Koulunkäyntiavustajat - kerro työpäivästäsi
Olisin todella kiinnostunut kuulemaan millaisia työpäiviä ja -tehtäviä työhösi kuuluu. Kiitos!
Kommentit (9)
Tehtäviini kuuluu ulkovalvonta aamuisin ennen ensimmäisen tunnin alkua (noin klo 8:40-9). Sitten olen mukana luokkani (yhdysluokka) oppitunneilla, joiden aikana kuljen luokassa ja autan tarvitsijoita tehtävien kanssa, haen tarvittavia lisämateriaaleja varastoista tms., autan/opetan pienempää porukkaa (hitaampia, poissaolojen takia jäljessä olevia, muita nopeampia, toista luokka-astetta kerrallaan jne. ketä opettaja nyt millonkin tahtoo eriyttää)erillisessä tilassa. Minulla on muutama välituntivalvonta vuoro viikossa, kuten opettajillakin. Lisäksi (ehkä 1-2 tuntia viikossa) korjaan kokeita, monistan materiaalia, puhtaaksikirjoitan tekstejä tms. opettajille, laadin jotain listoja/taulukoita, suunittelen ja toteutan kevätnäyttelyä jne.
Tosi stressivapaa, mutta samalla mukava ja ihan mielenkiintoinen työ, päivät menee tosi nopsaan. Lapset ovat ihania ja meillä on mukava työilmapiiri. Teen 25 tuntia viikossa. Sovitellun ansiosidonnaisen kanssa tuloni ovat noin 1900€ - verot, mikä on minusta ihan kivasti noin lepposasta työstä.
Koulun puolella sijoituspaikkani haasteellinen yleisopetuksen 6.lk. "Omat" ohjattavani (3 kpl) erityisoppilaita tyyliin kun ei kiinnosta niin aletaan pelleilemään/haistatellaan ja ansaitaan tunniltapoisto pienryhmään/mennään vessaan piiloon/karataan käytäville juoksemaan/valutaan pulpetin alle piiloon/heitellään tavaroita.
Olen mukana kaikilla tunneilla ohjaten näitä erityisoppilaita heidän koulutyössään, tai jos tuntipoiston takia oppilas opiskelee esim käytävässä niin ohjaan opiskelua kunhan ope käy ensin opettamassa asian. Jos siirto pienryhmään, saatan heidät sinne ja olen linkkinä yleisopetuksen ryhmän open ja pienryhmäopen välillä. Jos oppilaalla koulupoisto niin saatan käydä esim tunnin päivässä antamassa kotiopetusta.
Viime viikolla on ollut paljon kiusaamisselvittelyjä, jatkuvaa väkivaltaa muita oppilaita kohtaan jne. Tämä on ollut erityisen raskasta kun ei meinaa koulun omat rankaisukeinot (jälki-istunto) auttaa.
1h päivässä olen iltapäiväkerhossa, 1h päivässä teen muuta työtä =läksykerhoa, hyllytän kirjoja kirjastossa, valmistelen materiaaleja eli kopion, askartelen jne. 3h vkossa olen esim 1.lk:ssa ohjaamassa kun omat oppilaani eivät ole koulussa, nämä tunnit yleensä matematiikkaa tai käsityötä jossa myös pienemmät erityisoppilaat tarvitsevat tukea.
Erityisosaamiseni on se "vääntäminen" näiden haasteelliseten oppilaiden kanssa, auktoriteettina oleminen ja rajojen asettaminen ja niiden pitäminen. Olen usein työurani varrella (reilu 10v) ollut juuri tällaisten oppilaiden kanssa juuri tämän "osaamiseni" takia. Välillä se on äärimmäisen rankkaa, mutta omalla tavallaan palkitsevaa.
Palkkani on n. 2000e/kk ikä- ja henkilökohtaisten lisien kanssa.
Koulun puolella sijoituspaikkani haasteellinen yleisopetuksen 6.lk. "Omat" ohjattavani (3 kpl) erityisoppilaita tyyliin kun ei kiinnosta niin aletaan pelleilemään/haistatellaan ja ansaitaan tunniltapoisto pienryhmään/mennään vessaan piiloon/karataan käytäville juoksemaan/valutaan pulpetin alle piiloon/heitellään tavaroita.
Olen mukana kaikilla tunneilla ohjaten näitä erityisoppilaita heidän koulutyössään, tai jos tuntipoiston takia oppilas opiskelee esim käytävässä niin ohjaan opiskelua kunhan ope käy ensin opettamassa asian. Jos siirto pienryhmään, saatan heidät sinne ja olen linkkinä yleisopetuksen ryhmän open ja pienryhmäopen välillä. Jos oppilaalla koulupoisto niin saatan käydä esim tunnin päivässä antamassa kotiopetusta.Viime viikolla on ollut paljon kiusaamisselvittelyjä, jatkuvaa väkivaltaa muita oppilaita kohtaan jne. Tämä on ollut erityisen raskasta kun ei meinaa koulun omat rankaisukeinot (jälki-istunto) auttaa.
1h päivässä olen iltapäiväkerhossa, 1h päivässä teen muuta työtä =läksykerhoa, hyllytän kirjoja kirjastossa, valmistelen materiaaleja eli kopion, askartelen jne. 3h vkossa olen esim 1.lk:ssa ohjaamassa kun omat oppilaani eivät ole koulussa, nämä tunnit yleensä matematiikkaa tai käsityötä jossa myös pienemmät erityisoppilaat tarvitsevat tukea.
Erityisosaamiseni on se "vääntäminen" näiden haasteelliseten oppilaiden kanssa, auktoriteettina oleminen ja rajojen asettaminen ja niiden pitäminen. Olen usein työurani varrella (reilu 10v) ollut juuri tällaisten oppilaiden kanssa juuri tämän "osaamiseni" takia. Välillä se on äärimmäisen rankkaa, mutta omalla tavallaan palkitsevaa.
Palkkani on n. 2000e/kk ikä- ja henkilökohtaisten lisien kanssa.
Ja unohtui että välituntivalvontoja minulla on 10/vko eli 2/päivä. Esimerkkiruokailua minulla ei ole ja syön omalla ajalla eli ruokatauko 30min pidentää päivää sen 30min. Päivä siis katkaistaan ruokataukoni keston ajaksi, tuo on lakisääteinen eli pakko pitää.
Avustajat hoitavat koulussamme oppitunneilla avustamisen lisäksi myös aamu- ja iltapäivätoiminnan toteuttamisen.
Eli aamulla vastaanotetaan lapset takseista, saatellaan halukkaat aamupalalle, muut jäävät puuhailemaan hetkeksi ennen ulkoilua. Naulakkotouhut ja ulos valvomaan.
Kellon soitua pyydystellään lapset sisään, riisuminen ja luokkaan. Oppitunneilla lapsia autetaan yksilöllisesti ja likimain jokainen (ainakin pienemmistä oppilaista) tarvitsee aikuisen tukea tehtävissään. Monilla oppimisprofiili voi olla hyvin vaihteleva, joten vaatii mielikuvitusta keksiä mitä kenenkin kanssa tekee (kyllä, tämän olisi tietenkin opettajan tehtävä mutta käytännössä tätä joutuu itse harrastamaan eli vetämään hatusta kikkoja jolla asiat saisi menemään perille).
Välituntivalvontoja on useampi päivässä, yksi 10 min. tauko. Myös ruokailu on työaikaa eli syödään lasten kanssa, pilkotaan, patistetaan, opastetaan ruokailuvälineiden käytössä ja muistutetaan hyvistä ruokailutavoista. Välillä oma syöminen keskeytyy niin monesti ettei muista syöneensä ollenkaan. Myös wc:ssä ollaan mukana (pyykiminen, käsien pesu). Kv-oppilaiden kanssa ollaan käytännössä koko ajan läsnä ja koko ajan pitää olla skarppina, varsinkin jos on käytös- tai tarkkaavaisuushäiriöisiä lapsia.
Kun oppitunnit loppuvat alkaa iltapäivätoiminta joka on melkolaila vapaata toimintaa (ulkoilua, pelailua, askartelua jne), kunnes neljän-puoli viiden aikaan taksit lähtevät kotiin.
Raskasta ja toiminnantäyteistä työtä, mutta ah niin antoisaa!
ollut avustajana sekä ammattiopistossa maahanmuutajien avustajana sekä peruskoulun 1-6 luokilla sekä yleis- että erityisopetuksen ryhmissä...tehtäviin kuuluu oppitunnilla oppilaiden avustaminen, opettaja avustaminen, materiaalin tuottaminen, välitunti- ja kyytivalvonnat, läksykerho jne...työtunteja 30/kk, en tee iltapäiväkerhoa...
...mutta päiväni oli tälläisiä:
Kyseessä siis lukio ja lukiolainen.
Aamulla menin oppilasta vastaan, kannoin hänen repun luokkaan, jutustelua. Tunti alkaa ja itse menen opettajanhuoneeseen koska oppilas ei tarvitse tunnilla apua - pyysi minua poistumaan.
1.5 tuntia opettajan huoneessa.
Oppilasta vastaan, repun kanto toiseen luokkaan, opettajanhuoneeseen jossa vietin taas sen 1.5 tuntia.
Ruokailu. Syön hänen kanssaan, apua hän ei tartte eikä halua.
Saatan hänet ja repun tunnille, vietän 1.5 tuntia opettajanhuoneessa.
Menen häntä vastaan, kannan repun autoon ja oppilas lähtee kotiin, samoin minä.
Palkka oli n. 600 euroa kuukaudessa ja työ tuollaista. Lopetin, ymmärtänet varmasti miksi.
Olin vielä ns. oppilaan palkkkalistoilla, en koulun joten en voinut tehdä mitään koulunhommia.