Pitäisikö alkaa huolestumaan, kun lasta ei kuulu?
Nyt 5 kuukautta yritetty ja ikää molemmilla 33v.
Mies on tutkittu ja kaikki ok sen suhteen.
Vieläkö odotella vai hakeutuisitko jo tutkimuksiin itse? Minulla alkaa ikäpaniikki painamaan...
Kommentit (13)
kaikki ovat raskautuneet viimeistään 6kk yrityksen jälkeen :/ ja sekin on ollut tosiaan pisin aika.
Masentaa :(
5 kuukautta on tosi lyhyt aika. Vuosi kannattaa odotella. Yli 35-vuotiaana kannattaa tutkimuksiin hakeutua jo aiemmin.
ostettavia ovistestejä. Mulla tärppäsi heti seuraavassa kierrossa. (ikää oli silloi 34v)
Jos et saa ovista näkyviin testissä tai ei auta pariin kuukauteen, hakeutuisin lääkäriin tutkimuksiin.
Tsemppiä!
Toisaalta kun olet jo yli 30-vuotias, ei kannata odotella liian kauan hoitoon hakeutumisessa. Periaatteessa suositellaan vuosi yritykseksi, mutta itse odottaisin ehkä tuohon 8-9 kk yrittämistä ja sitten varaisin aikaa. Joillakin menee 1,5 vuottakin, mutta jos paniikki alkaa iskeä, niin ainahan voi suorittaa ne tutkimukset, jotta tietää, onko kaikki ok.
Luuletko todella, että useimmat raskautuisivat tuossa ajassa. Eivät. Mutta en sinänsä vähättele tuskaasi, sitähän se on ja kovaa tuskaa onkin. Mutta on vähän eri luokkaa kuitenkin odottaa esim. lähes 3v.
tietoa raskautumisensa nopeudesta. On varmaan coolia sanoa joku lukema 0-6kk väliltä, mutta se ei ole totta ainakaan useimmilla yli 30-vuotiailla.
Hyvä että on tutkittu, asiaan liittyy useasti myös mitä ehkäisyä olet käyttänyt ennen yrittämisen alkua. esim. pillereiden lopettamisen jälkeen voi mennä vuosikin ennenkuin tärppää, elintavat, ovulaatio.. siinä on yllättävän monta tekijää, joten turha olla vielä huolissaan :)
ps. kuulinpa vasta tässä että ahkerat saapii tytön ja laiskat pojan :)
Itse sain esikoiseni 19v iässä ja yritystä oli kauemmin kuin sinulla nyt.
Vuosi varmaan alkaa olemaan jo sellainen aika, että oikeasti saisi alkaa huolestumaan.
Koska kaksi lasta on saatu alulle heti ekasta kierrosta 5v sitten.Ja nyt ei mitään tapahdu :(
Vuoden kestää ainakin rauhassa yrittää ennenkuin kannattaa edes suunnitella huolestumista.
Vaikka kaikki menisi ajoituksen kans oppikirjan mukaan, on silti raskautumisen mahdollisuus vain 20%.
Jos murehdit asiaa, se ei ainakaan auta yhtään. Stressi pois ja jatkatte yrittämistä kaikessa rauhassa.
Itse raskauduin 2 kertaa eka kierrosta ja kolmatta odotettiin melkein vuosi ja sekin onnistui vasta sitten kun "luovuin" yrityksestä. Kehitin itselleni muuta ajateltavaa ja samantien tulin raskaaksi.
Helpommin sanottu kuin tehty, mutta älä stressaa!
Nyt 5 kuukautta yritetty ja ikää molemmilla 33v.
Mies on tutkittu ja kaikki ok sen suhteen.
Vieläkö odotella vai hakeutuisitko jo tutkimuksiin itse? Minulla alkaa ikäpaniikki painamaan...
kaksi edellistä saanut alkunsa saman tien, nyt viimeisen kanssa menikin 4 vuotta. Tosin heillä ei ollut mitään paniikkia, " tulee jos on tullakseen"-meiningillä oli ajatus. Ja tulihan se sitten kun oli tullakseen.
Tämä siis vaan tiedoksi, että joskus se vaan ottaa aikaa, vaikka mitään vikaa ei olisikaan, eikä asiasta edes stressaisi.
ennen yrittämistä? Se saattaa sotkea elimistön omaa hormonituotantoa pahastikin, ja saattaa helposti mennä vuosikin, että elimistö taas "käynnistyy". Tuo 5kk on oikeasti todella lyhyt aika!
Onko sulla säännöllinen kierto? Oletko kokeillut niitä ovulaatiotikkuja? Itse en niitä käyttänyt kummallakaan kerralla, mutta esikoisesta huomasin jossain vaiheessa (yritystä kesti 13kk), että ovuloin jo paljon aiemmin, kun mitä se perinteisesti sanotaan, vaikka kierron pituus olikin tuo 28-30 päivää. Eli aloitettiin yritys aina oikeastaan ihan heti menkkojen loputtua, ja tokalla tällaisella kerralla sitten olinkin raskaana.
Eli kannattaa vielä jonkun aikaa ihan vaan tutkailla sitä omaa kroppaa ja sen käyttäytymistä, ei kannatta huolestua!
Meillä esikoinen tuli 13kk yrittämisen jälkeen, kun säännölinen kierto alkoi vasta vuoden jälkeen pillereiden lopetuksesta. Toka saikin alkunsa jo toisesta kierrosta :)
myös ikää yli 30 ja yritystä takana 8kk. Lasta ei ole kuulunut.