Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisitteko alle 3-vuotiaan päiväkotiin?

Vierailija
07.04.2012 |

Itse EN voisi edes kuvitella!

Koska alle 3-vuotiashan on ihan vauva ja mun mielestä niin pienen paikka on vaan äidin ja isän lämpimässä, turvallisessa syleilyssä.

Minua ainakin pelottaisi että oma lapseni olisi aivan liian herkkä ja herkkä särkymään etenkin alle 3-vuotiaana...

Jopa kun päiväkodeissa on kaikkea kiusaamista. Niin haluan ehdottomasti suojella lastani kaikelta semmoiselta mahdollisimman kauan!

3-vuotias on sentään sen verran vanha että osaa kyllä kotona suoraan kertoa jos häntä kiusattaisiin päiväkodissa ja on muutenkin jo itsevarmempi ja osaa varmasti näpäyttää paremmin takaisin kun 1-2vuotias....

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

23-vuotias nainen täällä kirjottelee joka synnytti esikois poikansa nyt 29.3.2012 ja toista lasta aiomme alkaa yrittämään varmaan joskus kolmen vuoden kuluttua, joten jos kaikki menee toivotusti niin esikoisen ei tarvitse IKINÄ mennä päiväkotiin, mut kuopus sit 3veenä...

Kolmekymppisenä aion palata työelämään, siihen asti kotiäitinä.

- Ap

Mikä onkaan ammattisi?

Vierailija
22/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin raskas ja huonosti palkattu ammatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten mun ammatti liittyy nyt tähän?

Vierailija
24/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksaa arvostella ja puuttua toisten valintoihin. Onko kuitenkin niin, että hän ei olekaan niin tyytyväinen? Onko sitten niin, että hänen täytyy hakea pätemistä ja hyväksyntää latistamalla muiden valintoja ja korostamalla omien valintojensa oikeellisuutta?

Tämä on vähän sama kuin imetyskeskustelu. Minun puolestani muut voivat olla imettämättä ihan rauhassa mutta minä kyllä tarjoan lapsilleni vain parasta...

Tai ehkä tämä on niin kuin keskustelu pehmeistä arvoista ja lapsentahtisesta kasvatuksesta. Kyllä minun puolestani vauvoja voi työntää vaunuissa ja pukea kertiksiin mutta minä kannan lastani lähellä sydäntäni ja jaksan pyykätä ne kestovaipat, koska tiedän, että se on lapselleni parhaaksi... Kyllä pinnasängytkin voivat olla kivoja mutta minun lapseni nukkuu perhepedissä meidän välissämme, koska lapseni tietää, että rakastan häntä...

Niin, tällaiten ihmisten on käsittämättömän vaikeaa olla tyytyväisiä omiin ratkaisuihinsa ilman että niitä omia ratkaisuja on toistuvasti tuotava esille asettamalla vastakkain muiden ratkaisuja. Miksi? Miksi et mielessäsi ajattele, että toimit oman lapsesi suhteen parhaalla mahdollisella tavalla ja annat muiden toimia niin kuin itse parhaaksi näkevät? Miksi sinun on arvotettava ne muiden ratkaisut huonommiksi kuin omasi, vaikka oikeati ehkä niin ajattelisitkin? Mitä uskot saavuttavasi, kun parjaat muiden valintoja? KOetko paremmuutta vain, jos pääset sen ääneen ilmoittamaan?

Minä olen riittävän hyvä vanhempi, vaikka lapseni ovat aloittaneet päiväkodin 2-vuotiaina, vaikka kuopusta en täysimettänyt päivääkään ja vaikka molemmilla on käytetty kertiksiä. Isompi on nukkunut koko ikänsä omassa sängyssä ja häntä on lykitty vaunuissa eikä kannettu tuntiakaan kantoliinassa. Pienempi nukkuu tosin välissämme ja viihtyi kantoliinassakin kohtuullisesti.

Lapseni olen hoitanut aina siten, että olen kohdannut heidät yksilöinä, joilla on oikeus kieltäytyä siitä kantoliinasta, vaikka äiti haluaisikin sitä kovasti käyttää nostaakseen arvoaan mammamarkkinoilla. Isompi vihasi nukkua meidän välissämme, ja ensimmäisen yön vapaaehtoisesti vietti vanhempien sängyssä vasta 4-vuotiaana, kun halusi kokeilla, miltä se tuntuu. En pakottanut häntä perhepetiin, vaikka se varmaan taas olisi arvoani nostanut mammapiireissä. KOen vaistovanhemmuuden aivan eri tavalla kuin moni muu. Siinä oikeasti kuunnellaan lasta eikä päätetä, että lapsi nauttii liinailusta ja perhepedistä, kun vanhempi niin päättää.

Olen tyytyväinen valintoihini, koska lapsenikin ovat tyytyväisiä. En hauku muiden vanhemmuutta enkä tee aloituksia tännekään siitä, miten muiden pitäisi vanhemmuuttaan hoitaa. Jokainen tekee perheelleen sopivat ratkaisut eivätkä ne kuulu minulle.

Sen verran arvostelen kuitenkin, että pelottavin vanhempi on sellainen, joka kuvittelee olevansa mittari hyvälle vanhemmuudelle. Me kaikki kun teemme virheitä. Jos tuntuu, että ei ole tehnyt omassa äitiydessään yhtään virhettä, on vasta matkan alussa, siis sen matkan, jolla kasvetaan riittävän hyväksi vanhemmaksi. Toivon, että mahdollisimman moni olisi riittävän hyvä eikä täydellinen. Lapsetkin tarvitsevat tietoisuuden siitä, että hekin ovat riittävän hyviä eivätkä täydellisiä ja että heidän ei tarvitse olla täydellisiä.

Vierailija
25/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä luulet että kolmivuotiaaksi asti vanhemmilla ei olis mitään muuta duunia kuin vain "syleillä lastaan turvallisesti"? Haloo, herää jo tähän maailmaan! Tuonikäinen osaa jo vaikka mitä. Älä typistä lapsesi kasvua omaan läheisriippuvuuteesi, tai jos typistät niin älä ainakaan syyllistä muita tekemään samoin.

Vierailija
26/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli ihan pakko, mutta ONNEKSI saimme soviteltua lyhyen hoitoajan eli oli ekat puoli vuotta hoidossa vain 6 tuntia eli 9-15 välisen ajan. Minä vein lapsen töihin mennessä ja mies haki kolmelta. Itse tein töitä 10-16 ja mies pelkkää yötyötä.

Nämä 2 muuta lasta sitten ovat saaneet olla kotona reilut 3-vuotiaiksi josta olen tosi onnellinen.

Romukoppaan tuollainen mies! Olisihan hän voinut siinä nukkuessaankin tarjota lapselle TURVALLISTA SYLIÄ mikä ainakin ap'n mielestä on niiiiiiiiiiiin tärkeää, tärkeämpää kuin mikään muu (hoito, ruoka, valvonta, leikit). Kyllä teidän perheessä on prioriteetit ihan päin persausta.

Vierailija
27/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei olisi pakko, mut minun on pakko lähteä opiskelemaan kun pienempi on 2,5-vuotias. Onneksi mies saa tehdä osittaista työaikaa eikä minullakaan ole joka päivä opintoja täysiä päiviä.

Alle kolmevuotias on vielä pieni ja tarvitsee tosi paljon ohjausta ja huolenpitoa. Olen onnellinen että olen saanut pitää lapset kotona näinkin pitkään. Kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta eivätkä he koe muutenkaan sitä tärkeäksi. Ihmiset ja elämäntilanteet on erilaisia.

Vierailija
28/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääpä tulko meille vinisemään teidän paskoista ratkaisuistanne.

Varmasti löytyy hyviäkin päiväkoteja ja mukavia hoitajia, mut sitä kun et voi taata ja olla täysin varma. Ja täysi varmuus noin pienen kanssa on ehdottoman tärkeää ja hyvin tärkeää varoa ettei hän mene "rikki" ! Kyllä löytyy lehdistäkin ihan artikkeleja joissa käsitellään päiväkoti ikäisten 1-5vuotiaitten kiusaamista ja kyllä, he osaavat kiusata. Ei minun mielestä vuoden vanhaa tarvitse sysätä jo suden suuhun. Jos vuoden on kerenny vasta elää ja elämä rupee menee persettä, niin siinäpä voin todeta et lyhyeen se jäi...

Se et ei oo semmosta vahvaa, vankkaa, turvallista ja rakasta pohjaa alla sillä elämällä, niin sit on paha jos kostautuu. Mut ei yhtään niinkään paha jos on tukipilari!

Itse en vaan pystys ja sillä selvä.

Mun omat vanhemmat on tällä hetkellä 57-vuotiaita ja äitini on kertonut että kun hänet oltiin laitettu lapsena päiväkotiin, niin siellä oli ollut aivan helkutin ilkeä hoitaja joka ei ollut päästänyt äitiäni jostain syystä aina pissille ja näin ollen äitilläni oli lapsuudessa rakossa vikaa pidättämisen takia joka onneksi myöhemmin korjaantui! mutta kun isovanhempani kuulivat asiasta niin he ottivat heti äitini pois hoidosta sieltä.

Ei sen elämän tarvitse tänäkään päivänä olla niin kauhean työllistettyä jatkuvasti.

- Ap

Vierailija
29/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan viikkoa vaille vuoden ikäisenä, tokan 2v 10kk ikäisenä ja kolmannen 1v 7kk ikäisenä. Vaikeinta oli keskimmäisellä, oli liian vanha.

Nyt lapset ovat 15½v, 14v ja 12v.

Vierailija
30/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääpä tulko meille vinisemään teidän paskoista ratkaisuistanne.

Varmasti löytyy hyviäkin päiväkoteja ja mukavia hoitajia, mut sitä kun et voi taata ja olla täysin varma. Ja täysi varmuus noin pienen kanssa on ehdottoman tärkeää ja hyvin tärkeää varoa ettei hän mene "rikki" ! Kyllä löytyy lehdistäkin ihan artikkeleja joissa käsitellään päiväkoti ikäisten 1-5vuotiaitten kiusaamista ja kyllä, he osaavat kiusata. Ei minun mielestä vuoden vanhaa tarvitse sysätä jo suden suuhun. Jos vuoden on kerenny vasta elää ja elämä rupee menee persettä, niin siinäpä voin todeta et lyhyeen se jäi...

Se et ei oo semmosta vahvaa, vankkaa, turvallista ja rakasta pohjaa alla sillä elämällä, niin sit on paha jos kostautuu. Mut ei yhtään niinkään paha jos on tukipilari!

Itse en vaan pystys ja sillä selvä.

Mun omat vanhemmat on tällä hetkellä 57-vuotiaita ja äitini on kertonut että kun hänet oltiin laitettu lapsena päiväkotiin, niin siellä oli ollut aivan helkutin ilkeä hoitaja joka ei ollut päästänyt äitiäni jostain syystä aina pissille ja näin ollen äitilläni oli lapsuudessa rakossa vikaa pidättämisen takia joka onneksi myöhemmin korjaantui! mutta kun isovanhempani kuulivat asiasta niin he ottivat heti äitini pois hoidosta sieltä.

Ei sen elämän tarvitse tänäkään päivänä olla niin kauhean työllistettyä jatkuvasti.

- Ap

On käsittämätöntä, että aikuinen ihminen voi oikeasti puhua muiden paskoista ratkaisuista ja siitä, miten hoitajat kiusaavat päiväkodeissa ja päiväkodit ovat lapsen laittamista suden suuhun. En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.

Hienoa,jos voit hoitaa lastasi kotona kouluikään. Oletko kuullut kotikoulusta? Päiväkodissa kiusaavat hoitajat ovat varmasti aika pieni paha verrattuna koulumaailmaan kiusaamistapauksiin. Niistäkin on lehdissä ollut artikkeleja, luepa vaan. Kotikoulun jälkeen voisit pitää sen lapsesi kotona, ettei se mene rikki työelämästä. Oletko kuullut, että on olemassa ihmisiä, jotka menevät helpommin rikki kuin toiset? Oletko varma, että oma lapsesi ei mene rikki? MIstä tiedät, mikä on se turvallinen ikä, jolloin lapsi ei enää mene rikki? On ehdottoman tärkeää, että huolehdit siitä, ettei lapsellesi tule mahdollisuuksia mennä rikki missään elämäntilanteessa. Lasten kanssa täytyy olla täysin varma, että hän pärjää, ennen kuin hänet voi laittaa yhteiskuntaan muiden kiusattavaksi.

Suosittelen säästämään rahaa siihen, että voit pitää lastasi kotona eläkeikään asti. Näin varmistat hänelle sen parhaan mahdollisen EHJÄN elämän.

Vierailija
31/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kuukautisena. Ihan normaalia siellä. Eikös hollantilaiset ole ihan normaaleja ihmisiä silti??

Tämä käytäntö on melko uusi, sillä ne vanhemmat, jotka nyt laittavat pienet lapsensa hoitoon, ovat itse olleet pienenä kotihoidossa. Ei siis voida ainakaan vielä sanoa, kuinka "normaaleiksi" kolmikuisina päiväkotiin laitetut kasvavat. Nyt on kuitenkin jo muualla tehtyä tutkimusta, joka osoittaa, että päiväkodin aloittamien alle 3-vuotiaana on riski lapsen kehitykselle.

Vierailija
32/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ihana kotiäiti ;) , mutta oikealta koulutukseltani tarjoilija. - Ap

No tuo selittää kyllä paljon. Jos on ihan "koulutukseltaan" tarjoilija, niin eipä tuossa taidot pääse kovasti ruostumaan.

Jos sen sijaan on hankkinut itselleen ammatin, johon kouluttamiseen menee enemmän aikaa kuin kahden viikon kirjekurssi ja maailma muuttuu alalla nopeasti, niin voi alahuuli väpättää kun 10 vuoden päästä yrittää päästä takaisin työelämään kiinni.

Vierailija
33/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi oman mielipiteensä ja kysyi muiden mielipidettä. Mitä syyllistämistä siinä on. En itse laittaisi alle 3-vuotiasta päiväkotiin, jos se olisi taloudellisiesti mahdollista. En kuitenkaan näe kiusaamista niinkään alle 3-vuotiaiden ryhmien ongelmana. Musta ei oikeen voi puhua kiusaamisesta, kun ei ne lapset vielä edes ole välttämättä oppineet mitä saa tehdä ja mitä ei (eivät siis tahallaan kiusaa). Suurin ongelma on se, että pienten ryhmät ovat liian suuria, eikä hoitajien aika riitä kaikkien lasten sylittelyyn ja ohjaamiseen. Myös aidosti välittävän ja rakastavan suhteen muodostaminen yli kymmeneen lapseen voi olla aika haastavaa.

Vierailija
34/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli perustelet siis hoitoonlaittamattomuuden sillä että äitisi on joskus sanonut ettei päässyt pissalle? Ihan tosissasi? Ja tämä siis ihan kiusaamisella? Miksi kukaan hoitaja tahtoo että lapsi pissaa housuunsa ja pääsee vaatevaihtoon? Meillä ainakin lapset pissaisivat housuun kuin että määräänsä pidemmälle pidättää.

Ei aina pääse pissattamaan lasta. Olen ollut joskus itsekin tilanteessa että lapsella tulee pissahätä autossa ja ollaan kohta perillä -lapsi saa pidätellä. Varmaan kamalat traumat nyt lapsella? ;)

Olisi minusta aiheellista miettiä sitä sun äidin lapsuudenmuistoa ihan faktapohjalta: miksi ei päässyt vessaan? Oliko kohta pääsemässä (hoitaja vaikka sopi hetken jotain asiaa toisen aikuisen kanssa) vai oliko sun äitisi käynyt juuri pissalla ja pelleili?

Ei kai joku oikeasti usko mitä pieni lapsi aina puhuu? Muistikuvatkin on valikoivia, eikä lapsi kaikkea ymmärrä.

Lapsien rakossa ON aika monesti vähän toivomisen varaa, eikä se johdu siitä että lapsi ei ole päässyt vessaan!

Mistä elämän työllisyydestä puhut viestissä 30?

