Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko kellään muulla suurta palelu/tärinäkohtausta synnytyksen jälkeen?

Vierailija
05.04.2012 |

Mulla oli jokin aika molempien lasten synnytyksen jälkeen. Lapsi oli syntynyt, olin pidellyt sitä rinnalla. Ja kun oli aika mennä pesulle, kävelin sinne reippaasti, mutta sitten yhtäkkiä tuli ihan mieletön vilu ja horkka. Hampaat löi loukkua ja tärisin tosi paljon. Niin, että tarvitsin apua pukeutumisessa.

Onko muilla ollut vastaavaa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva ja sen verenkierto ei enää lämmitä? onko ihan kaukaa haettu teoria?

Synnytyksessä ja varsinkin ponnistuksessa kehossa pyörii hirveä määrä hormoneja. Iso osa niistä poistuu, kun vauva syntyy ja uusia puskee tilalle maidontuotannon käynnistyessä. Hormonit vaikuttavat ahkerasti hermostoon, joka reagoi tärinällä ja/tai palelulla. Tämä voi siis tapahtua aivan hyvin sekä epiduraalin kanssa, että ilman sitä, mutta yleensä epiduraalin ja yleensä puudutteiden ja muiden anestesialääkkeiden poistuminen elimistöstä vähintäänkin vahvistaa tärinää.

Vierailija
22/29 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän ennen ponnistusvaihetta. Ei lääkitystä. Vilu ja tärinä jatkui seuraavaan päivään asti. Tuntui kun olis kuumettakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tässä toinen ketju aiheesta:

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1510102/ghei_kuinka_…

Siitä löytyy vähän perusteluja tärinälle (kyse olisi kuulemma neurogeenisestä värinästä).

Vierailija
24/29 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva ja sen verenkierto ei enää lämmitä? onko ihan kaukaa haettu teoria?

Synnytyksessä ja varsinkin ponnistuksessa kehossa pyörii hirveä määrä hormoneja. Iso osa niistä poistuu, kun vauva syntyy ja uusia puskee tilalle maidontuotannon käynnistyessä. Hormonit vaikuttavat ahkerasti hermostoon, joka reagoi tärinällä ja/tai palelulla. Tämä voi siis tapahtua aivan hyvin sekä epiduraalin kanssa, että ilman sitä, mutta yleensä epiduraalin ja yleensä puudutteiden ja muiden anestesialääkkeiden poistuminen elimistöstä vähintäänkin vahvistaa tärinää.

(mahdolliset haava- ja jälkisupparikivut) pitäisi vielä yksin hoidella vauvaa. kun ei vauvaloitakaan enää ole. ei ole ihme että tulee synnytyksen jälkeisiä masennuksia.

Vierailija
25/29 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli epiduraalipuudutuksesta ja myöhemmin maidonnoususta. Just synnytyksen jälkeen mua taas ei paleltanut :)

Vierailija
26/29 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraalin laittamista. Muistan hyvin, kun alkaessaan pistää epiduraalia lääkäri ärjyi, että voisinko yrittää olla tärisemättä. Helpommin sanottu kuin tehty... Tärinä liittyy todennäköisesti kovaan fyysiseen stressiin. Mulla synnytys oli niin pitkä, että ehkä siksi horkka alkoi jo ennen kuin lapsi oli pukerrettu ulos.

Vierailija
27/29 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä voi tulla vielä kotonakin!Älä säikähdä!Tulee myös sektio äideillekin.

Vierailija
28/29 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen sen vuoksi horkassa. sain sitä sektion jälkeen mutta ei se auttanut tärinään.

Vierailija
29/29 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli tää luomusynnytyksessä. Kesti aika kauan, jokaisen supistuksen välissä. Kätilö sanoi et anna täristä vaan 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän