Koulutettu työtön, miksi et pääse töihin, minkä uskot olevan syy?
Minulla on AMK sosiaalialan koulutus, ja töihin olen hakenut kolme vuotta (lapset 3v ja 4v)
Haastatteluihin olen päässyt todella hyvin, parhaina viikkoina jopa 5 haastattelua, mutta pidemmälle en ole päässyt.
Syyksi uskon ihmisten asenteita; pieni puhevika ja hieman alentunut kuulo. Järjenjuoksussa ja työkyvyssä ei mitään vikaa. Yksi työnantaja suositteli puheen ja kuulon kuntoutusta ihan pokerina päin naamaa. Tämän jälkeen työhaastatteluihin meno on ollut aina vaikeampaa kun on vedottu syihin joille en voi mitään.
Millä te maratontyöhaastatteluissa juoksijat jaksatte tsempata?
Kommentit (28)
myös tapauksen jossa huivipäinen nainen sai potkut työpaikaltaan huivin takia, selvää syrjintää, vaikka itse en käytä huivia
tilannekartoituksia, millaista apua, terapiaa tai apuvälineitä asiakas tarvitsisi esim. kotona selviytyäkseen, mihin tukiin hän olisi oikeutettu, neuvontatyötä jota ei kovin hälyisäksi työksi mun mielestä voi laskea.. Kuulovika ei ehkä olekaan se kaikkein suurin syy, vaan se lievä puhevika, joka sekään ei ole niin paha, että olisi tarvinnut toistaa sanomaani sen takia että joku ei olisi ymmärtänyt.
Ironista sinällään, että minä joka tiedän miltä tuntuu olla "tiskin toisella puolella" ja osaisin asiakkaat ehkä jopa paremmin kohdata kun normitallari, en sitten sitä työtä saakaan..
Itse olen vielä yliopiston kirjoilla ja teen diplomityötäni parhaillaan. Mutta olen jo kauhulla ajatellut edessä olevaa työnhakua.
Työkokemusta ei ole omalta alalta ollenkaan, kielitaito on yleiseen tasoon nähden puutteellinen, enkä muutenkaan ole "menestyvän, hehkeän uranaisen kuva" :)
Itsevarmuutta kaipaisin aimo annoksen lisää.
Kurjinta sinun tilanteessasi on se, jos olet oikeassa ja työttömyyden syynä on sinulla täysin itsestäsi riippumaton asia, tuo puhevika. Siis se, että et voi tehdä itse mitään asian korjaamiseksi. :(
Iso hali sulle. toivottavasti tärppää!
Te olette kaikki naisia, ja hyvin suurella todennäköisyydellä kuulutte johonkin allaolevista ryhmistä:
- lapseton nuori nainen: ei kannata ottaa töihin, koska tekee lapsia ennemmin tai myöhemmin, sitten on pois lasten sairastelujen vuoksi
- pienten lasten äiti: ei kannata ottaa töihin, koska voi tehdä vielä lisää lapsia ja on jo entistenkin vuoksi koko ajan pois, yksi tai toinen on kipeä jne.
- vanhempi nainen, ei lapsia tai lapset jo isoja: ei kannata ottaa töihin, koska sille pitää maksaa paljon isompaa palkkaa kuin nuoremmille ja se jaksaa länkyttää ay-asioista ja niin no, kohta tulee ne vaihdevuodet ja nainen muuttuu hormonihirviöksi joka tuhoaa työpaikan hengen ja on naistenvaivojen vuoksi koko ajan pois
Oikeastaan naisella on vain muutama vuosi ihanteellista työikää, jossain tuossa 40 ja 50 vuoden välillä....
Koulutukselle ei hirveästi kannata panna painoa koska joka tapauksessa kaikki ovat nykyisin hyvin koulutettuja, yli 60 prossaa ikäluokasta joko tiedekorkeakoulussa tai ammattikorkeassa.
t. urautunut henkilöstösihteeri (varmuuden vuoksi lienee vielä syytä ilmoittaa, että ylläoleva viesti saattaa sisältää ironiaa)
Itse olen vielä yliopiston kirjoilla ja teen diplomityötäni parhaillaan. Mutta olen jo kauhulla ajatellut edessä olevaa työnhakua.
Työkokemusta ei ole omalta alalta ollenkaan, kielitaito on yleiseen tasoon nähden puutteellinen, enkä muutenkaan ole "menestyvän, hehkeän uranaisen kuva" :)
Itsevarmuutta kaipaisin aimo annoksen lisää.
Kurjinta sinun tilanteessasi on se, jos olet oikeassa ja työttömyyden syynä on sinulla täysin itsestäsi riippumaton asia, tuo puhevika. Siis se, että et voi tehdä itse mitään asian korjaamiseksi. :(
Iso hali sulle. toivottavasti tärppää!
Missä teet diplomityötä jos ei ole työkokemusta
itsekunnioituksen ja -tunnon säilyttämiseen työelämän kannalta. Muuten elämä kuosissa, on ihana mies, kaksi mahtavaa mukulaa jne. Se vain takaraivossa vaivaa, pikkuhiljaa nakertaa, miksei minua huolita.
Ehkä jonain päivänä
Nainen joka ei sijoitu työelämään alkaa tehdä lapsia ja sitten se nainen ei sijoitu työelämään.
Nyt selvennykseksi, minulla on lapsia mutta olen hankkinut työkokemusta jonkavturvin sijoitus työelämään. Pelkkä koulutus ei usein auta.
Uskon syyn olevan rasismi koska en näytä suomalaiselta, vielä löytyy paljon niitä ihmisiä jotka ajattelevat että esimerkiksi kaikki romanit tai somalit olisivat varkaita. Aina toivotetaan menestystä tai jätetään vastaamatta työhakemukseen, sitten viranomaiset syyllistävät kun ei ole "mihinkään koskaan haettu" ehkä ainoa vaihtoehto lähteä ulkomaille töihin tai ottaa joku kaikkien saatavilla oleva työ?
t. todella pettynyt