Kuinka paljon pisteitä että on "hyvä" (1. lk matikka)?
Millaisilla pisteillä on vielä "hyvä" matikassa ekanluokan matikankokeessa? Siis saavatko lähes kaikki suunnilleen täydet pisteet? Pitäisikö kaikki osata? Onko 26/30 keskivertotulos, hyvä vai heikko? Tarkoittaako se että vähän enemmän olisi voinut harjoitella vai voiko vaan olla tosi tyytyväinen että meni noin hyvin?
Ihan oikeasti en tiedä. Tyttäremme mukaan "kaikki" muut saivat parempia pisteitä (paitsi yksi jolle koulunkäynti on muutenkin vissiinkin aika vaikeaa) mutta minusta nuo kuulostavat varsin hyviltä pisteiltä, mutta pitisikö tässä nyt jotenkin olla huolissaan että kaikkea ei ole opittu?
Kommentit (26)
Kyllä opettaja kertoo, jos on syytä huoleen. Meillä esikoinen on aina saanut hyviä pisteitä 1.-2. luokalla, juuri 25-30/30. Tämä sekä matikassa että äidinkielessä.
Kuopus on saanut äidinkielessä noita lähes täysiä myös, mutta matikassa on aivan valtavaa vaihtelua. Parhaimmillaan on tullut 28/30, huonoimmillaan 4/30. Ja opettajan kanssa on matikan hankaluuksia yhdessä selvitelty ja autettu lasta eteenpäin.
Naurettavaa tuollainen miettiminen, että onko syytä huoleen jos ei tule täysiä pisteitä. Mitä te oikein lapsiltanne odotatte? Aiotteko jatkossakin vaatia täydellistyä suoritusta kaikessa?
Toisen mielestä 26 on jo hivenen heikko, toisen mielestä melko hyvä. :/
Kirjoittelinkin täällä joku päivä, että tyttö saa 21-23/30 säännöllisesti matikan kokeesta ja mietin, että onko se nyt merkki jostain ongelmasta matikassa. Myönnän, ettei matikka selvästi ole vahvuus, mutta aika ikävää lukea täältä, että selvät oppimisongelmat matikassa tiedossa...:( Sitä paitsi minusta kokeet ei ole kauhean helppoja. Mekaaniset laskut on ok, mutta siellä on aina soveltavissa sellaisia tehtäviä, ettei niistä edes heikoimmat yläkouluikäiset selviäisi.
Täytyypi alkaa tekemään ylimääräisiä laskuja, jotta matikan rutiini pysyisi kasassa ja ei tule sitten myöhemmin kammoa. Mulla ei vaan meinaa kärsivällisyys riittää... vaikka opettaja olen itsekin. Tosin ihan toisella kouluasteella.
Hiukan helpotti tuskaa verrattuna tuohon toiseen opettajaan. Meilläkin Tuhattaituri kirjana ja kokeet kirjantekijän.
t: 16
Vielä open toive, älkää tartuttako matikkainhoanne (tai inhoa muitakaan aineita kohtaan) lapsiinne, teette heille vain hallaa. Me koulussa harjoittelemme arkipäivän matikkaa muidenkin oppiaineiden yhteydessä, leikimme numeroilla ja harjoittelemme tärkeitä perustaitoja ns. matikkaleluilla. Jos itse olet koulussa vääntänyt hiki hatussa tylsällä lyijärillä ruutuvihkoon numeroita, joista et tajunnut mitään, unohda jo se, sillä opetus on erilaista nykyään. Minun tunneillani matikka on kaikille hauskaa, toiset tulevat siinä paremmiksi kuin toiset mutta niinhän se on kaikessa.
Itse olen aina koulussa, lahjakkuudesta huolimatta, inhonnut matikkaa. Onneksi tajusin myöhemmin matematiikan mielenkiinnon ja hyödyn, ja olen pystynyt tukemaan lasteni hyvin varhaista kiinnostusta matematiikkaan. Lapset ovat nyt 2. ja 5. luokalla ja menestyvät erinomaisesti sekä matematiikassa että muissa aineissa.
hieman mietteissäni ja kinnittäisin huomiota ja yrittäin panostaa lapsen kanssa lisää siihen matematiikkaan jos pisteet olisivat 20-25/30.
Meillä kuopus 3-luokalla ja 1x on tuonut kokeen jossa oli pisteet 24/30, se oli joskus 2-luokalla.
Sitä ennen ja sen jälk pisteet olleet 28/30 - 30/30, yleensä 30/30, viimeksi tällä vkolla.
Esikoinen on 4-luokalla ja hänen pisteensä olleet aina täysiä ja nyt numeroituna aina se 10.
Ja kyllä, olen erittäin ylpeä ja huojentunutkin siitä että heillä on ns matematiikkapäätä, minulla sitä ei ollut eikä ole.
Tuhattaiturissakin on kahdenlaisia kokeita (jostain ihmeen syystä!): opekirjassa on helpohkoja kokeita ja erillisessä koepaketissa minusta jo kovin vaikeita. Niissä pulmatehtävistä voi koostua 8 pistettä, eikä niitä kaikki vielä ollenkaan hoksaa vaikka perustaidot alkaisivat olla hallussa. Varma olen siitä, että 25/30 tms on aikalailla vailla ongelmia. Tuleehan niitä virheitä sattumaltakin.
juuri esimerkiksi niitä symbolitehtäviä? (joissa pitää ensin ratkaista yksi symboli ja siitä sitten toinen jne.) Meillä on just niitä ja se jo pelkästään aiheuttaa koetulokseen ison loven, kun menee sellainen nollille. Toki nokkela lapsi hoksaa nekin, mutta minä väitän, ettei isommatkaan lapset kaikki hoksaisi.
t: 16
Tuhattaiturissakin on kahdenlaisia kokeita (jostain ihmeen syystä!): opekirjassa on helpohkoja kokeita ja erillisessä koepaketissa minusta jo kovin vaikeita. Niissä pulmatehtävistä voi koostua 8 pistettä, eikä niitä kaikki vielä ollenkaan hoksaa vaikka perustaidot alkaisivat olla hallussa. Varma olen siitä, että 25/30 tms on aikalailla vailla ongelmia. Tuleehan niitä virheitä sattumaltakin.
Virheet eivät minusta olleet pahoja. Yksi päässälasku, yksi helppo peruslasku (jonka yleensä osaa kyllä laskea) ja yhdessä rahalaskussa ei ollut huomannut yhtä seteliä ollenkaan, joten koko lasku oli päin mäntyä. Pulmatehtävät olivat oikein.
ap
Minusta nuo kuulostavat huolimattomuusvirheiltä. Eivät siis liity matematiikan taitoihin vaan keskittymiseen ja tarkkuuteen. Tarkistamisen tärkeyttä voisi vähitellen alkaa painottaa.
Numeroiksi muutettuna 8:n luokkaa. Eli lapsesi osaa asiat riittävän hyvin. Tuo pistemäärä riittää. Myöhemmillä luokilla numerot voivat mennä ihan mihin suuntaan vaan. Ei tuosta pysty päättelemään sitä yhtään. Jos olisi ihan kehnot pisteet siitä voisi jo päätellä et matikka ei oikein mene päähän mut sinun lapsellasi menee.
Numeroiksi muutettuna 8:n luokkaa.
Olisi paljon selkeämpää vanhemmille jos kokeista saisi kunnollisia numeroita (4-10). Ei sillä numeroiden pimittämisellä estetä lapsia vertailemasta pisteitään.
Ei kai täysiä pisteitä ole tarkoitus saada paitsi jos haluaa kasvattaa lapsestaan stressaavan perfektionistin.
monet saa hyviä pistemääriä, mutta turha niitä on vertailla. Eikä ne mitenkään ennusta tulevaa matematiikan osaamista, ekalla luokalla kyse on ihan perusasioista. Kyllä ope kertoo, jos on syytä huoleen, kysehän voi olla ihan huolimattomuusvirheistä. Itse en ainakaan lasteni kokeissa tuijota numeroita saati pisteitä, vaan katson, minkä tyyppisiä virheet ovat, ja paikkailen, jos joku asia on oikeasti ymmärtämättä.
ja kun juteltiin niin ymmärsin, että suurin osa saa. Laskut ovat vielä niin helppoja. Eli täydet pisteet tai lähes täydet eivät vielä kertoisi mistään erikoislahjoista, kun ollaan vasta ekalla luokalla.
Meillä poika on saanut kahdesta matikankokeesta alle puolet pisteistä.
Päässylaskuista täydet, mutta osan laskuista jättänyt kokonaan tekemättä. On vähän epävarma taidoistaan ja jos tuntee, ettei osaa, niin jättää kokonaan vastaamatta. Kotona kun on käyty tehtäviä läpi, niin lähes kaikki olisi kuitenkin osannut.
Opelta kun kysyin, että pitäisikö olla huolissaan, niin ei huolta, kun kuitenkin osaa peruslaskut, ekalla vasta harjoitellaan myös sitä koekäyttäytymistä.
Eli pääasia, että peruslaskut on hanskassa.
Ekalla on vielä aika isoja eroja lähtötasoissa, kehityksessä, yms.
monet saa hyviä pistemääriä, mutta turha niitä on vertailla. Eikä ne mitenkään ennusta tulevaa matematiikan osaamista, ekalla luokalla kyse on ihan perusasioista. Kyllä ope kertoo, jos on syytä huoleen, kysehän voi olla ihan huolimattomuusvirheistä. Itse en ainakaan lasteni kokeissa tuijota numeroita saati pisteitä, vaan katson, minkä tyyppisiä virheet ovat, ja paikkailen, jos joku asia on oikeasti ymmärtämättä.
ekaluokan kokeissa (mulla tällä hetkellä Tuhattaituri-sarja) tulee suunnilleen sama jakauma kuin myöhemminkin koulutaipaleella. Muutamalla on tosi hyviä pisteitä (28-30/30), suurimmalla osalla 20-27/30 ja joillain alle 20 pistettä.
Kannattaa lapsen kanssa yhdessä katsoa, missä virheitä on tullut ja miettiä, mikä olisi oikea vastaus, ellei ope tätä edellytä muutenkin. Ja tottakai iloita niistä asioista, mitkä on osattu hyvin.
Vielä open toive, älkää tartuttako matikkainhoanne (tai inhoa muitakaan aineita kohtaan) lapsiinne, teette heille vain hallaa. Me koulussa harjoittelemme arkipäivän matikkaa muidenkin oppiaineiden yhteydessä, leikimme numeroilla ja harjoittelemme tärkeitä perustaitoja ns. matikkaleluilla. Jos itse olet koulussa vääntänyt hiki hatussa tylsällä lyijärillä ruutuvihkoon numeroita, joista et tajunnut mitään, unohda jo se, sillä opetus on erilaista nykyään.
Minun tunneillani matikka on kaikille hauskaa, toiset tulevat siinä paremmiksi kuin toiset mutta niinhän se on kaikessa. Itselläni on ilo olla 21 tosi kivan ja taitavan ekaluokkalaisen ope: yksi ymmärtää jo kertotauluja, toinen lukee ja kirjoittaa runoja, kolmas tekee mahtavan kärrynpyörän ja neljäs tekee virkaten mitä vaan. Kaikki he ovat jossain taitavia, ja sen annan heidän kuulla! Antakaa tekin siellä kotona!
kohdillaan ja vielä enemmänkin. :0)
Meidän ekaluokkalainen kantaa "pistareita" kotiin tuloksella 27-30/30 ja minustakin tärkeintä on katsoa ne kohdat, mitkä lapsukainen on kokenut itselleen vaikeiksi ja avata ne hänelle.
koululaisilla. Jos pisteet on 0-30, heikoimmat saavat 0-5 pistettä, keskimäärin ehkä jotain 15, paras lähelle kolmeakymmentä. Jos ei ole helppo koe. Ja numerot ovat nelosesta kymppiin. Siis yläkoulussa.