Katoaako jossain tulotasossa hahmotuskyky kokonaan?
Tuossa alemmassa asunnonhinta/rahoituskeskustelussa yksi alkupään vastaajista kirjoitti " Meillä yhteiset tulo 500 000€/vuosi, ollaan toki melko hyvätuloisia mutta ei mitenkään erityisen isopalkkaisia"
Ei hyvää päivää; missä todellisuudessa tuossa kuvitelmassa oikein elää?
Jos suomalaisten keskiansio on 3400€/kk on keskimääräinen vuosiansio n.45000€. Silloin perhe, jossa kumpikin tienaa 250 000€/vuosi tai toinen 400 000€/vuosi on todella, todella hyvätuloinen ja harvinainen yhdistelmä.
Provoaako jotkut tarkoituksella vai eivätkö todellakaan ymmärrä kuinka pieni prosentti (tai promille) varsinkin lapsiperheistä yltää tuolle tasolle?
Kommentit (19)
Tuttu perheenäiti, jonka mies tienaa 250 000 euroa vuodessa, valitti juuri äskettäin päivähoitomaksujen kalleudesta. Maksaa samaa maksua kuin mekin, jotka tienaamme miehen kanssa yhteensä reilusti alle puolet tuosta summasta. Vähän huvitti :)
Ja näköjään joku vieläpä uskoo!
sossun tuella elävät ja yli 200 000 €/v tienaavat.
Maksaa samaa maksua kuin mekin, jotka tienaamme miehen kanssa yhteensä reilusti alle puolet tuosta summasta. Vähän huvitti :)
kun teidän perheen alle puolen tulot lienee jotain 100 000, ja sun mielestä te olette hyvä vertailu perhe tuohon parempituloiseen tuttavaasi.
Kun tekin oikeasti olette hyvätuloisia, niin mua puolestaan hyvittaa, että mitä järkeä on vertailla todella hyvätuloista ja älyttömän hyvätuloista keskenään, kun molemmat kuitenkin ovat hyvätuloisia.
Jos olisitte keskituloisia, niin et sanoisi, että teidän perheen tulot on reilusti alle puolet. Vaan sanoisit, että teidän perheen tulot on viidenneksen / kuudesosan tuttavasi tuloista.
Näyttäisi taju hämärtyvän siis jo tuossa sadan tonnin kantturoilla :-)
Provoaako jotkut tarkoituksella vai eivätkö todellakaan ymmärrä kuinka pieni prosentti (tai promille) varsinkin lapsiperheistä yltää tuolle tasolle?
kuka täällä provoaa, mutta itse ainakin ymmärrän sen, että hyvin harva lapsiperhe pääsee miljoonakerhoon. Mutta riippuu tietenkin myös tuttavapiiristä. Itse voisin sanoa, että perhe jossa tulot ovat yhteensä 500.000 euroa vuodessa brutto on aika hyvätuloinen. Toiset maksavat saman summan ja enemmän verojakin vuosittain. Suhteellista siis. Sillä, että av-mammojen keskuudessa suhteellisuudentaju katoaa ja mopo lähtee käsistä, ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
että 500 000 euron vuositulot ovat hyvin harvinaisia. Toisaalta minua kuitenkin huvittaa, kun av:llä helposti tuomitaan yli keskitulon ansaitsevat provoilijoiksi. Tuloissahan on joka tapauksessa hajontaa (ne kuuluisat tuloerot siis), joten aivan pakosti tässä maassa on paljon sekä alle keskitulon ansaitsevia että myös yli sen ansaitsevia.
Olen itse hyvin ansaitseva (brutto n. 100 000 euroa per vuosi) ja miehenikin ansaitsee yli keskitulon. En kuitenkaan koe, että olisimme rikkaita, koska kyllä Suomessa verottaja huolehtii siitä että tuloerot tasaantuvat.
Olen itse hyvin ansaitseva (brutto n. 100 000 euroa per vuosi) ja miehenikin ansaitsee yli keskitulon. En kuitenkaan koe, että olisimme rikkaita, koska kyllä Suomessa verottaja huolehtii siitä että tuloerot tasaantuvat.
Rikkaita ovat joko vanhan rahan suvut tai menestyvät yrittäjät/firmansa oikeaan aikaan myyneet entiset yrittäjät.
Tarkoittikohan se 50 000? Ei voi olla tajuamatta olevansa rikas, jos tulot on 500 000.
En kuitenkaan koe, että olisimme rikkaita, koska kyllä Suomessa verottaja huolehtii siitä että tuloerot tasaantuvat.
Mutta et varmaan kuitenkaan kuvittele, että tuloerot tasaantuisivat ihan täysin. Vaikka et kokisi olevasi mitenkään erityisen rikas, niin kyllä sun käyttörahan määrä painii kuitenkin ihan eri luokassa kuin 15 000 ansaitsevilla.
Ei tietenkään yksikään näsitä esimerkeistä ole rikas jos rikkaana pitää näitä miljardöörejä ja jotain Brunein sulttaaneja.
Yleensä hyvätuloisuus on kuitenkin suhteessa siihen yhteiskuntaan, jossa asuu ja kyllä jo 100 000 € vuodessa tienaava perhe on hyvätuloinen. Se tarkoittaa esim. 2 x 4000 euron kuukausituloa. Ei sillä rikastu, jos ei asu huomattavan vaatimattomasti (verrattuna yeliseen tasoon), mutta pärjää oikein mukavasti. Se suomalaisten keskipalkka on kuitenkin paljon alle 3000 kuussa.
kyllä noilla tuloilla on hyvätuloinen.
Mutta noihin muihin kommentteihin, meillä vuositulot ovat noin 120 000 euroa, ja koska lapsia on monta, eivät ne tulot mitenkään suurilta tunnu. Onneksi meillä on muuta omaisuutta, joten isoa asuntolainaa ei tarvitse maksaa. Mutta Suomessakin on sisäisiä kulttuureja. En minä tunne työttömiä tai kouluttamattomia ihmisiä, en tunne kerrostalolähiöissä asuvia ihmisiä jne, joten en vertaa toimeentuloani heihin, vaan muihin keskiluokkaisiin ihmisiin, ja siinä porukassa meidän toimeentulomme on ihan tavallinen, ei mikään erityisen hyvä. Jos viettäisin aikaani pienituloisten kanssa, tuntisin oloni varmaan rikkaaksi.
sitä vertaa itseään omaan tuttavapiiriinsä.
Mutta noihin muihin kommentteihin, meillä vuositulot ovat noin 120 000 euroa, ja koska lapsia on monta, eivät ne tulot mitenkään suurilta tunnu. Onneksi meillä on muuta omaisuutta, joten isoa asuntolainaa ei tarvitse maksaa. Mutta Suomessakin on sisäisiä kulttuureja. En minä tunne työttömiä tai kouluttamattomia ihmisiä, en tunne kerrostalolähiöissä asuvia ihmisiä jne, joten en vertaa toimeentuloani heihin, vaan muihin keskiluokkaisiin ihmisiin, ja siinä porukassa meidän toimeentulomme on ihan tavallinen, ei mikään erityisen hyvä. Jos viettäisin aikaani pienituloisten kanssa, tuntisin oloni varmaan rikkaaksi.
Mutta eikö se sitten ole juuri sitä hahomtuskyvyn ja suhteellisuudentajun katoamista, ettei ole enää kokonaisvaltaisempaa käsitystä asioista ja tulotasoista yleisesti. Vaan eletään vain siinä omassa pienessä piirissä ja sen maailmassa.
Seurustelin kerran miehen kanssa joka oli todella varakas. Keskivertoon verratuuna yli kaksinkertaisten tulojen lisäksi hänellä oli vuokrattavia sijoitusasuntoja useampi, osakeomaisuutta, todella arvokas asunto Helsingin Katajanokalla.
Hänellä ainakin oli kadonnut täysin taju normaali-ihmisten raha-asioista siinä mielesä ettei ollenkaan kyennyt ymmärtämään että esim. minun palkallani joka on noin 3000 e/kk bruttona, ei vaan PYSTY matkustelemaan jatkuvasti, ostamaan uusimpia teknisiä vimpaimia aina, asumaan keskustassa. Joskus kun hän hinkui johonkin matkalle taas ja sanoin ettei minulla nyt ole varaa ja täytyy vähän aikaa säästää, ei mennyt asia ollenkaan perille. Ärsyttävää oli myös että miehellä oli välillä tapana valittaa kaiken kalleudesta ja siitä miten paljon häneltä on johonkin pikkuasioihin kuten ruokaan mennyt rahaa, vaikka sillä todellakin oli enemmänkin kuin tarpeeksi varaa ostaa kaikkea mitä tarvitsi.
Juuri oli juttuja solidaarisuusverosta, joka koskee yli 100.000 € vuodessa tienaavia. Tällaisia palkansaajia on Suomessa n. 35 000. Suomessa on yhteenä vajaat 3 miljoonaa palkansaajaa eli 100 000 ansaitsevia on aika pieni osa palkansaajista, mutta av:lla on ihan peruskauraa että "meidän vuositulot on jotain 200 000 € ja miehen bonukset päälle niin ja mun kolmesta Helsingin kantakaupungissa sijaitsevasta sijoitusasunnosta tuleva tuotto tietenkin päälle, mutta sitä ei lasketa ku se on pääomatuloa".
Tällä saitilla on viikossa n. 300 000 kävijää ja mediatietojen mukaan kävijöistä 27 % kuluu työväestöön ja 24 % on kotiäitejä/isiä, 1 % on johtavassa asemassa, että ihan ei tunnu täsmäävän noi suuret tulot ja kävijöiden profiili :)
3000, kyllä siihen mahtuu jo aika monta hyvin tienaavaa. Ja tottakai jos aiheena on hyvä tulot, niin niihin kommentoi ne, joilla on hyvät tulot.
Siksi toiseksi jos puhutaan perheen yhteisistä tuloista, yli 100 000 tienaavia vuodessa on jo tosi paljon, siinähän ei mennä kovinkaan paljon yli keskipalkan.
kyllä, ero on pihvin syönnillä ja makaronin keitolla. 'Enhän mä niistä makaronin syöjistä tiedä kun ei niitä mun maailmassa ole''
kyllä 500 000€/vuosi tienaavan pitäisi jo vähemmästäkin tajuta olevansa hyvätuloinen. Se on sitten tietenkin eri juttu jos vertaa itseään Donald Trumpiin, muutamaan parhaiten tienaavaan malliin, Amerikkalaisiin viihdetähtiin tai öljysheikkeihin. Sitten varmasti saattaa tuntea itsensä pienituloiseksi.