APUA! Harry Hole (sis. spoilausta)
Kuka on lukenut uusimman Harry Hole kirjan Aave?
Miten tulkitset kirjan lopun: kuoleeko Harry vai jääkö henkiin? Täällä kaksi lukijaa, kaksi mielipidettä.
Kommentit (21)
mutta älkää vain väittäkö, että Benton Wesley ei kuollutkaan... Joo, en googleta.
juuri luin aaveen. mun mielestä hole kuoli. tosin, lukiessa mietin (toivoin) itsekin että herääkö ihmeenlailla henkiin. mutta kohta missä rotta kulki päällä ja sanottiin että luoti menny sydämeen... selvä minusta oli että harry kuoli. ei parasta nesböä toi kirja ollut. mites jatko. tuleeko uusi sankari vai loppuvatko nesbön kirjat tähän?
Minusta Hole ei kuole.
Muistakaa että sillä oli luotiliivi eikä missään vaiheessa kerrottu, että olisi sitä riisunut.
Yksi luodeista osui päähän (ehkä lievästi?), mutta sydän lyö vielä. Ehkä siis taju meni mutta henki jäi?
...vaan sanottiin että sydämen kohdalla oli ruudilta haiseva reikä. Siis rotta ajatteli näin, luotiliivi pätee edelleen...
tekeekö Nesbo vielä yhden kirjan. En tosin ole lukenut kyseistä opusta.
Mua ottaa päähän se, että tosi usein suosikkikirjailija kyllästyy totaalisesti hahmoonsa ja lopettaa sen ikävästi. Esim. Henning Mankel olisi saanut jättää viimeisen Wallanderinsa kirjoittamatta, paska maku jäi suuhun. Sit joskus vielä käy niin että sen jälkeen kirjailija kirjottaa pari tosi TOSI paskaa kirjaa, joissa on käsittämätön ja narsistinen psykapaattipäähenkilö, joka varmaan jotenkin kompensoi sitä että on joutunut vuosia kirjottamaan moraalinvartijasta. Vrt. Patricia Cornwellin Scarpetta-kirjojen jälkeen kirjoittama käsittämätön paska, Åke Edwardsonin surkea tekele jostain liikemiehestä tms., olen jo autuaasti unohtanut.
tekeekö Nesbo vielä yhden kirjan. En tosin ole lukenut kyseistä opusta.
Mua ottaa päähän se, että tosi usein suosikkikirjailija kyllästyy totaalisesti hahmoonsa ja lopettaa sen ikävästi. Esim. Henning Mankel olisi saanut jättää viimeisen Wallanderinsa kirjoittamatta, paska maku jäi suuhun. Sit joskus vielä käy niin että sen jälkeen kirjailija kirjottaa pari tosi TOSI paskaa kirjaa, joissa on käsittämätön ja narsistinen psykapaattipäähenkilö, joka varmaan jotenkin kompensoi sitä että on joutunut vuosia kirjottamaan moraalinvartijasta. Vrt. Patricia Cornwellin Scarpetta-kirjojen jälkeen kirjoittama käsittämätön paska, Åke Edwardsonin surkea tekele jostain liikemiehestä tms., olen jo autuaasti unohtanut.
en oo lukenu, mutta harkitsin kirjan hankkimista, ku oon ko.kirjoista tykänny.. Sitä viimeistä Wallanderia en kunnolla muista, mutta niihän ihmiselokin menee, että joku paikka alkaa pettää, Wallanderilla petti muisti. Totesin tässä ku luin Cornwellin uusimman scarpettan, että jutut alkaa olla tasoa tosi utopistista.. ku siellä pörrää kärpäsen kokoisia vakoilurobottojeja ja kaikkea muuta, se siskontyttö on vainoharhaisuuden ruumiillistuma jne..
Pitääpä hommata tuo uusin Nesbö
Minua ärsytti myös Åke Edwardssonin viimeinen Winter-kirja, joka minun ymmärtääkseni loppui Winterin kuolemaan. Sattumalta näin tv:stä leffan/sarjan samaisesta kirjasta, jossa Winter ei kuollutkaan. Huoh.
Mutta tässä Harry Holen tapauksessa tulkittiin ystäväni kanssa kirjan teksti eri tavalla. Siksi haluaisin kuulla muiden mielipiteitä siitä mitä lopussa tapahtuu.
Mahtaisiko löytyä ketään kirjan lukenutta?
kohtalaisen aikaisessa vaiheessa sarjaa. Alkupään kirjat oli hyviä, koska niissä oli kunnon juoni ja tarina ja ne oli oikeasti dekkareita. Sitten alko just toi ärsyttävä Scarpetan ja Lucyn & niitten ukkojen ympärillä pyöriminen, koko sarjasta tuli yksi iso Kauniit ja Rohkeat.
Epäselväksi jää, mutta rotan tutkiessa ammuttua Harrya, se havaitsee sydämen lyövän vielä heikosti, joten eloonjääminenkin on vielä mahdollista.
Siinä ei ole mitään muuta tulkinnammahdollisuutta minun mielestäni.
Sarja loppui siihen.
Minua ärsytti myös Åke Edwardssonin viimeinen Winter-kirja, joka minun ymmärtääkseni loppui Winterin kuolemaan. Sattumalta näin tv:stä leffan/sarjan samaisesta kirjasta, jossa Winter ei kuollutkaan. Huoh. Mutta tässä Harry Holen tapauksessa tulkittiin ystäväni kanssa kirjan teksti eri tavalla. Siksi haluaisin kuulla muiden mielipiteitä siitä mitä lopussa tapahtuu. Mahtaisiko löytyä ketään kirjan lukenutta?
Oli kyllä paskin Nesbön kirja, tai no, Kukkulan kuningas jäi kesken ,se oli ihan sontaa, mutta eipä siinä ollutkaan Hary Holea :)
tulkitsi kyllä niin että HH kuoli. Luin itse tosi tarkkaan ja mielestäni ei jäänyt tulkinnan varaa kun eikös sen sydämen lyönnit pysähtynyt tai jotain. Vaikka voisihan sen siitä vielä elvyttää. Jotenkin muistelisin että tämänkin mahdollisuus poissuljettiin. Oli yksi parhaita, lopusta huolimatta.
Mitä Holen tilalle, siis joku dekkarisarja. Scarpettat on minusta jotenkin ällöjä. En tykännyt vuodenaikamurhistakaan, pitkäveteisiä.
Minusta huippu.
tulkitsi kyllä niin että HH kuoli. Luin itse tosi tarkkaan ja mielestäni ei jäänyt tulkinnan varaa kun eikös sen sydämen lyönnit pysähtynyt tai jotain. Vaikka voisihan sen siitä vielä elvyttää. Jotenkin muistelisin että tämänkin mahdollisuus poissuljettiin. Oli yksi parhaita, lopusta huolimatta. Mitä Holen tilalle, siis joku dekkarisarja. Scarpettat on minusta jotenkin ällöjä. En tykännyt vuodenaikamurhistakaan, pitkäveteisiä.
Minusta huippu.
tulkitsi kyllä niin että HH kuoli. Luin itse tosi tarkkaan ja mielestäni ei jäänyt tulkinnan varaa kun eikös sen sydämen lyönnit pysähtynyt tai jotain. Vaikka voisihan sen siitä vielä elvyttää. Jotenkin muistelisin että tämänkin mahdollisuus poissuljettiin. Oli yksi parhaita, lopusta huolimatta. Mitä Holen tilalle, siis joku dekkarisarja. Scarpettat on minusta jotenkin ällöjä. En tykännyt vuodenaikamurhistakaan, pitkäveteisiä.
Mutta ihmepelastumisia on ollut kyllä läpi kirjasarjan :)
GW Persson myös älyttömän hyvä. Suosittelen
Jo Nesbo on Ending his Harry Hole Series (Q&A): The best-selling Norwegian author reveals that he's "close" to a finale for the Oslo homicide detective: "I promise not to resurrect him after."
Hole kuolee kirjan lopussa. Aavistelin sitä koko kirjan lukemisen ajan, sillä Holen stoorin jatkuminen enää Aaveen jälkeen tuntuu jotenkin pitkittämiseltä. Hänhän on jo niin monta kertaa kokenut ihmepelastumisen (kuten Aaveessakin tulvivasta tunnelista). Mielstäni siis hyvä ja rohkea valinta Nesbolta lopettaa Harryn tarina. Mielenkiinnolla odotan uutta dekkaripäähenkilöä, toivottavasti ei kuitenkaan ihan niin alter egomainen "renttu ja juoppo, mutta naisia mysteerisesti puoleensavetävä ja sietämättömän älykäs, vaalea pitkä ja siilitukkaien" kuin Harry Hole.
Holen nimi on jotenkin niin rivo etten pääse siitä yli.