Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lapsi on yökuiva?

Vierailija
03.04.2012 |

Minulla on kolme lasta oppineet täysin eri aikaa päivä- ja yökuiviksi.

Esikoinen tyttö oppi 2-ikävuoteen mennessä täysin päivä- ja yökuivaksi, eikä housuihin tai sänkyyn tullut missään vaiheessa tämän jälkeen pissa tai kakkavahinkoja.

En millään tavoin opettanut lasta potalle tai kuivaksi, vaan pottaa tarjottiin normaaleissa tilanteissa (aamupesu/iltapesu, ruokailuiden jälkeen -yhteydessä, ja toisinaan hän ei edes halunnut istua potalle, enkä sitten nostanut uudestaan), ja hän vain oppi itsekseen melko reippaassa tahdissa kuivaksi.

Toinen lapseni (poika) taas joutui turvautumaan yövaippaan toisinaan vielä 5-vuotiaana, ja kakka- ja pissavanhinkoja tuli housuihin päivisin 3,5-vuoden ikään asti. Vasta hieman ennen 6-vuotis syntymäpäivää totesin, että nyt poika on täysin päivä- ja yökuiva, kun oli kulunut 6kk ilman yhtäkään kakka- ja pissavanhinkoa housuun ja yötkin sujui ilman vaippaa ja ilman yökastelua.

Kolmas lapsi (tyttö) meni taas näiden kahden edellisen väliin. Kakat meni pottaan 2-ikävuoteen mennessä, eli päivisin pikkuhousuihin tuli enää vain pissavahinkoja satunnaisesti (eli en käyttänyt enää 2-vuotiaana päivisn vaippaa, kun pisut tuli noin 3-4 kertaa viikossa päivisin housuun), mutta yökuivaksi hän oppi 4-vuotiaana.

---- tämä oli siis pohjustus aloitukselleni ----

Mielestäni yökuiva lapsi tarkoittaa sitä, että lapsi kykenee nukkumaan yönsä ilman vaippaa, ilman yökastelua ja ilman yöllä herättämistä pissalle. Tällä tavoin minä käsitän yökuivana olemisen.

Ja toisen (pojan) kanssa kuin aikoinaan 4-vuotis neuvolassa kysyin lääkäriltä tuota yökuivaksi oppimista, ja kyselin pitäisikö poikaa esim. herättää yöllä johonkin aikaan pissalle, jottei se pissa tule sänkyyn. Hän sanoi, ettei siihen kannata ryhtyä, sillä silloin lapsi ei ole vielä yökuiva, jos hänet pitää herättää yöllä pissalle.

Puhui jotain jostain hormoonista, jonka säätely yöaikaan kuuluu olla jotakin (?), jonka ansiosta sitä pissaamisen tarvetta ei tule yöaikaan(???). Tästä en muista pahemmin, sillä aikaa tästä keskustelusta on.

Eräällä tuttavallani on kaksi lasta, nyt 8- ja 6-vuotiaat, ja hän on aloittanut heidän kanssa kuivaksi opettelun jo 6kk iässä. Silloin istuttiin pitkiä aikoja potalla ja odotettiin se pissa ja kakka sinne, ja pidettiin päivisin ilman vaippaa. Mutta ne kakat ja pissat tuli sinne housuun aivan samaan tahtiin kuin meidän lapsilla vaippoihin. Yökuivaksi opettelun hän aloitti lastensa kanssa reilusti alle 2-vuotiaana, ja tämä tarkoitti sitä että lapsilla ei pidetty enää öisin vaippaa, heidät herätettiin 3 kertaa yössä vessaan, ja tästäkin huolimatta pissavahinko tuli sänkyyn joka ikinen yö yli 5-vuotiaaksi asti kummallakin lapsella.

Nyt kun heidän lapset ovat tosiaan 6- ja 8-vuotiaat, niin tämä 8-vuotias ei enää pissa öisin sänkyyn, mutta hänet täytyy herättää 3 kertaa yössä pissalle (klo:23:00, 02:00 ja 04:00). 6-vuotias myös herätetään samaan aikaan pissalle, mutta tästä huolimatta hänellä sattuu kuulemma 4-5 kertaa viikossa pissavahinko sänkyyn.

Minusta tämä heidän tapa tuntuu hirvittävän vaivalloiselta, ja itse (laiskana äitinä) olisin turvautunut hyvin pitkään vaippoihin, ihan vain sen joka öisen heräämisen ja lakanoiden vaihdon takia.

Ja tämä tuttuni aina mainostaa kaikille, että heidän lapset oppi jo päivä- ja yökuiviksi reilun 2-vuoden iässä (kun silloin hän oli jättänyt ne yövaipatkin kokonaan pois), vaikka niiden pissavanhinkojen kanssa elettiin päivittäin sinne 6-ikävuoteen asti.

Ja samaan hengenvetoon kauhistelee, miten myöhään ne meidän lapset on vasta opetettu olemaan ilman vaippaa. (Tosin minä en opettanut, vaan niitä käytettiin niin kauan kun mielestäni lapsi tarvitsi.)

Enhän minä hänelle viitsi alkaa tästä paasaamaan, kukin tavallaan, eli siksi avauduin nyt tänne! :)

Mitä mikä mielestänne tarkoittaa päivä- ja yökuivaa?

Minusta tuo yöherättely pissalle ja jatkuvat pissavahingot sänkyyn ei ole kyllä vielä yökuivan merkki?

Ja onko tuo väkisin opettelu voinut aiheuttaa sen, että ne lapset tarvitsee tuota herättelyä vielä noinkin vanhoina? Kun en minä vaan koskaan lähtenyt lapsia vessaan herättelemään.

(Ja nyt en missään nimessä halua tyrmätä, etteikö lapsi voisi oppia jo hyvin nuorena päivä- ja yökuivaksi. Toin vain esille nyt meidän perheen ja tuttavaperheen tapaukset, joita siis hämmästellen vertaan.)

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi