Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain palkkatuloja, verokortin prosenttia nostin 1,5%-yksikköä ja silti mätkyjä reilusti. Muita?

Vierailija
18.04.2012 |

Juu, yllätti verohallinnon kirje. Nostan aina veroprosenttiani itse, sillä olen pienituloinen, eikä ylimääräisiin maksuihin lyhyellä aikataululla ole mahdollisuutta. Verokortissa valmiiksi ollut prosentti vaikutti 2011 vuodelle jo alun alkaen pieneltä ja soitin aikoinaan neuvontapalveluun tarkistuttaakseni prosentin.

Sain vahvistuksen, että ansiotulojen pidätysprosenttini tosiaan on 14%, mutta nostin sen varmuuden vuoksi 15,5%in. Nyt odottaa sitten 1400 euron mätkyt ja pelottaa myös kuluva vuosi. Mistä tiedän maksavani tarpeeksi veroja, jotten saisi taas mätkyjä? Vuoden 2011 ansiotulot siis pysyivät muutama tuhat euroa tulorajan alapuolella. En ymmärrä miksi tuli mätkyja tai vaihtoehtoisesti, miksi varmistettu veroprosentti oli sittenkin liian alhainen? Muita joille käynyt näin?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten paljon enemmän kuin verokortissa oli rajana? Oliko sinulla edellisvuonna paljon sellaisia vähennyksiä, mitä nyt ei ole? Esim. asuntolainaa, työmatkakuluja jne.

Vierailija
2/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

verotoimistoon ja kysy. Jos tuloraja ei ole ylittynyt eikä mitään vähennyksiä puutu, niin saavat selittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 1400 kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta.

Vierailija
4/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 000 euroa, mutta tienasin vähän alle 35 000 euroa. Ei siis ylittynyt raja. Aloituksessa tuo tieto. Asuntolainaa maksan hiljalleen 30v ajalla, ei se niin dramaattisesti viime vuonna vähentynyt.

Vierailija
5/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vero.fi-sivuilla täyttämässä veroprosenttilaskuri. Arvioi vuoden tulot, laske siitä menevä vero ja saat loppuvuoden verotarpeen. Jos menee yli, on palautuksia luvassa.

Itse käytän tuota ja aika hyvin se pitää paikkansa.

Vierailija
6/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 000 euroa, mutta tienasin vähän alle 35 000 euroa. Ei siis ylittynyt raja. Aloituksessa tuo tieto. Asuntolainaa maksan hiljalleen 30v ajalla, ei se niin dramaattisesti viime vuonna vähentynyt.

Jos viime vuoden veroprosentti on laskettu v. 2010 asuntolainan korkotiedoilla, on hyvin todennäköistä, että korot ovat olleet viime vuonna huomattavasti pienemmät. Osasitko ottaa sen huomioon?

Vierailija
7/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viime vuoden veroprosentti on laskettu v. 2010 asuntolainan korkotiedoilla, on hyvin todennäköistä, että korot ovat olleet viime vuonna huomattavasti pienemmät. Osasitko ottaa sen huomioon?

Vuositasolla se on kohdallani alle 300 euroa ei 1400 e

Vierailija
8/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän asuntolainan kuluja, mutta silti veroprosentti on 22%. Vantaa, en kuulu kirkkoon.

Vierailija
9/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän vastaavanlaisesti joka vuosi.

Viime vuonna soitti verovirastoon, tarkistutti että ovatko todella sitä mieltä että veroprosentti on se mitä lapussa luki.

Mies nosti prosenttia itse 5 %, takaisin tulee 200 euroa. Tulot ne mitä pitikin.

Mietittiin millaisetkohan mätkyt olisi tulleet jos oltaisiin tyhmänä luotettu veroviraston antamaan prosenttiin.

Vierailija
10/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulot 34 000 vuodessa, asuntolainan koron vähennykset, invalidivähennykset yms enkä kuulu kirkkoon ja prosentiksi tarjottiin 18. Korotin sitä 20 % , tuskin mitään tulee takaisin, vaan aika + - 0 menee. Niinkuin on tarkoituskin.

Vierailija
11/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän vastaavanlaisesti joka vuosi.

Viime vuonna soitti verovirastoon, tarkistutti että ovatko todella sitä mieltä että veroprosentti on se mitä lapussa luki.

Mies nosti prosenttia itse 5 %, takaisin tulee 200 euroa. Tulot ne mitä pitikin.

Mietittiin millaisetkohan mätkyt olisi tulleet jos oltaisiin tyhmänä luotettu veroviraston antamaan prosenttiin.

Oon siis ollut naivi luottaessani veroprosenttiin. Maksan mieluusti veroni, mutta en tosiaan pysty rypistyksiin jälkikäteen, vaan haluan pidätykset joka liksasta ajoissa. Täytyypä sitten ruveta viisaammaksi ja nostaa itse veroprosentti sinne 25-27 tietämille, jottei tarvitse yllättyä näin.

Vierailija
12/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä näette ne tiedot, joiden perusteella vero% on laskettu, niin kai te tarkistatte ne ja varmistatte, että ne pitävät paikkansa, että siellä ei ole kummittelemassa joitain edellisen vuoden vähennyksiä (esim. kotitalousvähennyksiä remontin johdosta sun muita, joita harvoin on joka vuodelle). Ei niihin pidäkään luottaa automaattisesti, kun kone ja ohjelmahan ne laskee edellisen vahvistetun verotuksen mukaisesti.

Vierailija
13/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista että kesken vuottakin voi sitä prosenttia korottaa.

Ja voihan siinä olla joku virhekin, vertaa vaikka toissavuotiseen verotukseen, onko poikkeamia esim. vähennyksissä?

Ja nuo alhaiset asuntolainan korot saattoivat yllättää monet.

Vierailija
14/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleeko sinulle matkakuluja? Niitähän ei ole huomioitu verotuspäätöksellä, vaan ne täytyy ilmoittaa.

ja tosiaankin kannattaa aina tarkistaa verokortin laskennassa käytetyt tiedot, ne nimittäin pohjautuvat vanhoihin tietoihin, ennakkoperintä on arvio. Verokortti kannattaa tarkistaa sen hetkisen tilanteen mukaiseksi.

Vierailija
15/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittamalla aina verokorttiin ruksit heidän ehdottaman prosentin päälle ja kirjoittamalla itse viereen roimasti isomman prosentin. Yhdestä vuodesta pitää oppia ja seuraavalla kertaa tietää jo, kuinka paljon pitää itse siihen lisätä extra %.

Minusta on mukavampi saada joulukuussa tonni touhurahaa, kuin maksaa se.

Vierailija
16/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustuu sivullisilmoittajien antamiin vuosi-ilmoituksiin. Kannattaa tarkistaa, onko vuosi-ilmoitukset palkoista oikein (tulot, ennakonpidätykset, työttömyys- ja eläkevakuutusmaksut) vertaamalla viime vuoden viimeiseen tilinauhaan. Lainojen käyttötarkoitukset kannattaa tarkistaa ja korjata tarvittaessa.

Vierailija
17/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästää sen mätkyn verran. Laitat joka kuu pienen summan jemmaan.

Ja oikeesti ihmiset! Opetelkaa laskemaan ne veroprosenttine, niin ei tule yllätyksiä.

Vierailija
18/19 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa valtio maksaa toki palautuksille korkoa. Minun veroehdotuksessa ainakin lukee "Palautuskorko " ja summa perässä. Pankista en saa mitään korkoa (koskapa kuukauden alin saldo on yleensä niin minimaallinen ja jos jotain olisi, korko olisi 0,15 % ja siitä muutaman euron summasta sitten otettaisiin vielä lähdevero 28% pois ). Korot on ylipäänsä niin matalalla, että niiden menetyksen pelossa ei kannata elämäänsä suunnitella....

Vierailija
19/19 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittamalla aina verokorttiin ruksit heidän ehdottaman prosentin päälle ja kirjoittamalla itse viereen roimasti isomman prosentin. Yhdestä vuodesta pitää oppia ja seuraavalla kertaa tietää jo, kuinka paljon pitää itse siihen lisätä extra %. Minusta on mukavampi saada joulukuussa tonni touhurahaa, kuin maksaa se.

Ei kannata antaa valtiolle korotonta lainaa.