Ehkäsystä/sterilisaatiosta
Mulla on ikää vasta 26vuotta, mutta kolmas lapsi syntyi jo vuosi sitten. Tietääkö joku, että onko mulla oikeus automaattisesti sterilisaatioon vai pitääkö mun perustella valintaani monellekin lääkärille. Kaikki sanoo, ku oot niin nuori.
Nyt otin sit kuparikierukan ja kuukautiset on aivan kamalat. Enää en lapsia tee, hermot riekaleina jo nyt.
Kommentit (8)
Vierailija:
Entäs sitten miehen sterilisaatio? Helpompi toimenpide. Ja siittiöitä voi pakastuttaa siltä varalta, jos niitä joskus tarvitsisikin!! Harkitkaa mieluummin sitä! i]Helpompi muka, ja pah ! Ehkä operaationa ei niin iso leikkaus, kun tehdään paikallispuudutuksena, mutta ne jälkikivut..
Piti parantua viikossa, mutta kun kahden viikon jälkeenkin käveleminen oli lähes mahdotonta piti käydä lääkärissä uudestaan. Antibioottikuuri ja sellaisia kipulääkkeitä että nukuttipa oikein hyvin.Tossa vaiheessa sain sairaslomaakin viikon, operaatiostahan semmoista ei saa..
Vielä kuukauden jälkeenkin oli kipuja jos liikkui yhtään enempi (esim. normaali kävelylenkki).
Yksi kuukausi meni älyttömissä kivuissa ja toinen sellaisissa, että piti varoa paljoa liikkumista.
Nyt 6kk jälkeenkin sen vielä tuntee, joskus, mutta mitään kipuja ei enää sillätavalla ole pitkään ollut.
No peli toimii joten pääasiallisesti kaikki hyvin.
Lääkäreiden kommentit " no, joskus tällaista vaan tulee" eivät myöskään olleet kovin lohduttavia kun kysyin noista kivuista.. Ennen operaatiota kaikki oli, " ihan pikkujuttu, jne.." .
et saa. Lääkärit eivät myöny kovin herkästi kyseiseen asiaan. ellei sitten sinulta löydy sisua uhata oikeustoimilla sinullahan on kuitenkin kolme lasta, joka oikeuttaisi siihen. Mutta olet iältäsi kovin nuori....usko poissa sanon kokemuksen vakaalla rintaäänellä. Itse vaadin samaa 27 v ja sain melkoisen taistelun käydä ennen kuin sain tahtoni läpi.
Kyllä lääkärit myöntyy ainakin meilläpäin sterilisaatioon kunhan perustelee hyvin. Ja jos ei meinaa myöntyä, on hyvä muistuttaa siitä että LAIN mukaan minulla on siihen perusteet! Yksi lääkäri myös (psykiatri) sanoi että sulla on viä 10 vuotta aikaa tehdä lapsia!! Mitä sitten vaikka olis 100 vuotta aikaa jos ei ole halua/voimia tehdä enää lapsia. Minusta toi on niin ärsyttävä asenne, se että on niin janiin monta vuotta aikaa!
Mistä sitä tietää kenenkin aikoja. Kuka tietää onko elossa silloin tms. Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä että joku ei enää halua lapsia? Onko se muilta pois? ja kyllä jokainen varmaan harkitsee tarkkaan ennen operaatioon menoa. ja miehelle joka kertoi noista vasektomian jälkeisistä kivuista. Ne, keitä minä tiedän ovat kyllä parissa päivässä toipuneet operaatiosta, sinun kohdallasi nyt sattui joku ikävä virhe tai yllättävä asia joita nyt aina joskus sattuu, leikkaus on aina riski oli sitten pieni tai iso.
halusin strelisiaation. Ikää minullakaan ei vielä niin kovin paljoa ollut silloin. Sanoin lääkärille alkusanoiksi, että tästä ei sitten keskustella. Tämä on minun juttu ja teen niinkuin tahdon. Että se ei kuulu teille lääkäreille. Ei pistänyt vastaan, olin ilmeisesti niin päättäväinen ja itsevarma.
Sairaalasta eka ajanvaraus olisi ollut kuulemma vasta puolen vuoden päähän ja sanoin, että miksi ihmeessä pitää odottaa niin kauan. Sanoivat että ei se puolen v. päähän saatava aika edes ole vielä se toimenpideaika. Se tulee sitten taas siitä noin puolen v. päähän. Tämä eka käynti on keskustelukäynti. Sanoin, että en suostu. En keskustele tästä yhtään kenenkään kanssa ja haluan sen sterilisaation heti, en odota vuotta! Hän neuvoi minulle, että voin päästä toiseen sairaalaan (saman sairaalaky:n toimialue) nopeammin ja jo parin kk päästä sain ajan eikä tarvinnut " keskustella" . Ennen toimenpidettä toki lääkäri kertoi kierukasta jne. mutta sanoin, että hän tuhlaa aikaansa.
Mielestäni nainen kyllä tuntee itsensä ja tietää mitä haluaa. Mielestäni on alentavaa vieraan ihmisen (eli lääkärin) yrittää kieltää. Itse en siihen suostunut.
Ratkaisu oli loistava. Toimenpiteen jälkeen ei ongelmia. Seksistä nauttii vapaana kuin taivaan lintu! Vaikka tämäkään ei ole 100 % ehkäisykeino (ilmeisesti joku aina silloin tällöin onnistuu tulemaan raskaaksi vaikka on tehty sterilisaatio), minä luotan tähän ja voin olla huoleton ilman raskaudenpelkoa.
Vauvakuume puolella on ainakin yksi kuumeilija, joka nuoruudessaan on päättänyt lapsikukunsa olevan täynnä. Maailma heittää ja eron jälkeen uuden miehen kanssa haluaakin nyt lapsen. Sterilisaation purku on hankalaa ja sen jälkeen ei ole takeita raskautumisesta. Ilmeisesti hoitojakaan ei tässä tapauksessa saa mitenkään helposti lapsettomuuteen.
Joten mieti tarkkaan, mitä haluat. Oma ruumiisi on kyseessä ja sinähän siitä päätät. Onhan sinulla oikeus hakeutua sellaisen lääkärin luokse, joka on suostuvainen sinulle sterilisaation tekemään.
Onnea matkaan
meillä 2 lasta ja ikää alle 30v mutta erikoisperusteet sterilisaatolle (vauvan henki todennäköisesti vaarassa jos raskaudun ja ainoastaan kondomit sopii ehkäsyks)
kävin pariin kertaan juttelemassa lekureiden kanssa ja se mikä tosiaan mietityttämään oli kysymykset siitä että mitäs jos kaikki lapsesi kuolevat onnettomuudessa- haluaisitteko vielä miehen kanssa lisää. joten tässä sitä vielä mietitään...
Lapsiluku 3 riitää toki perusteeksi sterilisaation saamiseksi, mutta toki lääkärit suosittelevat sulle vielä muuta ehkäisyä, koska olet nuori. Voi käydä niin, että jos vaikka eroat... haluat lisää lapsia uuden kumppanin kanssa. Miksi kärvistelet kuparikierukan kanssa? Laita hormonikierukka. Se on luotettava, etkä vuoda juuri nimeksikään alkuvaiheen mahdollisen tiputtelun jälkeen.
mä sun sijassa en siihen ihan ekana vaihtoehtona kyllä päätyisi. Ajattele: sulla on potentiaalista lapsentekoikää vielä ainakin 14 vuotta, mikä on mielettömän pitkä aika. Koskaan ei tiedä, mitä tässä elämässä käy. Sterilisaatio on turhan peruuttamaton valinta. Siis mun mielestä!
Kävisikö sulle hormonikierukka? Mä en tykännyt syödä pillereitä, mutta hormonikierukka mulle sopii. Hormonimäärä on murto-osa pillereiden määrästä. Ja vaikuttaa vain paikallisesti. Kokeile sitä ensin! Kun pyydät sen lääkäriltä hoitona runsaisiin kuukautisiin, niin saat Kela-korvauksenkin. (Hormonikierukan kanssa ei muuten kuukautisista paljon ole riesaa!!)
Entäs sitten miehen sterilisaatio? Helpompi toimenpide. Ja siittiöitä voi pakastuttaa siltä varalta, jos niitä joskus tarvitsisikin!! Harkitkaa mieluummin sitä!