Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kasvissyöjät voivat syödä kananmunia?

Vierailija
04.04.2012 |

Mulla on eräs ystävä, tai pikemminkin tuttu, joka on erittäin ylpeä siitä, että on kasvissyöjä. On ollut kuulemma jo 6 vuotiaasta alkaen, vaikka äiti oli aina laittanut lihaa lautaselle.

Kerran hän kuitenkin osti kaupasta kananmunia ja kun kysyin, että mitä niillä meinaa tehdä, niin katsoi minua hölmösti ja sanoi syövänsä ne.

En udellut enempää, koska tunsin itseni vähän tyhmäksi, mutta jälkeenpäin ajatellen, niin miksi kasvissyöjä syö kuitenkin munia? Kanan sikiöitä? Tämä tuttuni on niin tarkka siitä kasvissyönnistään että ei laita mitään eläinkunnan tuotteita suuhunsa. Hän ei syö edes täytekakkua jos siinä on käytetty liivatetta. Miksi siis munia? Selittäkää mulle.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei kaikki termit ole hallussa, mutta olikohan se niin että vegaanit on se tiukin ryhmä, joka ei syö yhtään mitään eläinperäistä (ei maitoa, munia, liivatetta.. tiukimmat ei edes epäeettistä soijaa)

sitten on näitä erilaisia vegetaristeja;

lakto-ovo- veget syö maitotuotteita ja kananmunia

lakto-ovo+ kana tyypit lisää siihen myös kanan, ja jotkut syö myös kalaa lisäksi, tai kalaa, muttei kanaa maidon ja munan lisäksi.

liivatteen alkuperä on siassa, siksi veget ei sitä käytä.

Vierailija
2/8 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vegaani enkä syönyt munia. Syy tosin ei ollut se, että olisin ajatellut sikiöitä niiden sisällä, vaan emokanojen oloja munintakanaloissa.

Jokainen saa syödä miten haluaa. Tiedätkö miksi ystäväsi on kasvissyöjä? Mulla on kavereita jotka ei oo ikinä lihasta tykännyt jolloin siirtyminen kasvissyöntiin on tapahtunut luonnostaan, itselläni oli 6 vuoden kasvissyöntijakso eläinten kohtelun takia. Nyt syön lihaa pari kertaa viikossa, mutta suosin luomua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei edes sikiö, vaan pelkkä solu.

Kasvissyöjät voivat syödä eläinperäisiä tuotteita.

Vegaanit on niitä jotka ei syö mitään mikä tulee eläimestä.

Vierailija
4/8 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lakto-ovovegetaristi ja syön siis maitotuotteita ja munia kasvikunnan tuotteiden lisäksi. Itse asiassa ihan puhtaasti vegaanit ovat vähemmistö kasvissyöjistä, ja varsin monet syövät maidon lisäksi muniakin.

Itselläni syy on se etten halua syödä mitään mitä varten eläin täytyy tappaa. Maidon ja munien saamista varten niin ei tarvitse tehdä. Pyrin valitsemaan noista tuotteista sellaiset vaihtoehdot joiden tuotanto on eläimille mahdollisimman ystävällistä, luomua ja/tai aitojen pientilojen tuotteita eikä suurhäkkikanalamunia tms. En kiellä kuitenkaan etteikö eettisiä ongelmia liity joka tapauksessa myös maidon ja munien tuotantoon, käytännössähän niiden tuotanto tarkoittaa myös sitä että tuottamattomat lopulta tapetaan. Haluaisin tämän takia olla vegaani mutta en saa aikaiseksi laiskuuttani, on niin paljon helpompaa olla lakto-ovovege, ja minusta jokainen pienikin parannus on aina hyvä juttu, olipa se lihansyönnin vähentäminen tai lihasta luopuminen mutta munien ja maidon syönti tms.

Vierailija
5/8 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hassulta, jos kerran liivatettakin välttelee?

Liivatetta välttelee kyllä yleensä lakto-ovotkin, onhan se luuytimistä eli tapettujen eläinten osista tehtyä.

Vierailija
6/8 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hihhuleita on joka lähtöön. Eräskin kasvis-syöjä söi kalaa ja väitti että kala ei ole eläin. Lihaa ei syönyt siksi kun eläin pitää tappaa . Kala ei ole eläin eikä sitä tapeta. Se vain pyydystetään. Kummallista ajattelua.

Vierailija
7/8 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiöön vaaditaan siittäminen, eli tarvitaan myös kukko. Munakanaloissa kukkoja ei löydy. Muna on vain kanan munasolu, eli tavallaan kanan kuukautiset.

Liivate saadaan keittämällä sian tai naudan nahkaa, suolia, luita tai jänteitä. Moni lihansyöjäkään ei syönyt mitään liivatetta sisältävää hullun lehmän taudin aikaan.

Vierailija
8/8 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvis-kalasyöjä eläinten olojen takia. Syön kuitenkin luomumunia, koska luomukanojen olot ovat siedettävät ja mun on tällä hetkellä vaikea saada tarpeeksi proteiinia ruokavaliostani muuten.

Vegaanit eivät syö mitään eläinkunnan tuotteita, ja heillä syyt lienevät filosofisemmalla tasolla, eivät halua käyttää hyväkseen eläimiä millään tavoin. Joten he eivät syö mitään munia. Mulla on käytännönläheisemmät syyt, haluan vaan myötävaikuttaa eläinten kärsimykseen mahdollisimman vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme