Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hitossa opiskelijalla on varaa asua Helsingissä?

Vierailija
16.04.2012 |

Olen 22.v opiskelija, joka muuttaa kesän jälkeen Helsinkiin kun opiskelupaikka vaihtuu.

Katselin jo Helsingin vuokrakämppiä, ja mun mielestä nuo hinnat on järkyttävät, varsinkin keskustassa, jonne aion muuttaa kun en autoa omista.

Jostain nelkyt neliöisestä kopperosta 650-800 e/kk, miten ihmeessä mulla riittää noihin rahat mäkkipalkalla?

Mikä ois hyvää mutta edullista aluetta lähellä keskustaa, mihinkään Jakomäkeen en halua muuttaa.

Tietäiskö joku jonkun nettisivun, missä on halpoja mutta kuiten 'asuinkelpoisia' vuokakämppiä? :)

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan opintotukea n. 460e (netto)

vuokra, 20m yksiö Kalliossa 520e.

Tuellista kuukautta kohden voin ansaita 660 (brutto)

ja tuosta jää käteen käyttörahaa n. 500 per kuukausi ja siitä kustannan puhelimen ym. muut kulut ja ruoan.

Teen siis töitä, että pärjään taloudellisesti mutta opiskeluja se kyllä haittaa.

Vierailija
2/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luulet, että Helsingissä liikutaan autolla ja siksi autottoman pitäisi asua keskustassa. Jokainen järkevä opiskelija liikkuu täällä julkisilla. Mutta totta on, että vuokrataso on kova ja ihan kaikkialla Helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kauempana

Minulla meni yhteen aikaan tunti pelkästään menosuuntaan

Tunnen muitakin.

Vierailija
4/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jos siis hyvin käy.

Olen vielä samanikäinenkin kuin ap!

Olen muuttamassa yksin, enkä tämän takia halua muuttaa kovin kauas keskustasta, en yksinkertaisesti uskalla.

Pelkään nykyisessä opiskelukaupungissanikin liikkua yksin.

Vierailija
5/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi 4-henkiselle perheelle. Toiselle puolelle maailmaa pääsee alle 3000 €/perhe.

säästää noin 7000 e/v (siellä reissussa kun syödään vähän paremmin ja ostellaan kaikenlaista). Ja kun se asunto on vuokralla tuosta ajasta vaikka 15 vuotta, maksaa jo pelkillä vuokrilla ihan mukavasti lainaa ja korkoja.

Kokeile vaikka. Meillä tehtiin noin eikä kaduta. Lapsella on asunto hyvällä paikalla.

Vierailija
6/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle ja muille syksyllä muuttaville semmoinen neuvo, että silloin on liian myöhäistä hankkia pientä, kohtuuhintaista asuntoa keskustasta. Asunto pitäisi hankkia nyt, kun niitä on tarjolla.

Syksyllä on syytä varautua siihen, että ette saa asuntoa laisinkaan. Edes HOAS:lta. Mitäs sitten, kun opinnot alkavat, eikä ole edes sitä soluasuntoa?

Vierailija
7/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopistolla. Asuu nyt Eirassa yksiössä, aiemmin Töölössä. Molemmat asunnotn 25m2 vuokra vähän yli 600€/kk. Opisto- ja asumistukea saa n 450€/kk, loput töistä. Voi tienata 800€/kk ilman että tuet kärsii. Tuosta jää käteen reilu 700€ ja hyvin pärjää.

Matkustaa paljon (viimeksi kk Malesiassa ja Indonesiassa), juhlii kavereiden kanssa, toteuttaa unelmiaan. Kotoa ei pyydä kuin kympin pari silloin kun vie pikkusiskon leffaan ja kaupungille ja ruokia pakkasesta pari purkkia kun käy visiitillä.

Vierailija
8/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA kun opiskelupaikka ei ole vielä varma(pääsykokeet kesäkuussa ja jos pääsee niin paikka varmistuu joskus heinäkuun puolessa välissä) niin hankippa siinä sitten asunto nyt.......

Vierailija
9/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silla lailla sitä tuetaan itsensä kouluttamista.

Mietin pitäiskö jäädä vaan sossun tuilla elämään ku saisin sillonki enemmän rahaa..........

Vierailija
10/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkii vielä lapsiakin...

Vierailija
11/75 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silla lailla sitä tuetaan itsensä kouluttamista. Mietin pitäiskö jäädä vaan sossun tuilla elämään ku saisin sillonki enemmän rahaa..........

rankaistaan opiskelusta ja sitten työnteosta. Motivoi mielettömästi!

Vierailija
12/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämässään tehnyt jos ei ole saanut säästöön sen verran että voisi käyttää säästöjä oman asunnon käsirahana???

Vierailija
13/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämässään tehnyt jos ei ole saanut säästöön sen verran että voisi käyttää säästöjä oman asunnon käsirahana???

Vierailija
14/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain juuri ensimmäisen oikean työpaikan ja ikää jo yli 30v. Joten et kai ihan tosissaan oleta että jokaisella kolmekymppisellä olisi hyvä pesämuna säästössä? :D

Vierailija
16/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi opiskellut, tehnyt matalapalkkaisia ja/tai pätkätöitä joista ei säästöön jää, sairastanut... Onhan noita syitä.

Ei kaikkien elämä mene samaa rataa. Tervetuloa todellisuuteen.

Vierailija
17/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kysymys oli sille melkein 30-vuotiaalle opiskelijalle eli minulle osoitettu, niin... no, itse opiskelin aiemmin jo toista alaa, lisäksi käytin rahani matkusteluun. Välillä vietin pitkiä aikoja ulkomailla. Oman asunnon hankkiminen ei ole tälläkään hetkellä haaveissa nro 1. En siis aloittanut opintoja 30-vuotiaana kuitenkaan.

Mutta tunnen kyllä moniakin jopa yli 30-vuotiaita, joilla ei ole säästöjä asuntoa varten. Kai sitten muut asiat ovat kiinnostaneet enemmän, aika moni on pistänyt rahansa matkustamiseen.

Vierailija
18/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelujen alkaessa otin vastaan ensimmäisen HOAS-asunnon, jota minulle tarjottiin (pieni solu huonojen yhteyksien varrella) ja ilmoittauduin heti uudelleen opiskelija-asuntojonoon. Seuraavana keväänä pääsin vuokralle todella kivaan, tilavaan ja halpaan HOAS-yksiöön, jonka ainoa huono puoli oli sijainti.

Muutaman vuoden kuluttua ostin pienen yksiön Kalliosta. Sain ostettua jopa 39 neliötä, koska satuin löytämään kämpän, joka oli äärimmäisen huonossa (asumiskelvottomassa) kunnossa ja osasin hoitaa sen remontin vanhempien avulla ja pienellä lisälainalla. Vähempikin olisi kyllä riittänyt. Vanhempieni asunto oli aluksi panttina, koska tarvitsin 100% lainaa, mutta remontti nosti asunnon arvoa niin paljon että pian se riitti yksinäänkin lainan vakuudeksi.

Jouduin ottamaan hyvin pitkän lainan, jotta pystyin makselemaan lyhennyksiä ja vastiketta, mutta nykyään omistamiseni on riskitöntä, koska asuntojen hinnat ovat nousseet omistusvuosieni aikana niin paljon, että saan milloin tahansa lainani maksettua, vaikka joutuisin pakkomyymään asunnon jostain syystä hyvin nopeasti (ja vaikka vielä hinnatkin laskisivat reippaasti nykytasosta).

Vastaus kysymykseesi: aloittamalla vaatimattomasta, etenemällä määrätietoisesti, ja tinkimällä neliöistä. Helsinki on kuin suuri, kaikkien yhteinen olohuone - ei keskustassa asuva nuori niitä neliöitä niin hirmuisesti tarvitse, kun moni käy asunnossaan lähinnä peseytymässä ja nukkumassa.

Vierailija
19/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos alottaa opinnot vaikkapa 22-vuotiaana, siihen menee helposti se 7 vuotta, ja kas... olet 29 ja vastavalmistunut.

plus pienellä/normaalipalkalla ainakin pks asuminen vie niin paljon, että ei siinä mitään säästetä.

Eikä kaikki halua omistusasuntoa. En minä ainakaan. Pyrähtelen asunnosta toiseen, kaupungista toiseen jne parin vuoden välein. Mihin sitä omistusasuntoa tarttis?

Vierailija
20/75 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junat ja bussit kulkee kätevästi. Kukaan opiskelijakavereistani ei asu keskustassa, koska kenelläkään ei ole varaa asua keskustassa. Ihmiset asuu missä sattuu, jotkut jopa Keravalla tai Järvenpäässä. Vaihtoehdot opiskelijalle on suunnilleen soluasuminen, muu kimppakämppäasuminen tai avoliitto.