Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä kerran: blogeista ja niiden arvostelemisesta

Vierailija
21.04.2012 |

Sanotaan näin alkuun, että olen ehdottomasti sitä mieltä, etteivät bloggaajat ole mitään vapaata riistaa joita av:lla tai missään muuallakaan saa haukkua. Olen myös sitä mieltä, että monelle negatiivinen palaute tarkoittaa suoraa haukkumista (tyyliin: lapsesi ovat rumia ja miehesi oksettava ja itsekin olet tyylitön).

Mielestäni on kuitenkin hieman outoa, että kun Suomessakin on nykyään näitä ammattibloggaajia, niin heidän TYÖSTÄÄN ei saisi antaa muuta kuin kehuvaa palautetta. Käytän esimerkkinä Cavaa, joka käsittääkseni jäi nyt töistäkin pois, ja aikoo elättää itsensä bloggaamalla. Hän postasi osallistumisestaan Cailapin korusuunnittelukampanjaan, ja esitteli suunnittelemansa korut. Hän pyysi lukijoiden kommentteja koruista. Kaikki kommentit yhtä lukuun ottamatta olivat luonnollisesti ylistäviä (missä nyt ei sinänsä ole mitään pahaa). Joku oli kuitenkin kommentoinut jotain tyyliin, että sormuksen isot koristeet ovat epäkäytännölliset. Tämä ammattilaisbloggaajaneitonen oli heti takajaloillaan ja valitti, miten jotkut jaksavat vaan haukkua häntä.

Mielestäni tuossa kyseisessä kommentissa ei ole mitään haukkumista, vaan se on ihan asiallinen palaute: lukijan mielestä sormus oli epäkäytännöllinen. Tulikin mieleeni, ainakin minun työpaikallani pomo ja työkaverit antavat myös kriittistä palautetta toisten työn jäljestä. Huomautellaan jos on huomautettavaa, kehutaan jos on kehuttavaa. Olisiko siis tavallaan kohtuullista vaatia, että työkseen bloggaava bloggaaja osaisi ottaa myös kriittistä palautetta joka kohdistuu työhön, ei bloggaajaan itsessään tai tämän läheisiin. Eli ei mitään "oletpas ruma ja kotisi on ruma".

Tällaista tässä pohdiskelin:)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Cavalle kateellinen, mistä edes olisin? Huvittaa vaan hieman tuo asenne, että kaikki kritiikki on haukkumista.

sun miehes kuolaa cavaa ja siitä tämä viha tulee. myönnä rehelliseti

Vierailija
2/27 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoisia on hyvä että arvostellakin saa. Jos itse pitäisin blogia olisin kiitollinen jokaisesta palautteesta. Pystyisin parantamaan blogini tasoa ihan ilmaisen arvioinnin tuloksena.Yrityksethän yleensä joutuvat maksamaan rutkasti jos teettävät asiakastyytyväisyys kyselyn.

Provot ja alatyylit oppisi äkkiä huomaamaan ja poistamaan joukosta.En kyllä haluaisi että muoti blogissa olisi kiroilevia kommentteja ja ilkeitä huomautuksia yksityisasioista.Ei sovi siihen maailmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Cavalle kateellinen, mistä edes olisin? Huvittaa vaan hieman tuo asenne, että kaikki kritiikki on haukkumista.

sun miehes kuolaa cavaa ja siitä tämä viha tulee. myönnä rehelliseti

Miehiähän ei juuri kiinnosta se blogin sisältö, kunhan vaan käyvät siellä kuolaamassa Cavaa.

Vierailija
4/27 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aikuiset ihmiset voisivat sen verran olla fiksuja, että miettivät kaksi kertaa ennen kuin lataavat lautasellisen kakkaa jonkun blogiin. Jotkut tosiaan on aivan asiattomia laukauksia.

Tiedän kyllä, että näillä ihmisillä elämä ei ole kunnossa mutta siitä huolimatta kannattaa kysyä ensin, että miksi minä tekisin niin.

Vierailija
5/27 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kurkkaamassa ja toi Cavahan on joku teiniblogi toisille teineille. Kiistellään jostain ysiysiviis sormusesta onko se käytännöllinen vai ei, ja sit bloggari suuttuu ja kaverit puolustaa. :D

Nuori tyttö asuu vielä jossain halvassa vuokra-asunnossa, tuskin monella muullakaan ton ikäisellä on sitä omaa hienoa taloa.

Kieltämättä aika tylsä blogi, mutta en kuulukaan kohderyhmään, varmasti teinit tykkää.

Vierailija
6/27 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa netissä vapaasti haukkua NIMIMERKKIÄ käyttäviä bloggaajia, tämä on täysin laillista.

Itse en tosin siedä sitä että lapsia haukutaan, siinä menee minun rajani.

Vierailija
7/27 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että Cavab kommenttiboksissa on vaan ylistäviä viestejä. Toki bloggaajalla on mukava suodattaa omasta mielestään asiattomat (eli kaikki negatiiviset) viestit pois. Itseäni inhottaa Cavan blogissa eniten se piilomainonta. Ettei voi selkeästi kertoa hyötyvänsä esim. Nellyn tilaus-postauksista rahallisesti kuten esim Oprin teki. Cava laittaa jokaisen linkin eteen pienen *-merkin, jos hän hyötyy kyseisen linkin kautta tehdyistä tilauksista rahallisesti. Niitä postauksia on PALJON. Itse huomasin tuon tähtijutun vasta hiljattain mutta ONNEKSI en ole tehnyt linkkien kautta tilausta. Toinen juttu mikä Cavan blogissa on ärsyttävää on se, että se on nykyään pelkkä mainosblogi. Laskin mainoksia olevan parikymmentä.. Lieköhän neiti pitäisi blogia enää sellaisessa tapauksessa, jossa ei saisi blogin kautta enää senttiäkään rahaa mutta nykyinen lukijamäärä säilyisi. ROHKENEN epäillä! Vaikka Cava ponnekkaasti on väittänyt tekevänsä blogia omaksi ilokseen. Anheuksissaan se sitä tekee!

Vierailija
8/27 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa netissä vapaasti haukkua NIMIMERKKIÄ käyttäviä bloggaajia, tämä on täysin laillista.

mistä tiedät että saa? entä jos ensin haukutaan ja lopuksi joku paljastaakin oikean nimen?

Vierailija
9/27 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tiedät että saa? entä jos ensin haukutaan ja lopuksi joku paljastaakin oikean nimen?

Nimimerkki ei ole Suomen lainsäädännön mukaan oikeustoimikelpoinen yksikkö, jonka kunniaa voisi loukata. Jos esim. minä rekisteröisin tänne av:lle "AV-mamma"- nimimerkin ja uhkailisin oikeustoimilla kaikkia av-mammoja haukkuvia, niin olisi siinä poliiseilla tekemistä :D

Tämän vuoksi nimimerkillä ei ole samaa suojaa kuin oikeilla nimillä.

Vierailija
10/27 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki ei ole Suomen lainsäädännön mukaan oikeustoimikelpoinen yksikkö, jonka kunniaa voisi loukata. Jos esim. minä rekisteröisin tänne av:lle "AV-mamma"- nimimerkin ja uhkailisin oikeustoimilla kaikkia av-mammoja haukkuvia, niin olisi siinä poliiseilla tekemistä :D

in että jos joku blogisti on haukuttu ja loukattu jolla siis nimimerkki mutta lopuksi nimi paljastetaan (ja muutkin yksilöivät tiedot) niin onko kaikki "haukkujat" syyllisiä?

Vierailija
11/27 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

in että jos joku blogisti on haukuttu ja loukattu jolla siis nimimerkki mutta lopuksi nimi paljastetaan (ja muutkin yksilöivät tiedot) niin onko kaikki "haukkujat" syyllisiä?

eivät tietenkään haukkujat ole syyllisiä, eiväthän he voi olla ennustajia ja tietää että joku kohta paljastaa nimen :)

Vierailija
12/27 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis tän pointti ei ollut se, että saako bloggaajien nimimerkkiä haukkua vaan se, että saako AMMATTILAISbloggaajan työstä antaa kritiikkiä. Saahan esimerkiksi naistenlehtiinkin laittaa kritiikkiä jutuista, niiden tasosta ja sisällöistä.

ap

Vierailija
13/27 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisesta työstä voi ja saa antaa kritiikkiä. Hyvään ammattitaitoon kuuluu sen asiallinen vastaanotto, myös silloinkin kun kritiikki on kohtuuttoman kovasanaista paskaa. Hyvä työntekijä/palveluntarjoaja ei provosoidu kovastakaan kritiikistä (tai ainakaan näytä sitä asiakkailleen) ja mielestäni on tyhmää alkaa puolustelemaan itseään tai tekemisiään. Väärinkäsitysten korjaaminen on asia erikseen. Kun blogilla on yli satatuhatta lukijaa viikossa, on aika odotettavaa että kaikkia niitä ei voi miellyttää. Ja se tulisi bloggaajan kestää ilman puolustuskannalle nousemista. Toki blolgin lukemisenkin voi jättää sikseen mutta jos blogista muuten tykkää ja tahtoo vaan sanoa oman mielipiteensä esim. tuohon Cailapin korujuttuun..Hohhoih.

Saadaanhan me kritisoida esim. kauppojen, kauneushoitoloiden, ravintoloiden tai vaikkapa aikakauslehtien palveluita ja sisältöä..miksemme siis blogienkin.

Vierailija
14/27 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen on Julia oc bloggaajan lapsi ja asuuko lapsi hänen luonaan? Miksi ei mainitse blogissa lastaan?

Vierailija
15/27 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläessäni blogeihin kommentoinut, mutta täällä keskusteluja seuranneena ja järkeä käyttämällä voi päätellä, että suurin osa moderoi kaiken negatiivisen pois. Ei voi mitenkään olla, että kaikki palaute on niin yltiöpositiivista kuin kommenttiboksit antavat ymmärtää.

Nämä sanovat olevansa toimittajia ja saavat kirjoittamisestaan palkkaa, mutta eivät tosiaan kestä minkäänlaista kritiikkiä. Toimittajan ammatissa palautetta tulee ja sitä pitää oppia sietämään. Usein se on myös rakentavaa ja kehittää ammattitaitoa. Kenties tässä sitten on toimittajien ja näiden tyttösten ero.

Vierailija
16/27 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin vasta nytten tämän keskustelun Cava blogista, en yleensä käy lukemassa keskuteluja tai kommenttoi, mutta nyt on pakko sanoa etten voi ymmärtää Cava blogin suosiota! Blogin taso on suorastaan alhainen verrattuna muihin suomalaisiin suosittuihin blogeihin ja täynnä pelkästään mainoslinkkejä toinen toisen perään.. Blogi on myös hänen työnsä, mutta ei koskaan jaksa vaivautua kaikkiin kommentteihin vastata, valikoi vain muutaman mihin vastaa jos jaksaa ja suurella vaivautimesella joskus kirjoittaa "kiitos kaikille kommenteistanne"! On paljon suositumpia blogeja kuin hänen jotka silti vaivautuvat vastaamaan jokaiseen kommenttiin ja osaavat arvostaa niitä, koska tietävät että ilman lukijoita heidän blogi "työnsä" loppuisi hyvin lyhyeen.. Jos tämä Cava olisi oikeessa ammatissa loppuisi työt lyhyeen noin laiskasta asenteesta..

Muutenki aina jaksaa kertoa kuinka hän on yksi alkuperäisistä bloggaajista, mutta paljon helpompihan se on tulla tunnetuksi bloggaajaksi esim. yksi sadan joukosta kuin tänä päivänä yksi kymmenien tuhansien joukosta. On aika että Cava alkaa arvostamaan lukijoitaan ja antamaan jotain muutakin sisältöä kuin ostoksensa ja ainaiset mainospoustaukset tai voi hyvin nopeasti olla takas kaupan kassalla! Tänä päivänä jos alottaisi bloginsa tuskin ikinä saisi samaa lukijamäärää mitä hänellä nyt on.. Ja tämän kommentin tarkoituksena oli antaa rakentavaa kritiikkiä itse blogista ja sen sisällöstä eikä puuttua hänen ulkonäköön, parisuhteeseen tai henk.kohtasiin asioihin jotenka ei ilkeitä ja haukkuvia kannanottoja kiitos, mutta rakentavat mielipiteet kiinnostaisi mitä muut ovat mieltä Cavan blogista? :)

Vierailija
17/27 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että tuolla tytöllä (naisella) on uskomaton taito esittää tavallistakin tavallisemmat asiat "luksuksena". Hän ostaa vaatteensa halppisliikkeistä, matkustelee perus turistirysissä, syö tavallista ruokaa ja käyttää halpaa kosmetiikkaa. Silti hän osaa kuvata ja esittää ne asiat niin, että elämä ei vaikuta tusinatavaralta, vaan siltä kuin siinä olisi hivenen luksusta. Siinä saattakin piillä tämän blogin salaisuus. On helppo samastua bloggaajaan, kun hän ostelee tavaroita ja tekee asioita, joihin monella nuorella lukijalla on varaa.

Vierailija
18/27 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin vasta nytten tämän keskustelun Cava blogista, en yleensä käy lukemassa keskuteluja tai kommenttoi, mutta nyt on pakko sanoa etten voi ymmärtää Cava blogin suosiota! Blogin taso on suorastaan alhainen verrattuna muihin suomalaisiin suosittuihin blogeihin ja täynnä pelkästään mainoslinkkejä toinen toisen perään.. Blogi on myös hänen työnsä, mutta ei koskaan jaksa vaivautua kaikkiin kommentteihin vastata, valikoi vain muutaman mihin vastaa jos jaksaa ja suurella vaivautimesella joskus kirjoittaa "kiitos kaikille kommenteistanne"! On paljon suositumpia blogeja kuin hänen jotka silti vaivautuvat vastaamaan jokaiseen kommenttiin ja osaavat arvostaa niitä, koska tietävät että ilman lukijoita heidän blogi "työnsä" loppuisi hyvin lyhyeen.. Jos tämä Cava olisi oikeessa ammatissa loppuisi työt lyhyeen noin laiskasta asenteesta..

Muutenki aina jaksaa kertoa kuinka hän on yksi alkuperäisistä bloggaajista, mutta paljon helpompihan se on tulla tunnetuksi bloggaajaksi esim. yksi sadan joukosta kuin tänä päivänä yksi kymmenien tuhansien joukosta. On aika että Cava alkaa arvostamaan lukijoitaan ja antamaan jotain muutakin sisältöä kuin ostoksensa ja ainaiset mainospoustaukset tai voi hyvin nopeasti olla takas kaupan kassalla! Tänä päivänä jos alottaisi bloginsa tuskin ikinä saisi samaa lukijamäärää mitä hänellä nyt on.. Ja tämän kommentin tarkoituksena oli antaa rakentavaa kritiikkiä itse blogista ja sen sisällöstä eikä puuttua hänen ulkonäköön, parisuhteeseen tai henk.kohtasiin asioihin jotenka ei ilkeitä ja haukkuvia kannanottoja kiitos, mutta rakentavat mielipiteet kiinnostaisi mitä muut ovat mieltä Cavan blogista? :)

Miksi se tunkee sen toisen koipensa aina eteen? Yrittääkö näyttää jotenkin sirolta? Ja pää on kanssa monesti tosi oudosti kenollaan. Ei muuta, mutta tulee sellainen olo että häntä kidutetaan niissä kuvissa.

Mutta joo, jos nyt perustaisi bloginsa niin ei todellakaan tuolla linjalla menestyisi.

Ja mielipiteitä on toki monta mutta tyylikästä tuo tyttö ei ole nähnytkään.

Vierailija
19/27 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se tunkee sen toisen koipensa aina eteen? Yrittääkö näyttää jotenkin sirolta? Ja pää on kanssa monesti tosi oudosti kenollaan. Ei muuta, mutta tulee sellainen olo että häntä kidutetaan niissä kuvissa.

Mutta joo, jos nyt perustaisi bloginsa niin ei todellakaan tuolla linjalla menestyisi.

Ja mielipiteitä on toki monta mutta tyylikästä tuo tyttö ei ole nähnytkään.

[/quote]

Taysin samaa mielta, aina se sama poseeraus (yrittaa vissiin nayttaa hoikemmalta) ja tyylitaju taysin hakosessa! Harvemmin luen enaan blogia kun tulee niin kova arsytys, mutta joskus kurkkaan jos olis jotain uutta, mutta aina petyn.. Samat halppis ostokset ja mainoksia mainoksia ja valilla esittelee niin sanottuja "luksus" LV laukkujaan jotka loytyy joka toiselta vastaantulijalta.. Turhin suomalainen blogi!

Vierailija
20/27 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi