Miksi alkoholia juomatonta nimitellään absolutistiksi?
Mielestäni ei voisi naurettavampaa termiä olla. Se sisältää ajatuksen, että asiaan liityisi jokin ongelma. Minä en juo alkoholia, mutta se ei johdu mistään absolutismista tai muustakaan fanaattisuudesta. En juo sitä, koska ei tee mieli, enkä tarvitse alkoholia yhtään mihinkään. Samalla typerällä nimeämislogiikalla jokainen joka juo alkoholia olisi nimeltään alkoholisti.
Kommentit (23)
kuvaa juuri sellaisia ihmisiä jotka eivät koskaan ole maistaneetkaan alkoholia, ja ovat fanaattisesti suhtautuvia asiaan, eli eivät syö edes liköörikonvehtia.
Itse en myöskään kaipaa alkoholia, mutta voin sitä joskus vaikka tilaisuuden tullen vähän juodakin. Pitäisin tosi outona jos minua sanottaisiin absolutistiksi.
hän ei paheksu alkoholin käyttäjiä jne... mutta hän pitää oman kantansa vakaana, että ei tarvitse alkoholia, eikä myöskään halua sitä käyttää. Kyseinen asenne aiheuttaa kieltämättä mielenkiintoa ja hän myös kysyttäessä kertoo sen, mutta ei todellakaan tyrkytä. terv. itse otan hänenkin edestä.
Syön kyllä liköörikonvehteja ja ei minulle olisi täysin mahdotonta juoda esim. tervetuliaismaljaa, jos siitä kieltäytyminen olisi todella epäkohteliasta, mutta mieluiten en käyttäisi alkoholia lainkaan. Mielestäni asenteessani ei siis ole mitään fanaattista ja en ymmärrä, että asiaa pitää perustella ja leimautua samalla typerällä termillä, joka ei todellakaan tunnu omalta.
varmaan alkoholi on edelleen tabu, syystä tai toisesta, olet joko alkoholisti tai absolutisti. Sitä välimaastoa ei tietenkään ole.
Jo ihan tavalliset pikkujoulut tms. jos siellä on yksi, joka ei juo, alkaa muilla hermosuttaa ja alkaa painostus.
Suomalainen on niin viinan perään, että alkoholia käyttäytymätön ihminen pitää juntisti kiusata ulos porukasta, koska ei kestetä sitä, että kaikki ei halua elää massan mukana.
Minä voin sanoa olevani absolutisti jos kyseessä on ihminen, joka ei edes sitä tervetuliasmaljaa ota. Ja syy siihen, miksi en juo, ei kuulu kenellekään muulle. Miksi minun pitäisi sitä selittää kaikille kun ei alkoholia käyttävätkään tarvitse joka paikassa selitellä, miksi minulla on nyt viinilasi kädessä, eikä vesilasi.
Jo ihan tavalliset pikkujoulut tms. jos siellä on yksi, joka ei juo, alkaa muilla hermosuttaa ja alkaa painostus.
Suomalainen on niin viinan perään, että alkoholia käyttäytymätön ihminen pitää juntisti kiusata ulos porukasta, koska ei kestetä sitä, että kaikki ei halua elää massan mukana.Minä voin sanoa olevani absolutisti jos kyseessä on ihminen, joka ei edes sitä tervetuliasmaljaa ota. Ja syy siihen, miksi en juo, ei kuulu kenellekään muulle. Miksi minun pitäisi sitä selittää kaikille kun ei alkoholia käyttävätkään tarvitse joka paikassa selitellä, miksi minulla on nyt viinilasi kädessä, eikä vesilasi.
Mä olen kokenut huomannut ihan saman, vaikka en mitenkään mainosta sitä, että en käytä alkoholia, vaan ihan muina naisina juon alkoholittomia juomia niissä tilaisuuksissa, kun useimmat ottavat sen viinin tms. Mutta tosiaan se Pommac/vissy lasissa kirvoittaa (alkoholin vaikutuksen alaisilta) epäluuloloisia kommentteja, kuten "luuletko olevasi jotenkin meitä muita parempi", "oot varmaan taas paksuna" tai "eikö sitä nyt yhden voi ottaa".
Ja tosiaan, miksi ihmeessä minun pitäisi selitellä jokaiselle sitä, miksi en juo alkoholia, kun en minäkään vaadi jokaista alkoholin käyttäjään selittäämään minulle, miksi he juovat.
Suomalainen on niin viinan perään, että alkoholia käyttäytymätön ihminen pitää juntisti kiusata ulos porukasta, koska ei kestetä sitä, että kaikki ei halua elää massan mukana.Minä voin sanoa olevani absolutisti jos kyseessä on ihminen, joka ei edes sitä tervetuliasmaljaa ota. Ja syy siihen, miksi en juo, ei kuulu kenellekään muulle. Miksi minun pitäisi sitä selittää kaikille kun ei alkoholia käyttävätkään tarvitse joka paikassa selitellä, miksi minulla on nyt viinilasi kädessä, eikä vesilasi.
Mä olen kokenut huomannut ihan saman, vaikka en mitenkään mainosta sitä, että en käytä alkoholia, vaan ihan muina naisina juon alkoholittomia juomia niissä tilaisuuksissa, kun useimmat ottavat sen viinin tms. Mutta tosiaan se Pommac/vissy lasissa kirvoittaa (alkoholin vaikutuksen alaisilta) epäluuloloisia kommentteja, kuten "luuletko olevasi jotenkin meitä muita parempi", "oot varmaan taas paksuna" tai "eikö sitä nyt yhden voi ottaa".
Ja tosiaan, miksi ihmeessä minun pitäisi selitellä jokaiselle sitä, miksi en juo alkoholia, kun en minäkään vaadi jokaista alkoholin käyttäjään selittäämään minulle, miksi he juovat.
Hän on siis elämänsä aikana juonut alkoholia vain muutaman kerran. Ei vain piittaa siitä eikä omien sanojensa mukaan tykkää siitä. Ja aina saa olla selittelemässä, miksi ei juo ja sietää alkoholin tyrkyttämisen. Ymmärrän kyllä hyvin, että moinen käy pidemmän päälle hermoille =/
Minä taasen juon hänenkin puolestaan, ei sen puoleen =)
Mutta joo. Enpä ole ajatellut, että sana absolutisti ei välttämättä ole hyvä käyttää. Tai siis, siskonikin kutsuu itseään samaisella nimityksellä, joten en osaa ladata siihen mitään negatiivista merkitystä.
Ja tämä on periaate. Ne, jotka voivat kohteliaisuudesta siemaista tervetuliaismaljan tai syödä alkoholia sisältävää jälkkäriä, eivät ole absolutisteja.
Omassa tuttavappiirissä on pari absolutistia (uskonnollisista tai muuten periaatteellisista syistä) ja pari sellaista, jotka juovat mielummin alkoholitonta, mutta joskus voivat maistaa jotain erikoisempaa alkoholillistakin ihan mielenkiinnosta. Eikä näistä ketään ihmetellä tai pidetä petturina. Ovatpahan vain sellaisia kuin ovat. Vähän sama kuin eräs, joka ei koskaan juo läpimiä juomia (ihmetyttää ensin, kun kahvi eikä tee ei käy, mutta kun sen tietää, fine)
joka ei käytä alkoholia? Absolutstihan se on, eikä siinä ole minun mielestä mitään ihmeellistä. Hyvä sana ja erittäin kuvaava.
Meillä on suvussa pari absolutistia. He siis ei juo alkoholia. Ihan sama kun pari ei tahdo juoda kahvia.
Se on vaan yksi päätös.
Jos sinä juot, niin sinä juot. Vaikka olisi kerran vuodessa niin et ole absolutisti.
En minäkään laske miten usein juon. Asia ei ole minulle ongelma. Voin päättää juonko vai en. Ja se siitä.
Mutta absolutisti et ole.
koska olisin viimeksi juonut alkoholia. Taitaa olla ainakin 7 vuotta aikaa, kun lähes pakon edessä maistoin pienen määrän. Olenko siis absolutisti vai en?
käytännössä absolutisti, kun en alkoholia juo, mutta en määrittele itseäni typerällä termillä. Se loukkaa ikään kuin valinnan vapautta. Periaatteessa mulla on joka kerta, kun alkoholia tarjotaan valinnan vapaus. Minä vain valitsen, etten ota. Ja tämä valinta ei nouse mistään "absoluuttisuudesta". En ole muissakaan asioissa mitenkään mustavalkoinen, miksi siis tässä asiassa minut sellaiseksi väännettäisiin.
nimittää = kutsua.
Moni alkoholia juomaton kutsuu itseään absolutistiksi. Näin mun tuttavat, jotka eivät ole juoneet pisaraakaan alkoholia, ovat asian mulle esitelleet: olen absolutisti.
saa tietenkin itse käyttää itsestään absolutisti-sanaa, jos se tuntuu omalta. Mutta olen ihan varma, että se ei kaikista alkoholia juomattomista tunnu hyvältä ja omalta.
ap
Itse en ymmärrä miksi siitä että paheksuu alkoholin käyttöä pitää tehdä iso ongelma, ymmärrän että on ärsyttävää jos soku tulee toiselle pätemään alkoholin juonnista, mutta itse en ikinä laittaisi mitään alkoholipitoista suuhuni, enkä kyllä itseäni minään fanaatikkona pidä. Sama kuin joku lihaa syövä pitäisi vegaania tai kasvissyöjää outona tämän etiikan takia. Itse kannan nimitystä "absolutisti" kunnianimenä. Minulla ei ole tarve kehoani myrkyttää alkoholilla. Joihinkin toisiin alkoholi käyttämättömiinverrattuna myönnän käyttäytyväni vahvemmin alkoholin suhteen, mutta tämä johtuu alkoholisti-isästäni.
Itse vierastan kaikenlaisia ismejä, myös absolutismia. Siihen liittyy juuri se muiden valintojen arvostelu ja jalustalle kiipeäminen.
Minä en sano itseäni absolutistiksi, vaikka en käytä alkoholia. Jos joku nimi pitää antaa niin sitten mielummin raitis.
että Suomessa (ja monessa muussakin maassa) on normaalimpaa juoda alkoholia kuin olla juomatta sitä. Itsekin alkoholia juomattomana huomaan usein, että minua luullaan jotenkin fanaattiseksi ja juomattomuutta saa selitellä, kun taas juomista ei tarvitse selitellä mitenkään. Näin siis oudolle, epäilyttävälle ilmiölle on keksitty sana, joka muistuttaa diagnoosia: Absolutismi.
Diagnoosin loppuosa -ismi viittaa myös fanaattisuuteen, jollaisena juomattomuus usein koetaan.