Astmaa sairastavat kertokaa!
Minulla on paha yöllinen yskä, jatkunut pitkään. Sain astmalääkkeen, vaikka ei muita oireita. Lääkettä käytin vain kaksi päivää ja oireet eli yskä vain paheni ratkaisevasti. Jätin lääkkeen.
Onko normaalia, että vaikka olisi astma (ei ole testattu) niin lääke aiheuttaa olon pahentumisen lyhyen käytönön jälkeen. Ei ole hengenahdistusta eikä lääke aiheuta mitään olotilan kohentumista edes heti otettuna. Väärä diagnoosiko?
Kommentit (15)
Ventoline diskus on lääke. Aamulla ja illalla otettava.
10-15€. Aikuisten oikeesti maksaa kymppejä.
Nyt hän käyttää muita lääkkeitä jotka sopii paremmin.
Ventoline diskus on lääke. Aamulla ja illalla otettava.
sinuna menisin takaisin lääkärille enkä hakisi täältä diagnoosia
voihan olla että lääke ei sopinut vaikka astma olisikin
terv. astmaatikko
Minä olen kyllä lukenut useammankin kokemuksen siitä että alkuun olo pahenee koska lääke alkaa parantamaan tilannetta ja keuhkoissa oleva lima lähtee liikkeelle. Ja kun lima poistuu sitten olo oikeasti paranee.
Mutta itse en osaa sanoa tuosta oikein mitään vaikka olenkin jo kymmeniä vuosia astmaa sairastanut.
voi alkuun hetkeksi paheta ja sitten tasaantuu. Lääkkeitä pitää käyttää aina, siis kroonisessa astmassa. Oma astmani on todella lievä mutta silti joudun käyttämään lääkkeitä loppuelämäni. Olen tehnyt (valvotusti) kokeiluita vähentää lääkitystä, heti tulee pahenemisvaihe astmassa ja keuhkot alkavat vinkumaan. On pakko siis pitää koko ajan ylläpitolääkitys.
Astma ei haittaa muuten (treenaan 10h viikossa) mutta flunssien kanssa pitää olla tosi tarkkana. Jokainen pikkunuha voi muuttua astmaatikolla keuhkokuumeeksi, ja olen itse meinannut kerran suunnilleen kuolla keuhkokuumeeseen joka alkoi flunssasta. Eli heti kun pienikin nuha iskee, niin lääkitys pitää heti kolminkertaistaa ja pitää korotettu lääkitys yllä niin kauan että nuhan saa pois. Jos tätä ei tee, niin virustulehdus siirtyy nopeasti keuhkoihin jotka ei astman taki pysty normaalisti puolustautumaan (tai oikeastaan siis ensin paksuntuneihin keuhkoputkiin, siitä vasta keuhkoihin).
Astman kanssa ei pidä leikkiä, mieluummin siis koko ajan kevyt ylläpitolääkitys jottei tule pahoja sairausvaiheita. Jos et lääkitse säännöllisesti, varaudu siihen että joka ikinen nuha kestää viisi viiikkoa ja johtaa keuhkoputkentulehdukseen ja kunnon romahtamiseen kun hengitystiet ei toimi.
Ei se kiva ole kortisonilääkitystä koko loppuelämä vetää, mutta ei sekään ole kivaa maata keuhkotautien osastolla kuolemaa tekemässä vanhojen mummeleiden seassa :)
sinuna menisin takaisin lääkärille enkä hakisi täältä diagnoosia
voihan olla että lääke ei sopinut vaikka astma olisikin
terv. astmaatikko
Tietysti menen lääkärille, mutta ei sinne heti aikaa saanut.
niin saanko minäkin esittää kysymyksen?
Kyse on miehestäni. Hänellä on ollut teini-iässä rasitusastma, jota on hoidettu - hänellä on ollut astmapiippu. Aikuisella iällä kohtauksia ei ole enää tullut eikä lääkitystä ole ollut. Olen kuitenkin miettinyt, voisiko miehelläni olla jonkinlaista astmaattista oireilua, koska hänellä erittyy vähänkin kylmemmässä säässä paljon limaa, ja lisäksi hänen hengitystiensä ärtyvät todella herkästi esim. pölystä.
Voisiko hänellä siis olla jonkinlaista astmaattista oireilua? Olen kuullut, että hoitamaton astma on terveysriski. Itse en tiedä astmasta ja sen eri tyypeistä oikeastaan mitään, joten antamani taustatiedot saattavat olla hieman hölmöjä ja yhdistän varmaan sellaisia oireita, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
No, nyt otin sitten taas aamulääkeen eli sen jonka jätin ottamatta.
Minulla ei ole todettu astmaa, mutta pitkittynyt keuhkoputkioire/infektioastma. Astmatestejä ei ole tehty, keuhkoissa ei kuvissa mitään epäilyttävää, ei hengenahdistusta, ei nuhaa, ei rohinoita. Vain tuo kova yskä, varsinkin öisin, joka vain jatkunut useita kuukausia. Nyt ollut syksyllä/keväällä keuhkoputkentulehdus, alkava keuhkoputken tulehdus ja pari muuta flunssaa, viimeksi pari kuukautta sitten.
astma jonkinasteisena. minun mieheni ei ole diagnositu astmaatikoksi koska liian hyvä uloshengityskapasiteetti mutta kortisonilääkitys aina allergia aikaan ja jos oireita muutenkin, avaava vain tarpeen tullen. varsinkin flunssassa kortisoni päälle heti.
ei varmaan kannata itse jättää ja ottaa lääkettä silloin tällöin jos kyseessä on kortisoni tulehduksen hoitoon tarvitaan jatkuvaa käyttöä pidemmän ajan ennenkuin helpottaa. hoitaa tulehduksen. mikä lääke on kyseessä?
astma jonkinasteisena. minun mieheni ei ole diagnositu astmaatikoksi koska liian hyvä uloshengityskapasiteetti mutta kortisonilääkitys aina allergia aikaan ja jos oireita muutenkin, avaava vain tarpeen tullen. varsinkin flunssassa kortisoni päälle heti.
Soitin tässä n. kuukausi sitten terveyskeskukseen, jotta mies pääsisi tutkimuksiin, mutta silloin ei saanut aikoja. Pitää taas yrittää uudestaan.
Olen kuitenkin miettinyt, voisiko miehelläni olla jonkinlaista astmaattista oireilua, koska hänellä erittyy vähänkin kylmemmässä säässä paljon limaa, ja lisäksi hänen hengitystiensä ärtyvät todella herkästi esim. pölystä. Voisiko hänellä siis olla jonkinlaista astmaattista oireilua? Olen kuullut, että hoitamaton astma on terveysriski.
Kyllä tuollaisia oireita on todella monella ilman astmaakin että kylmässä erittyy paljon limaa kun hengitystiet ärtyvät kylmästä ilmasta, ja että myös pölyt ärsyttävät hengitysteitä. Ei noiden oireiden perusteella vielä astmaa diagnosoida. Toki jos sitä epäilee kannattaa käydä lääkärissä tutkituttamassa asia.
vastasin jo ylempänä eli olin se lievästi astmainen. Astmaa on montaa eri tyyppiä. Oma astmani on krooninen mutta jotenkin "ei-tulehduksellinen" eli minä en esim eritä limaa ollenkaan. Monilla astmaatikoilla limannousu on juuri se elämänlaatua heikentävä tekijä.
Oma astmani ilmeni juuri rasitustestissä, hengitysmittaukset eivät täyttäneet astman kriteereitä mutta rasituskokeessa tuli ilmi heti. Rasitusastmatyyppinen astma siis, mutta krooninen, ja vaatii sen ylläpitohoidon.
Kaikki jotka epäilevät astmaa, ostakaa pef mittari (maksaa jotain 10-15e) ja tehkää kotimittauksia parin viikon ajan. Eli aamulla herätessä 3 puhallusta, illalla nukkumaan mennessä 3 puhallusta (merkitse tulokset paperiin) ja tämä sama mittaus kahden viikon ajan. Sitten paperin kanssa lääkäriin, siitä näkee heti jo osviittaa ja sitten voidaan määrätä tarkemmat tutkimukset.
En polta tupakkaa enkä ole koskaan polttanut, vain kokeillut. Homettakaan ei ole kodissa. Ei eläimiä, joskus on ollut lapsuudessa ja nuoruudessa kissa ja koira.
Soitin YO-apteekin puhelinpäivystykseen ja jatkan lääkettä. Voi loppua oireet tai paheta. Toivottavasti loppuu ja olisi vain hengitystiet rasittuneet noista flunssista.