Miksi Tampere on Suomen siistein mesta?
Mikä siinä on, että Tampere on siistimpi kuin Helsinki? Itse asun siis ulkomailla ja olen pk-seudulta kotoisin, en tamperelainen. Mutta siis kunseuraa Suomen tapahtumia, Tampereella tapahtuu kaikenlaista kivaa ja siellä asuu aika siistejä tyyppejä. Helsinki on sellainen suomalaisen steriili paikka, Tampere trendikäs. Vähän niinkuin Suomen Kallio.
Kommentit (46)
Sanon tämän silläkin uhalla, että en oikeasti tiedä Helsingistä tarpeeksi koska en ole asunut siellä. Varmasti sielläkin asuu siistejä tyyppejä, vaikka vaikutelma onkin tosi nokkava.
Tampereelle on muuttanut paljon rentoa porukkaa maalta :)
Mikä siinä on, että Tampere on siistimpi kuin Helsinki? Itse asun siis ulkomailla ja olen pk-seudulta kotoisin, en tamperelainen. Mutta siis kunseuraa Suomen tapahtumia, Tampereella tapahtuu kaikenlaista kivaa ja siellä asuu aika siistejä tyyppejä. Helsinki on sellainen suomalaisen steriili paikka, Tampere trendikäs. Vähän niinkuin Suomen Kallio.
Itse asun myös ulkomailla ja mitä olen ulkomaalaisia tuonut Suomeen kierrokselle niin kaikki kehuvat aina Turkua. Olemme tosin olleet aina Suomessa kesällä. Viime vuonna oli iso porukka slovakkeja Suomessa meikäläisen mukana ja kyllä Turku sai heiltäkin parhaat arvosanat, oli tosin se kulttuurikaupunkijuttu. Emme kyllä heidän kanssaan edes käyneet kuin Helsingissä ja Turussa.
Kun en ole mitenkään erityisesti kuullut kehuttavan mitään noista.
Paitsi:
Kiss my Turku
Ja se ei kuulosta ollenkaan positiiviselta.
toisaalta Helsingissä on harvemmin sellaista massasta poikkeavien tuijottamista kuin vaikka Tampereella. Vaikka toki Tampere on tässä suhteessa taas pienempiä paikkoja parempi.
Enkä tarkoita poikkeavuudella nyt mitään äärimmäistäkään, vaan esimerkiksi värikkäitä vaatteita, persoonallisia kasvonpiirteitä tmv asioita, jotka eivät nyt niin isoja juttuja ole.
Tampere on vähän sellainen juntti. Siksi suomalaiset varmasti tykkää...
Tampere tietää mitä on ja on siihen tyytyväinen. Siksi myös meno paljon rennompaa.
Terveisin Helsingissä syntynyt tamperelainen.
"Jos Tampere ois nainen, se olis oikee syöjätär." Ja pisteet sille, joka ekana kertoo kenen riimi ja mistä laulusta.
puuttuu radanvarsitaajamat, Hervata ehkä sitten se paikallinen Konala. Tampereen keskustassa on vanhoja taloja, ne tuo tunnelmaa.
Kummelista tuttu murre antaa muka-letkeän tunnelman, ulkopuolinen luulee, että ihmiset on hauskoja kun ne on tavallisia.
Tampereen mukavuus on hiukan harhaa, ei siellä tutustu ihmisiin sen paremmin kuin Helsingissäkään. Tampereelal tapahtuu outoja raiskauksia ja rikoksia yhtenään ja joka vuosi jotenkin sieltä kaivetaan Euroviisuehdokkaaksi joku eikoskaanennenkuultu-glamrock-bändi.
Palvelut, terveyskeskukseen, neuvolaan, tarhaan pääsy ja julkinen liikenne on huonompaa kuin Helsingissä.
Tampereella on (suomalaisittain) laajat palvelut ja tarjonta kaikesta, mitä ihminen voi kuvitella tahtovansa. Peruspalvelut, koulutus, kaupat, liikunta, kulttuuri, musiikki, teatteri, tapahtumat ja festivaalit.
Kuitenkin helppo ja kompakti "suur"kaupunki, kun kaikki on lähellä ja melkein kävelymatkan päässä. Myös ihmiset ovat (historiallista perua) jotenkin lähempänä toisiaan ja rennompia kuin esimerkiksi Helsingissä.
"Ei tehrä tästä ny numeroo" kuvaa hyvin tamperelaista lunkia otetta elämään.
-Sopivan pieni, eli pystyy kävelemään hyvin keskustassa ns. kaikkialle. Kaupoissa kohtuullisen hyvät valikoimat, eli on vara valita mistä ostaa vaatteensa, huonekalunsa ja astiansa.
-Löytyy kaikkea kivaa, eli useita teattereita, hyvä leffateatteri, Tamperetalon konsertit ja muutenkin hyviä klubeja missä keikkoja +ratina, voi harrastaa lähestulkoon kaikkea keilaamisesta taekwondoon ja ratsastukseen ja mikroautoiluun ja tanssiin ja jääkiekkoon jne. ja vielä hyvällä tasolla monia lajeja. Myöh uimhalleja useita, hyvä lenkki- ja hiihtomaastot jne.
-Asuminen ei ole aivan niin kallista mitä pk-seudulla. Samoin tuntuu että ns. "ghattoutumista" ei ole niin selkeästi mitä pk-seudulla. Huonojen alueiden sijaan on muutamia huonoja taloja missä asuu epämääräistä jengiä.
-Tampereen ilmapiiri on rento, ja minusta erilaisuus hyväksytään täällä hyvin. Osasyy on varmasti se, että Tampere kun on "rokkikaupunki" täällä on totuttu erikoisesti pukeutuviin ihmisiin, katukuvassa näkee hyvin erikoisia ihmisiä. Erona Helsinkiin (keskustaan) että ns. epoo-tyyliä näkyy paljon vähemmän.
Minusta Tampere on juuri sopivan kokoinen kaupunki:
- riittävän iso, jotta joukkoliikenne toimii, mutta ei ole pk-seudun ruuhkia
- kulttuuritarjontaa on riittävästi
- säilynyt letkeä maalaismanselainen asenne
- sopiva ylpeys tamperelaisuudesta
- asuminen ei ole törkykallista
- työpaikkoja
- 2 yliopistoa, amk ja muita oppilaitoksia...
että Tampere ei ole niiiin hyvä paikka kuin hehkutetaan.
Joukkoliikenne toimii 0.5 h välein, Helsingissä 8 min. Loppuu klo 22.
Riippuu mitä kulttuuria ja ravintoloita haluaa
pelkkä kieli ei tee letkeäksi
ylepys tamperelaisuudesta kun asuu itse jossain Lielahdella
mutta kallista kuitenkin koska yliopistokaupunki ja opiskelijoilta voi rokottaa maksimit tukien määrät
- työpaikkoja
riippuu millä alalla, palkkataso ei niin korka kuin Helsingissä
Yleensä ihmiselle riittä se yksi jossa opiskelee ja silloin on sama meneekö opiskelun ajaksi Tampereelle, Helsinkiin, Turkuun tms. Tekee hyvää liikkua muuallakin kuin kotikaupungissa
Päiväkotipalvelut ei toimi Tampereella, ikävää jos joutuu toiselle puolen kaupunkia viemään lapsensa hoitoon.
Joukkoliikenne toimii 0.5 h välein, Helsingissä 8 min. Loppuu klo 22Bussit kulkevat ainakin meiltä 10min välein, viimeinen bussi keskustaan klo 01.05.
Päiväkotipalvelut ei toimi Tampereella, ikävää jos joutuu toiselle puolen kaupunkia viemään lapsensa hoitoon. Toimii.
Me olemme aina saaneet lapsemme lähipäiväkotiin joka on hyväkin vielä :)
Joukkoliikenne toimii 0.5 h välein, Helsingissä 8 min. Loppuu klo 22.
Riippuu mitä kulttuuria ja ravintoloita haluaa
pelkkä kieli ei tee letkeäksi
ylepys tamperelaisuudesta kun asuu itse jossain Lielahdella
mutta kallista kuitenkin koska yliopistokaupunki ja opiskelijoilta voi rokottaa maksimit tukien määrät
- työpaikkoja
riippuu millä alalla, palkkataso ei niin korka kuin Helsingissä
Yleensä ihmiselle riittä se yksi jossa opiskelee ja silloin on sama meneekö opiskelun ajaksi Tampereelle, Helsinkiin, Turkuun tms. Tekee hyvää liikkua muuallakin kuin kotikaupungissaPäiväkotipalvelut ei toimi Tampereella, ikävää jos joutuu toiselle puolen kaupunkia viemään lapsensa hoitoon.
Näitä viestejä kaivataan lisää, koska ei täällä Tampereella sitten enää ole niin kiva olla, jos te kaikki palstamammat tänne änkeätte. :)
Viehätti juuri ison kaupungin pienuus. Rento kaupunki hitaille hämäläisille.
Ainut huono puoli on joukkoliikenne.Bussilla kestää tosi kauan liikkuminen. Helsinkiin en saanut tunnetta koskaan ja aivan liian iso paikka minulle.
Mitä kulttuuria sinä jäit kaipaamaan mitä ei Tampereella ole? Kysyn siksi, että itselle tulee yleensä runsaudenpula, kun ihan kaikkeen ei ole aikaa missä tahtoisi käydä. Samoin ravintoloista olen löytänyt useita erittäin hyviä, en osaa mitään enempää kaivata (vielä, saatan muuttaa mieleni kun kerrot mistä jään täällä paitsi)
Ja busseista: uskon että myös pääkaupunkiseudulla yhteydet riippuvat siitä missä asuu. Minä kuljen vain julkisilla (vaikka taloudessa on autokin) ja asuinalue on valittu julkiset huomioiden.
Ihan lähellä on bussipysäkki joista kulkee v-loppuisin 2 linjaa (vähintään vartin välein menee joku bussi) arkena ruuhka-aikaan nuo molemmat linjat ajavat 10min välein, ei ruuhka-aikaan molemmilla linjoilla menee 2-3 autoa per tunti, ja lisäksi kaksi linjaa ajaa arkisin 30min välein aamusta toinen klo 17 ja toinen 19 saakka.
Tänne pääsee myös yöllä (arkena klo 24 ja 04 lähtee bussit, ja pe&la ajaa kerran tunnissa yövuoro tänne).
Ja emme asu Hervannassa, minne busseja käsittääkseni menee "minuutin" välein (kärjistäen).
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
t: tilanteen pakosta entinen tamperelainen
ja muuallekin hiukan kauemmas, vaikkapa Kissanmaa mene bussit klo 18 jälkeen 25 minuutin välein ja loppuu klo 22.40 viimeistään. Jos menee baariin tai leffaan niin julkisilla ei pääse. Poikittaisliikenteellä kotimatka kestää Mansessakin helposti julkisilla vaihtoineen 50 minuuttia, omalla autolla 20.
Vertailen Helsinkiä ja Tamperetta asuinpaikkana niin, että se asuinpaikka on max 30 min kävelymatkan päässäkeskustasta kuten molemmissa olen asunut. Isot bändit näkee paremmin Helsingissä, samoin elokuvafestivaalit ja messut, laivalle lyhyempi matka risteilemään ja pääosin lennotkin menee Helsingin kautta, paitsi RyanAirin lennot mikä tietysti Tampereen etu.
Olikos Mansessa Ikeaa? Pizzeriasta saa 100 erilaista pizzaa mutta niihinkin kyllästyy jos sushia haluaa.
Arvostan että lapsen sairastuessa pääsen hänen kanssa Helsingissä pääsen terveyskeskukseen puhelinsoitolla max 2 h päästä. Ja se terveyskekus ei ole kaukana.
Tampereen päiväkotiongelmista olen kuullut siellä asuvalta tutulta, toki niitä Helsingissäkin?
Parasta on siellä missä koti ja ystävät joten voi Tampereella viihtyäkin, ehkä, mutta on turha väittää Helsinkiä huonoksi paikaksi jos junantuomana ei ole ollut ystäviä ja tuttuja täällä entuudestaan.
Itse asun myös ulkomailla ja mitä olen ulkomaalaisia tuonut Suomeen kierrokselle niin kaikki kehuvat aina Turkua. Olemme tosin olleet aina Suomessa kesällä. Viime vuonna oli iso porukka slovakkeja Suomessa meikäläisen mukana ja kyllä Turku sai heiltäkin parhaat arvosanat, oli tosin se kulttuurikaupunkijuttu. Emme kyllä heidän kanssaan edes käyneet kuin Helsingissä ja Turussa.