Mulla on 3 viikkoa kesälomaa yhdessä 12-vuotiaan poikani kanssa, ja nyt poika tahtoisi siitäkin
viettää viikon leirillä, jonne KAIKKI kaverit menee.. Ymmärrän kyllä, leiri olisi kiva, eikä meillä ole sille viikolle mitään ohjelmaa, mutta... tahtoisin olla sen pienen ajan yhdessä koko perheen voimin! Teenkö väärin jos kiellän pojalta leirin, jonne kaikki hänen kaverinsa pääsevät?
Kommentit (41)
Ei tuon ikäistä voi enää perheen muurien sisään vangita. Teet todellakin väärin, lapsen pitää antaa alkaa kulkea polkujaa kohti itsenäisyyttä ja aikuisuutta, sitähän se alkava teini-ikä on.
Miettikää yhdessä, mitä tarkoittaa, jos menee leirille eli teidän yhteinen aika vähenee, sinun tulee häntä ikävä jne. Miettikää mitä tekisitte tuolla viikolla, jos poika ei mene leirille. Entä jos menee, mitä voitte sitten tehdä noiden kahden viikon aikana.
Milloin leirillemenosta on päätettävä? Meillä poika innostuu yleensä leireistä, kun puhuvat niistä kavereiden kanssa. Sitten monesti viikon parin päästä ei enää haluakaan, kun alkuinnostus katoaa ja miettii asiaa tarkemmin.
Miettikää yhdessä, mitä tarkoittaa, jos menee leirille eli teidän yhteinen aika vähenee, sinun tulee häntä ikävä jne. Miettikää mitä tekisitte tuolla viikolla, jos poika ei mene leirille. Entä jos menee, mitä voitte sitten tehdä noiden kahden viikon aikana. Milloin leirillemenosta on päätettävä? Meillä poika innostuu yleensä leireistä, kun puhuvat niistä kavereiden kanssa. Sitten monesti viikon parin päästä ei enää haluakaan, kun alkuinnostus katoaa ja miettii asiaa tarkemmin.
Tee itsestäsi pahin martyyri sitten jeesuksen ja syyllistä lastasi omasta ikävästäsi. Lapset on niin pirun lojaalela vanhempiaan kohtaan, että ei hän halua tuottaa pahaa mieltä äidille.
Ja ap, tiedätkö miksi maksetaan lapsilisää ja elatusta? Vielä, kun lisäät oman osuutesi velvollisuudestasi lapsen riittävään elatukseen, maksat tuon leirin kevyesti.
Leirille vaan. Arjessakin ehtii viettämään sitä pakkokivaa huvipuistoineen jne...
Miettikää yhdessä, mitä tarkoittaa, jos menee leirille eli teidän yhteinen aika vähenee, sinun tulee häntä ikävä jne. Miettikää mitä tekisitte tuolla viikolla, jos poika ei mene leirille. Entä jos menee, mitä voitte sitten tehdä noiden kahden viikon aikana. Milloin leirillemenosta on päätettävä? Meillä poika innostuu yleensä leireistä, kun puhuvat niistä kavereiden kanssa. Sitten monesti viikon parin päästä ei enää haluakaan, kun alkuinnostus katoaa ja miettii asiaa tarkemmin.
Tee itsestäsi pahin martyyri sitten jeesuksen ja syyllistä lastasi omasta ikävästäsi. Lapset on niin pirun lojaalela vanhempiaan kohtaan, että ei hän halua tuottaa pahaa mieltä äidille. Ja ap, tiedätkö miksi maksetaan lapsilisää ja elatusta? Vielä, kun lisäät oman osuutesi velvollisuudestasi lapsen riittävään elatukseen, maksat tuon leirin kevyesti. Leirille vaan. Arjessakin ehtii viettämään sitä pakkokivaa huvipuistoineen jne...
Lapsilisä ehkä ulkovaatteet ja kengät... Että älkää nyt tulko syyllistämään että minä en hoida osuuttani...
Mutta saitte minut ajattelemaan asiaa, kai pojan on leirille päästävä, jos tosissaan tahtoo. Tosin joutuu istten kyllä viettämään parina päivänä hetken kasvimaalla tienaamassa osaa leirimaksusta.
ap
jännä, että kaikki puoltavat leiriä. Minä ajattelen kuten ap, eli että perheen yhteinen aika on tärkeää. 12-v on iso ja pieni yhtäaikaa. Ja vaalisin kyllä sitä pientäkin puolta vielä tuossa vaiheessa. Perheen lomaviikot voivat ihan hyvin olla tosi mukavia lapsellekin. Varmaan kannattaa miettiä mitä 12-v itse toivoo noilta viikoilta. Ja välillä voi kutsua kavereita mukaan menoihin.
Millainen kaveritilanne pojalla on? Jos on hyvät kaverisuhteet, ei leiriltä poisjääminen haittaa. Jos kavereista on ollut pulaa, sitten ehkä miettisin asiaa.
Varsinkin kun se itse haluaa!
Meillä taas asia toisinpäin, leirit yms. aktiviteetit ei kiinnosta tyttöäö pätkääkään
Lapset kuitenkin muistavat lapsuudestaan ne ihan pienen arkiset aisiat esim. yhteiset iltapalalla istumiset ja kasvimaatyöt, joista sai rahat sinne leirille.
Lapsella pitää olla myös sitä omaa aikaa, jota me aikusetkin joskus kaipaamme.
Meillekkin perheen yhteinen aika on todella tärkeää ja se aika otettaan, siitä joka päiväsestä arjesta, eikä niin, että loma-ajat ahdetaan täyteen turboelämyksiä huvipuistoineen.
Jos kaikki lomaohjelma on mahdutettava kahdelle viikolle, silloinhan lähes joka päivälle tulee niitä "turboelämyksiä"..
Kolmannella viikolla olisi sitten jo aikaa olla ja lueskella vierekkäin sohvalla.
Mutta kuten sanoin, päästän leirille jos ihan palavasti sinne haluaa.
ap
Suosittelisin muutenkin käyttämään lomalla ajan mukavaan arkeen, eikä elämyksiin. Esim. omat lapseni muistavat lämmöllä sitä, että pysähdyttiin autolla parkkipaikalle syömään eväitä. Oli niille suurempi elämys kuin itse Särkänniemi, johon oltiin matkalla. Normaalisti kun syödään huoltsikalla.
Jos kaikki lomaohjelma on mahdutettava kahdelle viikolle, silloinhan lähes joka päivälle tulee niitä "turboelämyksiä"..
Kolmannella viikolla olisi sitten jo aikaa olla ja lueskella vierekkäin sohvalla.
Mutta kuten sanoin, päästän leirille jos ihan palavasti sinne haluaa.
ap
Kaverit ovat tärkeitä ja poika haluaa leirille. Eri asia olisi, jos ei olisi rahaa. Tosin siinäkin tapauksessa tinkisin omista menoistani, jotta murkku pääsee leirille. Olin itse lapsena useana kesänä leirillä ja ne olivat hienoja kokemuksia.
Itse olin pienestä pitäen leireillä kesäisin. Pienempänä ne oli sellaisia 3 pv leirejä ja kun olin 13v en päässyt sinne kun veljeni rippijuhlat oli just silloin. Muistan vielä nyt 37v kuinka katkera olin! Nyt osaan toki arvostaa myös veljen rippijuhlien tärkeyttä, mutta en varmaan olisi vieläkään antanut vanhemmilleni anteeksi jos en olisi päässyt vain siksi, että äiti haluaa minun olevan kotona. Ei olisi ollut kellään kivaa. Minun muuten annettiin jäädä jo 13v yksin kotiin vaikka viikoksi kun muut menivät mökille, koska olin todella kasvanut perhekivasta eroon (ja taisin olla tuosta leiristä niin vihainen että tein kaikkien loman ikäväksi). Viihdyin muutenkin itsekseni ja kotona ollessa saatoin nukkua monta yötä kesässä teltassa yksin pihalla.
Kyllä 2 viikkoa riittää äidin kanssa lomailuun, aikaa jää varmasti kotona oleiluunkin kun tuskin käyttää 14 päivää huvipuistossa - etenkin jos oli tuo rahakysymyskin.
että jätätte ne turboelämykset väliin ja päästät pojan leirille. Poika on Hollannissa ja leirillä ja 4-vuotias ei turboja edes kaipaa. Otatte kaksi viikkoa rennosti ilman suorittamispaineita. Jotain kivaa voitte tietty keksiä, mutta ei mitään sinne tänne pakkko mennä koko ajan meininkiä. En ymmärrä sellaista elämää muutenkaan saati sitten lomalla. Nauttikaa lomasta ja elämästä ilman suorittamista, se kannattaa :)
että jätätte ne turboelämykset väliin ja päästät pojan leirille. Poika on Hollannissa ja leirillä ja 4-vuotias ei turboja edes kaipaa. Otatte kaksi viikkoa rennosti ilman suorittamispaineita. Jotain kivaa voitte tietty keksiä, mutta ei mitään sinne tänne pakkko mennä koko ajan meininkiä. En ymmärrä sellaista elämää muutenkaan saati sitten lomalla. Nauttikaa lomasta ja elämästä ilman suorittamista, se kannattaa :)
jännä, että kaikki puoltavat leiriä. Minä ajattelen kuten ap, eli että perheen yhteinen aika on tärkeää. 12-v on iso ja pieni yhtäaikaa. Ja vaalisin kyllä sitä pientäkin puolta vielä tuossa vaiheessa. Perheen lomaviikot voivat ihan hyvin olla tosi mukavia lapsellekin. Varmaan kannattaa miettiä mitä 12-v itse toivoo noilta viikoilta. Ja välillä voi kutsua kavereita mukaan menoihin.
Millainen kaveritilanne pojalla on? Jos on hyvät kaverisuhteet, ei leiriltä poisjääminen haittaa. Jos kavereista on ollut pulaa, sitten ehkä miettisin asiaa.
no, en koskaan ole ymmärtänyt leirejä muutenkaan.
ja tuo jatkuva kavereiden kaa roikkuminen ei ole oikeen terveellistä.
täällä monet jo 6v alkaen painelee heti tarhasta päästyään toisen kotiin leikkimään, ja sitä jatkuu ja jatkuu......
itse en enää päästä toisten lapsia meille asumaan.
kohtuus kaikessa, sopivasti kavereiden kanssa oleilua, opiskelua, leikkiä, perheen yhteistä aikaa, kulttuuria, retkiä, jne jne jne kaikkea sopivassaa suhteessa
nyky lapsille tuntuu olevan vaan KAVERTI ei mikään muu..
eivät edes sukulaisilla käy.
Aika kaukana on jatkuvasta kavereiden kanssa olemisesta jos poika on kesäkuun isänsä luona Hollannissa. Olisi ihan reilua päästä sen jälkeen viikoksi kavereiden kanssa leirille ettei jää ihan ulkopuoliseksi. Ne kaverit on sitten muuten heinäkuun mökillä ja tavataan vasta kun koulut alkaa.
jännä, että kaikki puoltavat leiriä. Minä ajattelen kuten ap, eli että perheen yhteinen aika on tärkeää. 12-v on iso ja pieni yhtäaikaa. Ja vaalisin kyllä sitä pientäkin puolta vielä tuossa vaiheessa. Perheen lomaviikot voivat ihan hyvin olla tosi mukavia lapsellekin. Varmaan kannattaa miettiä mitä 12-v itse toivoo noilta viikoilta. Ja välillä voi kutsua kavereita mukaan menoihin. Millainen kaveritilanne pojalla on? Jos on hyvät kaverisuhteet, ei leiriltä poisjääminen haittaa. Jos kavereista on ollut pulaa, sitten ehkä miettisin asiaa.
no, en koskaan ole ymmärtänyt leirejä muutenkaan. ja tuo jatkuva kavereiden kaa roikkuminen ei ole oikeen terveellistä. täällä monet jo 6v alkaen painelee heti tarhasta päästyään toisen kotiin leikkimään, ja sitä jatkuu ja jatkuu...... itse en enää päästä toisten lapsia meille asumaan. kohtuus kaikessa, sopivasti kavereiden kanssa oleilua, opiskelua, leikkiä, perheen yhteistä aikaa, kulttuuria, retkiä, jne jne jne kaikkea sopivassaa suhteessa nyky lapsille tuntuu olevan vaan KAVERTI ei mikään muu.. eivät edes sukulaisilla käy.
meillä lähes sama tilanne. Poika on 6 viikkoa Saksassa (isä asuu siellä) ja lomaa minun ja sisarusten kanssa sitten loput 4 viikkoa kesälomasta. Tuosta ajasta kuitenkin haluaa viettää osan kaverinsa mökillä, jonne toki hänet päästän ;-)
Ihan mielenkiinnosta kysyn: miten usein poika näkee isäänsä? meillä yleensä 3 kertaa vuodessa eli syys-, hiihto- ja kesälomalla. Joskus joululomallakin.
Kuka teillä maksaa lennot? Noihinhan palaa hirveästi rahaa, me ollaan yritetty maksaa lähes puoliks, minä joskus enemmän kuin isä.
8v saa äidin kanssa kahdenkeskistä aikaa (ja isänsä) kun isoveli on 4 viikkoa isänsä luona Hollannissa. Eli voit laskea 7 viikosta "arkilaatuaikaa" 4 viikkoa pois.
Ihan tavallinen arki riitää ja sitähän teillä on kesälläkin seitsemän viikkoa eli illat ja viikonloput. Sitä paitsi kahdeksanvuotiaskin tarvitsee aikaa äidin kanssa kahden. Milloin hän sitä saa? .
todella halpa itseasiassa