Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ymmärrän toki tupakan ja viinin tissuttelun vaarat, mutta!

Vierailija
04.04.2012 |

Missäs vaiheessa ne nyt sitten alkaa tuhoamaan sitä terveyttä?

Olen polttanut melkein 20 vuotta ja viiniä menee pari putelia viikossa (nuoruudessa triplat)ja olin juuri kuntotestissä missä kuntoni vastaa kolmekymppisen hyvää peruskuntoa...

no okei, syön kyllä terveellisesti ja kävelen sellaiset puoli tuntia päivittäin...ehkä se auttaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kunto heikkenee vauhdilla siellä 60+ ikävuoden tietämillä. Mulla on oma äiti 76-vuotias, pirteä kuin peipponen, eikä ole koskaan polttanut eikä juonut alkoholia, ei edes siidereitä ja kaljoja. Kävelee, pyöräilee, jaksaa telmiä pienten lasten kanssa. Ihan sata lasissa touhuaa aamusta iltaan.

Vertailukohdaksi otan kahden koulukaverini äidit, jotka molemmat ovat hiljattain kuolleet, alkoholin ja tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin. On hurjaa ajatella, että jo 60-vuotias ihminen voi olla täysin sidottu kotiinsa tai maata kuukausikaupalla terveyskeskuksen vuodeosastolla vain siksi, että verisuonet ovat ihan tukossa ja kroppa ei toimi.

He olivat vielä 10 vuotta sitten ihan reippaita ja terveitä ja työelämässä, mutta molemilla kunto romahti ihan silmissä. Varmaan olisivat elossa, jos eivät olisi polttaneet ja juoneet.

Vierailija
2/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kunto heikkenee vauhdilla siellä 60+ ikävuoden tietämillä. Mulla on oma äiti 76-vuotias, pirteä kuin peipponen, eikä ole koskaan polttanut eikä juonut alkoholia, ei edes siidereitä ja kaljoja. Kävelee, pyöräilee, jaksaa telmiä pienten lasten kanssa. Ihan sata lasissa touhuaa aamusta iltaan.

Vertailukohdaksi otan kahden koulukaverini äidit, jotka molemmat ovat hiljattain kuolleet, alkoholin ja tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin. On hurjaa ajatella, että jo 60-vuotias ihminen voi olla täysin sidottu kotiinsa tai maata kuukausikaupalla terveyskeskuksen vuodeosastolla vain siksi, että verisuonet ovat ihan tukossa ja kroppa ei toimi.

He olivat vielä 10 vuotta sitten ihan reippaita ja terveitä ja työelämässä, mutta molemilla kunto romahti ihan silmissä. Varmaan olisivat elossa, jos eivät olisi polttaneet ja juoneet.

puolet mun suvusta on kuolleet hyväkuntoisina ja tosi vanhoina, vaikka pontikkaa on imetty ja norttia kiskottu.

Geeneistä kiinni. Ylipaino on vaarallisempaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tupakan suhteen kaikille ei tule mitään tai sitten ensimmäinen havaittu vaiva on keuhkosyöpä. Yleensä tupakka vaikuttaaa kuitenkin hapenottoon, joten se saattaisi näkyä jo kuntotesteissä.

Viini ei niinkään näy kunnossa - jos siis kuntoilet - vaan alkoholi altistaa muille sairauksille kuten esim. suolisto- ja vatsasyöville sekä maksasairauksille. Sillä voi olla myös neurologisia vaikutuksia.

Tosin pari putelia viikossa on just siinä rajalla, että terveysvaikutukset saattavat jäädä pieniksi tai olemattomiksi.

Vierailija
4/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa yleistyä kuusikymppisillä ja on salakavala eli kun oireet alkavat, tauti on jo pitkällä. Tosin joillakin geenit suojaavat ja vähentävät alttiutta sairastua mutta se on vähän venäläistä rulettia luottaa siihen.

Tässä aika kattava luettelo tupakkasairauksista

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix00…

http://yle.fi/alueet/oulu/2012/02/keuhkoahtauma_hiipii_joka_toiselle_tu…

Vierailija
5/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

60- vuotiaana, +- 5 vuotta. Romahdus tulee nopeasti.

Tietysti kaikki tämä on hyvin yksilöllistä, toiset kestävät alkoholia oikeasti hyvin ja porskuttavat menemään. Itse tosin sanoisin, että harvinaista tämä kyllä on.

Omaan sukuuni kuuluu muutamakin yli 100 -vuotiaaksi elänyt. Yhdistävinä tekijöinä heillä kaikilla oli hyvin aktiivinen elämä, todella positiivinen suhtautuminen työntekoon, yleinen iloisuus ja viimeistään noin neljäkymppisenä aloitettu täysraittius. Kaikki olivat yli yhdeksänkymppisiksi todella hyvin mukana maailman menossa ja pääsivät liikkumaan aika hyvin ihan itsekseen. Hienoja tervaskantoja.

Toki on eri asia, haluaako sitä edes elää satavuotiaaksi. Ratkaisu on jokaisen oma.

Vierailija
6/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolet mun suvusta on kuolleet hyväkuntoisina ja tosi vanhoina, vaikka pontikkaa on imetty ja norttia kiskottu.

Geeneistä kiinni. Ylipaino on vaarallisempaa!

Kuolleet hyväkuntoisina? Ei kai kukaan kuole hyväkkuntoisena? Mihin ne sitten kuoli?

Vierailija
7/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä yli 90-kymppisiä sauhuttelijoita ja kuolla kupsahtavat sitten vanhuuteen. Mutta kyllä se tupakka iso riski on, ei pelkästään keuhkosyövän kannalta.

Viinan kanssa sama juttu. Joku saattaa saada ongelmia jo siitä parista putelista viikossa. Viina on tosi piilevä vaara, sen terveyshaitat kehittyy vähitellen. Puhumattakaan siitä, että käyttö voi riistäytyä käsistä.

Tunnen kolme vatsasyöpään viisikymppisenä kuollutta alkoa suht paljon käyttänyttä ja yhden, joka kuoli haimasyöpään. Lisäksi yksi reilu kymmenen vuotta sitten tupakoinnin lopettanut, joka meni aggressiiviseen suusyöpään.

Vierailija
8/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lopetan 60-vuotaiaana :) Hapenottokykyni on nyt hyvä ja verenpaineet ym hyvät. Enkä ole kovin ryppyinenkään, mutta tosiaan paheet loppukoot eläkkeellä ja sitten aloitan joogan.

Vierailija
9/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä ei näy missään, mutta ihan viime aikoina olen alkanut pohtia tätä mielettömyyttä...

Mun lapset lähtee perjantaina isälleen pääsiäislomalle, ja sinä aikana jätän seka tupakat että viinit pois mun elämästä!

Vierailija
10/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vissiin sitä että kuollaan esimerkiksi sydänpysähdykseen suorilta jaloilta. Minulle tuo kertoo siitä että henkilö ei tiedä olevansa vakavasti sairas, tupakkahan on iso tekijä sepelvaltimotaudissa ja aivoinfarkteissa. Hyväkuntoisuus voi olla myös henkilön täysin subjektiivinen käsitys joka perustuu sairauden täydelliseen kieltämiseen omalla kohdalla.

Vierailija
11/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vissiin sitä että kuollaan esimerkiksi sydänpysähdykseen suorilta jaloilta. Minulle tuo kertoo siitä että henkilö ei tiedä olevansa vakavasti sairas, tupakkahan on iso tekijä sepelvaltimotaudissa ja aivoinfarkteissa. Hyväkuntoisuus voi olla myös henkilön täysin subjektiivinen käsitys joka perustuu sairauden täydelliseen kieltämiseen omalla kohdalla.

Eli ihminen voi elää pitkään, ei juuri sairastele, mutta johonkin hän kuolee. Tämä voi olla nopeasti leviävä syöpä tai infarkti ja näiden taustalla voi olla alkoholi tai tupakka.

t. näsäviisasteleva 7.

Vierailija
12/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntoilevalle ihmiselle aski viikossa ei aiheuta mitään kummallista. Ovat paremmassa kunnossa kuin ei kuntoilevat tupakoimattomat.

Tietenkin paremmin saisi happea, jos olisi polttamatta ainakin seuraavana päivänä.

Vierailija
13/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri silloin kannattaakin lopettaa kun ei vielä näy missään. Ihminen ei välttämättä itse havaitse suorituskyvyn vähittäistä huononemista. Sitten kun alkaa yskittää ja hengästyttää, voi olla jo sairaus pitkälle edennyt.

Vierailija
14/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri silloin kannattaakin lopettaa kun ei vielä näy missään. Ihminen ei välttämättä itse havaitse suorituskyvyn vähittäistä huononemista. Sitten kun alkaa yskittää ja hengästyttää, voi olla jo sairaus pitkälle edennyt.