Vierailija
35/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 3-vuotias voi mielestäni mennä päiväkotiin, mutta liian pitkät "työpäivät" ovat haitallisia sekä lapsille että aikuisille. Monet lapset tekee päiväkodissa 10 tuntista päivää, vaikka 7-vuotiaat koululaiset viettävät koulussa huomattavasti lyhyempiä aikoja, etteivät rasittuisi liikaa. Tämä pitäisi huomioida myös päiväkoti-ikäisillä lapsilla.

Vierailija
36/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja noin 1,5-vuoden ikäinen lapsi voisi myös mennä päiväkotiin, jos ryhmässä olisi vain 4 lasta ja yksi pysyvä aikuinen. Hoitoajan tulisi olla vanhempien työpäivän mittainen tai mielummin alle, jos toinen vanhempi voi viedä ja toinen hakea. Olisi mahtavaa, jos työpaikoilla järjestettäisiin tilat alle 3-vuotiaiden laste hoitoon, jolloin työmatkat eivät pidentäisi lapsen hoitopäivää.

Vierailija
37/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja laitoinkin 2 vuotiaana. Lapsi on hoidossa kolmena päivänä viikossa n. 7 tuntia päivässä. Eli suurimmaksi osaksi on ihan vanhempien hoivassa. Koin päiväkodin parhaimmaksi paikaksi, koska siellä on ammattitaitoinen henkilökunta ja saavat tukea toisiltaan, toisin kuin pph. Lapsi kiintyi omahoitajaansa ja lähtee aamuisin mielellään päivähoitoon. Ja lähtee myös mielellään iltapäivällä kotiin.

Näin meillä, ei siis ole tämäkään mikään patenttiratkaisu:-)

Vierailija
38/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämäpä hienoa.

Mutta tiedän kyllä tasan tarkkaan äitini tapauksen. Koska isovanhemmatkin äidin puolelta ovat elossa vielä, ovat tällä hetkellä 75-vuotiaita eli saivat minun äidin suhteellisen nuorena 18-vuotiaina. Ihan isovanhempani ovat mulle kertoneet että tämä hoitaja akka oli täysi pöpi päästään ja kiusasi niitä lapsia, mm. minun äitiäni sillä tavalla ettei päästänyt tätä vessaan ja tämä joutui pidättelemään!! AIVAN TAHALLAAN SANON MINÄ. JA SIKS TÄMÄ AKKA EROTETTIINKIN

Ei mulla sentään todellisuuden taju ole lähtenyt käppäilemään.

Vierailija
39/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin eivät he siellä ehtineet kovin pitkiä jaksoja olla, koska meidän lapset ovat syntyneet pienin ikäeroin ja vanhemmat on vauvalomilla hoidettu kotona. Kuopuksen tullessa hoitoikään taas meillä oli kolmiperhehoitaja kotona siihen asti kunnes kuopus täytti kolme. Molemmat hoitomuodot olivat hyviä ja samoin hoitajat sekä päiväkodit erinomaisia. Perhepäivähoidossa on kuitenkin oman kokemuksen mukaan ikävänä puolena jatkuva varahoitopaikan tarve ja riskinä se, että ollaan yhden sattumalta kohdalle osuvan hoitajan varassa - mitä sitten jos perheen ja hoitajan onkin vaikea tulla toimeen keskenään?

3 vuotta ei ole mikään vauvan raja ja arvelenkin ap:n harjoittelevan tässä jonkinlaista pääsiäisprovoa.

Vierailija
40/52 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämäpä hienoa.

Mutta tiedän kyllä tasan tarkkaan äitini tapauksen. Koska isovanhemmatkin äidin puolelta ovat elossa vielä, ovat tällä hetkellä 75-vuotiaita eli saivat minun äidin suhteellisen nuorena 18-vuotiaina. Ihan isovanhempani ovat mulle kertoneet että tämä hoitaja akka oli täysi pöpi päästään ja kiusasi niitä lapsia, mm. minun äitiäni sillä tavalla ettei päästänyt tätä vessaan ja tämä joutui pidättelemään!! AIVAN TAHALLAAN SANON MINÄ. JA SIKS TÄMÄ AKKA EROTETTIINKIN

Ei mulla sentään todellisuuden taju ole lähtenyt käppäilemään.

eiole eiole eiole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme