Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, Sf-mitta viikossa +6cm!

10.04.2012 |

Hei!

Tänään kasassa raskausviikkoja 37, ja neuvolakäynti tarjosikin melkoisen yllätyksen kun alettiin mittaamaan sf-mittaa. Tähän mennessä kaikki on sujunut niin hyvin kuin vain toivoa sopii, missään ei ole ollut mitään poikkeavuutta, ja viime viikolla neuvolalääkäri mittasi sf-mitaksi 31,8cm ja totesi että mukavasti on keskikäyrällä, ja vauva nätisti kiinnittynyt. Mitään kokoarviota hän ei antanut, enkä muistanut sitä kysyä mikä nyt harmittaa.

Tänään neuvolatäti sitten mittasi yhtäkkiä 6cm suuremman lukeman kuin mitä tasan viikko sitten, ja toinen täti tuli mittaamaan saman lukeman. Minähän tietenkin säikähdin että nyt on jotain pahasti vialla kun piti ruokatunnilta lähteä kollegoita noutamaan mittausavuksi. Sain sitten lähetteen äitiyspolille arvoitavaksi, ja hyvähän se on että nyt tutkitaan ettei tule yllätyksenä synnytyssalissa jos on liian iso vauva, mutta kyllä menin suorastaan hysteeriseksi.

Vauvalla ei kuulemma pitäisi olla mitään hätää kun sydänäänet ovat olleet hyvät koko ajan ja liikkunut onminun mielestäni normaalisti. Ihmetyttää vaan että miten on oikeasti mahdollista tällainen pomppaus?! Onko kellään vastaavaa kokemusta?

Samainen neuvolatäti epäili muutamia viikkoja taaksepäin vauvan olevan 1,5kg ja täysin normaalikokoinen, ja nyt olikin sitä mieltä että vauva on nyt 3kg ja että kannattaa varautua sektioon jos ei mahdukaan kokonsa puolesta alakautta. Tämä tuntui tosi pahalta kuulla kun luulin että kaikki on "normaalisti" ja tämän käynnin jälkeen tuntuu siltä että pitäisi alkaa odottaa pahinta.

Hermostuttaa :(

Tähän saakka mitat ovat siis olleet 28, 29, 30, 31,8 tai jotain tuollaista eikä kukaan neuvolassa tai lääkärissä ole epäillyt minulle vauvaa isokokoiseksi. Mikä mättää?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla niin, että lapsivesi määrä on kasvanut? itsellä oli aikoinaan niin, sf-mitta oli tosi iso jo hyvin alkuvaiheessa ja neuvolassa varoiteltiin syömästä liikaa vaikka todellisuudessa lapsivettä oli normaalia enemmän. Vauvan koko ei ollut siis kasvanut vaan kohtu vesimäärästä. Neuvola pelottelee todennäköisesti siis aiheettomasti. Pyydä päästä äitiyspolille ultraan, siellä asia selviää. Itsellä huomattiin asia yksityisessä ultrassa, ja sain sitä kautta lähetteen äityspolille, ja raskautta seurattiin siellä loppuun asti parin viikon välein.

Vierailija
2/4 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatädin mielestä lapsiveden määrä oli edelleen normaali niin kuin tähänkin asti. Ensitten tiedä mitä meinaisi jos lapsiveden määrä yhtäkkiä kasvaisi noin rajusti, tai onko ees mahdollista. Alkaa tulla vaan kaikkia kauhuajatuksia päähän, ja olen muutenkin vähän herkkä hermoilemaan.

Lähetteen äitiyspolille siis sain, mutta eivät vielä ottaneet yhteyttä sieltä.

Tiedän että nuo mitat riippuvat mittaajasta, ja mullakin on kai 4 eri henkilöä ottanut mittoja raskauden kuluessa. Siitä huolimatta nuo mitat ovat olleet tähän saakka johdonmukaisia ja pysyneet aina keskikäyrällä, välillä ehkä ihan himpun sen yläpuolella käyty. Kyllä säikähdin toden teolla kun tänään sitten yhtäkkiä käyrä pomppaakin ylkäyrän yläpuolelle +2!

Unettomia öitä tiedossa kunnes päästävät sinne ultraan...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten neuvolassa näkevät lapsiveden määrän? Ultrattiinko sut siellä? Mulla ainakin asia selvisi vasta ultrassa. Itsellä painoa tuli loppuraskaudesta huimasti, ja Sf-mitta kasvoi reilusti neuvolakäyntien välissä. Itse olen oppinut neuvolasta sen verran, että jotkut neuvolatädit yrittävät päteä ja leikkiä lääkäreitä, joten kannattaisi kyllä kysyä myös oikean lääkärin mielipidettä.

Voi kun löytäisin mun vanhan neuvolokortin niin näkisin omat sf-mitat, niin pystyisin lohduttamaan sua. Sen kuitenkin muistan, että mulla ei pysynyt normaalikäyrällä lainkaan vaan huiteli jo aikaisessa vaiheessa yläkäyrillä. Ei siis kuulosta yhtään vaaralliselta. :) Tsemppiä, vai olet ehkä jo synnyttänyt? Minkä kokoinen lapsi oli?

Vierailija
4/4 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 36+5 ja viikko sitten minulla oli vastaavanlainen sattuma.. olen koko raskauden ajan ollut vähän ali tai vähän yli normaalikäyrää eli ei mitään poikkeavaa.. mutta viikko 34-36 senttejä tuli 4 cm! eli jos vertaa siiheen +2cm per kuukausi niin ero oli suuri.. mutta se tasapainoutui siiheen että viikossa ei tullut yhtään senttejä lisää kun olin eilen neuvolassa :) joten varmaan ihan normaalikokoinen onkin tulossa.. jospa ei nyt sitten kiihdy taas hurjaa vauhtia.. toivottavasti ei :).. sf-mittani on nyt 33 cm ja viikkojahan oli 36+5.. toivottavasti on pian tulossa ulos sieltä :P