Päiväunet hukassa???
Että mulla menee hermot... Meidän neiti nyt 3,5 kk ja päiväunet ovat olleet pitemmän aikaa hakusessa. Yöllä nukutaan onneksi jopa 6-7 h putkeen ja sen jälkeen syöntivälit 2-3 h (siis aamulla ja päivällä). Ja täysimetyksellä ollaan.
Mutta ne päiväunet... Neiti herää aamuisin 8-9 aikoihin, sitten syödään, leikitään ja sitten taas syödään ja nukahdetaan noin puoleksi tunniksi. No, tämä on ihan ok... Mutta kun 13-14 aikoihin alkaa taas väsymys painaa ja lähdetään syönnin jälkeen ulos rattailla, niin neiti nukkuu vain kun vaunut liikkuu.... Esim. tänään lykäilin puoli tuntia ja sitten rullailin rattaita pihalla 45 min... Silmät aukeavat heti, kun vauhti loppuu. Tämän sitkeän rullailun jälkeen unta saattaa riittää jopa tunnin verran, mikä tuntuu luksukselta. Saa jopa itse syödä ja hengähtää... Joskus olen luovuttanut ja ottanut neidin sisälle, mutta väsynythän hän on ollut kuitenkin ja sitä kitinää on sitten riittänyt. Iltasella nukahteleekin sitten 15-30 min kerrallaan, mutta kiukuttelee silti väsymystään.
Muistan vielä nekin onnelliset päivät, kun neiti nukkui jopa 3-4 tunnin päiväunia ilman ongelmia... (noin kuukausi sitten, mutta vain ehkä viikon verran).
Mitä ihmettä näiden päiväunien kanssa tekisi? Mielestäni vaatetta olen pukenut sopivasti (olen kokeillut, että liian kuumakaan ei ole) ja muutenkin kaikki pitäisi olla ok. Vauvamme on vaan kai tottunut nyt tähän ihmerumbaan... Miten tästä oppisi pois? Silloin kun neiti nukkuu pitkät ja hyvät unet, niin illatkin hän jaksaa leikkiä aurinkoisena.
Olen tästä kai kirjoitellut muutama viikko sitten ennenkin, mutta olisi kiva jos jollain olisi taas jotain neuvoa. Kiitos...
t. unettomat :)
Kommentit (6)
Meidän tyttö aloitti myös samanlaiset kuviot joitakin viikkoja sitten, nukkui ihan hyvin aamupäivällä mutta iltapäivällä tosi lyhyet unet, aina ulkona, ja illat on olleet kovasti kitinäisiä. Nyt viimeisen viikon on ollut sitten uudet kuviot, kamala sydäntäraastava hysteerinen itku alkaa välittömästi kun neidin laittaa vaunukoppaan. Joskus rauhoittuu kun laittaa kuomun alas ja hän saa katsella taivasta kun työntelen vaunuja edestakaisin pihalla kunnes pimu nukahtaa, joskus itku ei rauhoitu sitten millään ja joudun luovuttamaan kuten tänään kun alkaa jo itseäkin itkettää. Illalla sama meininki kun ei ole nukuttu hyvin päivällä niin illalla väsyttää ja itkettää myös. Silloin on onneksi mieskin apuna ja joskus hän saa lapsen hetkeksi nukahtamaan syliinsä mikä rauhoittaa iltaa vähän. Ehkä tämä tosiaan liittyy ikään jotenkin, kun teillä muilla tuntuisi olevan samoja ongelmia, vaan ei ole kyllä neuvolassa osattu sanoa asiaan juuri juuta ei jaata. Onneksi vauva kasvaa ja oppii varmasti pikkuhiljaa nukkumaankin tai jaksaa olla pidempään hereillä väsymättä ja yliväsymättä.
Tsemppiä teille muillekin päivänukuttajille!
Kovasti kuulosti tutulta. Noin nukkui meidänkin pikkumies 2kk-6kk, mutta sitten päikkärit paranivat. Nyt 8kk:n iässä nukkuu kahdet n. 2 tunnin unet rattaissa ja useimmiten toiset unet menee ihan ilman keikuttelua ja huonoimmillaankin enää pari kertaa saa käydä keinuttelemassa. Ei tarvii koko ajan olla liikkeessä.
Toivon, että teilläkin unet paranisivat iän myötä, sillä tiedän miten rankkaa on keikuttaa niitä vaunuja ;-)
todella hyvin tuonne 3kk asti....tai jotain sinne päin ainakin se ikä oli. Päikkärit kesti melkein aina klo 11-15 vaunuissa ulkona!
Yhtäkkiä yöt alkoikin mennä paremmin ja päikkärit huonommin. Hyvä jos kerralla nukuttiin 45 minsaa!
Rytmit oli ihan sekaisin mutta luulen että se kyllä kuuluu tuohon ikään kun niin moni on sanonut samaa. Lapsi oppii tuossa paljon uusia asioita jne..Minä myös yritin aina näitä uudelleen nukutuksia, joskus toimi joskus ei. Oma aika oli todella minimissä kun mieskin oli aina töissä.
En osaa tuohon muuta sanoa kun että meillä muuttui rytmi taas paremmaksi tuossa puolen vuoden paremmalla puolella. Siis että lapsi nukkui myös päivällä, illat oli helpompia jne..
Nyt neiti 8kk enkä halua edes mainita mitä meillä ollut muutama viikko. Jossain MLL lehtisessä olikin hyvä juttu, mitkä asiat 6kk mennyt hyvin, 8kk otetaan kunnolla takapakkia! Meillä pätee kyllä. Päikkäreille meno välillä suoraa karjuntaa eikä auta muu kun lykkiä niitä vaunuja :( Hampaitakin tehtiin ekaa kertaa 5kk mutta nyt urakoitiin kunnolla ja kyllä huomaa äidin silmäpusseista! :)
Tsemppiä vaan, kyllä tekin löydätte sen oman nukkumistyylinne ja vauvalla vaihtuu nämä rytmit alvariinsa. Tai no...meillä ainakin :)
Meidän typy 2,5kk ja päiväunet myös hukassa. Ei koskaan ole nukkunut mitään superpitkiä päikkäreitä, mutta nyt on todella vaikeeta nukkua edes 1/2h, ja sitten typy kiukkunen, kun väsyttää.
Minä hankein kantoliinan ja siihen typy nukahtaa hyvin, mutta unet jäävät silti lyhkäseksi :(( Toivotaan, että jossain vaiheessa saisi nukuttua 2h päikkäreitä, niin meilläkin hymyiltäisiin enemmän...
Jaksamisia kaikille lyhyiden päikkäreitten kanssa.
t.hopea- ja typy 2,5kk
jotkut nukuvat hyvin toiset ei. Meidänkin tyttö on olu huono nukkumaan päivisin. Max. 40 min niin herää ja itkee kun on vielä väsynyt. Nyt joskus voi jopa nukkua 1,5 t jos on oikein hyvä säkä. Pienempänä heräs aina 5-6 maissa aamuisin ja niin häntekee edelleenkin mutta nykyään nukahtaa uudelleen jos saa tulla äidin viereen nukkumaan ja voi jopa nukkua 8:30 saakka.
Itse olen antanut periksi ja todennut että sitä omaa aikaa ei kerta kaikkiaan ole. Olkaapa onnelisia te joilla on lapsia jotka nukkuvat edes 2 tunnin päikkäreitä joten voitte rauhassa juoda kahvia ja lueskella lehtiä...
Helmikuussa meillä tulossa toinen vauva ( eka pian vuoden ikäinen nyt ). Toivon tosiaan että vauva2 olisi edes vähän parempi nukkumaan päivisin.
En voi sanoa muuta kun tsemppiä!
Fia
Valitettavasti ei ole antaa mitään vinkkejä. Meidän poika on myöskin 3,5 kk vanha, ja päiväuni rytmi on myös kadonnut. Ennen nukuttiin 3-4 tunnin unia putkeen. Nyt jos saa nukkumaan puolitoista tuntia niin hyvä on. Yleensä sellaisia 10-15 minuutin unia syönnin jälkeen. Olen yrittänyt antaa tutteli annoksen ennen päikkäreitä, ja joskus tämä on tepsinyt, jolloin poika saattaa nukkua nuo pidemmät unet. En tiedä kuuluuko jotenkin ikään, kun ei malteta nukkua. Meillä yöunetkin ovat olleet mitä sattuu.... Toivottavasti tämä kausi menisi pian ohi. Selvästi näkyy että on väsynyt, mutta kun ei vaan nuku.