Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on suomalainen ylempi yhteiskuntaluokka?

Vierailija
23.04.2012 |

Millaisia tunnusmerkkejä on ylempään keskiluokkaan tai suorastaan yläluokkaan kuuluvilla ihmisillä tai perheillä? Kuvailkaa esimerkein millaisia omat käsityksenne ovat.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan sivistynyt ihminen ei ala arvottamaan ihmisiä ala- ja yläluokkaan. sivistynyt ihminen taistelee luokkaeroja vastaan, koska ymmärtää niiden olevan merkkejä yhteiskunnan sisäisestä rapautumisesta.

Ihmisten luokittelu on ikävää ja huonoa käytöstä.

Vierailija
2/51 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

wannabe-yläluokkaisesta. Omat vanhempansa työläistaustaisia ja itse ammattikoulun kokki. Mun äitini on siivooja. Ilkesi mulle sanoa et "no kaipa sä silti kelpaat meidän sukuun, vaikka äitis on vain siivooja!" Vittu, mikä tollo...

No nykyisin olen sairaanhoitaja, mieheni on insinööri. En koe, että olemme millään tavalla mitään ylempää luokkaa. Ihan tavallisia asuntovelallisia ja veronmaksajia. Meillä on kaksi lasta ja molemmat saa opiskella, mitä tahtovat. Jos jompikumpi haluaa olla siivooja, niin siitä vain. Mulla ei ole tapana väheksyä mitään ammattikuntaa, enkä luokittele ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on tätä samaa yhtä solidaarista kansaa. Tuloerojen tasaaminen on tehnyt sen että kaikki tienaavat käytännössä suurinpiirtein saman rahan. Nekin jotka tienaavat sen 150 000 EUR vuodessa ovat maailmanlaajuisesti katsottuna alempaa keskiluokkaa verojen jälkeen.

Poliittisesti esimerkiksi Kokoomus ei ole EU:ssa kuin keskustaoikeistolainen. Meillä ei siis ole edes ylä-luokan puolueita.

Venäjällä on yläluokka,samoin Saksassa,Ranskassa,Italiassa,Espanjassa,mutta ei Suomessa.

Naurattaa tuo yläluokan solidaarisuusvero koska eihän meillä edes ole yläluokkaa.

Vierailija
4/51 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin Suomessa on yhteiskuntaluokkia, eikä tulot todellakaan ole ainoa niitä rajaava asia. Herätys, pahvi.

Vierailija
5/51 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyisin olen sairaanhoitaja, mieheni on insinööri. En koe, että olemme millään tavalla mitään ylempää luokkaa.

No ehkä siksi, ettette sitä ole?

Vierailija
6/51 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymppääminen ihmisille että Suomessa on sosiaaliluokkia?

Vai onko niin että noustakseen suosta Sosiaalidemokraatit haluavat nostaa esiin vanhan luokkavihan niin että on punaiset ja valkoiset ja veri roiskuu vertauskuvallisesti.

Jos meillä on ihmisillä muutaman satasen tai tonnin tuloero kuukaudessa se ei tarkoita sitä että meillä olisi sosiaaliluokkia.Maailmalla yläluokka tienaa vähintään kymmeniä miljoonia vuositasolla.Muut ovat rahvasta.

Jos suomalainen 150 000 EUR brutto vuosituloilla tulee selittämään kansainvälisessä seurassa että hän on yläluokkaa niin hänet nauretaan pihalle.

Ja suomalaiset yliopistot ovat sitten maailmalla pohjanoteeraus.Kuuluu samaan sarjaan entisten itäblokkien yliopistojen kanssa.

Vierailija
7/51 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos pieni, kun on olemassa muitakuin yhteiskuntaluokkia kuin ylä- ja alaluokka. Ja tulot eivät ole ainoa muuttuja,kun aihetta tarkastellaan.

Vierailija
8/51 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyisin olen sairaanhoitaja, mieheni on insinööri. En koe, että olemme millään tavalla mitään ylempää luokkaa.

No ehkä siksi, ettette sitä ole?

Vierailija
9/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tohtoreita. Tienaamme yhteensä n.150 000/vuosi. Tunnemme kulttuuria ja normaalit, hyvät käytöstavat, ne myös tulevat selkäytimestä. Olemme jo useamman polven akateemisia.

Yläluokkaan kuuluvilla on minusta jokin aivan merkittävä sukukytkös kulttuuriin tai talouteen. Lottovoitto ei tee kenestäkään yläluokkaista.

Vierailija
10/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon sijainti ja tyyli kertoo paljon. Yläluokan ihmiset asuu suvulta perityssä arvoasunnossa ja heillä on perittyjä arvoesineitä, taidetta ja huonekaluja. Ylemmän keskiluokan asunnolla on myös hyvä sijainti ja laadukas sisustus. Kalusteet voi olla design-klassikoita.

Vierailija
11/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan sivistynyt ihminen ei ala arvottamaan ihmisiä ala- ja yläluokkaan. sivistynyt ihminen taistelee luokkaeroja vastaan, koska ymmärtää niiden olevan merkkejä yhteiskunnan sisäisestä rapautumisesta.

Vierailija
12/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en usko että kehtaisin ostaa Jaguaaria vaikka siihen joskus voisi olla varaakin.

Vierailija
13/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliitti pyrkii aina ja kaikkialla erottautumaan keskiluokasta.

Vierailija
14/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti vanhoja ja/tai varakkaita sukuja, mutta nekin ovat sekoittuneet keskiluokkaan siinä määrin etteivät ole samanlailla irrallisia kuin eräissä muissa maissa, missä luokkajako on aina ollut syvempi. Meillä Suomessa kun ei olla historiallisestikaan kovin syvälle kumarrettu ketään. Piispakin tapettiin kirveellä jäälle :)

Vierailija
15/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompi olla bisneksessä kun voi soittaa faijan vanhoille kavereille ja omille Hanken tutuilleen ;-) Ja on pääomaa, josta rakentaa uusia yrityksiä.

Meillä mies on yläluokan kasvatti, mä olen kulttuurikodin kasvatti ja pikantti lisä yläluokkaan, vaikka en varmaan ikinä tunnekaan kuuluvani heihin.

Helan gåria ja rahaa koko elämä. Minä humanistinä huvitan sukua pikku vaimokkeen roolissa.

Usein vituttaa Vappu sillikset ja pönötys...

Vierailija
16/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luokkaerot lievenivät 1970- ja 1980-luvuilla tuloerojen tasoittuessa ja yhteiskunnan keskiluokkaistuessa. Yhdeksänkymmenluvun laman jälkeinen tuloerojen kasvu sekä pitkäaikaistyöttömyyden ja määräaikaisten työsuhteiden yleistyminen ovat kuitenkin johtaneet luokkayhteiskunnan paluuseen."

Vierailija
17/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei myönnä niiden olevan olemassa. Minusta luokkaerot kasvavat juuri siinä, jos emme ollenkaan ota huomioon sitä, että lapset esimerkiksi tulevat kouluun hyvin erilaisista lähtökohdista, ja keskiluokkaisilla lapsilla on vähempiosaisiin nähden selvä etulyöntiasema, he kun oppivat koulussa vaadittavat pelisäännöt jo kotona, jotkut joutuvat koulussa ihan vieraaseen maailmaan.

On tietyssä mielessä helpompaa elää luokkayhteiskunnassa, missä myönnetään, että kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia, kuin yhteiskunnassa, missä luullaan, että kaikki on vain itsestä kiinni, ja halveksitaan niitä, jotka putoavat kelkasta, ja luullaan, että oma menestys on omaa ansiota.

Vierailija
18/51 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnemme kulttuuria ja normaalit, hyvät käytöstavat, ne myös tulevat selkäytimestä. Olemme jo useamman polven akateemisia.

Yläluokkaan kuuluvilla on minusta jokin aivan merkittävä sukukytkös kulttuuriin tai talouteen. Lottovoitto ei tee kenestäkään yläluokkaista.

ollaan aina kuviteltu että ollaan alinta kastia! molemmilla akateeminen sukutausta miehen kanssa, me itse emme ole akateemisia. Koulutettuja, mutta minullakin on vasta suunnitteilla yo-opinnot eikä mies ole edes harkinnut. Mies on taiteilija eli tuntee kulttuuria ja molemmilla on selkäytimessä hyvät käytöstavat.

Meillä vaan tulot tuppaa olemaan tositosi pienet.

Vierailija
19/51 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2012 klo 07:30"]

[/quote]

Ainakin arkkitehtiopiskelijoissa on ehkä keskivertoa enemmän heitä, joiden ei tarvitsisi tehdä palkkatyötä elantonsa eteen. Joskus osuu myös joku kreivi joukkoon. (Mutta ne aateliset eivät välttämättä ole niitä osinkotuloilla eläviä)

Vierailija
20/51 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miellän yläluokan sellaisiksi, joilla on perittyä rahaa. Ruotsin vallan aikaan aateloidut suvut eivät suurimmaksi osaksi enää ole raharikkaita, poikkeuksiakin vielä on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän