Perheellinen, miksi sinun pitäisi saada sossusta rahaa mutta sinkkutalouden ei?
Perheellinen vinkuu ettei halua ottaa opintolainaa vaan sossun on toimeentulotukena myönnettävä lisärahaa kun opintotuki ei riitä.
Miksi kuvittelet perheellisenä olevasi erityisasemassa sinkkuopiskelijaan verrattuna?
Perheessä kumminkin on se toinenkin, jonka lompakolla opiskelija voi käydä. Sinkkuopiskelijalta jos loppuu rahat ja vessapaperi, ei auta kuin kärsiä seuraavaan opintotukipäivään asti.
Kommentit (8)
Yhtä nälkä sinkulla on mitä lapsiperheellisellä. Perheelliset vinkuvat lastensa avulla aina vaan lisää yhteiskunnan tukia.
ei toimeentulotukea saa, ellei ota opintolainaa. TAI ole esittää tositetta siitä, että ei saa opintolainaa esim luottotietojen menetyksen takia.
Joten nyt aloittaja ei kyllä tiennyt perheellisten oikeaa syytä olla nostamatta lainaa.
Se ei ensinnäkään riitä mihinkään ja toisekseen jossei sitä saa maksettua takaisin, se tietää lapsiperheeseen synkkiä aikoja. Sinkkuopiskelija voi juosta vanhempiensa helmaan jossei ole varaa latteen, mutta aika moni lapsiperhe on vieraalla paikkakunnalla ilman tukiverkkoja ja etenkin perheen äidin tulot olemattomat.
ei toimeentulotukea saa, ellei ota opintolainaa. TAI ole esittää tositetta siitä, että ei saa opintolainaa esim luottotietojen menetyksen takia.
Joten nyt aloittaja ei kyllä tiennyt perheellisten oikeaa syytä olla nostamatta lainaa.
Kyllä itse ainakin olen saanut, tosin siitä on jo aikaa. Se opintolaina vain huomioitiin toimeentulotuessa, ikään kuin se olisi nostettu, vaikka ei ollutkaan.
Itse olen perheellinen opiskelija. Nykyisten opintojen aikana en ole nostanut toimeentulotukea. Mies on töissä ja itsekkin olen saanut töitä entisestä työpaikastani tarvittaessa. On ollut välillä rankkaa käydä koulussa, töissä ja järjestää myös lapsen kanssa tarpeeksi aikaa, mutta olen mielestäni selvinnyt erittäin hyvin.
Toimeentulotukea kuuluu saada jos muuten ei pärjää, oli sitten sinkku tai perheellinen. En ymmärrä tällaista vastakkainasettelua.
Se ei ensinnäkään riitä mihinkään ja toisekseen jossei sitä saa maksettua takaisin, se tietää lapsiperheeseen synkkiä aikoja. Sinkkuopiskelija voi juosta vanhempiensa helmaan jossei ole varaa latteen, mutta aika moni lapsiperhe on vieraalla paikkakunnalla ilman tukiverkkoja ja etenkin perheen äidin tulot olemattomat.
En oikein tätäkään ymmärrä. Olen kyllä itse nostanut myös opintolainaa jos olen tarvinnut. Opintolaina ei rehellisesti sanottuna tunnu enää kovin kummoiselta, kun on lähemmäs 200 000 asuntolainaa. Siinä pari tonnia valtion takaamaa, hyvällä korolla olevaa lainaa, se on pientä.
Sinkkuopiskelija voi juosta vanhempiensa helmaan jossei ole varaa latteen, mutta aika moni lapsiperhe on vieraalla paikkakunnalla ilman tukiverkkoja ja etenkin perheen äidin tulot olemattomat.
Mikä estää arvon pyhimys mammaa juoksemasta vanhempiensa helmaan jossei ole varaa latteen? Ja millä logiikalla ainoastaan lapsiperheet ovat vieraalla paikkakunnalla ilman tukiverkkoa? Ennemmin se niin on että se sinkku, lapseton opiskelija on vieraalla paikkakunnalla ilman sitä tukiverkkoa... mutta taisitkin kirjoittaa vitsillä tuon viestisi. :)
Minusta on yleensäkin väärin, että opiskelijoiden edellytetään kustantavan peruselämisensä lainarahalla - oli sitten sinkku tai perheellinen. Ja kun lainan takaisinmaksua ei edes hyväksytä menona toimeentulotuessa, vaikka lainamahdollisuus jo katsotaan automaattisesti tuloksi (vaikkei sitä nostaisikaan, poikkeuksena toki ne, joilta ovat luottotiedot menneet).
Ihme, kun toimeentulotukea ei evätä kaikilta sillä perusteella, että aina on mahdollista elättää itsensä pikavipeillä.
katsos, kun meillä oli kaksi lasta ja molempien vanhempien oli pakko opiskella. Itselläni oli lasten aikaan vielä muutma vuosi jäljellä ja mies joutui kouluttautumaan uudelleen. Lapsiperheessä on hieman enemmän kulutusta kuin lapsettomassa! Kyllä me molemmat nostimme opintolainaa ja rahaa, mutta ne ei täysin riittäneet elämiseen kahden pienen lapsen kanssa. Saimme siis hieman lisää. Olemme kyllä maksaneet näitä avustuksia takaisin ja olemme varmasti maksaneet normaalia enmmän esim. veroja. Kiitän ja kumarran sitä aikaa, kun tukea saimme muutoin emme olisi hengissä.