Krooninen väsymysoireyhtymäkö vai mikä vaivaa?
Epäilen, että minulla on sellainen. Jos olen vaan kotona puuhastelleen kevyttä kotihommaa (ei siivousta) jaksan jotenkuten, mutta työpäivien jälkeen olen aivan loppu. Meinaan nukahtaa pystyyn klo 18. Jos jonnekin pitää mennä illalla tai viikonloppuna, kostautuu se seuraavana päivänä aivan kamalana lamaannuttavana väsymyksenä. Ei jaksais kertakaikkiaan edes kävellä. Muitakin oireita on. Lihaskipuja, särkyjä eri puolella kehoa, heikkoa oloa, huimausta, ihokin kuivaa mutta silti näppyläinen.
Siis kaikenkaikkiaan outo "ei terve" olo. En vaan voi mennä lääkäriin koska ne ei ota mua toisiiaan kuitenkaan. Voisiko tämä olla kroonista väsymysoireyhtymää? vai mikä tää voisi olla?
Kommentit (5)
myös Addisonin tauti voi aiheuttaa kauheeta väsymystä. Tekeekö mieli salmiakkia ja suolakurkkuja? Addisonin taudissa natriumarvot laskee hiljalleen.
oikeitakin sairauksia, ei niihin selvyyttä netissä tule. Lääkäri ottaa takuulla sinut tosissaan, ei tuollainen ole enää mitenkään normaalia. Itsellekin tuli mieleen kilpirauhasen häiriö, mutta esim. paha anemia (rankat kuukautiset?) teettää myös tuollaista. Samoin monet syövät, diabetes, sydänsairaudet saattavat oirehtia ylenpalttisena väsymyksenä. Kuten huomaat, sinun on todellakin syytä mennä lääkäriin, ja varata aika HETI.
Kävin ihan eri asian takia työterveyslääkärissä ja mainistin ohimennen tästä väsymyksestä. Otettiin verikokeita, mm kilpirauhasarvot, hemoglobiini. Molemmat arvot ok, joskin kilpirauhasarvo hieman ylärajan tuntumassa. Lääkärin mielestä kaikki on ok.
ap
Mene vaikka terkkariin tällä kertaa. Vaikka ei sitten löytyisikään mitään, niin asia on hyvä tarkistaa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…