miten saada entinen allergikko lapsi syömään monipuolisemmin?
mulla on 3v tyttö , joka oli vauvasta reilu 2v asti monelle ruoka-aineelle allerginen esim viljat, porkkana, maito ym.
nyt allergiat väistyneet mutta lapsi erittäin nirso, eikä suostu kokeilemaan uusia makuja.
Syö siis edelleen tosi yksipuolisesti lähinnä lihaa ja omenaa. Leipää on nyt oppinut syömään ja juustokin jo maistuu mutta esim kalaa esi suostu missään muodossa syömään ja kasviksetkaan eivät maistu. Maitoa ei juo.
on monivitamiinit käytössä mutta haluaisin, että lapsi söisi ruokaa.
vinkkejä?
Kommentit (5)
kotona. Eli se ei nyt vielä ole ratkaisu meille. ap.
ei ole päässyt mistään eroon :(
Olen positiivisessa mielessä sulle kade, tuota ihmettä odotan meillekin, että loppuisi tämä ruuan kanssa pelleily.
Varmaan ajan kanssa tilanne paranee, pikku hiljaa. Iloitse nyt vaan, että on edes mahdollista tarjotan noita ruokia lapselle.
Kerro miten nuo allergiat väistyivät. Kaikki kerralla? Huomasitko jotain "ulkoista muutosta".
Meillä on talven aikana syntymästä saakka vaivanneet iho-ongelmat kaikonneet, siitä olen iloinen, mutta ruuat ovat edelleen epäsopivia. Ehkä tuo ihon paraneminen on merkki siitä, että elimistö vahvistuu ja ehkä paraneekin?
ei ole päässyt mistään eroon :(
Olen positiivisessa mielessä sulle kade, tuota ihmettä odotan meillekin, että loppuisi tämä ruuan kanssa pelleily.Varmaan ajan kanssa tilanne paranee, pikku hiljaa. Iloitse nyt vaan, että on edes mahdollista tarjotan noita ruokia lapselle.
Kerro miten nuo allergiat väistyivät. Kaikki kerralla? Huomasitko jotain "ulkoista muutosta".
Meillä on talven aikana syntymästä saakka vaivanneet iho-ongelmat kaikonneet, siitä olen iloinen, mutta ruuat ovat edelleen epäsopivia. Ehkä tuo ihon paraneminen on merkki siitä, että elimistö vahvistuu ja ehkä paraneekin?
rintamaidon kautta. imetin itse dietaten reiluun vuoteen ja sitten siirryttiin apteekin maitoon. kahden vuoden tienoilla alettiin sitten pikku hiljaa taas tuoda ruokia uudelleen aloittaen kaurasta. pitkään viljoista olikin vain kaura käytössä
Ei tapahtunut yht äkkisesti vaan pikku hiljaa. Vehnä ei esim ensi yrittämällä sopinut vaan kolmen kuukauden päöästä alkoikin sopia jne.
onko lapsesi allergiat ige-välitteisiä vai igg-välitteisiä? Meillä tämän lapsen allergiat näitä nopeita ige allergioita ja niiden ennustehan onkin hyvä.
toisella lapsella igg välitteisiä ja allergiat eivät ole parantuneet, vaikka hän on jo 8v. Luultavasti siedätys on ainoa vaihtoehto.
Siinä kestää aikansa. Ota huomioon, että lapselle nuo ruoka-aineet ovat ihan uusia makuja ja jo makuun tottuminen vie tosi monta maistamiskertaa. Helpointahan se on, että lapsi voisi alkaa maistella kaikenlaista mahdollisimman pienenä, mutta näissä allergiatapauksissa se on mahdotonta. Tiedän monta maitoallergiasta kärsinyttä lasta, joille ei maito maistu ollenkaan, juovat sitten piimää tms.
Yksi vinkki voisi olla, että otat lapsen mukaan tekemään ruokaa. Tuon ikäinen osaa jo vallan mainiosti tehdä salaattia ym. Ehkä se oma tekemä ruoka maistuisi lapselle paremmin.
Lapsesi ei ole nirso. Hänellä ei vain ole aiemmin ollut mahdollisuutta tutustua kaikkiin ruoka-aineisiin. Pienin askelin eteenpäin. Lapsesi on nyt jo oppinut syömään leipää ja juustoa, joten todennäköisesti ne muutkin ruoka-aineet alkavat pikkuhiljaa maistua. Tsemppiä opetteluun!
siellä kun kaikki muutkin syö, ei voi oikein nirsoilla.