Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet, jos yli 3v vielä vaipoissa??

Vierailija
09.04.2012 |

Meillä parilla tuttavaperheellä kaikki lapset olleet reilusti yli 3v ja vaipat housuissa. Tosin nämä vanhemmat pitivät lapsiaan jotenkin tosi pieninä, vaikka jo noin isoja. Syöttäneetkin ovat näita 3v. Nykyään lapset jo koulussa ja edelleen NIIIIN pieniä, etteivät saa tehdä mitää. (tiedä vaikka vaipatkin vielä)

Meidän kaikki kolme oppineet kuivaksi alle 1,5v. Samoin siskoni lapset. Jos lapselle antaa tilaisuuden päästä potalle niin nopeasti oppii.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatusmaailmasta, jota ajattelevat vanhempien ensimmäiseksi olevan laiskoja ym tuollaisessa tilanteessa. Ja vasta kun heille on kerrottu syy, niin sitten saattavat hyväksyä sen.

Vierailija
22/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paapominen nyt on pienemimpiä ongelmia, joita lapset kohtaa tässä maailmassa. Sitä paitsi sopiva määrä passaamista saa lapsen tuntemaan itsensä arvokkaaksi ja oppii siitä sen, että huomioimalla toisia ja tekemällä pieniä palveluksia voi osoittaa rakkautta. Se käsitys, että passatut lapset olisi ilkeitä, on samaa tasoa urbaanilegendana kuin se, että ainoat lapset olisi itsekkäitä ja epäsosiaalisia. Mikään tutkimus ei tuo tuotakaan.

Sitä paitsi ap: anna tuttaviesi pitää muksuja vaipoissa. Mitä se sinua haittaa?? Eiköhän nuo eskari-ikään kuivu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätee jossain vaippa-asiassa??? Mä ainakin olen tasan niin laiska, että lapsi kuivuu, kun on valmis siihen. En mä jaksa istuttaa potalla, mutta mulla onkin muuta elämää ja muitakin tavotteita elämässä kuin rehennellä hurahtaneelle kotiäidille lapsen kuivuudesta. Esimerkiksi esikoinen meillä ei juurikaan pottaillut ennen kuin täytti 2. Sitten potta otettiin esille ja kokeiltiin joskus siinä istuskella. 2v2kk itse ilmaisi yllättäin pissahädän ja sinne lorahti hienosti. Siitä loppui päivävaipan käyttö. En mä koe tehneeni tuon asian eteen mitään muuta kuin ostaneeni potan, jossa käytiin katselemassa 10-20 kertaa parissa kuukaudessa ja asiasta puhuttiin joskus vaippaa vaihtaessa.

Lapsi katsos kuivuu, kun on kuivuakseen ilmankin, että äiti pakkomielteisesti istuttaa kymmenen kertaa päivässä potalla, lukee kirjaa ja pitää pisuääntä.

Vierailija
24/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat kuiviksi eri-ikäisinä, yksi aikaisemmin toinen myöhemmin. Viisas vanhempi ei ota asiasta paineita eikä vaadi lasta kypsymään liian aikaisin. Useat lapset oppivat päiväkuiviksi 3 vuoden ikään mennessä, osa 3–4-vuotiaina. Tämänkin jälkeen voi sattua silloin tällöin vahinkoja.

Keskimäärin tytöt oppivat kuiviksi aiemmin kuin pojat, mutta tässäkin on yksilöllistä vaihtelua. Lapsi ei voi hallita suoltaan ja virtsarakkoaan ennen kuin hänen hermostonsa on kehittynyt riittävästi.

Kuivaksi oppiminen etenee eri kypsymisvaiheiden kautta:

1. Lapsi tunnistaa, että hänellä on vaipassa kakka tai pissa. Tähän lapsi pystyy aikaisintaan n. 15 kk:n iässä.

2. Lapsi ymmärtää pissaavansa tai kakkaavansa ja kertoo siitä muille. Tämän lapsi osaa aikaisintaan 18–24 kk:n iässä. Kun näet lapsen keskittyvän kakkaamiseen, voit kuvata hänelle ääneen mitä on tapahtumassa.

3. Lapsi kertoo, että hänellä on hätä ja pyytää päästä potalle. Tämän lapsi oppii usein 2½–3-vuotiaana. Kakan tuleminen on usein helpompi tunnistaa ensin, pissa ehtii lirahtaa ennen kuin siitä kerkeää mainita.

4. Lapsi hallitsee rakkoaan siten, että pystyy pidättelemään jonkin aikaa. Tämä alkaa onnistua n. 3-vuotiaana.

5. Fyysisen kypsymisen lisäksi tarvitaan henkistä kypsymistä: halua kasvaa itsenäiseksi ja isoksi. Tässäkin lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Osa lapsista ei enää tietyssä iässä huoli vaippaa jalkaansa, vahingoista huolimatta.

Vierailija
25/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kehittyvät eri tahtiin. Neuvolan ja päivähoidon viisivuotisarvioinnissa tsekataan kuivaksi oppiminen. Ennen 5 ikävuotta yövaipasta ei huolestuta.

Tämän ajan trendi on yrittää itsenäistää lapset asiassa kuin asiassa kovin aikaisin. (Enkä nyt liitä tätä puhtaasti pottatreeneihin.) Toki lapsen kehitystä kuuluu tukea ja omatoimisuutta. Järkevissä rajoissa kuitenkin.

Fikksut vanhemmat varmaan osaavat seurata omaa lastaan ja herkkyykausia uusien asioiden opetteluun. Kunhan me luotettaisimme siihen, että ne tuttavavanhemmatkin on fiksuja. :)

Tässä maailmassa varmaan tärkeintä on, että lapsi saa läsnäolevat vanhemmat, rajat ja rakkautta.

Näin ajattelen varhaiskasvattajana, kun katselen asioita sekä oman työn, että omien lasten näkökulmasta.

Vierailija
26/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki oppineet taas potalle sillä että potalla käyty säännöllisesti herättyä aamulla, ennen aamupalaa, aamupalan jälkeen, ennen ulkoilua ennenkö pistetään vaippa, ulkoilun jälkeen kun tultu sisälle jne.

Kun meillä yksi lapsista kuoli oli nuorin silloin 13 kk ikäinen ja oppinut vasta kävelemään, pottailua vasta muutama kerta takana ja silloin ajattelin että mahtaa jäädä viimesin lapsi vaippoihin mutta ihan tuo oppi kuivaksi ilman että opetin mitenkään jatkossa. Itse siis hakeutuikin potalle koska en jaksanut muistutella potasta.

En olisi jaksanut silloin muistuttaa potasta niin usein mutta lapsi itse alkoi siellä käymään.

Vierailija
27/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövaippa on eri asia kuin päivävaippa.

Eikä yövaippaa opeteta, se on hormonaalinen.

Kyllä kouluikäsilläkin joskus saattaa tulla yöllä pisu.

Vierailija
28/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. En käytä omaa lastani egoni pönkitykseen ja kilpaile muiden vanhempien kanssa siitä kenen lapsi minkäkin kehitysvaiheen ensin saavuttaa. Lapsi on ollut päivähoidossa, joten en ole pystynyt seuraamaan pottatreeniä livenä itse jatkuvasti. Lapsi itse halusi jättää vaipat pois nyt vähän ennen 3-vuotis synttäreitä, eikä siinä minua kyllä juurikaan mihinkään tarvinnut, muuta kuin sanomaan että hyvä juttu.

Vierailija
29/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päällepäin, että lapsi niitä käyttää. Niin ohuita ovat.

Vierailija
30/30 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN MITÄÄN! Mitä se asia minulle kuuluu? Hoidan omat asiani, hoida sinäkin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan