Minkä ikäisenä lapsesi oppi kirjoittamaan kirjaimet ja numerot?
Omani on 3v.6kk ja osaa kaikki kirjaimet kirjoittaa ja osaa kirjoittaa ja lukea varmaankin muistista n. 15 sanaa. Hänellä on myös hyvä käsiala. Osaa laskea aika hyvin myös ja on alkanut lukea jo vähän nuotteja. Itse en väkisin mitään opeta, mutta lähden leikkiin mukaan kun lapseni koko ajan haluaa leikkiä koulua. Itse olin samanlainen lapsena, myöhemmin 7 laudaturin oppilas ja 28-vuotiaana tohtori. Omat ihmissuhdetaitoni ovat äärimmäisen huonot, ovat aina olleet. Ja vaikka kuinka olen yrittänyt itseäni muuttaa ei mikään ole auttanut. Miten estän sen ettei sama tapahdu lapselleni?
Kommentit (3)
3-vuotiaana oppi lukemaan ja aluksi kirjoitti sanoja tietokoneella, kun käden motoriikka ei vielä riittänyt kynällä kirjoittamiseen. Joskus neljän vanhana alkoi kirjoittaa kynälläkin ihan luettavaa jälkeä.
Omanikaan ei ollut pienenä mitenkään sosiaalinen, vaan viihtyi omissa puuhissaan. Vasta eskarissa alkoi saada kavereita ja viihtyä muiden seurassa. Älä siis turhaan stressaa. Kehu lastasi niissä asioissa missä hän on hyvä ja rakenna hänelle hyvää itsetuntoa. Vie lastasi paikkoihin, joissa hän näkee muita lapsia ja heidän touhujaan. Vähitellen lapsi kiinnostuu muiden lasten seurasta ja aikanaan rohkaistuu mukaan. Puhu positiiviseen sävyyn muista lapsista, esim. "Olipa kiva kun Ville ja Maijakin olivat tänään puistossa" tai "Katsohan, naapurin lapset ovat rakentaneet hienon lumiukon".
Kannattaa myös ohjata lapsen kiinnostusta sellaisiin asioihin, joista samanikäiset yleensä ovat kiinnostuneita. Silloin on helpompi löytää yhteistä tekemistä. Eli vaikka rohkaiset koululeikkeihin ja asioiden oppimiseen, rohkaise myös "lapsellisiin" juttuihin, niin että lapsesi pääsee kiinni omanikäistensä maailmaan.
eikä ole kiinnostunut kirjoittamaan edes omaa nimeään.
Kaksi vanhempaa ovat oppineet eskarissa näitä apn peräänkuuluttamia taitoja, ja ovat käsittääkseni ihan ikäistensä tasolla.
Lisäksi ovat sosiaalisia ja fyysisesti pärjääviä.
Tosin kuopus 5v kirjoittaa vieläkin esim. J:n väärinpäin. Laskee kyllä tosi hyvin ja lukeekin yksittäisiä sanoja liuttamalla.
En osaa auttaa sun ongelmassasi, kun olen itse ollut aina hyvin sosiaalinen ja esimiestyössänikin pärjään hyvin. Samoin varsinkin esikoiseni on. Toinen on keskivertoa ja kuopuksesta ei voi vielä varmaksi sanoa, mutta nyt näyttäisi, että on tullut esikoiseen.