Perintönä köyhyys- Neuvolan toiminta
Tuoko on sitä varhaista puuttumista tai puheeksi ottamista neuvolan puolelta? Th otti perheen ruokailutottumukset ja liikunnan puheeksi, mutta myötäili vain eikä pyrkinyt minkäänlaiseen kunnon puuttumiseen..
Mira: "Voita käytetään ruoanlaitossa kun kokkina tiijän että se maistuu hyvältä"
Th lässyttäen: "Joo, siis sellasta mikä omassa suussa maistuu hyvälle, joo"
Mira: "En mä oikein liiku kun ei mulla oo siihen aikaa"
Th lässyttäen: "Joo, se pikkulapsiarki on varmaan niin kiireistä, joo"
(Lainaukset eivät ole sanasta sanaan)
Ja sitten vielä ihmetellään syrjäytymistä ja siitä seuraavia ongelmia.
Toivon totisesti, että tämän dokkarin ulostulon jälkeen neuvola ottaisi huolen perheestä tosissaan eikä vain myötäillen ja nyökytellen.
Kommentit (37)
kiinnitin huomiota. Heillä on 2 vanhempaa kotona eikä aikaa ole liikkumiseen? Muutenkin ihan tekosyitä.
Ja tuo terkkarin asenne!
kiinnitin huomiota. Heillä on 2 vanhempaa kotona eikä aikaa ole liikkumiseen? Muutenkin ihan tekosyitä.
Ja tuo terkkarin asenne!
ajatuksia ohjelma herätti mullakin. Ja toisaalta tuntuu että jos rahat kerran on niin tiukassa niin miten sitä on varaa syödä itsensä tuollaiseen kuntoon, juosta yhtämittaan tupakalla ja lähteä vielä baarikierrokselle kun lapsi lähti viikonloppuhoitoon, siihenkö sitä toimeentulotukea haettiin? Vähän asjoja uudelleen miettimällä olosuhteet olisi jo ihan toiset...
se th ei halunnut tv-ohjelmassa alkaa motkottamaan ja ruotimaan. Kysyi kuitenkin, ei multa ole kukaan koskaan tuollaisia kysellyt, vaikka oonkin vähän punkero.
Olen aikuinen ihminen ja jos terkka puhuisi mulle noin, niin sanoisin, että lopeta.
Olen sanonutkin etten harrasta liikuntaa ja en siitä tykkää ja piste.
Syön myöskin niin kuin haluan ja se ei terkalle kuulu.
Muuta yhteistä mulla ei olekkaan ohjelman henkilön kanssa.
Niin kuin se olisi kiinni siitä, että käyttääkö margariinia vai voita! Kysyisi sitten mieluummin, että miten paljon tulee syötyä sokeria ja hiilareita ylipäätään, mussutettua pullaa, ranskalaisia, limsoja, karkkia, sidukkaa, vanukkaita, vehnää, tärkkelyssiirappia, glukoosi-fruktoosisiirappia jne. Näistä se läski yleensä tulee eikä siitä, jos nyt sattuu joskus käyttämään voita ruuanlaitossa. Tätä vanhaa 'kevyt-margariinit pelastaa' -mantraa ne neuvolatkin vain hokee edelleenkin. Ei ihme, ettei auta tippaakaan!
eikai terkkari pyyty päättämään ihmisen elämästä?
Meillä on tietyt lait, ja niiden puitteissa ihmiset kai voivat itse päättää mitä syövät tms????
Asenteissanne ei olla kaukana jostain ihme totalitarismista, jossa _te itseänne parempina pitävät ihmiset_ haluatte päästä käyttämään valtaa "huonompiin". Te siis haluatte määrätä diktaattorin lailla toisten yksilöiden elämistä?
Tietyllä pikku rahasummalla per kk pitäisi kenties suorittaa teidän määräämiänne rangaistustöitä?
Syödä mitä te katsotte soveliaaksi?
Käyttää ehkäisyä, jos IQ alittaa tietyn teidän määrittelemänne tason?
Pakkosteriloida, jos on perinnöllisesti liian köyhä? Sopivasti köyhä saa kai olla, koska sopivasti köyhät tekevät huonopalkkaista keikkahommaa ja ovat riittävän nöyriä?
Kieltää juhliminen/ baarit niiltä, joiden ei ole teidän mielestänne sopivaa siellä käydä?
jne jne listaa vois jatkaa, en jaksa
Opetetaanko terkkarit koulussa puhumaan noin älyttömällä tavalla? Eihän tuollaista lässytystä voi kukaan kuunnella - saati sitten ottaa jotakin neuvoa vastaan.
mitään jumalia. Ap:n viestistä saa sellaisen käsityksen että syrjäytyminen on neuvolan syytä.
Syrjäytyminen on heidän itsensä aikaansaannosta eikä yksi neuvolantäti sitä voi muuttaa. Nämä ihmiset ovat tietysti saaneet huonot kortit jo syntyessään, niinkuin heidän omat lapsensakin.
Tuoko on sitä varhaista puuttumista tai puheeksi ottamista neuvolan puolelta?
Ja sitten vielä ihmetellään syrjäytymistä ja siitä seuraavia ongelmia.
Toivon totisesti, että tämän dokkarin ulostulon jälkeen neuvola ottaisi huolen perheestä tosissaan eikä vain myötäillen ja nyökytellen.
mutta koska ohjelman nuorella naisella oli todella reippaasti ylipainoa ja elämänhallinta muutoinkin hieman hukassa, olisi ko. äidin ja koko hänen perheensä parhaaksi saada äiti liikkumaan ja syömään terveellisemmin
nykyisellä menolla äiti valuu kohti sairauksia ja ikuista valitusta kaikesta mahdollisesta
mielenterveydellekin olisi suotuisaa osallistua johonkin kodin ulkopuoliseen toimintaan
kotona lihoen ja märehtien asiat eivät juurikaan etene
vai uskooko joku, että ko. äidin elämä muuttuu ihan itsestään, ulkoa annettuna, hyvään suuntaan?
ilman että itse tarvitsee pistää tikkua ristiin?
Olen aikuinen ihminen ja jos terkka puhuisi mulle noin, niin sanoisin, että lopeta.
Muuta yhteistä mulla ei olekkaan ohjelman henkilön kanssa.
Terkka edustaa veronmaksajia ja hänen velvollisuus on puuttua lihavuuteen, joka tulee kalliiksi.
Muuta yhteistä mulla ei olekkaan ohjelman henkilön kanssa.Terkka edustaa veronmaksajia ja hänen velvollisuus on puuttua lihavuuteen, joka tulee kalliiksi.
Kuule, mistä v*tusta sinä tiedät että lihavuus tulee kalliiksi? Minunkin mummoni, nyt 82-vuotias, on koko elämänsä ollut lihava, eikä terveempää ihmistä ole.
Joten lopettakaa tuo NAURETTAVA yleistäminen.
Jos ihminen on paljon sairastava kukkakeppi, niin silloin hän ei tietenkään ole vastuussa sairasteluistaan, mutta auta armias jos lihavalla on jotain sairauksia...
äideille pitäisi olla vähän eri tyyppiset neuvolatädit; ei niitä "jokainen äiti on paras äiti lapselleen ja kukin äiti tietää mikä omalle lapselle sopii ja kun äiti on onnellinen niin lapsikin on onnellinen ja jokaista perhettä on tuettava sellaisena kuin se on". Ja paskat.
Tarvittaisiin sellainen neuvolantäti, joka kokemuksella ja auktoriteetilla (mutta toki ystävällisen jämäkästi kannustaen) kertoo, että
a) olet sairaalloisen lihava ja sinulle tekisi hyvää laihduttaa ja ainakin tulisi estää edelleen lihominen. Tätä menoa sairastut.
b) olet huonossa fyysisessä kunnossa. Sinun on liikuttava joka päivä esim. vaunulenkeillä, kotona jumppaamalla, nousemalla portaita, menemällä johonkin ohjattuun liikuntaan (ilmaisiakin on, lisäksi erillisiä ryhmiä, joihin voidaan ohjata sosiaalisin syin). Liikuntaresepti.
c) sinun tulisi pitää ruoka- ja juomapäiväkirjaa ja sen perusteella katsotaan mitä muutoksia ruokavalioon tulisi tehdä. Terveellinen ruoka ei ole välttämättä kallista, etenkin jos osaa tehdä ruokaa (kuten tämän kokin pitäisi osata). Lisäksi valmisruuat ovat kalliita. Lapsen pitää saada monipuolista ja terveellistä ruokaa (kuka hemmetti ostaa valmista mikroriisipuuroa lapselle 2-3e/laaki?!)
d) koti pitää pitää sellaisessa siivossa, että tavarat löytyy ja lattialla mahtuu liikkumaan, kämppä pitää siivota muutenkin kuin ottamalla joulukoristeet seiniltä ja ikkunoista (tarvittaessa kotiavustaja opastamaan).
Ei hymistely ja paapominen auta, kun vastaanottokyky ja asioiden eteenpäinvieminen on alkeellista. Silloin tarvitaan selkeät ohjeet ja määräykset, joita on helppo noudattaa. Ei tietenkään kaikkea yhdellä kertaa mutta jostain on aloitettava.
Sitä lähinnä ihmettelin, että miksi, naiselle niin arka asia kuin paino, piti ottaa puheeksi juuri kameroiden ollessa paikalla. Eikö sitä olisi voinut säästää muuhun hetkeen?
Muuten hoitaja oli empaattinen ja ymmärtäväinen, ei väitellyt, ym. Tuollaisiahan nuo neuvolan tädit ovat :)
Muuta yhteistä mulla ei olekkaan ohjelman henkilön kanssa.Terkka edustaa veronmaksajia ja hänen velvollisuus on puuttua lihavuuteen, joka tulee kalliiksi.
Kuule, mistä v*tusta sinä tiedät että lihavuus tulee kalliiksi? Minunkin mummoni, nyt 82-vuotias, on koko elämänsä ollut lihava, eikä terveempää ihmistä ole.
Jos ihminen on paljon sairastava kukkakeppi, niin silloin hän ei tietenkään ole vastuussa sairasteluistaan, mutta auta armias jos lihavalla on jotain sairauksia...
"Vuodelta 2007 olevan Finriski-tutkimuksen mukaan 25–74-vuotiaista suomalaismiehistä 70 prosenttia on ylipainoisia. Samanikäisistä naisista liikaa kiloja on 56 prosentilla. Samassa tutkimuksessa todettiin, että aikuisväestöstä vaikeasti lihavia (BMI > 35) oli 6,6 prosenttia ja sairaalloisesti lihavia (BMI > 40) 2,2 prosenttia.
Lukuihin on syytä kiinnittää huomiota, sillä liikalihavuus aiheuttaa useita eri sairauksia. Ylipainoinen altistuu monille yleisille kansantaudeillemme, kuten kakkostyypin diabetekselle, verenpainetaudille, metaboliselle oireyhtymälle, sepelvaltimotaudille ja uniapnealle. Myös sappikivitauti, aivoinfarkti ja -verenvuoto, kihti, astma ja nivelrikko vaivaavat useammin lihavia kuin normaalipainoisia ihmisiä. Ylipaino lisää myös riskiä sairastua tiettyihin syöpätauteihin, kuten kohdun runko-osan syöpään sekä rinta-, paksusuoli- ja munuaissyöpään."
"Elintapaohjausta tulisi käyttää huomattavasti nykyistä painokkaammin hyvinvointisairauksien hoidossa. Näin saataisiin myös säästöjä terveydenhuollon hoitokustannuksiin, sillä varhain aloitetut elintapahoidot eivät maksa alkuunkaan samaa, mitä näiden sairauksien ja niiden liitännäistautien myöhemmät hoitokustannukset."
Joten vaikka mummisi on terve, on ylipaino todistetusti terveysriski. Katsos, eihän kaikille tupakoitsijoillekaan kehity keuhkosyöpää.
Tietoa ei kannata kaivaa sieltä v*tusta vaan lehdistä, ajankohtaisohjelmista, uutisista....
ruoka-avusta?? Kuka nyt tuollaisia muuten ostais, etenkään kokki, etenkään jos rahat on tiukassa?
Ja noista terkkareista. Ihan oikeasti, jos minä olisin sairaalloisen lihava, en todellakaan haluaisi kuulla sitä terkalta enkä haluaisi mitään hyvää tarkoittavia ohjeita. Kyllähän tuo tyttö itsekin varmaan tietää, että on sairaalloisen lihava, eikä siihen mitkään toteamukset tai ohjeet auta. Onhan se ihan kiva, että terkkari oli kiinnostunut perheestäkin, mutta käsittääkseni tuossa oli kyseessä lapsen neuvolakäynti, ei äidin. Eipä ylipainoiset haluaisi varmaan käydä neuvolassa enää ollenkaan, jos teidän mielestä olis silloin ihan ok että ÄIDIN painoon puututaan ja ÄIDIN elämäntapoja arvostellaan. Ymmärrän toki alkoholiongelmat ja muut, mutta kyseessä on kuitenkin äidin paino-ongelmat, jotka eivät millään tavalla vaikuta häneen kykyyn toimia hyvänä äitinä.
En vaikka olin kotona kaiket päivät. Paljon enemmän tulee liikuttua kun on kokopäiväinen työ.
En tietenkään tiedä onko dokumentin ihmiset masentuneita, en ole katsonut koko ohjelmaa.
Ja tuo terkkarin asenne!
eikö sairaalloinen ylipaino vaikuta äitinä oloon? Jos äiti ei jaksa liikkua lapsen kanssa eikä opeta lastakaan liikkumaan, tekee epäterveellistä ja lihottavaa ruokaa, sairastuu ja ehkä kuolee nuorempana kuin normaalipainoisena tai lievästi ylipainoisena tekisi? Ei vaikuta vai?
Äidin selitykset olivat mielestäni vaan tekosyitä - ja kyllä, kun lapsemme olivat pieniä, hoidin heitä yksin sillä mieheni oli yrittäjä (ja ajautui konkurssiin, joten rahat olivat todella tiukassa, sillä yrittäjille ei ainakaan tuolloin toimeentulotukea myönnetty) ja pystyin silti liikkumaan lasten kanssa ja tekemään jopa ravitsevia ruokia perheelle. Ei tullut kiloja ja kunto säilyi.