Voi elämän kevät! Kauanko juttelette alle 5-vuotiaan kanssa sängyssä hyvänyön toivotuksen jälkee?
Kommentit (21)
Luetaan iltasatu, lauletaan iltalaulut ja otetaan iltamaito ja sitten silitellään omaan sänkyyn nukkumaan, jos ei ole nukahtanut tissille.
Kyseessä vähän alle 11 kk poika.
Toinen 3v, toinen kohta 5v. Joskus on asioita jotka aiheuttavat tarpeen turista ja sitten jutellaan niin kauan että ei enää paina mieltä.
Ensimmäinen ei puhu sanaakaan kun on toivotettu hyvää yötä ja pusut ja halit annettu. Toinen istuu vaikka yli tunnin lapsen vieressä sängyssä leikkien nukkuvaa ja lapsi saa tehdä mitä vaan, se kuulema kyllä nukahtaa ihan hyvin sillä tavalla eikä tarvii komemtaa.
Tyttö nukkui vieressä melkein 10-vuotiaaksi. Aika usein mentiin samaan aikaan nukkumaan, mutta ei useinkaan käyty pitkiä keskusteluja.
samaa kaavaa menty jo vuosia (lapsi nyt jo ekalla, mutta siis myös alle 5-vuotaan kanssa tehty näin). Eli iltasadun ja pusujen ja hyvänyöntoivotusten jälkeen ei enää jutella.
samaa kaavaa menty jo vuosia (lapsi nyt jo ekalla, mutta siis myös alle 5-vuotaan kanssa tehty näin). Eli iltasadun ja pusujen ja hyvänyöntoivotusten jälkeen ei enää jutella.
toki vastataan huuteluihin jne. mutta lyhyesti. Ei jäädä juttelemaan vaan ehdotetaan, että jutellaanpa aamulla lisää.
Kolmevuotiaalle tuo nukkummaanmenon hetki on päivän ainoa hetki, kun hän saa olla kahdestaan kanssani. Köllötellään sängyllä, luetaan kirjoja ja lapsi kertoo ajatuksistaan ja asioistaan. Yleensä tuohon menee noin vartti, mut jos lapsella on ollut ikävä minua eikä päivällä ole ollut aikaa jutella, kuten tänään, voi mennä tuntikin. Silloin silittelen selkää ja jutellaan kaikesta, mikä lasta mietityttää. Mä koen että toi on päivän tärkein hetki eikä mulla ole siitä kiire mihinkään.
Eikös tuo toivotus tarkoita muun merkityksensä ohessa sitä, et nyt aletaan nukkumaan ja aamulla palataan asioihin? Meillä ei siis arvatenkaan turista enää tuon jälkeen.
Muistan lapsena että mulle tuli joskus nukkumaan mennessä mieleen päivän kurjimmat asiat ja onneksi mä aina tiesin että iskä tai äiti juttelee jos tarvitsee. Jostain syystä varsinkin iskä oli useimmiten se joka siinä istui ja kuunteli, sitten kun asiasta oli ääneen juteltu niin se hävisi mielestä kokonaan ja oli ihanaa nukahtaa.
Olisi ollut ihan karseeta jos mulle olisi vain huikattu että "EI" tai "nyt hiljaisuus". Ymmärrän ettei siellä lapsen luona viitsi roikkua joka ilta lätisemässä niitänäitä, mutta aika tylyltä joidenkin ehdottomuudet kuulostaa..
Itse jatkan omien vanhempieni linjaa, eli jos on mielellä juttuja niin niistä saa puhua vaikka kello olisi mitä. Aikaisin nukkumaan muutenkin niin ei haittaa vaikka joskus juteltaisiin pidempäänkin. :)
Jos yhtäkkiä tuleekin mieleen jotakin erityistä. Muuten kaikki asiat on juteltu jo valmiiksi aiemmin ja sylitykset sylitelty. Sanotaan vain hyvää yötä, halataan, annetaan suukot ja peitellään. (Näin kun lapset olivat pieniä)
5 lasta, isoja jo
en juttele enää, huutelen, että jutellaan huomenna. Sitä ENNEN voidaan jutella vaikka tunti, jos siltä tuntuu. MINÄ päätän iltakohtaisesti kuinka kauan jutellaan ja lueskellaan.
Joskus vieläkin. Murrosikäinen on.
5v lapsi.
Iltataouhut ja sadut alakerrassa, ylös tullaan mukaan sen verran että peitellään sänkyyn ja toivotetaan yöt. Vielä ei ole sellasta tilannetta ollut, että siinä kohtaa muksulla olis muuta mielessä kuin nukkuminen. Jos olis, niin se olis niin poikkeuksellinen tilanne, että varmasti jäisin juttelemaan.
ja jään juttelemaan jos jokin painaa mieltä, muuten sanon hyvää yötä ja sen jälkeen vastaan huuteluihin lyhyesti. Jos tuntuu olevan asioita jotka ei vaadi keskustelua sen kummemmin niin sanon että jutellaan aamulla.
Mutta yleensä jään hetkeksi n.10 minuutiksi juttelemaan että jos tulee jotian asioita mieleen mistä on hyvä puhua ja niistä sitten puhutaan niiin kauan kuin on tapreen.
ääneti ja häivytään huoneestä näin meillä..¨lapsi 2,7v
Hyvänyöntoivotus tarkoittaa että nyt ei enää jutella. Tyttö kylläkin vaatii vieressäoloa tai rapsuttelua vaihtelevan ajan, mutta tällöin ei enää jutella.
halitaan, luetaan iltarukous ja toivotetaan hyvät yöt. Jos jotain tulee mieleen niin saa kertoa, mutta jos jutut vaan jatkuu ja jatkuu niin sanon, että jutellaan sitten aamulla, koska nyt täytyy nukkua. Ja poistun huoneesta. Joskus tulee vielä huoneesta pois kun ei saa unta niin sitten vielä halitaan ja menee sen jälkeen nukkumaan.
Iltapuuhat, luen iltasadun, paijaan hetken, toivotan hyvät yöt ja sen jälkeen 2 palvelusta, eikä sanaakaan enää. Toimii, kun ei anna toisen vedättää vaan sanoo taikasanan: EI.