Koulutettu työtön, miksi et pääse töihin, minkä uskot olevan syy?
Minulla on AMK sosiaalialan koulutus, ja töihin olen hakenut kolme vuotta (lapset 3v ja 4v)
Haastatteluihin olen päässyt todella hyvin, parhaina viikkoina jopa 5 haastattelua, mutta pidemmälle en ole päässyt.
Syyksi uskon ihmisten asenteita; pieni puhevika ja hieman alentunut kuulo. Järjenjuoksussa ja työkyvyssä ei mitään vikaa. Yksi työnantaja suositteli puheen ja kuulon kuntoutusta ihan pokerina päin naamaa. Tämän jälkeen työhaastatteluihin meno on ollut aina vaikeampaa kun on vedottu syihin joille en voi mitään.
Millä te maratontyöhaastatteluissa juoksijat jaksatte tsempata?
Kommentit (28)
eikä työtä - edes sellaista joka ei vastaa ammattia - ei saa, niin alkaahan se ottaa kupoliin. On se kumma kun ei siivoojan tai kaupankassan töihinkään kelpaa kun olet erilainen. Alkaa pikkuhiljaa syömään itsetuntoa rankalla kädellä. En haluaisi katkeroitua, mutta pikkuhiljaa kateus "normaaleja" ihmisiä kohtaan ahdistaa yhä enemmän.
Tahdon töihin!
Joku niistä muista hakijoista on vaan sopivampi, sukulaisempi, kokemattomampi = pienipalkkaisempi ilman kokemuslisiä, ennestään töissä siinä paikassa, tutumpi, ...
Ei maisteria oteta kaupan kassaksi eikä siivoojaksi, eikä mihinkään muuhunkaan sellaiseen hommaan, johon on aivan tarpeeksi alalle koulutettuja ja kokeneita hakijoita.
lisäksi ehkä se, että olen ujo ja vaikka miten tsemppaan ja näyttelen haastatteluissa, taitaa se ujous/hiljaisuus näkyä kuitenkin läpi, enkä saa annettua sellaista vaikutelmaa, että kokemuksne puutteesta huolimatta minut kannattaisi palkata.
Ja outoa kyllä tuntuu siltä, että noihin siivoojan ym. paikkoihin ollaan vielä haluttomampia edes kutsumaan haastatteluun, haastattelut ovat yleensä olleet oman alan paikkoja kuitenkin, vaikka luulisi, että vähällä kokemuksella kutsuttaisiin juuri noihin siivoojan ym. paikkoihin.
Tsempata en hirveästi jaksa, olen alkanut ottaa työhaastattelut sellaisina keskusteluina, joissa en edes toivo saavani työtä, mutta yritän vain esittää itseni hyvässä valossa. Se, että jatkuvasti toivoo vie niin paljon voimia, että pää ei kestä, on helpompi tehdä tästä rumbasta vain sellaista rutiinia.
Se perus vastavalmistuneen maisterin ongelma: helpompiin oman alan hommiin liian korkea koulutus ja vaativampiin liian vähän työkokemusta.
Ja sitten vielä ne 100-150 muuta hakijaa joka ikiseen haettuun paikkaan.
se on todella ikävää. Samaa arvelen kuin joku toinenkin vastaaja - paras mahdollisuus on työllistyä, jos tunnet jonkun jolla painoarvoa joka voi sua suositella johonkin paikkaan.
Olet varmaan kaikille tutuillesi kertonutkin millaisia töitä haet, mutta ehkä kannattaa tehdä uusi "kierros". Kertoa, millaisista töistä olet kiinnostunut ja pyytää vinkkaamaan, jos kuulevat mistään sopivasta.
Työnhaku on kyllä karua puuhaa ja helposti syö itsetuntoa. Pitää vaan koettaa pitää muut elämänalueet vireinä, ettei se työnhaku ja jatkuvat hylsyt vie elämäniloa.
Tsemppiä! Toivottavasti sulle löytyy joku väylä työelämään!
kaiken kaikesta tietävä ja osaava jumalolento. Olen oman alani osaaja, mutta aina vaan löytyy jokin taito, mikä minun pitäisi lisäksi osata. Pelkkä halu opetella nuo asiat eivät riitä työnantajalle, vaan valmis pitäisi olla. Lisäksi haluaisin saada työstä palkkaa, mielellään sellaista millä elää. Pääsen yleensä haastatteluun, mutta siihen se sitten jää. En ole ulkoisesti epämiellyttävä, en päällepäsmäri mutten mikään hissukka. On kokemusta, mielipiteitä ja myös taitoa kuunnella. Luultavasti hommiin otetaan aina joku jo entuudestaan tuttu ihminen, siksi avoimet hakemukset ovat yleensä yhtä tyhjän kanssa.
Se perus vastavalmistuneen maisterin ongelma: helpompiin oman alan hommiin liian korkea koulutus ja vaativampiin liian vähän työkokemusta.
näinpä!
Puuttuvan työkokemuksen vuoksi en pääse koulutusta vastaaviin töihin ja helpompiin hommiin (joihin mielelläni menisin) olen ylikoulutettu. Ikäkin painaa. Ajattelin tehdä hanttihommia niin kauan kunnes velat on maksettu ja sitten teen luovaa työtä yhteiskunnan myötämielisellä avustuksella.
näinpä!
Moni vastavalmistunut KTM tahtoo ihan perustason assarihommastakin vähintään 4000 euroa kuukaudessa. No way. 2300 eurolla / kk saa samaa hommaa tekemään traden tai merkonomin.
Haasta ne oikeuteen syrjinnästä!
Kun sitä ei oikein voi todistaakaan, että se olisi se perimmäinen syy. Uskon vilpittömästi että on mennyt ohitseni ihmisiä vain miellyttävämmän puheen ja itsevarman esiintymisen ansiosta. Joillakin tuntuu olevan oletus, että kun ei ole ihan keskivertokansalaisen kuuloinen&oloinen, niin sitten on sen perusteella tyhmempi/pätemättömämpi samaan työhön kuin se nätti ja kivan kuuloinen. Olisin työtäpelkäämätön, uutta oppimaan halukas, mutta koulutus valuu hukkaan - kokemus ei kartu, kun töihin ei pääse näillä eväillä..
Mun työkeverilla on kuulon alenema ja sille saa aina huutaa niin että naapurihuoneessakin kuulevat. TYöasioissa ei niin haittaa, mut eipä viitsi paljon omia asioita jutella =)
paljon hakijoita? Ja kaikki KTM?
näinpä!
Moni vastavalmistunut KTM tahtoo ihan perustason assarihommastakin vähintään 4000 euroa kuukaudessa. No way. 2300 eurolla / kk saa samaa hommaa tekemään traden tai merkonomin.
näinpä!
tältä palstalta ettei kannata myydä itseään halvalla. Täällähän kaikki saavat vähintään 5000 euroa kk ihan amiskoulutuksella ja työviikon pituus on maksimissaan 20 tuntia.
Kesät on ainakin mulla mennyt töissä, osittain oman alan ja osittain muissa. Mutta vaikka olisi koko opiskeluajan tehnyt koulutusta vastaavia kesätöitä, ei se riitä vielä kovinkaan vaativiin asiantuntijan/ johtajan hommiin.
Ja tuosta palkkavaatimuksesta sen verran, ettei ainakaan omissa opiskelukavereissa ole yhtään sellaista, joka olisi neljää tonnia assarihommista (tai mistään muistakaan) pyytämässä.
Nykyisestä työstäni saan reilusti alle 2000 e kuussa ja palkkavaatimukset tuleviin töihinkin on hyvin maltillisia. Tosin liian pientäkään palkkaa ei tietty kannata pyytää.. Ei ole helppoa. :D
Pitkä tauko työelämässä ja ylikoulutettu (2 akat. tutkintoa).Puuttuvan työkokemuksen vuoksi en pääse koulutusta vastaaviin töihin ja helpompiin hommiin (joihin mielelläni menisin) olen ylikoulutettu. Ikäkin painaa. Ajattelin tehdä hanttihommia niin kauan kunnes velat on maksettu ja sitten teen luovaa työtä yhteiskunnan myötämielisellä avustuksella.
On mulla työkokemusta kylläkin, mutta ikään nähden liian vähän. Kaksi tutkintoa ja kaksi lasta vei oman aikansa.
Mun työkeverilla on kuulon alenema ja sille saa aina huutaa niin että naapurihuoneessakin kuulevat. TYöasioissa ei niin haittaa, mut eipä viitsi paljon omia asioita jutella =)
Juu no, niin huono kuuloni ei ole että tarvitsisi huutaa. Selkeä ääni ja katsekontakti riittää vallan hyvin töistä selviämiseen silloin jos sattuu tilanne, että kuulokojeesta on patteri loppu. Normiarjesta selviän ihan tavallisesti kojeen kanssa. Mutta kun käytössä on kuulokoje -> jotkut ajattelevan sen tarkoittavan samaa kuin kuuro.. Ihan kuin silmälasit tarkoittaisi että se joka niitä käyttää on sokea. Jep.
Juu no, niin huono kuuloni ei ole että tarvitsisi huutaa. Selkeä ääni ja katsekontakti riittää vallan hyvin töistä selviämiseen silloin jos sattuu tilanne, että kuulokojeesta on patteri loppu. Normiarjesta selviän ihan tavallisesti kojeen kanssa. Mutta kun käytössä on kuulokoje -> jotkut ajattelevan sen tarkoittavan samaa kuin kuuro.. Ihan kuin silmälasit tarkoittaisi että se joka niitä käyttää on sokea. Jep.
jos se ei kerta edes haittaa? Entä jos töistä pitää selvitä myös hälyssä tai ilman että asiakas puhuu selvästi ja katsekontaktilla? Sorry, en tiedä millaisia tehtäviä sun alallasi on.
että selvästikin tarttuvat asiaan, jolle et voi mitään. Ennakkoluuloista, ikävää!
Voit lohduttautua sillä, että vaikka täällä päällään seisoisi, on todella vaikea työllistyä tänä päivänä.
Itse olen työllistynyt hakemalla töitä suoraan mielenkiintoisista paikoista avoimella hakemuksella. Myös kontakteista on hyötyä. Sinun tapauksessa voisi olla hyödyllistä hakea paikkaa jostain, josta tunnet jonkun, joka voi suositella sinua. Työnantaja ottaa mielellään töihin ihmisen, jonka joku hänen arvostamansa ihminen tuntee.
Tsemppiä sinulle! Eipä maratontyönhakua kukaan loputtomiin jaksa.