisi toimia varahakijana, mutta jos on itse työelämässä ja jos on etenkin omia lapsia, niin ei sitä voi olla hälytysvalmiudessa toisten lasten takia.

Vierailija
28/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan kummitäti ja kummisetä...

Vierailija
29/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos molemmat vanhemmat kuolevat, joten erillistä varahakijaa ei tarvita.

Ihan samalla tavalla päivystävä lastenkoti ottaa ne lapset, joita ei päiväkodista noudeta, ei ne hoitajat sinne yöksi jää.

Vierailija
30/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai pääasia ole lait ja aetukset vaan LAPSEN PARAS, että olisi joku tuttu hakija, eikä tarvi lähteä viranomaisten mukana vastaanottokotiin, jos jotain tapahtuu.

Päivähoitolaki ei sellaista edellytä. Ja miten sellaisen ilmoittaa, jos varahakijaa ei yksinkertaisesti ole? Keksitään päästä joku henkilö? Jääkö ilman päivähoitopaikkaa, jos ei varahakijaa ole?

se kun on maahanmuuttajia eikä lapsia varten.

Vierailija
31/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varahakijoina on naapurin iskä ja toinen varahakija on ystäväni, joka asuu parin km:n päässä. Isovanhemmat asuu 250 km päässä, todennäköisesti sieltäkin muutaman tunnin varoitusajalla joku heistä pääsisi tulemaan, 3 isovanhempaa neljästä on eläkkeellä.

Vierailija
32/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti lapsen olis hakenut sosiaaliviranomaiset, ja sit mummo tms. kun olis ehtinyt. Meillä kun varahakijat ei olleet ketään aina-valmiina-päivystäjiä, vaan kyllä heilläkin olis kestänyt hakemaan sen aikaa, että päiväkodin hoitajat olis jo lähteneet kotiin. Sosiaalityöntekijä olis hakenut, ja sit varahakija sieltä mihin ne sossut nyt oliskin lapsen vieneet.

Lapsi nyt jo koulussa ja varmaan nyt menis tämmösessä tapauksessa kaverille/naapuriin ja mummo tulis sit meille kun ehtis.

Vierailija
33/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotikaverin äidin.

Tietysti jos on kotiäiti tai työtön, niin sitten voisi toimia varahakijana, mutta jos on itse työelämässä ja jos on etenkin omia lapsia, niin ei sitä voi olla hälytysvalmiudessa toisten lasten takia.

Ja minä olen aina valmiina lähtemään, jos tulee sellainen tilanne tai hätä, että todellakin joku ystävän lapsi tarvitsee apua. En mä nyt lähde kenenkään unohtuneiden lapasten takia, mutta auto-onnettomuuden takia todellakin. Olen esimies asemassa, mutta lapset hätätapauksissa aina ensin.

Vierailija
34/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman tarhan äidin tai isän puhelinnumeroa? Mullakin on ainakin seitsemän.

Vierailija
35/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummi (minun äitini) ja täti (sisareni, jonka lapsi on samassa ryhmässä meidän lapsen kanssa) ja hänen miehensä.

Meillä on tosi hyvin asiat, sillä asutaan 2km sätellä toisistamme ja mummi hakee mtös sairaan lapsen.

Ihmettelen kyllä, että eikö juuri tällaisia HÄTÄtilanteita varten, jolloin vanhemmat makaavat sairaalassa tajuttomina, ihmisillä olisi ketään aikuista lähipiirissä joka voisi lapset hakea päivän päätteeksi.

Ei näitä aikuisia tietty varahenkilöiksi nimetä, mutta minun ystävistäni kuka tahansa hakisi lapsen hätätilanteessa. Lapselle järjestyisi kyllä paikka muualta, kuin sossujen järkkäämänä. Eri asia suostuisivatko pk:sta antamaan lapsen heidän mielestään vieraalle hakijalle...

Vierailija
36/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli päiväkodin on tiedettävä tarkasti, ketkä ovat vanhempien valtuuttamia hakijoita ja vanhempien pitää etukäteen ilmoittaa, että varahakija on tulossa. Muutenhan sieltä pihasta voisi kuka vain varahoitaja käydä lapsen nappaamassa.

Ei siis riitä, että soittaa naapurin hakemaan.

Vierailija
37/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman tarhan äidin tai isän puhelinnumeroa? Mullakin on ainakin seitsemän.

Eikö tässä ollut kyse varahakijasta vanhempien auto-onnettomuuden vuoksi? Jos vanhemmat makaa sairaalassa tajuttomia, ei siinä kännykkään tallennetut numerot auta.

Omalla lapsella on päiväkotiin ilmoitettu varahakijoiksi mummot ja tädit, mutta ymmärrän, jos jollain on vaikeuksia nimetä varahakijaa esim uudella paikkakunnalla. Itse en ainakaan ketään puolituttua naapuria tai leikkipuiston äitiä nimeäisi. Ja miten suosittelette kriisitilanteessa lasten lykkäämistä mieluummin esim pintapuolisesti tuntemallenne naapurille kuin ammattitaitoisten sosiaalityöntekijöiden huolehdittavaksi?

Vierailija
38/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut puhetta tuosta päivähoidossa. Todennäköisesti lykkäisivät lapsen veljelleni, jolla myös lapsi samassa paikassa hoidossa. Tai sitten menisi sosiaalihuollon kautta.

Eipä sitä vain kaikilla ole tuollaisia varahakijoita, joten tuskinpa tuo mikään pakko siis on. Lapset menevät sitten sijoitukseen.

Minusta tuossa on nyt pienin murhe se jos päiväkodintädin perhe vähän ihmettelee missä äiti viipyy, jos itse on kuollut tai koomassa. Luulen että aika moni päiväkodin tätikin on tätä mieltä.

Vierailija
39/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole varahakijoiden ilmoittamista edellytetty eikä siksi ole ilmoitettu. Kaikki ystävät töissä ja isovanhemmat eri paikkakunnalla. Jos molemmat vanhemmat joutuisivat vaikkapa vakavaan onnettomuuteen, niin kyllähän sieltä sairaalastakin varmasti ilmoitettaisiin lähiomaisille (vanhemmat) jotka sitten vaikka lentäisivät paikalle mutta valitettavasti lapset varmaan sitten pariksi tunniksi joutuisivat sinne sosiaalityöntekijöille. Voisin tietysti ilmoittaa parikin ystävää varahakijoiksi, mutta en haluaisi että heille sitten soiteltaisiin turhaan jos lapsi vaikka oksentaa. Joskus on käynyt niin että kun lapsi on esimerkiksi oksentanut, on päiväkodin täti ehtinyt soittaa sekä minulle että miehelle niin että ei ole ihan heti pystytty vastaamaan mutta on soitettu tyyliin minuutin päästä takaisin.

Vierailija
40/41 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaannu hakemaan lasta eikä vanhempia saada puhelimeen, hoitaja ilman muuta soittaa lastensuojelun päivystyksestä tädit paikalle. Ja niin on hyvä, lapsista pidetään kyllä huolta, ei jätetä päiväkotiin yöksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan