Kuntaamme on muuttanut muutama afgaaniperhe
ihan kunnan pakolaisohjelman mukaisesti. Perheiden lapset ovat pieniä, alle kouluikäisiä tai alakoulussa.
Monet paikalliset suhtautuvat nihkeästi, jopa avoimen rasistisesti heihin.
Toivottavasti näkevät tämän kuvan ja yrittävät asettaa itsensä heidän asemaan.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/tama-pysayttava-kuva-toi-pulitzer-pa…
Kahden perheen tiedän tulleen juuri Kabulista.
Kukapa ei lähtisi pois pienten lastensa kanssa sotaoloista jos vaan mahdollisuuden saisi.
Kommentit (21)
Onko tuollaisilla rasisteilla mitään normaalia empatiaa vaikka tuon sydäntäsärkevän kuvan näkisivät.. Toivottavasti perheet sopeutuvat paikkakunnallenne kaikesta huolimatta.
T. Toisen polven maahanmuuttaja
Pari perhettä mahtuu pieneenkin kuntaan, vaan jos heitä alkaa vyörymään enemmän, joukossa on väkisinkin potentiaalisia rikollisia ja moniongelmaisia. Helsingissä suhtaudutaan somaleihin nuivasti juuri tämän vuoksi.
varmuuden vuoksi ennakkoluuloinen ja suhtautua nihkeästi kaikkiin, jotta he eivät varmasti sopeutusi Suomeen?
On kyllä valtaväestössäkin. silti ei kytätä ja suhtauduta huonosti valtaväestöön. Eli tuo pelko tulevasta ym on mun mielestä tosi huono perustelu avoimen rasistiseen käyttäytymiseen.
Suomi yksin ei pysty vastaanottamaan jokaista pakolaista ja sodat alueilla ovat yleensä indikaatio kansan kiivaudesta muutenkin. Esim. Afrikka on yhtä sotatannerta tietyillä alueilla ja sieltä tulevilla pakolaisilla on muita enemmän ongelmia mm. vihanhallinnan kanssa.
Rasismista ei voi puhua Suomen kohdalla, selvittäkää ensin mistä sana juontuu. En puolusta syrjimistä kansallisuuden perusteella, mutta mielestäni on olla terveen skeptinen uusia tulokkaita kohtaan.
Suomi yksin ei pysty vastaanottamaan jokaista pakolaista
Onko sulla jotenkin semmoinen kuva, että Suomeen tulee jotenkin tosi paljon niitä pakolaisia tai että Suomi olisi jotenkin ainoa maa maailmassa, jossa on pakolaisia?
mutta uskotko, että näistä maista ketään kiinnostaisi minun tai sinun hätä, jos meillä olisi sota, tai muu katastrofi?
Jos niitä pakolaisia niin kovasti kuntaan haluaa, niin eikö voisi ajatella, että sellaiset ihmiset ottaisivat asumaan heitä vaikkapa omaan kotiinsa ja huolehtisivat heidän menoistaan myös itse?
Tarkoitin tuolla vastaanottamisella lähinnä sitä, kun ap ylidramaattisesti kauhisteli sota-alueiden tilannetta kuvien avustuksella. Sotia ym. on niin paljon, että se ei ole mikään ratkaisu tuoda kärsiviä ihmisiä tänne pohjolaan. Ihmisten pitäisi pyrkiä ratkaisemaan itse omat ongelmansa, eivät muuten voi ottaa opikseen jos joku muu tulee aina väliin.
Jos niitä pakolaisia niin kovasti kuntaan haluaa, niin eikö voisi ajatella, että sellaiset ihmiset ottaisivat asumaan heitä vaikkapa omaan kotiinsa ja huolehtisivat heidän menoistaan myös itse?
on päättänyt, että pakolaisia on otettava. Se kuuluu ikään kuin kaikkien kansakuntien vastuuseen maailman tilasta. Pitäiskö sun mielestä Suomen vetäytyä kansainvälisestä yhteisöstä?
Millä rahalla yksittäiset ihmiset muuten järjestäisivät pakolaisille kodin ja toimeentulon?
7, sisälukutaito nolla? Tarkoitin tuolla vastaanottamisella lähinnä sitä, kun ap ylidramaattisesti kauhisteli sota-alueiden tilannetta kuvien avustuksella. Sotia ym. on niin paljon, että se ei ole mikään ratkaisu tuoda kärsiviä ihmisiä tänne pohjolaan. Ihmisten pitäisi pyrkiä ratkaisemaan itse omat ongelmansa, eivät muuten voi ottaa opikseen jos joku muu tulee aina väliin.
Mun sisälukutaito on oikein hyvä, mutta jos verhoat sen, mitä tarkoitat sanomalla jotain ihan muuta, mun pitäis olla selvännäkijä tietääkseni, mitä sanojesi takana todella on.
Länsimaisiin arvoihin kuuluu humanistinen ajattelu, huoli muistakin kuin omasta itsestä.
on päättänyt, että pakolaisia on otettava. Se kuuluu ikään kuin kaikkien kansakuntien vastuuseen maailman tilasta. Pitäiskö sun mielestä Suomen vetäytyä kansainvälisestä yhteisöstä?
Millä rahalla yksittäiset ihmiset muuten järjestäisivät pakolaisille kodin ja toimeentulon?
Kyllä sopu sijaa antaa. Suurin osa tänne tulevista perheistä on varmasti tottunut elämään ahtaasti jo lähtömaassaan, puutteellisesta hygieniasta puhumattakaan. Kesäksi heidät voisi isäntäperhe sijoittaa vaikka kesämökille ja talviasuttaviin ympärivuotisesti. Miksi sen pitäisi edes olla koko kansan tehtävä.
Kyllä suomessa rikotaan railakkaasti omien kansalaistenkin oikeuksia. Miksi pitää aina pokkuroida muualle maailmalle, en käsitä.
Somalit eivät ainakaan ole erityisen hyvin ryhtyneet osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Minusta ihmisiä pitäisi auttaa heidän omassa maassaan ensisijaisesti ja vasta toissijaisesti ottaa pakolaisiksi.
Joten kyllä mä ymmärrän ennakkoluulot. Todistustaakka valitettavasti on niillä tulokkailla. Heidän pitää osoittaa, että ovat kunnon väkeä ja haluavat elää suomalaisten tavoin täällä.
No, kaipa minä sitten poikkean ajattelutyylissäni kun en samoin koe. "Keisarin uudet vaatteet" tulee mieleen tästä nykytrendistä, kun haalitaan kehitysmaista ihmisiä suojeltaviksi toiselle puolelle maapalloa. Apua voisi antaa paikan päälläkin eikä siihenkään ole mielestäni mitään velvollisuutta. Suomen historiaa tunteva tajuaa tämän.
Kuvan nähdessäni. Toivottavasti jokainen rasisti pysähtyisi hetkeksi katsomaan kuvaa oikein tarkkaan ja menisi itseensä...
Kuvan nähdessäni. Toivottavasti jokainen rasisti pysähtyisi hetkeksi katsomaan kuvaa oikein tarkkaan ja menisi itseensä...
Jos sinä et pysty kotimaassasi estämään näitä järkyttäviä ja turhia perhesurmia, miten ihmeessä sinä ajattelit estää jokaisen itsemurhapommittajan teot maailmassa?
Olen realisti, en rasisti.
saat valkoinen nainen kokea, mitä se aito rasismi on. Olet muuten itse sen kohteena.
Kyllä sopu sijaa antaa. Suurin osa tänne tulevista perheistä on varmasti tottunut elämään ahtaasti jo lähtömaassaan, puutteellisesta hygieniasta puhumattakaan. Kesäksi heidät voisi isäntäperhe sijoittaa vaikka kesämökille ja talviasuttaviin ympärivuotisesti. Miksi sen pitäisi edes olla koko kansan tehtävä.
Kyllä suomessa rikotaan railakkaasti omien kansalaistenkin oikeuksia. Miksi pitää aina pokkuroida muualle maailmalle, en käsitä.
kokonaan kouluttamattomia, paimentolaistaustaisia tms, hyvin syvästi uskonnollisia (uskovat Koraaniin sana sanalta)...
Sanot, että sopui sijaa antaa: kyllä, kun kyse on sivistyneistä ihmisistä.
Sivistyneellä ihmisellä on paljon paremmat edellytykset tulla toimeen muista kulttuureista tulevien kanssa.
Pakolaiset ovat itse usein hyvinkin ennakkoluuloisia ja rasistisia, ja haluavat pitää kiinni oman uskontonsa tavoista.
Antaisitko sinä tehdä rituaaliteurastuksia kerrostalojen kylppäreissä? Ympärileikata tyttöjä?
Maahanmuuttajat tuovat mukanaan myös ongelmia, ja ne pitäisi tunnustaa, eikä vain hymistä laput silmillä omaa suvaitsevaisuuttaan.
Kyllä suomessa rikotaan railakkaasti omien kansalaistenkin oikeuksia. Miksi pitää aina pokkuroida muualle maailmalle, en käsitä.kokonaan kouluttamattomia, paimentolaistaustaisia tms, hyvin syvästi uskonnollisia (uskovat Koraaniin sana sanalta)...
Sivistyneellä ihmisellä on paljon paremmat edellytykset tulla toimeen muista kulttuureista tulevien kanssa.
Pakolaiset ovat itse usein hyvinkin ennakkoluuloisia ja rasistisia, ja haluavat pitää kiinni oman uskontonsa tavoista.
Antaisitko sinä tehdä rituaaliteurastuksia kerrostalojen kylppäreissä? Ympärileikata tyttöjä?
Maahanmuuttajat tuovat mukanaan myös ongelmia, ja ne pitäisi tunnustaa, eikä vain hymistä laput silmillä omaa suvaitsevaisuuttaan.
Sulla tais mennä ryynit ja vellit sekaisin... Kun joku kysyi, kuinka yksityiset ihmiset pystyvät sijoittamaan pakolaisia yksityisiin koteihin,vastasin, että kyllä sopu sijaa antaa ja tilaa kotoa löytyy, koska pakolaiset ovat pääsääntöisesti ahtaista ja kehnoista oloista lähtöisin.
En edes koe olevani rasisti, vaikka mielipiteideni vuoksi minua aina sellaiseksi nimitetään.
En ole empatiakyvytön. Kuva itkettää minuakin, ja säälin noita lapsia. Soisin heille turvallisen elämän, joko pakolaisena täällä, mutta sitäkin mieluummin turvallisessa kotimaassa.
Silti, mietipä kuka noita itsemurhapommituksia tuolla tekee? Oman maan kansalaiset tuon saavat aikaan, ei Suomi tuosta ole vastuussa.
Nämä ihmiset tappavat toisiaan, koska ovat eri mieltä uskontonsa säännöksistä tai muusta (minulle uskonnottomalle) yhtä käsittämättömästä asiasta.
En myöskään ymmärrä, miksi suurin osa maahanmuuttajista on nuoria miehiä, eipä noita kärsiviä lapsia tule lainkaan samassa määrin.
Onko sinun mahdoton käsittää, että nykyinen maahanmuuttojärjestelmä mahdollistaa sen hyväksikäytön, ja maahantulon väärin perustein?
Kyllä suomessa rikotaan railakkaasti omien kansalaistenkin oikeuksia. Miksi pitää aina pokkuroida muualle maailmalle, en käsitä.kokonaan kouluttamattomia, paimentolaistaustaisia tms, hyvin syvästi uskonnollisia (uskovat Koraaniin sana sanalta)...
Maahanmuuttajat tuovat mukanaan myös ongelmia, ja ne pitäisi tunnustaa, eikä vain hymistä laput silmillä omaa suvaitsevaisuuttaan.Sulla tais mennä ryynit ja vellit sekaisin... Kun joku kysyi, kuinka yksityiset ihmiset pystyvät sijoittamaan pakolaisia yksityisiin koteihin,vastasin, että kyllä sopu sijaa antaa ja tilaa kotoa löytyy, koska pakolaiset ovat pääsääntöisesti ahtaista ja kehnoista oloista lähtöisin.
Pari perhettä mahtuu pieneenkin kuntaan, vaan jos heitä alkaa vyörymään enemmän, joukossa on väkisinkin potentiaalisia rikollisia ja moniongelmaisia. Helsingissä suhtaudutaan somaleihin nuivasti juuri tämän vuoksi.