Vierailija
15/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo passiivinen tupakointi lisää sairauksia saatikka alle askin polttaminen.

http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/myytit_ja_uskomukset/

Vierailija
16/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ja isä on aina juonut ja polttanut ihan järkyttäviä määriä.

He ovat nyt hiukan reilu 40v (saaneet minut ja sisarukseni nuorena) Isällä on keuhkoahtauma, sai diagnoosin lähes 10v sitten. Äitini käväisi sairaalassa viikon verran kun hän sai aivoveritulpan.

Tupakkaa paloi molemmillla aski-kaksi päivässä. Nyt he ovat luojan kiitos lopettaneet. Äiti polttelee edelleen kännissä.

Alkoholia taas kuluu paljon. Koko viikonloppu ollaan hirveessä jurrissa, jos on lomaa niin koko loma. Ja viikolla sitten pienet ilta tissuttelut ja "sauna-kaljat"

Molemmat vanhemmat on ulkoisesti tosi vanhan näköisiä. Luulen, etteivät he elä kovin pitkään, jos sama meno jatkuu. Eivät harrasta liikuntaa ollenkaan.

Ja vaikkei tätä kysytty niin kerron silti:

Se, miten tämä toiminta on vaikuttanut meihin lapsiin, on aika säälittävää. Me kaikki syytetään vanhempia huonosta lapsuudesta ja paskasta elämästä. Yhdellä sisaruksistani on mielenterveysongelmia, jotka juontavat ihan suoraan lapsuudesta.

Toivottavasti ap ei ole aiheuttanut viinin kittaamisellaan samaa lapsilleen, he eivät välttämättä sitä sinulle kerro. Mulle esimerkiksi on ihan sama kuinka kännissä mun vanhemmat on, vaikka olis juonu vaan yhden kaljan niin tekis mieli vetästä turpaan.

Minä en juo alkoholia ollenkaan -mieheni muutaman kerran vuodessa. Mulla meni viitisen vuotta kotoa muuttamisesta, että pääsin eroon siitä ahdistuksesta, surusta, masennuksesta, jota vanhempani minulle aiheuttivat. yksi sisaruksistani joutuu kärsimään siitä edelleen.. :(

Vierailija
17/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tupakointi nopeuttaa myös veren hyytymisreaktiota ja lisää rytmihäiriöalttiutta. Sydäninfarktin riski on tupakoivalla kaksinkertainen tupakoimattomaan verrattuna, samoin aivohalvauksen. Joka viidennessä sydänperäisessä kuolemassa tupakka on tärkein riskitekijä.

Tupakoinnin lopettaminen alentaa nopeasti sydäninfarktin vaaraa eikä tupakoinnin lopettaminen sydän- ja verisuonisairauksien kohdalla ole koskaan liian myöhäistä. Sydänsairauden riski putoaa tupakoimattoman tasolle keskimäärin viiden vuoden kuluessa lopettamisesta."

http://www.uef.fi/tupakkakoulutus/7.-sydan-ja-verisuoniterveys

Olen töissä sydänosastolla ja keskeisimpiä tavoitteita meillä on saada jokainen potilas lopettamaan tupakointi. Jos infarktin sairastanut jatkaa polttamista, on hyvin todennäköistä että hän saa uuden infarktin. Hoito on aika turhaa, jos potilas ei pysty tai halua lopettaa polttamista.

Vierailija
18/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/myytit_ja_uskomukset/

Tupakointiin ei liity terveyshaittoja, jos alan taas tupakoida vain satunnaisesti

Tarua. Uskomus oman satunnaisen tupakoinnin vaarattomuudesta on varsin yleinen, mutta valitettavasti väärä. Jo muutama savuke päivässä kohottaa useimpien tupakkasairauksien riskiä ja aiheuttaa riippuvuutta. Satunnaistupakoijilla on suuri riski nostaa tupakointimääriä ja heistä suurin osa siirtyy jossain vaiheessa päivittäin tupakoiviin.

En kuulu suurimpaan osaan. Jos kykenee lopettamaan tupakan polton niin kykenee hillitsemään sitä. Kerta viikossa ei ole todellakaan terveydelle haitallista.

Vierailija
19/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vanhemmiten tuokin tapa voi riistäytyä vähän käsistä. Varmaa on kyllä se ettei sillä sikarilla ole mitään positiivisia terveysvaikutuksia.

Vierailija
20/26 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin välttää pientä tissuttelua tai muutamaa filtersavuketta.

Oikeasti.

Tero

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi