Hyvä kaikkitietävä av, missä voi teroittaa viikatteen?
Täällä kun yleensä tiedetään vastaus kaikkeen, niin sattuisko kukaan tietämään, mihin voisin viedä viikatteen teroitettavaksi?
Joku seppä? Vai mikä?
Kommentit (27)
Sopii tarkkaan työhön. Monikäyttöinen peli: Saat nyhdettyä heinätupot ja pensaiden karkulaisversot sun muut vesakot samalla vehkeellä.
http://www.finnraiva.fi/veitset.htm
kun se entinenkin on ihan hyvä, ainoastaan tylsä?
ap
siellä on muutamia kiviä. Tiedän missä ne ovat, mutta ajettavalla leikkurilla niitä on lähes mahdotonta väistää.
Siimaleikkurilla ei pääse sinne asti, pitäisi olla ihan hiton pitkä johto. Lisäksi se on turhaa sähkönkulutusta, kun sillä vikatteella saa ihan yhtä hyvin heinikon ja nokkoset matalaksi.
ap
se osais, muttei saa aikaiseksi. Siksi hoitaisin homman itse rahalla. Mua kiinnostaa viikatteen terottaminen yhtä paljon kuin vessan pesu.
ap
Ihan vinkkinä että sen vikatteen teroittaminen sujuu näin. Ota hiomakivi eli liippa ja hankaa sitä terän reunaa vasten niin että terävä osa teroittuu siltäpuolen. Sitten hankaa toiselta puolen terää taas liipalla. Siis ihan samoin kuin vaikka puukko.
Jos niittäessäsi lyöt kerrankin sinne muktaan tai kiveen terän on se taas tylsä ja tarvii uuden teroituksen.
Kysy naapurilta, venhemmiltasi tai vaikka joltain muulta kylässä käyvältä vieraaltasi osaisiko tämä näyttää kuinka tuo teroitus tehdään. Veikkaisin että sinulla käy joku teroitustaitoinen kylässä ennnekuin tuo homma on ajankohtaista.
Tietty voit käyttää vaikka suutarilla tai jollakin mutta pyydä että samalla opetetaan tuo teroittaminen sinulle. Tietty jos terä on tosi huonossa kunnossa voisi ollakkin järkevää teroitta esim. tahkolla ensin mutta opettele liipalla teroittamaan pienemmät vauriot itse. Ei se vaan toimi niin että välttämättä se yksi teroitus riittäisi pensaiden väleihin kun riittää tosiaan se yksi virhe että se onkin jo tylsä.
Ihan vinkkinä että sen vikatteen teroittaminen sujuu näin. Ota hiomakivi eli liippa ja hankaa sitä terän reunaa vasten niin että terävä osa teroittuu siltäpuolen. Sitten hankaa toiselta puolen terää taas liipalla. Siis ihan samoin kuin vaikka puukko.
Jos niittäessäsi lyöt kerrankin sinne muktaan tai kiveen terän on se taas tylsä ja tarvii uuden teroituksen.
Kysy naapurilta, venhemmiltasi tai vaikka joltain muulta kylässä käyvältä vieraaltasi osaisiko tämä näyttää kuinka tuo teroitus tehdään. Veikkaisin että sinulla käy joku teroitustaitoinen kylässä ennnekuin tuo homma on ajankohtaista.
Tietty voit käyttää vaikka suutarilla tai jollakin mutta pyydä että samalla opetetaan tuo teroittaminen sinulle. Tietty jos terä on tosi huonossa kunnossa voisi ollakkin järkevää teroitta esim. tahkolla ensin mutta opettele liipalla teroittamaan pienemmät vauriot itse. Ei se vaan toimi niin että välttämättä se yksi teroitus riittäisi pensaiden väleihin kun riittää tosiaan se yksi virhe että se onkin jo tylsä.
Sillä hiomakivellä vaan pitkillä teränsuuntaisilla liikkeillä liippaat. Yhtä helppoa kun kynsien viilaus.
Ei ole mikään miestentyö.
ja ens vuotta varten laita kunnon katekerros marjapensaiden juurille, niin ei tartte niittää ollenkaan.
se on miehen homma tai jonkun ammattilaisen. Ja olen valmis maksamaan siitä.
ap
Mun 15v siskokin osais teroittaa yhden viikatteen terän. Ei siinä ole mitään opettelemista. Heh.
Siis kiva keskustella vikatteesta sillä minusta niittäminen on rentouttavaa ja kivaa puuhaa.
Onkos ap niittänyt kuinka paljon ennestään ? Jotenkin veikkaisin ettei kovin paljoa ??
Sitäpaitsi jos sulla on mies joka osaa sen terotuksen tehdä niin lyö miehelle liippa ja vikate käteen ja kerro että siinä olis tekemistä seuraavaksi vartiksi. Ja kun vikate on terävä niin sisällä odottaa pullakaffeet(tai jotain muuta). Vielä kun kehaiset kuinka kiva se on kun mies osaa tehdä vaikka mitä niin tiedä vaikka homma hoituisi.
t. 7 ja 10
kymmenen vuoden ajan. Siis kymmenen kertaa. Olis pari muutakin vitikkoa, joissa mieluusti huhkisin viikatteen kanssa, jos se olisi terävä. Pari kesää on nyt mennyt kiroillessa, kun terä ei leikkaa. Ja kun mies ei saa aikaiseksi, niin hoitaisin kyllä homman itse.
Onko se niin kauheaa, jos ostaisi viikatteenteroituspalvelua?
ap
Mene lähimpään naapuriin sen viikatteen ja hiomakiven kanssa ja ota viiskymppinen mukaan. Kerrot siellä, että et halua opetella itse terottamaan viikatetta ja mies ei saa aikaiseksi. Ja pyydät kauniisti, että voisko se naapuri terottaa 50 euron maksua vastaan. Hyvässä lykyssä naapuri suostuu terottamaan halvemmalla.
Ei voi olla niin vaikeeta!
No ei se teroituspalvelun osto ole mitenkään kauheaa. Varsinkin sellainen "peruskunnostus" olisi varmaan ihan paikallaan jos ei ole 10 vuoteen kunnolla teroitettu.
Mutta kuten olen vinkannut niin sitä teroitusta tavataan yleensä tehdä monta kertaa pienen alan niittäimisen aikana. Siis vikate tylsyy niin nopeaa ja varsinkin kun nykyään ei ole seppiä jotka takoisivat ja karkaisisivat sen tarvittaessa. Eli jos haluat oikeasti niittää sillä vikatteella niin kyllä sitä joutuu aika usein terottaa koska se vaan tylsyy. Eri asia jos vain hakkaat sillä vitikoita poikki etkä varsinaisesti niitä.
Minä niitän yleensä noin 5 minuuttia ja sitten teriotan ehkä minuutin verran ja taas niittäminen jatkuu terävähköllä vikatteella. Toki jos isäni tai vaikka naapurin vanha mies sattuu paikalle niin pyydän heitä teroittamaan koska osaavat teroittaa terävämmäksi (ja niin että liippaavat vauhdilla aina vuoropuolelta terää siis kuten jossain vanhoissa suomalaissa leffoissa ja kuuluu sellainen jännä "kilkatus"). Minä vaan painan liippaa sopivassa kulmassa terää vasten ja hinkkaan edestakaisin siinä niin että terä teroittuu. Ei ihan niin teräväksi kuin ammattilaisella mutta riittävän hyväksi kuitenkin (ja opetteluun meni ehkä 5 minuuttia eli parin kesän kiroilut helpottaisi hyvinkin pienellä vaivalla).
Eli ehdottaisin että käytä ammattilaisella vikate ja se ei välttämättä ole suutari vaan esimerkiksi keltaisilta lehdiltä ehkä teroitusfirmojen ilmoituksia. Tai seppä olis toki vielä parempi jos sellaisen ihmeen löytäisi.
Sen jälkeen terä olisi hyvässä kunnossa ja jos jatkaisit kesän mittaan omatoimista teroittamista liipalla niin terä pysyisikin kunnossa helpommin.
Mutta älä huoli en minä tule vahtimaan mihin päädyt =)
Väännän sulle tahkoa! Säntikin löytyy, jos liipata pitää?
Se on liian kömpelö siellä pensaiden välissä. Siellä on myös kuoppia ja kiviä.
Kaikkee täällä saa selitellä...
ap