Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää hyvät ihmiset tehkö kaikkea lastenne puolesta!!!

Vierailija
05.04.2012 |

Meillä on kadulla useampi 4-vuotias, joka ei osaa itse polkea pyörää tai ei osaa nousta itse pois pyörän päältä????? Vanhemmat nostelevat ja työntävät tuolla suloisesti jälkikasvuaan?

On vanhemman tehtävä opettaa lastansa saavuttamaan taitoja ja luottamaan omiinkin taitoihinsa!

Karhun palveluksen tekevät nämä hössötys-vanhemmat lapsilleen. Kyllä se lapsi oppii ja osaa itsekin.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hulvattoman hauskaa se, että kun ap kannusti vanhempia antamaan oman lapsensa yrittää asioita ja kannustaa itse toimimiseen, niin joku täällä huhuilee, että provoileeko ap:=)????

Siis oikeasti aikuiset ihmiset! Ei lapset mene rikki siitä, jos he itsekin tekevät asioita!

Vierailija
42/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset kehittyvät eri tahtia.

t: äiti, jonka 4-vuotta täyttänyt lapsi ei osaa polkea vaikka harjoiteltu on.

(Kaiken on aina oppinut vähän viiveellä, kävelemään lähti 1,5-vuotiaana. Eiköhän se sen pyöräilynkin opi kun on siihen valmis....)

vaan ikätason mukaan sen, mitä lapsen on mahdollista oppia. muuten lapsen kehitys hidastuu ja tämä on kyllä nähtävissä nykyajan lapsissa. oppiminen vaikuttaa taas itseluottamusta kohottavasti. t. ammattikssvattaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaanko lapsi liian ison haasteen eteen, jolloin ei odotettavissa ole kuin pettymyksiä, pahaa mieltä ja pelkoa uudelleenyrittämistä kohtaan. VAI onko kysymyksessä haaste, josta lapsi selviää ikänsä ja taitonsa puolesta?

On yhtä väärin laittaa lasta liian suurien haasteiden eteen (kenties vanhempien laiskuutta) kuin evätä lapselta onnistumisen mahdollisuus.

Vierailija
44/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattikasvattaja ymmärtää sen varsin hyvin. Ammattikasvattaja ei ymmärrä sitä, jos sinä vanhempaa et kannusta kokeilemaan ja yrittämään vaan suoritat heti kaiken lapsesi puolesta valmiiksi. Erehtyä saa, harjoitella saa ja vanhempi auttaa....mutta lapsen täytyy myös ITSE yrittää...vaikka avustettuna.

Vierailija
45/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä on kyse. 4-vuotiaalle keinuun kiipeäminen ei ole liian haastava pala kakkua. Meidän akuisten ei tulisi tehdä kaikkea lastemme puolesta vaan kannustaa itse yrittämään.

ap

Vierailija
46/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista missä iässä lapseni ovat tuota alkaneet tekemään. Sen kuitenkin voin varmuudella sanoa, että siihen asti kunnes olivat siihen valmiit minä seisoin vieressä ja varmistin etteivät putoa. Ihan sama, jos joku kiukkuinen palsta mamma repii pelihousunsa "paapomisesta", eipähän olla yhtäkään kertaa istuttu lääkärin pakeilla tikkejä ompelemassa yms. Ja todellakin oppivat kaikki mm. keinumaan itse.

joka seisoo kädet suorina keinun vieressä keinuun, kuin kehottaa häntä itse ensin yrittämään siihen kiipeämistä? Sekö on sitä oikeaa rakkautta?

ap

Vierailija
47/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin lapset eivät pelkää.

Ap olet aivan oikeassa. Curling-vanhemmuus ei ole hyvä asia, vaan lapsista tulee sellaisia vinkujia, että vielä kolmannella luokalla tarvitaan apua pukemiseenkin!!!

Vierailija
48/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et nyt ymmärrä jutun ydintä. Toki saat seistä lapsesi vieressä! tietenkin se on sinun tehtäväsi vanhempana pitää lapsesi turvassa. juuri näin. Ei lasten puolesta tarvitse kuitenkaan joka asiaa tehdä!

Vierailija
49/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

42

Sinä et nyt ymmärrä jutun ydintä. Toki saat seistä lapsesi vieressä! tietenkin se on sinun tehtäväsi vanhempana pitää lapsesi turvassa. juuri näin. Ei lasten puolesta tarvitse kuitenkaan joka asiaa tehdä!

Vierailija
50/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi ajamaan vasta 5v9kk iässä. Ja ihan hyvin on elämässä pärjännyt...

Silloin lapset eivät pelkää.

!!!

Vierailija
51/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on vasta 2,5-vuotias, mutta oppimisen riemu on valtavaa, kun antaa lapsen opetella itse. Meillä miehellä on taipumus tuohon ihan ihmeelliseen paapomiseen. Hänellä ei jotenkin pysy pää perässä, kuinka nopeasti pieni lapsi kehittyy. Hän herkästi kantaa lasta joka paikkaan, vaikka lapsi juoksee ketterästi, tukee samalla kun laittaa hankalan näköisesti kenkiä lapsen jalkaan, vaikka lapsi osaisi nojata vaikka kaapin oveen ja saappaat saisi itsekin jalkaansa.. Ärsyttää. Miksi se ei anna lapsen opetella itse asioita?? Ja kun ollaan kävelemässä, ja tulee suunnilleen joku ohut oksa vastaan, niin pitää kädestä pitäen ohjeistaa menemään vaarovaasti yli nooooiiin ettei lapsi vain kompastu siihen sentin korkuiseen oksaan!! :O ärgh! Tästä puhutaan usein, mutta mies ei vaan tajua tätä. Pelkään, että meillä minä olen pian se paha poliisi, joka olettaa, että itse tehdään ikätason mukaisesti, ja mies paapoo koululaista kuin pikkuvauvaa, ja lapsi ottaa saavutetusta edusta kaiken irti.

Vierailija
52/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja että lapsetkin ovat erilaisia, jollekin pyöräilyn oppiminen on vaikeaa mutta pukeminen helppoa ja toiselle päinvastoin.

Niin ja sitten vielä sekin, että joistakin ihmisistä on kiva ilahduttaa muita tekemällä jotain heidän puolestaan, ihan aikuisinakin! Ajatella! Minä esim. olen välillä laittanut miehelle valmiiksi eväät, hän taas on voinut vaikkaa tehdä pyörälleni keväthuollon, kumpikin ihan pyytämättä ja sellaisia asioita joita osaamme tehdä ihan itsekin. Joskus voimme toimia samoin lapsenkin kanssa, eli esim. annamme vauhtia keinussa vaikka lapsi osaa itsekin keinua. Hirveää kerrassaan, kun emme vaadi aina kaikkia tekemään kaikkea itse...

Vierailija
53/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leena Heffnerin sanoin, niin "päästä jo irrrrrti siitä polkupyöräjutusta". Tässä puhutaan nyt laajemmasta näkökulmasta.

Vierailija
54/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos aiempi saa väittää jotain tuollaista, niin miksi ihmeessä minä en saa siihen kommentoida omasta kokemuksesta?

Leena Heffnerin sanoin, niin "päästä jo irrrrrti siitä polkupyöräjutusta". Tässä puhutaan nyt laajemmasta näkökulmasta.

Vierailija
55/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi. Minä aloin olla jo epätoivoinen, jos olen oikeasti ainoa aikuinen tällä paslatlla, joka ajattelee niin, että lasten on hyvä kokeilla omia taitojaan turvallisessa ympäristössä aikuisen seurassa. En laittaisi lapsiani kävelemään moottorietien reunaa harjoitellakseen autotien vieressä kävelyä - siitä ei ole kyse. On ihanaa, kun lapset oivaltavat itse ja oppivat asioita.

ap

Vierailija
56/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on vaan siinä, että se, mikä minulle on kannustamista ja turvana olemista on sinusta paapomista. Ja sille en voi mitään.

oikeasti ainoa aikuinen tällä paslatlla, joka ajattelee niin, että lasten on hyvä kokeilla omia taitojaan turvallisessa ympäristössä aikuisen seurassa.ap

Vierailija
57/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia ja kehittyvät eri tahtiin. Mua jotenkin ärsyttää suunnattomasti tämä pienten lasten kyttääminen ja taivasteleminen. Sillä just ei sen lapsen koko elämänkaaren kannalta ole suurtakaan merkitystä, onko hän noussut itse pyörän selkään 3,5-vuotiaana vai ei.

Mä en ole milloinkaan lukenut yhtään henkilöhaastattelua, jossa ihminen olisi kertonut, että elämä on ollut vaikeaa, koska äiti passasi ja isä huolehti. Päin vastoin, ne kavereistani, joista on huolehdittu todella paljon aikuisiässäkin (tuettu opintoja rahallisesti, ostettu ehkä opsikelija-asunto ettei tarvi käydä samalla töissä jne) näyttäävät olevan jotenkin hyvin tasapainoisia ja onnellisia ihmisiä ja pärjäävän hyvin työelämässä ja ihsmissuhteissaan. Heillä on sellainen malli, että muita autetaan.

Vierailija
58/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia ja kehittyvät eri tahtiin. Mua jotenkin ärsyttää suunnattomasti tämä pienten lasten kyttääminen ja taivasteleminen. Sillä just ei sen lapsen koko elämänkaaren kannalta ole suurtakaan merkitystä, onko hän noussut itse pyörän selkään 3,5-vuotiaana vai ei.

Mä en ole milloinkaan lukenut yhtään henkilöhaastattelua, jossa ihminen olisi kertonut, että elämä on ollut vaikeaa, koska äiti passasi ja isä huolehti. Päin vastoin, ne kavereistani, joista on huolehdittu todella paljon aikuisiässäkin (tuettu opintoja rahallisesti, ostettu ehkä opsikelija-asunto ettei tarvi käydä samalla töissä jne) näyttäävät olevan jotenkin hyvin tasapainoisia ja onnellisia ihmisiä ja pärjäävän hyvin työelämässä ja ihsmissuhteissaan. Heillä on sellainen malli, että muita autetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän