Miten uhkailisin yhtä lasta päiväkodissa lopettamaan ilkeilyn?
Tilanne on tämä:
lapseni 5 v. on päiväkodissa. Hänellä on paljon ystäviä ja hän viihtyy siellä, mutta yksi lapsi (hieman nuorempi) tulee kuulemma aina ilkeilemään ja sanomaan rumasti. Lapseni kertoi sen minulle tänään ensimmäisen kerran.
Täytyy tässä kohtaa sanoa, että minua koulukiusattiin vuosikaudet ja se on jättänyt arvet, en siedä kiusaamista sekuntiakaan, jos lastani kiusataan niin teen kaikkeni että se loppuu heti. Kaipaisin mielipiteitä sillä en tiedä ylireagoinko. Tulen vaan vimmatun vihaiseksi kun puhutaan kiusaamisesta.
Esimerkkitilanne tänään:
Vein lapseni päiväkotiin, hän riisui juuri kenkiään kun minä kävin katsomassa kauempaa kumisaapastelineestä, onko hänen saappaansa siellä. Tämä kyseinen ilkeilijä-lapsi meni toisen lapsen kanssa lapseni eteen, näin sen sieltä kauempaa ja tämä ilkeilijä sanoi "Sulla on rumat kengät." (Olimme ostaneet juuri hänelle uudet kengät eikä ne ole rumat, juuri sellaiset mistä tuon ikäiset pitävät, "muotikengät". Lapseni sanoi "Eikä ole rumat." Ilkeilijä sanoi: "On ne rumat." Lapseni sanoi "Itelläs on rumat." Lähdin kävelemään heitä kohti ja lapseni sanoi, että tuo lapsi ilkeilee aina hänelle.
Sanoin tälle ilkeilijälle: "Älä sano enää mitään ilkeää XY:lle, onko selvä?"
Ilkeilijä ei sanonut mitään mutta lähti pois.
Aion kysyä lapseltani tuon ilkeilijän nimen ja sanon hänelle ensi kerralla jotain muuta, mikäli tämä jatkaa sitä.
Miten olisi:
"Anna", jos sä vielä kiusaat XY:tä, mun pitää soittaa sun äidille ja isälle. Haluatko sä sitä?"
Tai:
"Miksi sä ilkeilet aina XY:lle? Jos et lopeta sitä niin mä soitan äidillesi."
Mitä te sanoisitte?
Päiväkodin "tädit" eivät näe eivätkä kuule koskaan mitään. Vanhempien on huomattava itse kaikki asiat.
Kommentit (28)
...eläintarhassa lapsi heittää toista kamelinsonnalla, asia pitää ratkaista eläintarhan yli-intendentin järjestämillä tapaamisilla, johon kameli asianosaisena osallistuu?
Jos naapurin Jesse-Jacob mölisee läheisessä puistossa ja uhittelee toisen naapurin mummalle, on kutsuttava puisto-osasto ja ehkä ratsupoliisi paikalle?
Minun ovikello tai minun lapsi, ja kiusaaja - ei ole olennaista eroa: voin puuttua asiaan.
sanoo kiva-koulun opettaja.
Toivottavasti teille jossain välissä selviää, että vanhemmilla ei ole oikeutta uhkailla toisten lapsia.
kun heidän käytökseensä ei kukaan saa puuttua! Vanhemmat oikein opettaa, että saa tehdä mitä vaan ja seurauksia ei ole kuin niille, jotka kehtaavat pistää ikävän käytöksen poikki.
järkevällä puuttumisella ja uhkailulla?
Ei hutkita, ennen kuin on tutkittu, eikö? Usein asioista paljastuu paljon monipolvisempi tarina, kuin se, että toi kiusaa...
Miten opettaa lapsia olemaan uhkailematta, jos kerran aikuisetkin saa käydä kuiskimassa tarhaikäisten korviin mitä sattuu.
Mun paras kaveri pienenä uhkaili mun pikkuveljeä sen sedällä joka oli poliisi ja mun pikkuveli itki öitä sen takia. Mitä tapahtuu jos aikuinen menee uhkailemaan pieniä?
vaan sillä, että kertoo ipanan tempauksista ipanan vanhemmille? Minusta se on ihan reilua ja todennäköisesti myös vanhemmat toivovat tätä.
Kertoo tarhan tädille, se kertoo vanhemmille ja pam, asioihin voidaan puuttua ja seurata tilannetta?
Oisko vähän liian loogista ja helppoa ja toimivaa?
Kun kukaan muu ei ole kuulemassa.
Lapsen sana vs. sinun sanasi?
Ei mene ikinä läpi.
Selvisi ainakin kumpia sinä kasvatat!
Muutoinkin uhkailu on huono tapa hoitaa asia, siihen turvautuu ihminen joka ei yksinkertaisuudessaan asiaa paremmin pysty hoitamaan. Kannattaa myös varautua siihen että asiaa selviteltäessä omasta lapsesta paljastuu asioita joita ette olisi uskonut. Asiat kun harvoin ovat niin mustavalkoisia että joku on yksin kiusaaja ja toinen kiusattu, valtaosassa tapauksia tuo on molemmin puolista.
EI tapahtunut koulussa tai tarhassa vaan kotona. Silloin sinä puutut. Poliisilla uhkaaminen ei ole sama asia kuin se, että aikuinen uhkaa nostaa 5-vuotiaan naulaan roikkumaan.
Jos kiusaaminen tapahtuu koulussa tai tarhassa, sen ratkaisee instanssin henkikökunta haluamallaan tavalla vanhempien ja lasten kanssa.
Mä en halua mitään villinlännen meininkiä, jossa ilkein voittaa ja se, joka menee uhkailemaan rumimmin itseään pienempää!