Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko kellään heittää takuuvarmaa SIMA -ohjetta?

Vierailija
20.04.2012 |

Tein viime vapuksi ekan kerran eläissäni simaa ja muuten oli ok mutta sitruunaa olisi voinut olla enemmän. Myöskään rusinat ei nousseet pintaan vaikka sima oli kyllä ihan valmista..laitoinkohan sit liikaa hiivaa..?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 sitruunan mehut tuohon 4 litraan? t:ap

Mulla nyt jo toinen satsi tulossa tänä vuonna. Siis olen käyttänyt ihan fariinisokeripussin kyljessä olevaa ohjetta. Kantapään kautta olen oppinut, että hiivaa menee tosiaan helposti liikaa. Se 1/4 tl on niin pieni nokare, ja mä laitan sen 8 litran satsiin. (ohjeessa se tulee 4 litraan.)

Vierailija
2/9 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on pärjätty kymmenet vuodet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt aina ja hyvää tulee.

Mutta tarkkana tosiaan sen hiivan kanssa, se tarvittava määrä on vielä pienempi kuin uskoisikaan.

Vierailija
4/9 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään muista, mistä tämä ohje on, joka tapauksessa se ei ole omani. Pahoittelen, etten osaa kiittää reseptin tekijää, sillä sima on ollut jokaisena kolmena kertana todella hyvää -myös anopin mielestä ;)

Appelsiini on oma keksintöni, se pehmentää kivasti sitruunan makua.

4 litraa vettä

2,5 dl fariinisokeria

3 dl sokeria

Kahdeksasosateelusikallinen hiivaa (sellainen pienen herneen kokoinen pala, ei yhtään enempää!)

1 sitruuna

1 appelsiini

Kiehauta puolet vedestä ja kaada se sokereiden päälle sankoon. Sekoita kunnes sokeri sulaa.

Lisää loppu vesi kylmänä. Ota astiaan pieni määrä kädenlämpöistä simaa ja siihen hiivamurunen. Kaada takaisin muun siman joukkoon.

Lisää viipaloitu sitruuna ja appelsiini. Seisota 12-24 tuntia ämpärissä (laitan kannen päälle).

Pullota. Laita jokaisen pullon pohjalle sokeria n. teelusikallinen ja 5-10 rusinaa. Sulje pullot ja laita jääkaappiin. Sima on valmista noin viikon kuluttua.

Vierailija
5/9 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullotusta?

Vierailija
6/9 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisällä lämpöisessä? Eiks hitaasti käyttämällä tule parempaa?

Vierailija
7/9 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siman pullottaa heti?? Onko sen pakko seistä vuorokausi isossa astiassa ennen pullotusta?

luulisin, että ämpärissä hiiva sekoittuu kunnolla koko satsiin, samoin sokeri, ja käymisprosessi alkaa siten tasaisesti. Heti pullottamalla näin ei ehkä kävisi?

Vierailija
8/9 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt jo toinen satsi tulossa tänä vuonna. Siis olen käyttänyt ihan fariinisokeripussin kyljessä olevaa ohjetta. Kantapään kautta olen oppinut, että hiivaa menee tosiaan helposti liikaa. Se 1/4 tl on niin pieni nokare, ja mä laitan sen 8 litran satsiin. (ohjeessa se tulee 4 litraan.)

Vierailija
9/9 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi