Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasemmalla kaistalla roikkumisesta

Vierailija
13.04.2012 |

Mietin tässä tänään töistä tullessani, kun ajelin Länsiväylää... Ajoin vasenta kaistaa mittarini näyttäessä 96 (vakionopeudensäädin päällä) ja oikealla kaistalla jono kulki selkeästi hitaammin. Nopeusrajoitus siis siinä on 80. Edelläni ei ollut ketään muuta kuin jonkin matkan päässä, joten siinä oli leppoisaa körötellä. Kohta kuitenkin takapuskurissa oli joku roikkumassa, melkein tunsin kuskin hengityksen niskassani. Oikea kaista oli täynnä, itse ajoin ylinopeutta ja jonkin matkan päässä oli siis jonoa.

Mietin siinä siis sitä, että kuuluuko mun nyt väistää tätä roikkujaa siihen oikealle kaistalle, vai onko ok jos vaan köröttelen sitä vasenta. Mitä mieltä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ilmeisesti ole varsinainen ohituskaista. Itsekään en väistä, kun vasta kun mun "ajosilmälle" sopii.

Itse asiassa se on ohituskaista silloin kun ei ole ruuhka.

Ruuhka-aikana molemmat kaistat ovat täynnä.

Muulloin ajetaan oikealla ja ohitetaan vasenta kaistaa.

Tieliikenne-lakikin sanoo että autoa on kuljetettava mahdollisimman lähellä tien oikeaa reunaa ja yleensä eniten oikealla olevalla kaistalla. (eli ei silloin kun se on bussikaista)

Vierailija
2/7 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 80 vasenta laitaa kun ohitan.

En välitä jos joku ajaa takana vaan teen ohituksen kunnes ohitustilanne päättyy ja olen ajanut riittävän pitkälle siitä ohitettavasta autosta.

Minusta sinulle saisi antaa monien satojen sakot jos ajat 15 kilsaa ylinopeutta.

Mitä taas tulee puheeksi ennakoiva ajotapa niin minulle on opetettu autokoulussa että katsotaan mitä siellä edessä on oikealla kaistalla TULOSSA, ei saa ajaa siksakkia ja puikkelehtia kaistojen väliä vaan ohitus voi ja pitää koskea useampaa autoa jos näkee että edessä tulee rekkaa tai muuten hitaasti etenevää autoa oikealla kaistalla.

Miten sinulle on tämä opetettu?

Takana ajavasi taas rikkoo lakia ajamalla liian lähellä. Tuo puskurissa ajo ei ole OK edes kaupunkiajossa.

Se on huonoa ajotaitoa mutta minkäs tekee. Heille ei ole koskaan tapahtunut liikenneonnettomuutta mutta kerta se on aina ensimmäinenkin.

kaltaisesi ohitan välittömästi missä tilaa vain on. Muualla Euroopassa olisit nysväävä juntti, Suomessa taas "ihan normaali autoilija".

Ei kaltaisillesi kannata edes yrittää selittää mitään, ette te tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäis kulkea työmatkasi bussilla.

Vierailija
4/7 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajat ylinopeutta?

Vierailija
5/7 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en väistä, kun vasta kun mun "ajosilmälle" sopii.

Vierailija
6/7 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäis kulkea työmatkasi bussilla.

Mun piti kirjoittaa tää jo avaukseen, mutta unohdin; Nyt kun mies on työmatkalla, olen laiska ja kuljen autolla (jolla siis mies normaalisti kulkee töihin, jonne ei bussit kulje). Tavallisesti kuljen bussilla ja on ihan kiva painaa bussin kyydissä bussikaistaa pitkin ja naureskella ruuhkassa seisoville. Ja koska en päivittäin aja tuolla, niin en oikein tiedä näitä käytäntöjä.

Ap

Vierailija
7/7 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 80 vasenta laitaa kun ohitan.

En välitä jos joku ajaa takana vaan teen ohituksen kunnes ohitustilanne päättyy ja olen ajanut riittävän pitkälle siitä ohitettavasta autosta.

Minusta sinulle saisi antaa monien satojen sakot jos ajat 15 kilsaa ylinopeutta.

Mitä taas tulee puheeksi ennakoiva ajotapa niin minulle on opetettu autokoulussa että katsotaan mitä siellä edessä on oikealla kaistalla TULOSSA, ei saa ajaa siksakkia ja puikkelehtia kaistojen väliä vaan ohitus voi ja pitää koskea useampaa autoa jos näkee että edessä tulee rekkaa tai muuten hitaasti etenevää autoa oikealla kaistalla.

Miten sinulle on tämä opetettu?

Takana ajavasi taas rikkoo lakia ajamalla liian lähellä. Tuo puskurissa ajo ei ole OK edes kaupunkiajossa.

Se on huonoa ajotaitoa mutta minkäs tekee. Heille ei ole koskaan tapahtunut liikenneonnettomuutta mutta kerta se on aina ensimmäinenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme