Onko minun todella mentävä kuntouttavaan työtoimintaan tässä tapauksessa?
Meillä on kolme lasta 6v (eskarilainen), 2v ja 11,5kk. Tämän hetkinen tilanteemme on sellainen, että mies on töissä, mutta hänellä ei ole vakituinen työ vaan on kyllä samassa paikassa töissä, mutta vaihtelevasti 1-3viikkoa kuukaudesta. Eli tekee sijaisuuksia plus on jos tarvitaan lisätyöntekijää, jotta joku saadaan ajallaan valmiiksi. Minun työpaikkani meni konkurssiin viimeisimmän raskauteni ollessa puolivälissä ja olin äippälomalla ja nyt sitten parisen kuukautta ollut työtön kun vanhempainvapaa loppui. Töitä olen etsinyt, mutta ei ole löytynyt. Sijaistamassa olen ollut nyt tässä parin kk aikana yhteensä 6päivää ja sijaisuuksia on luultavasti jatkossakin aina välillä tarjolla. Lapset ovat olleet töideni aikana joko isänsä kanssa tai sitten isovanhemmilla.
Nyt sitten kävin aktivointisuunnitelmassa vai mikähän sen nimi oli ja he sanoivat, että minun pitäisi mennä töihin työmarkkinatuella plus sitten se ylläpitokorvaus. Ei kauheasti inspirois, kun nuorin on vielä tosi pieni. Sijaisuuksia tekisin kyllä, koska siitä saa paljon enemmän mitä tuosta, jossa ollaan ylläpitokorvauksella. Lapset pitäis laittaa hoitoon ja se mitä tuosta tulis plussaa menis hoitomaksuihin ja työmatkoihini.
Mietin, että pitäiskö jäädä sitten vaan hoitovapaalle, jolloin välttäisin tuon ja silti etsiskellä töitä. Meidän isovanhemmat pystyy pitämään lapsia muutaman kerran kuussa, mutta ei joka päivä ja kun mieskin on välillä töissä ja jos on oikeen kiirettä niin tekee jopa tuplavuoroja. Minun pitäis siis olla töissä se 8h kuulemma päivässä ja tuohon vielä matkat päälle ni se on puoltuntia suuntaansa.
Jos en taas mene tuohon, niin sitten se on 3kk karenssi edessä...
Kommentit (27)
Etpäs kuulemma voi,vaan työpaikka määrää kuulemma tarpeensa.Näin ainakin meillä.Mua ei kuunneltu yhtään vaan heti sanottiin,että 5 päivää 6 tuntia on tarve ja joskus viikonloppuisinkin.Ihan turha tommoset neljästä-kuuteen tuntiin ministeriön haarukat ja 1-5 päivää,kun nää laittavat tekemään maksimi määrän,vaikka mullakin on tosi huonot jalat ja leikkausta oottelen.Ja kuulemma se on jo max 8 tuntia.En tiedä huijaako vai pitääkö paikkansa..
eikö sun kannata jäädä kotihoidontuelle(jota saa 3-vuotiaaksi asti) ja sitten sen lisäksi tehdä niitä keikkoja?
Eli jättäydyt vaan pois työkkäristä ja pistät kotihoidontuen hakemuksen kelaan. Ei siihen väliin sentään mitään karensseja tule.
Jos kerran lapsi ei ole kunnallisessa tai yksityisellä hoidossa, saat tukea vaikka kävisit töissäkin. Kun lapsi on vanhempi, mietit tilanteen uudelleen.
Ja jotain sulle on kerrottu tai olet ymmärtänyt siitä ktt:sta väärin:
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/sosiaalipalvelut/kuntoutu…
se ON voi voi. Olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja sulle on maksettu korvausta työttömyydestä. Jos mä saisin päättää, niin tollasessa tilanteessa olevilta perittäis maksetut tuet pois. Miksi olet ollut työttömänä työnhakijana, jos et oikeasti kuitenkaan ole töitä hakemassa??
pienempi kun mitä saan työttömänä, mutta en kyllä ihan ilmaiseksi töihinkään mene, varsinkaan kun nuorin on vielä tosi pieni.
ap
eikö sun kannata jäädä kotihoidontuelle(jota saa 3-vuotiaaksi asti) ja sitten sen lisäksi tehdä niitä keikkoja?
Eli jättäydyt vaan pois työkkäristä ja pistät kotihoidontuen hakemuksen kelaan. Ei siihen väliin sentään mitään karensseja tule.Jos kerran lapsi ei ole kunnallisessa tai yksityisellä hoidossa, saat tukea vaikka kävisit töissäkin. Kun lapsi on vanhempi, mietit tilanteen uudelleen.
mennä tuollaiseen, josta saan 9€ päivältä enemmän kuin muuten ja sekin menisi hoitomaksuihin taikka matkakuluihin tmv. ja talous menisi entistä enemmän miinukselle.
Jos saisin normaalin työn oikealla palkalla, niin kyllä menisin töihin, vaikka siltikin tuntuisi laittaa pahalta nuorin hoitoon, mutta tilanteessamme lisäraha ei olis pahitteeksi ja normipalkasta jäis sitä ylimäärästäkin toisin kun ylläpitokorvauksesta.
ap
se ON voi voi. Olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja sulle on maksettu korvausta työttömyydestä. Jos mä saisin päättää, niin tollasessa tilanteessa olevilta perittäis maksetut tuet pois. Miksi olet ollut työttömänä työnhakijana, jos et oikeasti kuitenkaan ole töitä hakemassa??
niin jätä koko työkkäri väliin ja ala vaan tehdä niitä. Tuo aktivointitoimenpiteiden ja "kuntouttavuuden" ja muun kanssa pelleily on vain nöyryyttävää jos on aikuinen ihminen, jolla on ammatti eikä sairauksia tai päihdeongelmaa. Töitä niiden kautta kun ei ole tarjolla kuitenkaan, niin työkkäristä ei sitten hirveästi hyödy.
Siis mitä järkeä tossa on? Miksi et ole kodinhoidontuella?
Mieleeni ei olisi tullut lainkaan jättäytyä kodinhoidontuelta pois silloin kun lapseni oli pieni!
eikö sun kannata jäädä kotihoidontuelle(jota saa 3-vuotiaaksi asti) ja sitten sen lisäksi tehdä niitä keikkoja? Eli jättäydyt vaan pois työkkäristä ja pistät kotihoidontuen hakemuksen kelaan. Ei siihen väliin sentään mitään karensseja tule. Jos kerran lapsi ei ole kunnallisessa tai yksityisellä hoidossa, saat tukea vaikka kävisit töissäkin. Kun lapsi on vanhempi, mietit tilanteen uudelleen.
että hakisin molempia, työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea. Silloin ei tarvitsisi olla pelkän kotihoidontuen varassa (työttömyyskorvaus on yleensä isompi), mutta karenssin ajalta saisi edes sen kotihoidontuen eikä jäisi ihan nollatuloille.
Hae ap nyt joka tapauksessa kotihoidontukea. Sitä saa työssä käyväkin henkilö jos lapset on kotihoidossa.
eikö sun kannata jäädä kotihoidontuelle(jota saa 3-vuotiaaksi asti) ja sitten sen lisäksi tehdä niitä keikkoja? Eli jättäydyt vaan pois työkkäristä ja pistät kotihoidontuen hakemuksen kelaan. Ei siihen väliin sentään mitään karensseja tule. Jos kerran lapsi ei ole kunnallisessa tai yksityisellä hoidossa, saat tukea vaikka kävisit töissäkin. Kun lapsi on vanhempi, mietit tilanteen uudelleen.
että hakisin molempia, työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea. Silloin ei tarvitsisi olla pelkän kotihoidontuen varassa (työttömyyskorvaus on yleensä isompi), mutta karenssin ajalta saisi edes sen kotihoidontuen eikä jäisi ihan nollatuloille.
Hae ap nyt joka tapauksessa kotihoidontukea. Sitä saa työssä käyväkin henkilö jos lapset on kotihoidossa.
nyt tämän parin kk aikana 6päivää ja jatkossa on luultavasti tiedossa enemmän sijaisuuksia mm. kesälomien takia.
Kuten jo aiemmissa viesteissä olen kirjoittanut, että menisin kyllä töihin vaikka päivittäin, jos siitä saisi normaalin palkan, mutta tuolla 9€/päivä se ei vain yksinkertaisesti kannata, koska siitä tulee enemmän kuluja kuin saan lisää rahaa.
Haen töitä koko ajan ja nytkin tiedän, että kesäkuussa tulen olemaan lähes koko kuukauden töissä ja sitä ennen on ihan varmasti vielä muutaman päivän sijaisuuksia syystä tai toisesta. Näin sanottiin tuosta työpaikasta, jossa olen tehnyt näitä sijaisuuksia.
ap
Joo, on se tosi törkeää että kotona työttömyyskorvauksella loisijat yritetään saada töihin. On se ihan voi voi.
Jos rehellisiä ollaan, niin 6 työpäivää n. 40 mahdollisesta työpäivästä ei ole yhtään mitään.
Kesäkuuhun on vielä aikaa.
Pakko saada aktivoitua ne mun kohdalla. Jos edes sais jonkun sijaisuuden.
niin sinun pitää olla valmis työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin.
Jos et halua töihin, niin jää hoitovapaalle.
Karu vastaus, sori, mutta näin se on.
mutta kuntouttavaa työtoimintaa tuo ei vielä ole
ja kun ajankohdasta keskusteltiin niin se alkaisi kuukauden päästä.
Mitä se sitten on, jos ei kuntouttavaa työtoimintaa? Ei ainakaan normaalia työtä kun palkka on sen 9€ päivä.
ap
mutta kuntouttavaa työtoimintaa tuo ei vielä ole
Allekirjoititko siis jonkin paperin? Valitettavasti se on sitova suunnitelma, joten jos et aloita kuntouttavaa työtoimintaa, menetät työmarkkinatuen. Kerroitko siellä vaikeuksistasi sen suunnitelman tekovaiheessa? Ikävä kyllä, siellä on nähty asia niin, että laitat lapset hoitoon ja aloitat sen kuntouttavan.
Etpäs kuulemma voi,vaan työpaikka määrää kuulemma tarpeensa.Näin ainakin meillä.Mua ei kuunneltu yhtään vaan heti sanottiin,että 5 päivää 6 tuntia on tarve ja joskus viikonloppuisinkin.Ihan turha tommoset neljästä-kuuteen tuntiin ministeriön haarukat ja 1-5 päivää,kun nää laittavat tekemään maksimi määrän,vaikka mullakin on tosi huonot jalat ja leikkausta oottelen.Ja kuulemma se on jo max 8 tuntia.En tiedä huijaako vai pitääkö paikkansa..