ymmärrän toki tupakan ja viinin tissuttelun vaarat, mutta!
Missäs vaiheessa ne nyt sitten alkaa tuhoamaan sitä terveyttä?
Olen polttanut melkein 20 vuotta ja viiniä menee pari putelia viikossa (nuoruudessa triplat)ja olin juuri kuntotestissä missä kuntoni vastaa kolmekymppisen hyvää peruskuntoa...
no okei, syön kyllä terveellisesti ja kävelen sellaiset puoli tuntia päivittäin...ehkä se auttaa.
Kommentit (26)
Itse valitsen mieluummin elää vaikka sitten lyhyemmän mutta nautinnontäyteisen elämän kuin elää ehkä vähän pitempään mutta askeettisesti. Tupakkaa en ole ikinä oppinut polttamaan mutta viiniä menee päivittäin, samoin makeita herkkuja.
kuin välttää pientä tissuttelua tai muutamaa filtersavuketta.
Oikeasti.
Tero
Hyvän kunnon, erityisesti lihaskunnon, merkitystä vähätellään nykyään jostain syystä. Kyllä kaikilla vanhaksi eläneillä on kova peruskunto, joko työtaustasta tai muuten hankittuna.
ja pidentää elinikää. Alkoholi tekee verestä vähän juoksevampaa mikä voi vähentää tukosvaaraa. Absolutismi ei ole vastaus, vaan kohtuus. Tupakan kohdalla kyllä absolutismi kannattaa.
ei toista ilman toista. Tupakka viikossa lisää keuhkojen valkosolupitoisuutta. Eli kerran viikossa tupakoiva ei sairastu niin herkästi flunssiin. Keuhkoja pitää ärsyttää vähän että pysyvät valmiustilassa.
Poltin 15 vuotta, ja sitten tuli suuria keuhko-ongelmia. Olin ihan varma, että tupakasta on kehittynyt joku keuhkosyöpä. Keuhkotähystyksessä (joka oli aivan HELVETILLINEN kokemus) näkyi, että minulla on kertakaikkiaan terveet, punaiset keuhkot, ei merkkiäkään mustumista tai karvojen katoamisesta. Keuhko-ongelmien syy kyllä selvisi sitten toista kautta, mutta siihen tutkimukseen lopetin polttamisen. Ajattelin, että parasta lopettaa nyt, kun keuhkot ovat vielä terveet.
Mummoni on polttanut pari askia päivässä teinistä saakka. Kuusikymppisenä hänellä alkoi olla hengitysvaikeuksia, ja nyt kahdeksankymppisenä hän ei pääse edes huoneesta toiseen kulkemaan ilman, että alkaa hengitys pahasti vinkua. Selvä keuhkoahtauma, mutta tupakointia ei aio lopettaa. Vaarini kuoli kuusikymppisenä infarktiin, joka aiheutui tiettävästi ketjupolttamisesta.
Veljeni on polttanut 25 vuotta. Hän ei ole vielä täyttänyt 40:tä mutta naama on kuin 45-vuotiaalla, ryppyinen ja harmaa. Vanhempani ovat alkoholisteja, jotka säilyvät varmaan haudassa satoja vuosia viinan kyllästäminä ihan ilman mitään balsamointia. Saa nähdä, kuinka kauan heissä henki pihisee. Helvetillisen lapsuuteni jälkeen ei paljon kiinnosta, elävätkö he eläkeikään asti vai eivät. Kyllä alkoholilla on "passiivisen juomisen vaikutuksia" siinä missä tupakallakin.