Kumpi on parempi tyyli 1.- 2. luokan opelle: täsmällinen mutta tiukka, vai lempeä mutta lepsu?
Minulla on kaksi lasta, joiden opettajat on kuvattu edellä. En oikein tiedä, kumman tyylistä tykkäisin enemmän. Puolensa ja puolensa.
Kommentit (4)
Minulla oli aikoinaan 1.-2. luokkien opettajana hyvin lempeä ja lepsu opettaja. Tämä kostautui sitten myöhemmin. Lapset menivät pilalle, kukaan ei totellut kuria, ei tehty läksyä jne. Yläasteella meidän luokkamme hajotettiin kokonaan, jotta joku roti tuli meidän koulunkäyntiimme.
Naapuriluokalla oli älyttömän tiukka ja pelottava opettaja. Häntä olisin inhonnut, hän oli meillä liikunnassa, ja pelkäsin häntä 4 vuotta kusi sukassa.
Kumpikaan opettajatyyppi ei ole siis hyvä. Lapsi itse tykkää varmasti tuosta lepsusta enemmän kuin tiukasta, mutta lapsen koulunkäynnin kannalta lepsu ei ole hyväksi. Tiukka ja lempeä olisi paras.
Nyt meillä on tiukka ope lapsella, jolla on luonnostaan hyvä itsekuri ja melkein liian tarkka omatunto.
Lepsu ope taas on lapsella, joka on vähän hajamielinen ja tarttuu oma-aloitteisesti vain niihin tehtäviin, jotka huvittavat.
ap
pääasiassa eka-ja tokaluokkalaisia. Tunnistan itseni tuosta täsmällinen, mutta tiukka-kuvauksesta. Toki olen lempeäkin, mutta lepsu on mielestäni open työssä kamalaa! Mitkään asiat ei hoidu, oppilaat eivät opi koulurutiineja, tavarat luokassa hujan hajan jne. Olen tosi tarkka yhteisten sääntöjen noudattamisesta, kaikkien kanssa toimeentulemisesta, läksyjen tekemisestä, työrauhasta yms. koulunkäynnin perusasioista.
Meidän lapsen opettaja on tiukka ja öö tiukka ja lapsi on usein hyvin ahdistunut koulupäivästä ja kouluun menosta.