Weekend festival, kauankohan tuota jumputusta vielä kuuluu...
Ohjelman mukaan olisi pitänyt loppua melkein tunti sitte, vaikka aikataulu onkin sivujen mukaan viitteellinen tms. Perhana.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 10:09"]
Joo, mua oikeesti kans vituttaa, kun samassa talossa (ja varmaan naapuritalostakin tulee) penskat meuhkaavat talon sisäpihassa ja joka jumalan aamu ja päivä!! Että joo, yhtälailla se pitää mua valveilla, kun on ollut kovan lämmön takia pakko ollut pitää ikkunoita auki öisin. saanko mä myös mitata desibelejä ja asettaa aikarajoja? Ettei tarvi seitsämän aikaan lauantaiaamuna vetää ringissä jollain muovimopolla lautaterasseja pitkin! En yleensä valita tästä, koska se kuuluu elämään Ja mä asun kerrostalossa. Mutta jos te arvon mammat avaudutte jostain kahen päivän festareista, niin sitten mäkin avaudun.
[/quote]
Avaudu ihan vapaasti, harvoin se lasten melu ylittää 55dB rajaa kuitenkaan.
Joo, mua oikeesti kans vituttaa, kun samassa talossa (ja varmaan naapuritalostakin tulee) penskat meuhkaavat talon sisäpihassa ja joka jumalan aamu ja päivä!! Että joo, yhtälailla se pitää mua valveilla, kun on ollut kovan lämmön takia pakko ollut pitää ikkunoita auki öisin. saanko mä myös mitata desibelejä ja asettaa aikarajoja? Ettei tarvi seitsämän aikaan lauantaiaamuna vetää ringissä jollain muovimopolla lautaterasseja pitkin! En yleensä valita tästä, koska se kuuluu elämään Ja mä asun kerrostalossa. Mutta jos te arvon mammat avaudutte jostain kahen päivän festareista, niin sitten mäkin avaudun.
[/quote]
Miten se aamuisin ja päivisin möykkääminen pitää valveilla öisin...
Ymmärrän kyllä tuota aiempaa avautujaa, jos klo 7 vkonlopuaamuna lapset mekastavat pihalla! Itselläni on myös lapsia ja olen aiemmin asunut taloyhtiössä, jossa asui tosi paljon lapsiperheitä. Siellä tuli myös ongelmaksi, kun lapset ajoivat muovimopoilla laatoitettua kävelyväylää, mistä tuli tosi kova kolina. Useat asukkaat ottivat asian puheeksi, sillä eihän se päivisin niin häirinnyt mutta juuri la-su aamuisin, kun erään perheen lapset olivat jo klo 7 aikoihin pihalla jyräämässä, niin se häiritsi. Riitahan asiasta tuli, ei tollaisia saa koskaan asiallisesti puhumalla ratkottua. Ajatellaan naapureita myös ja muistetaan hyvät tavat ja kellonajat.
Hyvin kuului Vuosaareen sisälle asuntoon, tässä nyt on matkaa kuitenkin 15-20 km.
Meillä on Jyväskylässä niin vähän mitään, että, kun Suomipopit kuului 15 kilometrin päähän, olin vain tosi innoissani:)
Ollaan asuttu Viikissä useita vuosia, ja kuunneltu mielellään etäisenä musiikkina kuullut Flowt ja Tuskat ja muut keikat. Metallica (?) taisi olla Weekend-festaria ennen ainoa, jonka meteli hieman häiritsi. Kyseessä oli kuitenkin yhden illan parin tunnin keikka, joten no hätä, antaa soida. Mutta tämä Weekend-festari. Meteli oli niin kovaa, että tuntui kuin nukkuisi yökerhon yläpuolella. Ja en marmata: pidän klubimusasta, Orkidea on suosikkejani. En ole kukkahattutätikään, mutta oikeasti, kun kyseessä on kahden päivän kestoinen festari, alkaen päivällä ja jatkuen yömyöhään, ei sen paikka näillä desibeleillä ole aivan asutusten kupeessa. Unesta ei ollut puhettakaan ennen kuin musa loppui. Ja kyllä, käytin korvatulppia. Bassojytke kuului (ja tuntui!) silti. Etäisyyttä tästä se 10km festareille. Kauhulla ajattelin, mitä on niissä Arabianrannan taloissa.
Ihan festarilla itse käyneenä voin aivan varmasti sanoa desibelirajojen paukkuneen kirkkaasti yli. Itseäni se ei haittaa, mutta valehtelusta en pidä. On suora valhe, että kekkereissä pysyttiin muka säännösten rajoissa, kun soitto oli noin kaksi kertaa kuuluvampaa kun vaikka tuskassa ikinä.
Mikä on se oikea taho, johon reklamoida kovasta äänestä ja vastustaa festarin lokaatiota samassa paikassa ensi vuonna?
Mäkin asun arabianrannassa ja ikkunat vielä sinnepäin, ja inhoan tuontyyppistä "musiikkia" (anteeksi nyt kaikille, jotka tykkäävät), ja olen herkkä melulle, mutta minusta se ei kyllä häirinnyt. Ihan muutama melupiikki siinä 22-24 välillä. Lapsikin pystyi ihan hyvin nukahtamaaan. Ja loppui ihan inhimilliseen aikaan. Toisaalta naapuri oli taas kärsinyt melusta. Kuitenkin minusta on hyvä, että kaupungissa järjestetään tapahtumia, joten jos haluaa asua keskeisellä paikalla niin täytyy sietää joskus pientä meteliä.
Toisaalta uskon kyllä, että db-rajat ylittyivät, festarin järjestäjät vaikuttavat sellaisilta, jotka venyttävät sääntöjä.
Turussa on kuunneltu Ruisrockin ääniä keskustassa ja ympäristössä jo vuodesta 1970. Kerran vuodessa sen kestää. Älkää iniskö.
Kuuluiko se oikeasti kymmenen kilometrin päähän? Me asutaan Kruununhaassa, alle 5 kilometrin päässä tuosta alueesta enkä kuullut mitään. Ajattelin että se melu kantautuisi jotenkin vettä pitkin mutta en olisi ikinä uskonut sen kuuluvan vaikka Jakomäkeen kuten joku sanoi. :)
numerolle 16: Tuskasta ei kyllä aiheutunut mitään eiliseen verrattavaa melua. Tuska ja Flow ovat erittäin tervetulleita tapahtumia näille kulmille, ainoastaan tuon Weekend Festivalin bassot häiritsevät.
valittakaa melusta festivaaliin luvan antaneille. ei ole oikein, että kukaan joutuu kotonaan pakosta festivaaliyleisöksi. festarit tarpeeksi kauas asutuksesta, tietenkin. suomessa ei tällainen järjen käyttö jostain syystä toimi, vaan aina mennään festivaaliin osallistuvien ehdoilla. entä elua pakkokuuntelevat lapset, vanhukset, päivisin nukkuvat yötyöläiset?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 10:26"]
[/quote]
Avaudu ihan vapaasti, harvoin se lasten melu ylittää 55dB rajaa kuitenkaan.
[/quote]
Lasten möykkä on vähintää tuplasti stressaavampaa kuin musiikki samoilla desibeleillä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 11:21"]
Turussa on kuunneltu Ruisrockin ääniä keskustassa ja ympäristössä jo vuodesta 1970. Kerran vuodessa sen kestää. Älkää iniskö.
[/quote]
Muistan kun 90-luvulla Ruisrockissa esiintyi Bon Jovi. Asuin silloin Turussa Jokikadulla ja konsertti kuului sinne niin, että sanatkin erotti hyvin. Kyllä lämmitti köyhän opiskelijan mieltä :)
Tuossa linkki mihin kannattaa laittaa palautetta (itse laitoin jo)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 11:21"]
[/quote]
Muistan kun 90-luvulla Ruisrockissa esiintyi Bon Jovi. Asuin silloin Turussa Jokikadulla ja konsertti kuului sinne niin, että sanatkin erotti hyvin. Kyllä lämmitti köyhän opiskelijan mieltä :)
[/quote]
Minä kuuntelin samaa konserttia Puutarhakatu 11-13 parvekkeella:)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 10:50"]
Meillä on Jyväskylässä niin vähän mitään, että, kun Suomipopit kuului 15 kilometrin päähän, olin vain tosi innoissani:)
[/quote]
Minäkin olisin ollut innoissani, jos olisi kuulunut Suomipoppia. Mutta kun oli melusaastetta, joka etäisesti kuistutti musiikkia.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 11:41"]
Kuuluiko se oikeasti kymmenen kilometrin päähän? Me asutaan Kruununhaassa, alle 5 kilometrin päässä tuosta alueesta enkä kuullut mitään. Ajattelin että se melu kantautuisi jotenkin vettä pitkin mutta en olisi ikinä uskonut sen kuuluvan vaikka Jakomäkeen kuten joku sanoi. :)
[/quote]
Iltalehdessä oli, että kuului Vantaalle asti. Ämyrit oli suunnattu merelle ja niinpä täällä Viikissä oli jytke ihan kuin tapahtuma olisi ollut naapurissa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 09:52"]
Ihanko oikeasti teitä häiritsee ku KAHTENA päivää/iltana vuodessa kuuluu musiikin jumputusta?? Meillekkin kuului aivan selvästi, mutta silti ymmärsin miten kivat festarit kyseessä on monelle ihmiselle. Metsään voi muuttaa mikäli ei kestä harvoin tapahtuvia tapahtumia tms!
[/quote]
Kyllä sitä jumputusta kuuluu kiitettävän usein täällä Helsingissä. Ei kuitenkaan niin, että äänisuojatuista rakenteista läpi tulee. Mikähän siinä on, että tämä tapahtuma on viimeisen 8 vuoden aikana ensimmäinen, jossa homma ei ollut hallussa.Esim. Tuska festivaaliin verrattuna meteli oli nyt kohtuutonta.
" Melu aiheuttaa terveyteen ja toimintakykyyn kohdistuvia haittoja. Näihin kuuluvat mm. stressi, verenpaineen nousu, henkinen kuormittuminen, väsyminen, ärtyvyys, unihäiriöt sekä suorituskyvyn heikkeneminen. Äänen ei voimakkuudeltaan tarvitse olla kuuloa vaurioittava ollakseen melua."