kuinka hygieeninen olet keittiössä?
esim. Käsitellessäsi raakaa lihaa tms?? Pesetkö jatkuvasti käsiäsi vai voitko esim laittaa pekonin käsin pannulle ja sitten koskea kädellä vaikka ovenkahvaan tms...?? Oikeesti kiinnostaa kuulla vastauksia sillä itse saan kuulla jatkuvasti olevani ylihygieeninen... Pesen esim aina pöydät ja lattian siitä edestä kun olen raakaa lihaa käsitellyt.
Kommentit (21)
pitää koskea raakaan lihaan käsin, käytän kertakäyttöhanskoja. Muuten atuloita tai haarukkaa tms. Pesen kädet ennen ja jälkeen lihan käsittelyn. Mutta en todellakaan pese pöytää tai lattiaa. Käsittelen lihan sille varatulla alustalla joka menee heti käytön jälkeen tiskikoneeseen.
otan aina jollain välineellä sen pekonin tms. Mutta jos käsittelisin niin tottakai pesisin kädet.
Leikkuulaudat, lautaset yms. jolla raakaa lihaa on ollut laitan heti pesuun.
olla LIIAN hygieeninen keittiössä. Leikkuulaudat yms. on pestävä todella huolellisesti lihan, kalan ja myös vihannesten pilkkomisen jälkeen.
Ja välineet jotka ovat kosketuksissa raakaan lihaan. Ovenkahvoja pyrin koskemaan vain puhtailla käsillä.
Eli olen tarpeeksi hygieeninen, mutten hysteerinen.
No sen verran joo, että jos oon vaikka leikannu raakaa broileria leikkuulaudalla, laitan sen leikkuulaudan ja veitsen tiskiin. Käsiä en pese kuin silloin, kun itsestä tuntuu, että ne on likaiset. Esim. vessakäynnin jälkeen en välttämättä pese, ja kohta saatan olla leikkaamassa vihanneksia.
Saatan maistaa ruokaa samalla lusikalla parikin kertaa, siis suoraan kattilasta. Saatan aivastaa suoraan ruokaan. Saatan laittaa lattialle pudonneen ruoanpalan takaisin kattilaan/paistinpannulle.
Ja näin toimin myös töissä, ravintolassa.
pesen kädet ja työvälineet ja roiskeet jos niitä syntyy. Pöytä pestään tarvittaessa. Työskentelen niin että leikkuulauta on teräksisellä pesupöydällä.
Leipomiset hoituu työpöydällä.
Ei todellakaan tarvitse lattiaa pestä koska en tiputtele lattialle raaka-aineita. Jos jotain tipahtaisi pyyhkäisisin vain sen kohdan johon jotain tippui.
siellä ei juurkaan käsiä pestä... Pihvit vaan paistumaan ja samoilla käsillä hampparin tekoon... Samoten jos pekonihampurilaista joku teki niin empä nähny kenenkään käsiä pesevän se jälkeen kun pekoni pannulle pantiin... Sit vaan täyttään se burgeri ja nam nam ku hyvää!!! Ei kannata liikaa ajatella mitä syö, sitä ei vois oikein muualla syyä ku kotona jos kaikkea pelkäis ja rupeis miettimään!!.
kertislautasen päällä.
Käytän kertishanskoja koskiessani puhtaaseen tai likaiseen.
Olen atoopikko.
5 ei ansaitse hygieniapassia. Toivottavasti hänellä sitä ole.
Ja ihan täysillä pisteillä pääsin testin läpi. Tiedän kyllä miten pitäisi toimia, käytäntö on vähän eri...
Mun mielestä tuo kuvailemasi on ihan normaalia toimintaa, eli raakaan lihaan koskettua (ja ylipäätään mihin tahansa mikä sotkee käsiä) olen myös tosi tarkka etten koskettele paikkoja vaan pesen kädet heti kunnolla. Samoin kaikki välineet pestään huolellisesti.
Täysin moitteettomasti en kyllä toimi, sillä minulla on vain yksi leikkuulauta jota käytän aina. Yritän kyllä pestä sen mahdollisimman huolellisesti aina lihan käsittelyn jälkeen, vihannesten ja leivän jäljiltä vain pyyhkäisen. Kalan alle laitan aina jonkun leivinpaperin tai muun.
Normaali pekoni kylläkin on kypsää (savustettua) lihaa joten siitä en ole ihan niin tarkka kuin raa'asta lihasta.
en ole millään lailla hysteerinen enkä halua jatkuvasti pestä käsiäni, en tiedä miksi pitäisikään. Viimeksi olen ollut esim. vatsataudissa n. viisi vuotta sitten.
Jos käsittelen raakaa lihaa niin pesen kädet sen jälkeen ja laitan leikkuulaudan ja veitsen pesuun.
Joa teen esim. salaattia niin aloitan siitä ja viimeisenä lihan käsittely. Pesen kaikki kasvikset.
Mun mielestä tuo kuvailemasi on ihan normaalia toimintaa, eli raakaan lihaan koskettua (ja ylipäätään mihin tahansa mikä sotkee käsiä) olen myös tosi tarkka etten koskettele paikkoja vaan pesen kädet heti kunnolla. Samoin kaikki välineet pestään huolellisesti.
Täysin moitteettomasti en kyllä toimi, sillä minulla on vain yksi leikkuulauta jota käytän aina. Yritän kyllä pestä sen mahdollisimman huolellisesti aina lihan käsittelyn jälkeen, vihannesten ja leivän jäljiltä vain pyyhkäisen. Kalan alle laitan aina jonkun leivinpaperin tai muun.
Vaikka sattusi pekonisella kädellä koskemaan vaikka ovenripaan tai vaikka housuihin jolla myöhemmin sohvalle istut??
Normaali pekoni kylläkin on kypsää (savustettua) lihaa joten siitä en ole ihan niin tarkka kuin raa'asta lihasta.
pannulla nyt kuolee kaikki pöpöt.
En vetäisi pultteja ylipäätänsäkään tällaisista asioista, mutta siis voisin kyllä koskea vaikkapa paistinpannun kahvaan tai avata roskiksen pekoniin koskettuani, ennen kuin pesen kädet. Ei ole niin tarkkaa kuin vaippa broileri tai raaka sika.
Lihan ja kalan jälkeen puhdistan pinnat huolellisesti ja pesen kädet huolella.
Kun kosken kypsentämättömänä syötävää ruokaa, teen sen aina puhtain käsin ja välinein.
Törkeää tuollainen huolimattomuus, jota jotkut harrastaa.
Tosin lääkärikin voi olla huolimaton työssään. Se on myös törkeää, kun taudit tarttuu.
Tallentava kameravalvonta estäisi epähygieenisyydenkin. Se tsekattaisiin satunnaisesti.
onko esim vaikka matolle tippunu raakaa lihaa? Tai vaikka sen peksun paiston yhteydessä koskenu johonkin pekonisella kädellä??? Tai lihapaketti vuotanu jääkaappiin tms tms??
jos näkisit jonkun laittavan käsin pekonia pannulle ja sen jälkeen koskevan esim ovenripaan tai suolapurkkiin pesemättä käsiään?? oonko mä ainut jolla lähtis mielikuvitus laukkaamaan mahd. taudinaiheuttajista!!