Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja epäilen kilpirauhasen vajaatoimintaa, voiko haitata lasta?

Vierailija
07.04.2012 |

Muistelen kuulleeni jotan sen suuntaista, että kilpparin toimintahäiriöt raskauden aikana voivat haitata sikiön kehitystä. Pitäisikö minun vihdoin käydä tutkituttamassa tämä asia? Olen epäillyt sitä lapsesta asti (vanhempanikin epäilivät, mutta eivät jostain syystä tutkituttaneet).

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla todella vakavat seuraukset.

Ja keskenmenoriski on paljon suurempi.

Vierailija
2/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennäköisesti jo raskausviikolla 10. Onko sikiö mahdollisesti jo pahoin vaurioitunut? Tajusin tämän koko asian vasta äsken nettiä selatessani!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin, ketkä käytämme thyroksiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan, annosta nostetaan raskauden aikana. Tarve on silloin normaaliakin suurempi.

Vierailija
4/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vahinkoa tarkalleen voi tapahtua, mutta seuraukset voivat joka tapauksessa olla vakavi ja pysyviä. Yleensä lääkityksen tarve lisääntyy raskaudessa ja thyroxin-annosta nostetaankin heti kun tieto raskaudesta saadaan. Eikö sinulla ole nostettu?

Nyt HETI soitto lääkäriin ja pyydä uusi resepti/lupa nostaa annosta. Et todellakaan jää odottamaan että saat ajan jollekin erikoislääkärille!

Niin ja onnea vauvasta! Hoida tämä kuntoon ja nauti itten raskaudesta!

Vierailija
5/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori, en huomannut että sulla ei tuota vajista ole diagnosoitu. No, siinä tapauksessa soitto lääkäriin ja kerrot, että on epäilty aiemminkin ja pyydät päästä pikaisesti verikokeisiin. Kokeiden ja tulosten saaminen pitäis onnistua parissa päivässä (selviää siis yhdellä verikokeella) kun kyseessä on tällainen asia.

Vierailija
6/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää aivan järkyttävän paljon (15 tuntia unta / vrk ja silti veto pois). Kuulovaikeuksia, varsinkin puhelimessa puhuessa kun en näe toisen kasvoja. Hiuksia lähtenyt kuluneen vuoden aikana selvästi enemmän kuin ennen. Lihon ja masennun helposti. Käsien iho koppuraista, käteni näyttävät 10 vuotta ikäistäni vanhemman käsiltä. Aikaansaamattomuutta. Taikinamainen iho ollut pitkään (tästä luin juuri äsken, että voi liittyä vajaatoimintaan!). Kulmakarvat harventuneet ulkonurkista. Nuo nyt ainakin.

ap

Vierailija
7/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli diagnosoimaton kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen vuoksi useita keskenmenoja rv 8 - 11. Kun vajaatoiminta vihdoin diagnosoitiin ja sain lääkityksen, raskauskin onnistui. Kilpirauhasarvojani seurattiin raskauden aikana ja lääkitystä nostettiin useita kertoja, jotta kilpirauhasarvoni pysyivät turvallisella tasolla.

Sinuna en lähtisi etsimään tietoa esim. googlesta tai av-palstalta siitä mitä hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa sikiön kehitykselle ennen kuin asia on tutkittu, ettet suotta stressaannu. Parempi jutella asiasta hoitajan tai lääkärin kanssa.

Vierailija
8/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus on helppo todeta ja hoito on periaatteesa yksinkertainen. Lääkäri myös osaa kertoa paremmin mahdollisista vaikutuksista vauvaan jos vajaatoimintaa todella on.

Vierailija
9/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli diagnosoimaton kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen vuoksi useita keskenmenoja rv 8 - 11. Kun vajaatoiminta vihdoin diagnosoitiin ja sain lääkityksen, raskauskin onnistui. Kilpirauhasarvojani seurattiin raskauden aikana ja lääkitystä nostettiin useita kertoja, jotta kilpirauhasarvoni pysyivät turvallisella tasolla.

Sinuna en lähtisi etsimään tietoa esim. googlesta tai av-palstalta siitä mitä hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa sikiön kehitykselle ennen kuin asia on tutkittu, ettet suotta stressaannu. Parempi jutella asiasta hoitajan tai lääkärin kanssa.

Paljonko TSH ja t4v arvosi olivat lääkityksen saadessasi?

Vierailija
10/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

useat perättäiset keskenmenot johtui siitä.

Vierailija
11/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä päästä mittaamaan kilppariarvot ja sitten saat neuvolan kautta lähetteen äitiyspolille kilpirauhaslääkärille. Minä olen raskaana ja kilppari ongelmia. Kaikki sujunut hyvin. Käyn naistenklinikalla kontorolleissa ja koen saavani hyvää ja ammattitaitoista hoitoa.

Vierailija
12/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun soitat terveysasemasi sairaanhoitajalle ja pyydät lähetteen tsh ja t4v kokeisiin.... Saat toki mennä maksamaan asiasta parisataa euroa privaattiinkin, jos haluat...

Vierailija
13/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin gynellä ja hän sanoi, että ehdonton yläraja ths:sä on 2,5. Minulla 3,37 eli lääke aloitetaan..huimasti oiraita minulla. siis t4-v alhainen myös.

Vierailija
14/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitamaton selvä hypotyreoosi huonontaa raskauden ennustetta selvästi, samoin se, että hoito päästään aloittamaan vasta raskauden aikana.

Erityisesti pre-eklampsian, anemian, istukan ennenaikaisen irtoamisen, synnytysverenvuotojen, pienen syntymäpainon, sikiökuoleman ja äidin sydänongelmien vaara on suurentunut (Davis ym. 1988, Roti ym. 1996).

Toisen raskauskolmanneksen hoitamaton hypotyreoosi on liitetty myös syntyneen lapsen pienentyneeseen älykkyysosamäärään myöhemmin kouluiässä (Haddow ym. 1999).

Vierailija
15/15 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole henkilö jolla on ollut keskenmenoja tämän takia. ihan tiedoksi vaan, olen eri ihminen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän