Hyvä kaikkitietävä av, missä voi teroittaa viikatteen?
Täällä kun yleensä tiedetään vastaus kaikkeen, niin sattuisko kukaan tietämään, mihin voisin viedä viikatteen teroitettavaksi?
Joku seppä? Vai mikä?
Kommentit (27)
minäkin ehdottaisin, eikös ne terota luistimiakin.
Voit kyllä itse hioa hiomakivellä vikatteen teräväksi. Minä en kyllä ole oppinut terottamaan vikatetta oikein kunnolla teräväksi mutta kohtuulliseksi. Ja yleensä melkein kaikki vanhemmat naapurin sedät ym. opettavat innoissaan tällaista katoavaaa vanhaa perinnetaitoa kunhan vaan kysyy nätisti.
Tietysti vikatteet pitäisi välillä takoa mutta minä enkä vanhempani ole enää löytäneet seppää joka sen tekisi. On sitten vaan tyydytty teroittamaan ja kestämään se ettei vikatetta saa ihan täydelliseen kuntoon.
Olen ihan valmis maksamaan hommasta, kun vaan löydän tekijän.
Suutarihan tosiaan saattaisi olla oikea taho.
ap
Jos käytät vaikka suutarilla niin ei siitä pitkää iloa ole.
Jos et ole tosi taitava niittämään ja vikate todella hyvä niin seuraavaa teroitus on tarpeen noin viiden minuutin niittämisen jälkeen jos haluat kunnollista jälkeä (siis muutakin kuin hakkaamalla kaadettua ryteikköä).
Ja joka tapauksessa vikatetta tavataan teroittaa tiheään vaikka olisi hyväkin niittäjä koska se tylsyy nopeaan...
Eli kannattaisi kuitenkin opetella vaan tai "palkata" oma teroittaja niittämisen ajaksi avuksi =)
Tuota... eikös se pidä "liipata" lähes joka käytön jälkeen? Siis sellaisella vähän viilan näköisellä viikatekivellä.
käytännössä marjapensaiden välissä, johon ei ruohonleikkurilla pääse. Kerran vuoteen/kahteen teroitus riittäisi ihan varmasti.
ap
löydät teroitusohjeita jospa sieltä löytyisi joku paikkakin.