Oliko kellään muulla suurta palelu/tärinäkohtausta synnytyksen jälkeen?
Mulla oli jokin aika molempien lasten synnytyksen jälkeen. Lapsi oli syntynyt, olin pidellyt sitä rinnalla. Ja kun oli aika mennä pesulle, kävelin sinne reippaasti, mutta sitten yhtäkkiä tuli ihan mieletön vilu ja horkka. Hampaat löi loukkua ja tärisin tosi paljon. Niin, että tarvitsin apua pukeutumisessa.
Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (29)
vähän ennen ponnistusvaihetta. Ei lääkitystä. Vilu ja tärinä jatkui seuraavaan päivään asti. Tuntui kun olis kuumettakin.
että tässä toinen ketju aiheesta:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1510102/ghei_kuinka_…
Siitä löytyy vähän perusteluja tärinälle (kyse olisi kuulemma neurogeenisestä värinästä).
vauva ja sen verenkierto ei enää lämmitä? onko ihan kaukaa haettu teoria?
Synnytyksessä ja varsinkin ponnistuksessa kehossa pyörii hirveä määrä hormoneja. Iso osa niistä poistuu, kun vauva syntyy ja uusia puskee tilalle maidontuotannon käynnistyessä. Hormonit vaikuttavat ahkerasti hermostoon, joka reagoi tärinällä ja/tai palelulla. Tämä voi siis tapahtua aivan hyvin sekä epiduraalin kanssa, että ilman sitä, mutta yleensä epiduraalin ja yleensä puudutteiden ja muiden anestesialääkkeiden poistuminen elimistöstä vähintäänkin vahvistaa tärinää.
(mahdolliset haava- ja jälkisupparikivut) pitäisi vielä yksin hoidella vauvaa. kun ei vauvaloitakaan enää ole. ei ole ihme että tulee synnytyksen jälkeisiä masennuksia.
tuli epiduraalipuudutuksesta ja myöhemmin maidonnoususta. Just synnytyksen jälkeen mua taas ei paleltanut :)
epiduraalin laittamista. Muistan hyvin, kun alkaessaan pistää epiduraalia lääkäri ärjyi, että voisinko yrittää olla tärisemättä. Helpommin sanottu kuin tehty... Tärinä liittyy todennäköisesti kovaan fyysiseen stressiin. Mulla synnytys oli niin pitkä, että ehkä siksi horkka alkoi jo ennen kuin lapsi oli pukerrettu ulos.
Niitä voi tulla vielä kotonakin!Älä säikähdä!Tulee myös sektio äideillekin.
että olen sen vuoksi horkassa. sain sitä sektion jälkeen mutta ei se auttanut tärinään.
Mulla tuli tää luomusynnytyksessä. Kesti aika kauan, jokaisen supistuksen välissä. Kätilö sanoi et anna täristä vaan
Synnytyksessä ja varsinkin ponnistuksessa kehossa pyörii hirveä määrä hormoneja. Iso osa niistä poistuu, kun vauva syntyy ja uusia puskee tilalle maidontuotannon käynnistyessä. Hormonit vaikuttavat ahkerasti hermostoon, joka reagoi tärinällä ja/tai palelulla. Tämä voi siis tapahtua aivan hyvin sekä epiduraalin kanssa, että ilman sitä, mutta yleensä epiduraalin ja yleensä puudutteiden ja muiden anestesialääkkeiden poistuminen elimistöstä vähintäänkin vahvistaa tärinää.