### MARRASKUISTEN VIIKONLOPPU ###
Kommentit (33)
En voi uskoa todeksi, että haahuilen edelleen täällä kotona tän mahan kanssa!
Yön aikana nukuin ehkä noin kaksi tuntia. Vauva bilettää kohdussa ja menkkamainen jomotus yltyy jokaisella pissareissulla. Perinteiseen tapaan se taas lopahti kun nousin sängystä. Ei käynnisty ei. Ajatuksia harhailee päässä valonnopeudella yön pimeinä tunteina. Järjettömiä ajatuksia..
Nyt aamupalaa ja sitten koitan josko saisin jo nukuttua.
Parempaa mieltä itselle ja muille toivotellen,
Noema ja Onni 40+6
äidit jo saaneet vauvansa ennen laskettua aikaa? Kiva.
Mulla vavi on hiljentynyt. Taas sama systeemi: mulla tulee outo päänsärky ja kutina iholle --> vauva hiljenee. EI ole tippaakaan edes odottava olo. Mietinkin voiko vauva joutua myrkytystilaan oman kehon toimimattomuuden ( ulostamisongelmien ) vuoksi? Ohan se selvää, että jos ohutsuoli on täynnä niin kyllähän sieltä imeytyy skeida verenkiertoon. Varmaan siksi koskee päähänkin.
Kattelin tossa raskauskalenteria, sen mukaan jos hedelmöitys on tapahtunut 23-2, la on 27-11 joten pari viikkoa vielä. Toivottavasti istukka toimii hyvin. Epäilyttää.
Hyvää vkl kaikille.
sen suhteen voit olla rauhassa, ummetuksella et vauvaa vahingoita kuitenkaan. Onneksi näin. Suolessa ei synny mitään haitallista " myrkkyä" joka sieltä sitten imeytyisi, eikä ne paljon puhutut " kuona-aineet" myöskään oo mitään sen kummempaa kuin syötyä ruokaa. Äidin elimistön toimimattomuus voi vahingoittaa vauvaa, jos kyseessä on esim. munuaisten tai maksan toimintavajaus, silloin elimistöön kertyy ihan oikeasti myrkyllisiä yhdisteitä. Mut ummetuksen kanssa tätä vaaraa ei oo =)
Heips!
Eipä ollut eilisellä suolen tyhjenemisellä mitään vaikutusta. Tuli vain armoton väsymys ja särky jalkoihin. Se siitä. Perhe lähti harrastusten pariin ja minä jäin kotiin. Olo on aika pitkästynyt. Mietin tuossa juuri tuota laskettua aikaa, että voiko sitä hedelmöitystä nyt niin tarkkaan arvioida ja sitä myötä LA, miten paljon ylipäätään tehdään virhearvioita. Mulle on joka kerta sanottu neuvolassa siis rv 25 lähtien, että voipi syntyä ennen aikaisesti ja rv 35 lähtien että varmaan syntyy pian kun vatsa noin alhaalla jne. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Supistuksiakin niin vähän ja harvoin, enemmän oli kymmenen viikkoa sitten :( No onneksi ensi viikolla se LA ja olen jo varautunut, että menee yliajalle. Iltaisin on taas paha olo kuten alkuraskaudessa. Suklaa on auttanut, hedelmistä tulee paha olo ja närästys. Mikähän lienee tämänkin? Paino jo noussut 20 kg joten ei enää toivoisi loppumetreille lisäpainoa. Toki lähtöpainokin oli aika alhainen.
Tsemppiä viimeisiin odotuspäiviin kaikille.
Tuppis rv 39+4 ja mörriäinen
Tulin pikana kurkkaamaan miten täällä jaksellaan!
Ja kyselemään, että onkos mitään kuulunu
marica28:sta
kun menivät keskiviikkona käynnistelemään, enkä bongailusta huolimatta löydä mitään tietoa josko ovat jakaantuneet... toivottavasti kaikki on heillä kuitenkin paremmin kuin hyvin:O)
Täällä on käännetty kello nurin kurin, vauva valvoo yöt ja nukkuu päivät... tänään ollaan eka kertaa kotona kokoonpanolla vain minä ja lapset, ja vähän jännittää...:o) Suihkuun pitäisi päästä, hitsi miten sen nyt oikein junailisi!?!
Kovasti jaksuja ja äksonia ja tehokkaita supsupsupsupsupsupsupsuuuppareita kaikille masuvauvojen äideille, ja syökäähän mun puolesta paaaljon suklaata, himottaisi ihan vietävästi tunkea turpaan yks fazerin sininen suklislevy, slurpsss, mut ku pelkään että vauva saa masupuruja...:-/
neiti P:n (9pvää) mamma
Onpas hiljainen pino! Onko näin moni jakaantumassa? Täällä ainakin yksi loppukuun (la 27.11.) marrasmasu hengailee yhtenä kappaleena!
Alkaa itselläkin odotus kyllä olla jo Odotusta... jokohan nyt... Pari viimeistä iltaa on kulunut ahkerasti supistellen, mutta loppuvat kuitenkin. Eikä muita merkkejä ole. Neuvolassa torstaina täti sanoi päätä koittaessaan, että " onpas se jossain alhaalla syvällä tuolla" . Eilen huomasin, että ihanaiset peräpukamat/suonikohjut ovat kadonneet! Eli oliskohan vauveli siirtynyt " asemiin" ja samalla helpottanut verisuonten elämää...
Tilasin juuri H&M:ltä ihanan tonttupuvun pikkuiselle! Se oli niin söpö, jos sitten jouluaattona pitäisi valokuvien verran ainakin :)
Tänne eteläänkin on tullut vähän lunta yöllä! Mulla soi joululaulut päässä, ja tänään aattelinkin paketoida kaikki ostamani joululahjat. Mies tulee vasta illalla; töitä + urheilua, joten saan levittäytyä rauhassa.
Supistuksia roppakaupalla!!! Pian kuitenkin jo saamme nyyttimme syliin!!!
Näätä 77 & Saku (38+6)
ihanaa kun on pikkasen lunta maassa. muutenkin täällä keski-suomessa muutama pakkasaste ja aurinkokin paistelee. aamulla tuli jo ahkeraan leivottua ja sitten vein petivaatteet ulos tuulettumaan. esikon kanssa ulkoiltiinkin ennen syöntiä jo toista tuntia. nyt muut päiväunilla ja kyllä tekis itekin mieli kellahtaa hetkeksi sohvalle :) illemmalla pitää vielä imuroida.
täällä tosiaan vielä ihan hyvissä voimissa ootellaan, että josko se masukki ilmoittelis halustaan tulla ulos. voi mennä kevyestikin joulukuun puolelle tai sitten tulla jo tänään??? se tässä on vähän hassua.
mukavaa lauantain jatkoa kaikille!
janeha ja masukki 39+2
Ajattelin minäkin pinoutua. Viimeksi olen varmaan kirjoitellut joskus kesällä. La minulla 25.11. Vajaa viikko " eräpäivään" . Jospa tämä tulisi ajallaan, kun edellinenkin tuli pari päivää aikaisemmin.
Meidän elämä sujuu kiireisesti. Pikkuherra 1.6v. pitää huolta siitä. Hetki sitten saatiin remontti valmiiksi, että senkin puolesta vaavia odotellaan kovasti. (ainakin minä odotan)
Meillä on tässä kriisintynkää meneillään... nimittäin pari viikkoa sitten mies ilmoitti, ettei ole onnellinen meidän kanssa. Oli tavannut mukavan tytön...jonka kanssa tapaillut. Pettänyt ei sanan oikeassa merkityksessä ollut, mutta minun mielestä suutelukin on sitä....
Nyt mies on kuitenkin " jättänyt" tuon hupakon. Mutta elämä ja oma mieli silti yhtä kaaosta!
Odotan vauvaa syntyneeksi todella paljon, mutta pelonsekaisin tuntein odotan tulevaa. Mieli on välillä todella maassa, mutta jaksettava se vain on.
Anteeksi purkaukseni...toivottavasti tekstini ei vienyt kenenkään hyvää mieltä.
Jakseluja kaikille, nyt ruoan laittoon!
voimia ja selkeää mieltä. Vauvan syntymän myötä elämä voi muuttua radikaalistikin ja elämänarvot voivat vaihtua myös.
Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen ja tasapainoon, on päätöksenne jatkosta sitten mikä tahansa. Suosittelen käymään www.eroperhe.net-sivustolla, jos tarvitset apuja tai tietoa jostakin asiasta.
ja niin sitä sit parin tunnin välein tuli käytyä hänet syliin koppaamassa, että sai taas nenän auki ja pystyi jatkamaan unia. Tänään en ole ehtinyt päikkyjä itse nukkuakaan. Alkoi taas hieman juilia selästä, mutta eihän noita nyt ehdi laskea. Jos kestää pitempään, niin sit täytyy soittaa mies kotiin raksalta. Muutoin tässä takkaa poltellaan ja esikon kanssa touhutaan. Tämä on ihan hirveätä jännitystä, kun nyt tietää, että paikat on auki himpunkin, niin mistä hitosta mä tiedän kauanko sitä uskaltaa odotella. Ei tosin ole pitkä matka sairaalaan, mutta silti. Pitikin nyt esikonkin tulla kipeäksi, niin varmasti on yöt risaisia eikä helppoa, jos joku vieras hälytetään vahtimaan.
rv 39+2
Olin just ehtinyt tunnin nukkua kun poika heräsi enkä sitten saanutkaan unta kuin vasta viideltä aamuyöstä...täällä koneella haahuilin puoli viiden aikaan ja meinasin jo pinoakin aloitella mutta siitä aloituksesta olisi tullut sen sortin valitusvirsi etten viitsinyt.
Maha on ihan kummallinen!! Viime viikon ti-ke yön vietimme miehen kanssa jo Jorvissa kun koko tiistain supisteli, kahdeksasta yhteen illalla säännöllisesti viiden minsan välein ja jo aika kivuliaastikin. Paikat aukesivat yhteen senttiin (kaulat ja muut hävisi kanssa) mutta sitten eteneminen tyssäsi ihan totaalisesti. Supistukset jatkuivat edelleen polttelevina mutta eivät ilmeisesti olleet tarpeeksi pitkiä kun mitään ei enää tapahtunut. Neljältä yöllä pyysin nukahtamislääkkeen ja lämpötyynyn polttelevaan selkään. Seuraavan kerran heräsinkin sitten kahdeksalta aamulla vailla minkäänlaisia tuntemuksia. Supistukset kuitenkin jatkuivat kun nousin ylös mutta tilanne kohdunsuulla pysyi samana kuin yöllä. Päätin sitten että lähden kotiin odottelemaan kun ei kalvoja kai olisi vielä kannattanut puhkoa. Siitä alkaa olla kohta neljä vuorokautta aikaa ja täällä edelleen ollaan yhes koos. Supistuksia tulee ja lisäksi vauva on niin alhaalla että välillä liikkeet (siis vauvan) pistää melkein taittumaan kaksinkerroin kivusta. Yhtään en jaksaisi enää odottaa kun normaalisti ei voi kuitenkaan enää toimia kaiken maailman vaivojen kanssa. Rasittaa kanssa kun joka yölle pitää erikseen miettiä kuka pääsisi esikoista hoitamaan tarvittaessa. Yritän ajatella koko ajan että kolmekin viikkoa voisi vielä mennä että vauva syntyy mutta kun kerran on jo ollut lupaavaa toimintaa niin on todella vaikeata enää odottaa yhtään!!
Kovasti onnea kaikille vauvan jo saaneille =) ja paljon kärsivällisyyttä meille vielä odottaville =)
LettuMilli ja Koopa 39+1
Tänään käytiin ostamassa vihdoin se kaappi pikkuisen huoneeseen ja sitten ruokakaupassa. Tuli ihan hyvä mieli, kun taas näki ihmisiä. Viime viikko tuli notkuttua kotona vaan, kun jotenkin pelkään ajaa yksin, siltä varalta, että tulee oikeen kipeitä suppareita. Oli ihan kiva nähdä eläviä ihmisiä...
Koko päivän olen siis touhuillut, eikä merkkiäkään synnytyksestä. Kitty tuossa puhui, että kiire meni tavallaan " ohi" ja se on totta täälläkin. Limatulpan tulo on lakannut ja supparit on erittäin epäsäännöllisiä, eikä kovi kipeitä. Nyt jään odottelemaan, että pikkuinen rupeaakin jousimieheksi skorpioonin sijaan. Mä kun en ole koskaan tullut toimeen noiden pyrstöllisten kanssa =) Vitsi vitsinä. Syntyy, kun on valmis. Toivottavasti odottaa kuitenkin huomiseen, illalla on luvassa herkkuja.
Tsuppareita kaikille niitä toivoville ja mukavaa viikonlopun jatkoa
Ö+Bile-Hile 40+2
Kyselit että mites junailisi suihkukäynnin. Esikoisen kanssa tein niin että laitoin vauvan sitteriin tai kaukaloon ja pällistelemään sitten sopivan etäisyyden päähän äidin suihkuttelua :)
Meillä esikoinen 1v11kk mummolassa yökylässä, ja me lähdetään katsomaan miehen kanssa harry potteria. Jos nyt saadaan liput kiihkeimpien fanien hyökätessä :D
Mum 38+5
täällä vielä ihmisiä tuskailee mahansa kanssa..paljon suppareita kaikille.En ole päässyt koneelle kun iski joku virus koneeseen ja kone oli korjattavana.Meille kuuluu ihan hyvää paitsi tuo meidän vaava on vähän nuhainen:(ei ole kyl kivaa kun noin pienelle iskee flunssa.Esikko on jo tottunut pikkusiskoon ja tykkää hoidella vauvaa kovasti:)Vauva on aivan ihana.Perus tyytyväinen lapsi.Ei itke turhista.Aina kun on nälkä tai mahassa kipristelee.Syö hyvin ja nukkuukin 4 tuntiakin putkeen joskus jopa 5 tuntiakin.Kauhea ikävä mahaa:)Ja tuntuu et mielikin on tosi herkässä.Nää hormoonit on niin ihania:)heh:)Mut tuun aina katsomaan et miten teillä menee:)
neeta&pikkuneiti huomenna jo 3viikkoa:)
16.11. klo 20.27 pikkuinen tyttömme näki päivänvalon. Pituutta oli 52cm ja painoa 3580g.
Tiistaina lähdin Kättärille ja ottivat sisään, koska lapsivesi mitä tuli, oli hieman vihertävää. Sain Sytotek-sirun kanavaa aukaisemaan.
Keskiviikko aamuna alkoivat supparit ja synnytys käynnistettiin tipalla.
Epiduraalia meni ja ilokaasua. Seitsemän maissa alkoi tuntua ponnistamisen tarvetta paikat oli auki. Pieni viilto jouduttiin kuitenkin tekemään.
Yrityksistä huolimatta en jaksanut vauvaa pusertaa ulos ja kutsuttiin sitten lääkäri apuun. Imukupilla saatiin vauva vihdoin ulos.
Kivut olivat silloin kamalat, mutta ei niitä enää muista.
Sellainen aarre on sylissä.
Tsemppiä vaan lopuille odotukseen!
eve ja neiti koo
Täällä minä istun koneella, kun voisi olla vaikka katsomassa tvtä miehen kanssa ;)
Mum2be: Taidat olla myös menossa synnyttämään K-HKS:ään? Vai muistanko ihan väärin.
Pääsittekkö katsomaan Harry Portteria? Ite ajattelin josko sitä ehtis ennen vauvan syntymää käydä sen kattomassa.
Kittykatti79: On se kumma kun ensin sitä odotellaan hurjana LA:tä ja sitten ei tunnu yhtään missään.. Samaa nimittäin täällä. Loppuviikoilla ennen LA:ta olin varma että eihän tämä yli mene. Mitäs minä sitten vielä täällä ;)
Jotenkin on tullut energiaa kyllä enemmän, mistä lie johtuu.
Onko GERDA79 näkynyt, vai tulikos heille se ennustettu lähtö. Toivotaan että vaavi jo kainalossaan on.
Täytyy kyllä sanoa että tuntuu että me pidämme " perää" täällä vaikka kuu ei ole kovin paljon yli puolen vielä. On niin hiljaisia nämä pinot nykyään. Tai sitten ahkerimmat ovat jo nyyttinsä lunastaneet ja siirtyneet vauva-puolelle.
(.) Ei mitään muuta kuin arpinen. Vauva myllännyt tänään kovasti. Selkää jomottaa mutta taitaa johtua kävelystä tms. Supistuksia toivotaan ja kaivataan.
Seksi, siivous ja sauna on tänään käyty läpi, katsotaanpa mitä tapahtuu (ei mitään siis)
Maanantaina sitä sitten taas polille, täytyy kysellä käynnistyshommista siellä. Tällä viikolla kun ei cytotec *2 auttanut MITÄÄN.
Pelottaa josko ei kroppa halua supistella ollenkaan ja käynnistys ei tehoa ollenkaan.
Puhuin äitini kanssa eilen, sain tietää että kaikki sukulaiset (ONNEKSI) soittelee hänelle " JOkO JoKo" -puhelut :D Saa tuleva mummokin tärkeän roolin tässä, annoin hänelle kunnian ilmoittaa suurimmalle osalle vauvasta sitten aikanaan. Ei tartte ite eikä miehen ressata asiasta.
Laitoin tänään sitten pinnasänkyyn lakanat sun muut.
Huomenna voisi leipoa niitä luumutorttuja- meni taas tämä päivä kaupungilla kierrellessä.
Porkkanalaatikkoon on puuro ja porkkanat keitetty, vielä se loppusilaus.
Ajattelin vaihtaa verhojen paikkojakin täällä ja siivota ja siivota.. :D
Noh, katsotaan josko huomenna eksyisin taas tänne.
GALLUP: Miten ajattelitte suojata vauvan patjan pissa ja kakka tahroilta? Muuten kuin lakanalla.
terkuin 10kaks 40+3
että haittaakohan ketään jos keräilisin noita synnytyskertomuksia (marrasvauvojen) yhteen läjään. Olisi sieltä sitten kiva lueskella niitä samasta pinosta.
Noh, ehkä teen sitä tässä sitten ..
...kun tuloo niin lyhkäsiä näistä nykyään!
Elikkäs taas hyvin nukuttu yö, eikä mitään oireita mihinkään suuntaan =D Noh, en oo enää niin keskittynytkään tuon navan tuijotteluun. Eilen ripustin jouluvalot takapihan kuuseen ja kävin kaupassa ostamassa joulukoristeita muutenkin. Tulossa kun on ihka eka joulu omassa ok-talossa, niin on vähän vajavaista noitten koristeiden osalta. Muuten kulutin aikaa saumuroimalla kestosidettä. Parin kokeilukappaleen jälkeen tuntu syntyvän sopivan oloinen systeemi, nakkasin sen koneeseen pyörimään ja tänään tarkastelen lopputulosta. Jos tuli hyvä, niitä sitten sarjatuotantoon jälkivuotoa varten oottamaan.
Kukas kyseli vauvan patjan suojaamisesta? Me ostettiin sitä varten sijauspatja. En halua laittaa mitään muovitettua vauvan sänkyyn hiostamaan, ennemmin pyykkään lakanaa ja sijauspatjaa kun nehän mahtuu koneeseen hyvin. Jos nyt kovin näyttää sottapytty olevan, niin sitten varmaan hankin toisen sijauspatjan että on mitä vaihtaa.
Tulkaapa turisemaan jotain sunnuntain kunniaksi, viimeisetkin marraskuiset!
Kitty rv 40+3
...hyvin nukuttu yö takana. Mulla ei ole enää merkkiäkään ees siitä, että odottaisin saatikka, että raskausviikot olisi täynnä. Kumma juttu. Pitäisi varmaan vauhdin hiljetä.
Varmaan se, ettei vauva ole laskeutunut ja kiinnittynyt tekee voinnin tällaiseksi. Kohtu ei supistele. Eilen otetettiin ihan julmetut löylyt ja sit kokeiltiin prostaglandiinin tehoa. Hah, olisiko tullut kaksi nipistyssupistusta tai sit nekin oli vain ilmalaivoja.
Me ollaan kolme viikkoa suunniteltu menevämme kylpylään. Toissa viikonloppuna oltiin flunssassa, viime viikonloppuna mulla kutisi iho eikä lähdetty, no nyt ollaan yliaikaisia eikä uskallettu lähteä, jospa ensi viikonloppuna lähdettäisiin kun seuraavan viikon alussa lienee sit käynnistysaika. Pitää ehdotella, josko vaikka Edenissä pyörähdettäisiin.
Hyvää sunnuntaita. Pitäisiköhän jälkikasvu lähteä hakemaan ukkilasta kotiin? Vai antaisiko ne olla siellä varuilta adventtiin asti. Ne kun vein sinne kun olin varma, että tulee jo lähtö viikonloppuna. Ja pah. Eikö mitä.
Vielä tähän aikaan ennätin pinoa perustamaan! Missäs kaikki luuraa?
Takana äärettömän hyvin nukuttu yö, yli 8h putkeen ilman herätyksiä. On levännyt ja levollinen olo =) Kaikki mahanväänteet on antaneet periksi, mitä lie kummia sitten olleetkaan.
Tuossa oon tuuminut, että omalla kohallani kävi niin että henkisesti kaikkein raskainta aikaa on ollut viimeiset viikot ennen LA:aa. Erityisesti rv 37-38 paikkeilla oli jotenkin rankkaa, oisi toivonut vauvaa maailmaan tässä heti nyt. Tuntui epäreilulta kun muut ympärillä vauvoja saivat ja itsellä ei ollut edes pienintäkään oiretta. Nyt kun eräpäivä on muuttunut parasta ennen päiväyksen puolelle, on paljon helpompaa. On nimittäin lakannut odottamasta! Jännä juttu, mutta nyt ei ole enää niin väliä vaikkei oireita edelleenkään ole, eikä maailma tunnu kaatuvan vaikkei vielä tänäänkään, vaikkei huomennakaan, vaikka vasta ensi viikolla.
Jotenkin on nyt vasta pystynyt ymmärtämään, mitä tarkoittaa " ompahan sitten valmiimpi tullessaan" . Todellakin, jokainen päivä antaa vauvalle aikaa kehittyä. Ja jotenkin ymmärtää, että aika on kuitenkin rajallista eikä tämä sittenkään ikuisuuksiin kestä. Käynnistyskin tulee aikanaan vastaan, jos ei muuten mitään tapahdu. Rv42 tilanteeseen on enää 12 vrk aikaa. Se nyt ei oo paljoa kun miettii että takana on 282vrk tätä odotusta.
Tsemppi-fiilikset siis tällä suunnalla! Voimia niille joilla negatiiviset ajatukset pyrkii vallalle ja onnellista aikaa toisille seesteisille. Ja tehokkaita suppareita niitä toivoville, TSUP TSUP =)
Kitty rv 40+2