7v lapsella synttäreitä joka kuukaudelle. Kamalaa rahanmenoa
Tyttöni saa kutsuja kaikenlaisten puolituttujenkin synttäreille joita ei edes miellä kaverikseen. Poikien, joiden kanssa ei eskarilla edes koskaan leiki jne.
Nyt olen alkanut skippaamaan näitä juhlia, kun 20 € kuluu yhtenään näihin lahjoihin ym. Ja toisaalta tuntuu aika turhalta mennä jonkun puolitutun jampan synttäreille josta tyttö ei edes välitä suuremmin. Hyvät kaverit joiden kanssa leikkii, ovat eri juttu.
Kommentit (20)
Varsinkin niille ei niin tutuille riittää muutaman euron lahja
ja ryhmäyttäminen on esikoulun tärkeimpiä tehtäviä. Luovun mielelläni 1447 muusta asiasta, kuin siitä, että lapseni pääsee ryhmäytymään ja hankkimaan sosiaalisia taitoja. Niin niin, pääsee niitä muuallakin hankkimaan, mutta synttärit on aika monimutkainen sosiaalinen verkosto ja kuvio, sekä oivallinen tapa tutustua muihin lapsiin.
Nyt mun lapseni on kolmannella ja olen oppinut tuntemaan muut lapset ja vanhemmat synttäreillä. On helppo soittaa kiusaamisesta tutulle äidille, jonka lapsen olen tuntenut vuosia, kuin taas ventovieraalle on huonompi soittaa.
Kukin tyylillään, mutta mä en toimisi ikinä noin. Mulle on tärkeämpää, että lapsi kuuluu jengiin.
Voi olla, että lapsi kutsutaan ihan senkin takia, kun lahjat on aina niin isoja.
nähdä toisenlaisia perheitä ja koteja kuin itsellä on, tuntea yhteenkuuluvuutta ryhmässä jne. Joka ikinen kerta on mielestäni lapsille hyödyllinen tulevaisuutta ajatellen.
Näen itse mielelläni vaivaa, että lapseni pääsevät kaikille synttäreille, joihin heidät kutsutaan. Iän myötä synttärit muuttuvat pienemmiksi juhliksi ja voi vielä tulla suru puseroon, kun ei kutsutakaan.
Osta edullisempia lahjoja, niitä voi hankkia ennakkoonkin tarjouksista ym.
Sinuna olisin ennemminkin otettu siitä että tyttäresi on niin pidetty, että häntä kutsutaan paljon syntymäpäiville.
Miksi sinun pitää hankkia niin kalliita lahjoja? Yleensä juhlakalu toivoo eniten saavansa viettää merkkipäiväänsä mukavien ihmisten kanssa. Se lahja on siinä enemmänkin sivuasia, saati se mitä se maksaa.
Niitäkin tilanteita on nähty, kun sankari on ollut kavereidensa mielestä ilmeisesti niin turha tyyppi, ettei kukaan ole viitsinyt tulla synttäreille. Se satuttaa pitkäksi aikaa.
Mitä lahjabudjettiin tulee, se ihmisillä vaihtelee yleisesti siinä 5-20 euron välillä. Esim. tyttäremme sai viime synttäreillä lahjaksi kynäpurkin jossa oli karkkeja. Hänestä lahja oli ihana ja meistä myös. Toiselta vieraalta hän sai lähes 40 euron arvoisen lahjan, josta ei ollut kiinnostunut yhtään.
Ymmärrän jos jonkun ikävän ihmisen synttäreille ei saavuta, mutta...
Muutama perhe yhdessä vuorotellen. Ei tarvii alvariinsa ravata kaupoillakaan.
Päivänsankarit usein sanovatkin että muista tuoda se lahja.
t. ap
t. ap
Asutteko jotenkin köyhällä seudulla, kun lahjat ovat lapsille niin tärkeitä? Sitten kannattaa ehkä joku kimppalahja järkätä.
En itsekään ehkä välittäisi viedä tyttöäni jonkun ryhmän villeimpien poikien synttäreille jos tämä ei heidän kanssaan ole koskaan muutenkaan. Tai jos nämä pojat vain kiusaavat jne.
t. ap
t. ap
Asutteko jotenkin köyhällä seudulla, kun lahjat ovat lapsille niin tärkeitä? Sitten kannattaa ehkä joku kimppalahja järkätä.
Ei me ainakaan olla viety mitään monen kympin lahjoja eskarikavereille, joiden kanssa lapsi ei ole mikään paras kaveri. Kiva lahja voi olla vaikka kahvimuki, jossa muutama lakupötkö tms. Ei tuon ikäiset osaa lahjojen hintoja eurolleen arvioida.
Ei me ainakaan olla viety mitään monen kympin lahjoja eskarikavereille, joiden kanssa lapsi ei ole mikään paras kaveri. Kiva lahja voi olla vaikka kahvimuki, jossa muutama lakupötkö tms. Ei tuon ikäiset osaa lahjojen hintoja eurolleen arvioida.
- huomaa, että pelkkien tyttöjen äitejä, joilla on noin automaattisesti negatiivinen suhtautuminen poikia kohtaan (ei pojat automaattisesti ole kiusaajia) Itselläni on muuten sekä tyttöjä että poikia ja nimenomaan tyttöni on halunnut kutsua luokkansa poikia (tokaluokkalainen nyt) synttäreilleen aina muutaman.
- 20 euroa on aika iso raha. +/- 10 euroa on meillä päin se, mitä on vanhempien kanssa sovittu. Jos on mielessä jotain kalliimpaa niin sitten ostetaan kaverin tai useamman kanssa kimpassa.
- sellaiset lapset on huonosti kasvatettuja, jotka kinuavat lahjoja ja/tai moittivat niitä, PISTE!
- huomaa, että pelkkien tyttöjen äitejä, joilla on noin automaattisesti negatiivinen suhtautuminen poikia kohtaan (ei pojat automaattisesti ole kiusaajia) Itselläni on muuten sekä tyttöjä että poikia ja nimenomaan tyttöni on halunnut kutsua luokkansa poikia (tokaluokkalainen nyt) synttäreilleen aina muutaman.
- 20 euroa on aika iso raha. +/- 10 euroa on meillä päin se, mitä on vanhempien kanssa sovittu. Jos on mielessä jotain kalliimpaa niin sitten ostetaan kaverin tai useamman kanssa kimpassa.
- sellaiset lapset on huonosti kasvatettuja, jotka kinuavat lahjoja ja/tai moittivat niitä, PISTE!
Tyttöni ei pidä hänestä eikä tule toimeen hänen kanssaan. Ajaa tyttöni usein leikistä pois jne. Tämä poika on varsin ilkeä muitakin kohtaan eskarilla.
AP
En itsekään ehkä välittäisi viedä tyttöäni jonkun ryhmän villeimpien poikien synttäreille jos tämä ei heidän kanssaan ole koskaan muutenkaan. Tai jos nämä pojat vain kiusaavat jne.
t. ap
t. ap
Alueellisia eroja saattaa olla. Jos jossain perheessä tavaraan suhtaudutaan hirveällä paatoksella, niin voihan se heijastua lapseenkin. Tai jos lapset elävät puutteessa, niin synttäreissä voi olla suuri toivo saada kerrankin jotain kivaa.
Meidän seudulla on vähän sellainen ilmiö, että kaikki toivovat mahdollisimman pieniä lahjoja ja vain siksi että tavaraa on muutenkin liikaa.
Jokainen hankkii lapsellensa sen mitä oikeasti haluaa ja tarvitsee. Muut lahjat saisi olla mieluiten kokoluokkaa pikkuauto tms. Lahjan antajilla maksukykyä yleensä on, vanhemmat ovat asianajajia tms.
Lahjat lapsia kiinnostavat yleensä vain sen avaamisen verran, sen jälkeen suurimman osan voi laittaa vaikka roskiin. Ja sinne monet päätyvätkin, koska emme halua säilöä turhaa tavaraa.
Mitä käytännössä tarkoittaa? 1 synttärit/kk?
Ja kuka sanoo, että täytyy viedä yli 20€ lahjoja?
Meillä ainakin lapsi itse päättää kenen synttäreille haluaa mennä ja kenen ei, ei niille kaikille ole PAKKO osallistua, etenkään jos tietää, että lasten välillä on esim. kiusaamista tms.
Meillä eskari-ikäinen poika sai kolmen viikon sisällä 6 syntymäpäiväkutsua. Kaikki omilta eskarikavereilta. Lisäksi oli vielä omat syntymäpäivät. Siinäpä rahanmenoa jos jokaisille synttäreille olisi osallistunut ja 20€ lahjoja joka kerta ostettaisiin. Meillä perheessä on muitakin lapsia ja synttärikutsuja tulee myös heille.
Omat ajatukseni ovat juuri samanlaiset.
Lisäksi tuntuu, että nykyään lapsilla on paljon huonommat tavat näiden lahjojen suhteen kuin omassa lapsuudessani (joka oli 1980-l. lopulla-1990-l. alussa). Ei kukaan todellakaan olisi kehdannut sanoa "muista tuoda se lahja!" synttärivieraalle, kuulostaakin jo tosi kamalalta.
Niin se vain menee. Itse lahjan tuoja ei paljon kiinnosta. Minusta kannattaisi mennä vain niiden lasten synttäreille jotka ovat oikeasti kavereita ja ehkä jos joku on syrjitympi tai kaverien puutteessa niin niihin ehdottomasti mukaan. Nuo lahjan perässä juoksevat voi jättää omaan arvoonsa.
joille pidetään isoimmat juhlat. Jostain syystä. Hiljaisemmilla ja rauhallisemmille lapsille ei. Ei mua kans nappaa viedä lasta jonkun hakkaajan ja kiusaajan synttäreille.