Saako lapsesi koskaan tukkapöllyä, edes vähän niskavilloista? entäs muuta fyysistä kuritusta?
Kommentit (23)
ihmisiä, jotka antavat tukkapöllyä, noppailevat 1,5-vuotiasta sormille etc.
Huomaan nyt kuopuksen kanssa, että joudun hillitsemään tdella itseäni, etten tarttuisi "niskavilloihin".
ja tuskin saavatkaan, ovat nyt 10-15 veet.
Pahin, mitä joskus teen, on se että nostan rajusti pois sieltä missä on tekemässä jotain kiellettyä ja tyrkkään pois. Samalla tulee korotettua ääntä ja ehkä heristettyä sormea. Ei siis satu lasta mutta saattaa varmaan pelottaa. :( Joskus sitten vähän itkeekin siitä ja se tuntuu kyllä pahalta.
Lapsen isä joskus puraisee lasta sormesta kun lapsi puree häntä. En tiedä onko se kasvattavaa, kaipa se lapsi tajuaa sen yhteyden että jos hän puree niin purraan takaisin ja pureminen sattuu.
mutta on saanut. Ja ex siitä tuomion. Alkoi kiusata lasta, kun en itse enää ottanut pataan. Totisesti se laulu, if you tolerate this, then your children they'll be next.
Siksi ei ole muuta tietä kuin vetää nollatoleranssi.
koska oikeusministerinkin mielestä se on ihan hyväksyttävää.
Joskus kun lapsi menee laatikoille joihin on kielletty koskemasta (tietää kyllä), tyrkkään laatikon kiinni niin että sormet jäävät vähän väliin. Siis sen verran että vähän näpäyttää eikä varsinaisesti satu. Mitä mieltä olette? :/ Se on enemmänkin vain ärsyyntynyt reaktio kuin mikään opetusmenetelmä. Olenko hirveä? Sitten sanon lapselle, että "no niin, noin siinä käy kun menee sinne laatikolle, ei pidä mennä sinne ollenkaan"
en nähnyt siinä mitään pahaa. Esikoista on tullut muutenkin kasvatettua ankarammalla kädellä, siis huudettua ja tullut vietyä väkisin arestiin jne.
Sitä luunappiakaan en edes osannut hävetä, en mä sitä montaa kertaa antanut mutta kuitenkin.
No näitä pienempiä en ole samalla tavalla kurittanut ja tuntuu, etten kehtaisi kenellekään edes sanoa jos sen luunapin nappaisin heille. Jossain vaiheessa ajatusmaailma on muuttunut tosi paljon vaikka lapsilla ei ikäeroa paljoa olekaan.
kaksi heistä ei ole koskaan saanut, eikä luultavasti tule saamaankaan. Heidän kanssa pärjää ihan perus jäähyillä, kiristyksellä, uhkailulla ja lahjonnalla.
Mutta yksi tapaus on kyllä niin super hankala ollut aina, että olen joutunut muutamia kertoja tukistamaan. Yksi kerta oli mm semmonen, että oli veljensä päällä ja hakkasi tämän päätä lattiaan, ei siinä voinut itseään hillitä, vaikka kyseessä oli oma lapsi jota tukisti, mutta toisaalta siinä oli myös oma lapsi alla jota pahoinpideltiin.
Aika vähäisillä kosketuksilla olen mielestäni pärjännyt tämänkin lapsen kanssa. Harmi tietysti, että olen yhtään kertaa joutunut ottamaan tukasta kiinni, mutta kyse ei olekaan mistään perus lapsesta.
luunappeja, tukistuksia ja muutaman kerran on läppäisty sormille tai kasvoille. Kasvatuksessa on joskus pakko olla väkivaltainen, jos lapsi ei muuten tottele. Eikös?
se on suomessa rikollista!
Mutta pippelin silpominen ei ole rikollista! Eiks ole kivaa?
t. pervo
Eikä mitään muutakaan fyysistä kuritusta
ja luunappia aikoinaan. Eivät enää, koska olen kasvanut ihmisenä ja tiedän ettei minulla ole oikeutta käyttää väkivaltaa ketään kohtaan.
on muutaman kerran parin vuoden aikana saanut. Ja olen tiedostanut itsekin tilanteen ja tienneeni tehneeni väärin. Paha mieli asiasta on tullut jälkeenpäin ja itkenykkin olen asian takia. Sillon, kun luunapin ovat saanut olen ollut erittäin väsynyt, uniongelmia mulla on muutenkin aika rutkasti ja nyt olen vielä raskaana ni tuntuu, että hermot vaihtelee minkä kerkee. Nyt olen pyrkinyt hillitsemään itseni ja meillä on siirrytty siihen, että jollei jossain asioissa totella niin lelut lähtee pois. Ne menevät ns. jäähylle. Lapsi on 2-vuotias, joten häntä en vielä jäähylle laita, en edes usko, että ymmärtäisi pointin. Sitten, kun alkaa ymmärtämään otetaan jäähyt käyttöön.
Ja osaa käyttäytyä huomattavasti paremmin kuin naapurin tukistellut kakarat, jotka tönivät ja tukistelevat muita lapsia.
2 kertaa mutta en ole vetänyt/repinyt vain tiukka ote ja olen katsonut suoraa silmiin ja sanonut tiukasti, että nyt riittää!
Ja tätä ennen on siis kielletty normaalilla äänellä, kielletty tiukemmin ja kerran huudettu mutta ei mitään tehoa.
Mutta tästä on jo 10v. ja ei ole sen jälkeen tarvinnut niskavilloihin tarttua.
Poika on uskonut aina kun asiasta sanotaan ja ei ole tarvinnut koskea niskavilloihin.
luunappeja, tukistuksia ja muutaman kerran on läppäisty sormille tai kasvoille. Kasvatuksessa on joskus pakko olla väkivaltainen, jos lapsi ei muuten tottele. Eikös?
Missä päivähoidossa lapsesi on? Perhep.hoitajalla?
Hoitaja itse sanoo että toimii näin vai lapsetko ovat kertoneet?
Miksi viet lapset hoitajalle tai hoitopaikakan, missä sinun lapsiasi pahoinpidellään?
Suomen laki kieltää tuon. Jos vanhemmat tekevät tuon omilleen, on lastensuojelu ja poliisit kylässä.
Millä oikeudella hoitajat noin toimivat?
Minä ottaisin asian puheeksi hoitajan kanssa, johtajan kanssa, ja päivähoidon johdon kanssa, siis sen tyypin joka kunnantalossa aisoita hoittaa. Sitten nostaisin rikosilmoituksen vaatimuksella sakot, korvaukset kivusta ja särystä, poisto ammatista.
Ei enää kovin usein kun lapset on jo 3,5 vuotiaita, mutta kaksivuotiaina olivat aivan mahdottomia. Pakko oli jotain keksiä kun kaksivuotiaaseen ei puhe tehoa. En pidä sitä pahoinpitelynä, koska lapsi kyllä tietää siinä vaiheessa että tukkapöllyä on tulossa jos jatkaa pahuuden tekemistä, esim. sisaruksen satuttamista. Ei se ole niin että menen yhtäkkiä ilman syytä vaan tukistamaan, ja lapsi ihmettelee että mitäs nyt. Selvän kaavan mukaan toimitaan, ja lapsi oppii sen.
se on suomessa rikollista!
Mutta pippelin silpominen ei ole rikollista! Eiks ole kivaa?
t. pervo
ääliö Persu jonnekin junttilaan kommenttiesi kanssa. Suomen lain mukaan esinahan leikkaus voidaan suorittaa, mutta se pitäisi tehdä lääkinnällisin perustein ja ainakin lääkärin toimesta ja valvotuissa olosuhteissa. Kaikenlainen oma-aloitteinen pippelin silpominen on siis laitonta. Lisäksi on syytä todeta, että uskonnolliset syyt ovat minusta ihan typeriä ja että jenkkien puhtauskiihkoilu myöskin. Käsittääkseni tutkimusten mukaan on voitu osoittaa että esim HIVin leviämisen vähentämisessä ympärileikkaus voi olla toimiva tapa joten ei se afrikassa ihan turhaakaan toivottavasti ole. Naisten ympärileikkauksia en todellakaan hyväksy.
Mitä taas pahoinpitelyyn tulee niin en ole harrastanut mitään fyysistä kuritusta lapsiani kohtaan enkä ole ajatellut sitä tehdä. uhmaikäisiä kiinni olen pitänyt joskus.
En näe tarpeelliseksi pahoinpidellä pientä taaperoani.