Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksoset vs sisarukset tosi pienellä ikäerolla - sama asia?

Vierailija
05.04.2012 |

Vai onko jompikumpi vielä raskaampi vaihtoehto? Jos itse ajattelen asiaa, valitsisin mieluiten kaksoset ja se vaikuttaa jotenkin kuitenkin helpommalta ja lapsille kenties helpommalta vaihtoehdolta. Molemmat haasteellisia tilanteita!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset on kuitenkin koko ajan samanikäsiä. Eli esim. vauva-aika varmasti menee tosi "sumussa", kun on yhdessäkin vauvassa tarpeeksi tekemistä syöttöjen ym kanssa. myöhemmin varmasti tosi jees.

Itse kuitenkin sain lapset puolentoista vuoden ikäerolla, mikä oli tietysti raskasta, mutta toinen oli sentään jo kävelevä tapaus, eikä aivan niin riippuvainen äidistä, kuin olisi toinen vauva ollut.

Vierailija
2/8 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä on 7 sisarusta ja olemme syntyneet n. 8 vuodessa. Lyhin ikäero on 10,5 kk ja pisin 1 v 4 kk ja ei yhtään kaksosta. Ihan älytön perhehelvetti, anyway!:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsista 1v3kk ikäerolla on. Mä uskon, että kaksosten kanssa on rankempaa, kun molemmat vaativat samoja asioita samaan aikaan.

Meillä esikoinen oli kuitenkin jo touhukas lapsi, jota ei kiinnostanut vauva pätkääkään. Toki vahtia täytyi urakalla, muttei se ollut mun mielestä niin rankkaa.

Ja luojan kiitos meidän kuopus nukkui hyvin 3kk:n koliikin jälkeen eli yöt meillä nukuttin hyvin ja päiväunetkin nukkuivat opetuksen johdosta samaan aikaan eli mä sain lepoaikaa :)

Vierailija
4/8 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksosten plussat

-lapset samalla tasolla (ei tarvitse yrittää erityisesti huomioida vanhempaa, lyhyellä ikäerolla vanhempi helposti taantuu)

-rytmi todennäköisemmin lapsilla sama, helpottaa arkea

(-tarvitsee olla raskaana/synnyttää vain kerran, kaksosraskaus toki on luultavasti reippaasti rankempi kuin yksöisraskaus)

lyhyen ikäeron plussat

-vaatteiden ja tavaroiden kierrätys helpompaa (rahaa säästyy)

-lapsille helpompi luoda oma identiteetti (varsinkin aremmilla kaksosilla voi oikeasti olla isokin ongelma olla oma itsensä erillään siskosta/veljestä)

-isompi voi ehkä jo tehdä jotain itsekkin

Itse ottaisin mielummin pienellä ikäerolla kuin kaksi yhtäaikaa ihan jo raskausajan riskienkin takia.

Vierailija
5/8 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyen ikäeron plussat

-vaatteiden ja tavaroiden kierrätys helpompaa (rahaa säästyy)

Riippuu hurjasti lapsista. Meillä ikäeroa 1v8 kk ja pienempi otti nopeasti kiinni koossa isomman. eli nyt koululaisina ja jo aiemminkin on kaikki tarvittu kahtena :)

Vierailija
6/8 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tarvitsee olla raskaana/synnyttää vain kerran, kaksosraskaus toki on luultavasti reippaasti rankempi kuin yksöisraskaus"

Molemmat kokeneena ottaisin paljon mielummin kaksi yksösraskautta ja kaksi synnytystä kuin kaksosraskauden ja -synnytyksen.

Vierailija
7/8 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tarvitsee olla raskaana/synnyttää vain kerran, kaksosraskaus toki on luultavasti reippaasti rankempi kuin yksöisraskaus"

Molemmat kokeneena ottaisin paljon mielummin kaksi yksösraskautta ja kaksi synnytystä kuin kaksosraskauden ja -synnytyksen.

Tuttavapiirissä on pari joille raskausaika on aina aivan hirveää. Sairaalassa saa rampata tiputuksessa kun mikään ei pysy sisällä ja pahoinvointi kestää laskettuun aikaan asti. Nämä poikkeustapaukset luultavasti ottaisivat mielummin kaksi kerralla kuin kärsisivät kaksi kertaa. Sitä en kyllä tiedä selviäisivätkö enää yhtään kovemmasta rääkistä hengissä eli kaksoisraskaus saattaisi hyvinkin olla mahdoton.

Vierailija
8/8 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noin kahden vuoden ikäerolla syntyineitä lapsia ja sitten on kaksoset. Kyllä kaksoset on sama kuin kaksinkertainen työ! Jos yhden kanssa heräät noin 3-4 kertaa, kaksosten kanssa voi joutua heräämään 6-8 kertaa jos heräävät eri-aikoina kuten meillä. Ja kun on yksin lapsien kanssa kotona niin kyllä sen yhden saa aina syliin mutta eipä saa toista samaan aikaan. Itse on mentävä lattialle hellimään kun kasvavat ja painavat niin ettei jaksa kantaa kahta 10kilosta. Entä kun lähtevät liikkeelle? Mielikuvitusta saa käyttää paljon jotta selviää. Kahden eri-ikäisen kanssa selviää helpommin. Mulla tuli kaksoset sektiolla joten en voi synnytyksestä kertoa miten eroaa tavalliseen synnytykseen. Mutta mielummin synnyttäisin normaali-aikaisen vauvan alateitse kun keskosena kaksoset sektiolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi