Ovatko suomenruotsalaiset oikeasti rikkaampia kuin "tavalliset" suomalaiset?
Kommentit (82)
jos on noin iso kielivähemmistö, niin mun elämä ei hajoa, jos niistä valitaan koulutettavaksi kauppatietilijöitä jossain suomenkielisiä suuremmassa osuudessa
Mutta kun ketju lähti liikkeelle siitä, että onko ruotsinkieliset rikkaampia, niin tuossa on nyt yksi selitys sille, että miksi ovat. Tie rahakkaille aloille on helpompi kuin suomenkielisillä.
jos on noin iso kielivähemmistö, niin mun elämä ei hajoa, jos niistä valitaan koulutettavaksi kauppatietilijöitä jossain suomenkielisiä suuremmassa osuudessa
Mutta kun ketju lähti liikkeelle siitä, että onko ruotsinkieliset rikkaampia, niin tuossa on nyt yksi selitys sille, että miksi ovat. Tie rahakkaille aloille on helpompi kuin suomenkielisillä.
Ylivoimainen enemmistö ruotsinkielisistä ei kuitenkaan ole kauppatieteilijöitä :D. Lisäksi vois miettiä sitä, että ehkä ei nyt ole aivan yksinkertainen juttu lopettaa ruotsinkielisten kaupan ammattilaisten koulutus ja ruveta vetämään vaikka jotain biokemiaa ruotsiksi hirveitä määriä. Kyllä Suomessakin kuitenkin koulutetaan ihmisiä tarpeeseen, eikä vain periaatteen vuoksi. Ja jostain ne kouluttajatkin on otettava jne.
Ylivoimainen enemmistö ruotsinkielisistä ei kuitenkaan ole kauppatieteilijöitä :D. Lisäksi vois miettiä sitä, että ehkä ei nyt ole aivan yksinkertainen juttu lopettaa ruotsinkielisten kaupan ammattilaisten koulutus ja ruveta vetämään vaikka jotain biokemiaa ruotsiksi hirveitä määriä. Kyllä Suomessakin kuitenkin koulutetaan ihmisiä tarpeeseen, eikä vain periaatteen vuoksi. Ja jostain ne kouluttajatkin on otettava jne.
Niin, Suomessa on rakenteellista korruptiota, joka suosii ruotsinkielisiä. Tämähän on ihan selvä juttu, eikä asiaa edes haluta muuttaa.
Niin, Suomessa on rakenteellista korruptiota, joka suosii ruotsinkielisiä. Tämähän on ihan selvä juttu, eikä asiaa edes haluta muuttaa.
Oli ihan hauska tilanne, kun nykyiseltä opetusministeriltä kysyttiin tästä ruotsinkielisten suosimisesta, niin hän totesi sen olevan väärin. No, RKP piti ministerille puhuttelun ja seuraavana päivänä tuli korjaus: ei suosiminen olekaan väärin, koska suomenkielisetkin voivat hakea ruotsinkieliseen koulutukseen.
Tehkää työtä rasistit älkää olkoo katelleisia
ja suomalaisetkin tekevat englanniksi vaikka asiakas olisi suomenkielinen. toiseen esimerkkiin, etta ihan kohteliasuuttahan on kommunikoida kielella jota kaikki ymmartavat. terv rannikkoruottalaanen
Tuo että firmat suosivat suomenruotsalaisia ei pidä nykyään alkuunkaan paikkansa. Sain haukkuja pomoltani kun olin kirjoittanut asisakkaan, joka oli suuri Ahvenanmaalla toimiva konserni, siksi että olin kirjoittanut muistiot ja projektisuunnitelman ruotsiksi, koska pomoni mielestä ne olisi pitänyt olla englanniksi. Pomoni oli minua 10 v nuorempi ja vaikka hän oli opiskellut kauppakorkeakoulussa niin ei osannut ruotsia edes sen vertaa että olisisi osannut lukea muistioita ruotsiksi! Suomessa ei saa edes työelämässä käyttää ruotsia enää vaikka aisakas ja myyjä ovat ruotsinkielisiä jos mukana on suomenkielinen joka ei osaa ruotsia.
wikipedia sanoo:
Suomessa asuvilla ruotsinkielisillä on keskimäärin enemmän varallisuutta kuin suomenkielisillä. Varallisuus korreloi Jan Saarelan tutkimuksen mukaan voimakkaasti sen kanssa oliko henkilö syntynyt sillä alueella jossa asui, mikä oli yleisempää ruotsinkielisten kuin suomenkielisten parissa.
koko Suomen varallisuudesta ruotsinkieliset omistavaat neljänneksen.
Meidän perheessä vain minä käyn töissä, vaimo sairas. Eletään siis yhden tuloilla, joten mitenkään leveästi ei elellä.
Käsitykset suomenruotsalaisten varakkuudesta johtuu mm seuraavista asioista:
- Kun kieliriitoja käytiin 1900-luvun alkupuolella, suurin osa etelän suurten kaupunkien suomenruotsalaisista tavallisista duunareista vaihtoi perheensä kotikielen suomeksi, varsinkin jos oltiin menty naimisiin suomenkielisen kanssa, ja lapsista tehtiin suomenkielisiä. Näin esim vaimolleni tehtiin aikanaan. Hän tosin opetteli ruotsia "salaa" vanhemmiltaan ja on nyt jälleen täysi hurri ja niin on lapsemmekin.
- Suomenruotsalaisten varallisuuden keskiarvoa nostavat sellaiset tapaukset kuin Björn Wahlroos ja Ehrnrootin suku. Heillä on omaisuutta pienen valtion edestä. Heitä ei voi pitää tyypillisinä suomenruotsalaisina vaan kosmopoliitteina koska he asuvat suurimman osan ajastaan ulkomailla.
Ja muuta "yhteistä" omaisuutta, johon suomenkielisillä ei ole asiaa. Monet firmat suosivat ruotsinkielisiä.
Koulutus on helposti saatavilla.
Eli ruotsinkielisen on paljon helpompaa elää vauraasti, vaikka olisi kuinka köyhästä kodista lähtöisin.
Tuo että firmat suosivat suomenruotsalaisia ei pidä nykyään alkuunkaan paikkansa.
Sain haukkuja pomoltani kun olin kirjoittanut asisakkaan, joka oli suuri Ahvenanmaalla toimiva konserni, siksi että olin kirjoittanut muistiot ja projektisuunnitelman ruotsiksi, koska pomoni mielestä ne olisi pitänyt olla englanniksi. Pomoni oli minua 10 v nuorempi ja vaikka hän oli opiskellut kauppakorkeakoulussa niin ei osannut ruotsia edes sen vertaa että olisisi osannut lukea muistioita ruotsiksi!
Suomessa ei saa edes työelämässä käyttää ruotsia enää vaikka aisakas ja myyjä ovat ruotsinkielisiä jos mukana on suomenkielinen joka ei osaa ruotsia.
Olen ollut työikäni sellaisissa töissä - ja vaikka puhun ja kirjoitan itse virheetöntä ruotsia, en ikinä ole muuta kuin sellainen adoptoitu semi-ihminen.
kehyskunnassa ja ihan tavallisia tallaajia ollaan. Töitä tehdään todella kunnianhimoisesti, omakotitalot on omalla rahalla (ei perinnöillä) maksettu ja rakennettu. Tähän kaikkeen on kenellä tahansa mahdollisuus jos on valmis tekemään töitä kaiken eteen.
Sosiaalisempia varmasti, ja eritavalla kuin "perussuomalaiset". Tavataan perheittäin, suvuittain ystäväpiirissä useinkin; syödään ja pidetään hauskaa yhdessä - humaltuminen ei ole se tärkein asia. Huolenpito "omista" itsestäänselvyys, koskee myös muuta lähipiiriä kuin perhettä. Tietyllä tavalla luontevampi hyvä ja huomaavainen käytös.
Mutta esim. turkulaiset ruotsinkieliset työkaverini ovat tasan yhtä rikkaita/köyhiä kuin me suomenkielisetkin. Ja iso osa ruotsinkielisistä asuu saaristossa tai Pohjanmaan maaseudulla, jolloin tulot voivat olla hyvinkin pienet, tai ainakin sesonkiluonteiset.
Ei ole, ainakaan täällä. Tavallisia työssäkäyviä ihmisiä.
Hälsningar från Österbotten
Ei ole oikeita tuloeroja, ihan sama tulorakenne oli äidinkieli suomi tai ruotsi. Ja ne pari teollisuussuvun jäännettä on poikkeuksia.
Tavallisen suomenruotsalaisen elämään ei säätiöillä ole mitään vaikutusta :)
Suomenruotsalaisilla on enemmän sosiaalista pääomaa, juuri kielenhallinnan ansiosta. Muuten heillä tuskin on omaisuutta enemmän, kuin suomalaisillakaan. Heillä tuntuu olevan henkistä pääomaa. Kuulun itse suomenruotsalaisiin. Olen lähtöisin työväenluokkaisesta ja työväenluokkaa ihailevasta perheestä. Minut on kasvatettu kunnioittamaan aina tavallista ihmistä. Meillä on aina panostettu taiteeseen, joten suomenruotsalaisia perheitä ei voi yleistää. Meillä on ollut se tyyli, että pappa ei ole kenellekkään maksanut mitään. Kaikki on tullut hankittua itse. Ollaan oltu välillä köyhiäkin.
Varakkaana suomenruotsalaisena hatuttaa kuunnella tätä ainaista ruikutusta. Vaihtakaa kieltä ja nimeä, niin alkaa teilläkin mennä paremmin..
[quote author="Vierailija" time="07.07.2012 klo 22:35"]
Oli ihan hauska tilanne, kun nykyiseltä opetusministeriltä kysyttiin tästä ruotsinkielisten suosimisesta, niin hän totesi sen olevan väärin. No, RKP piti ministerille puhuttelun ja seuraavana päivänä tuli korjaus: ei suosiminen olekaan väärin, koska suomenkielisetkin voivat hakea ruotsinkieliseen koulutukseen.
Ja mikä ongelma siinä on? Itsekin olen opiskellut ruotsinkielisessä oppilaitoksessa vaikka olen suomenkielinen. Vaivani on palkittu myös rahallisesti ja siitä riittää iloa meidän perheen siivoojallekin.
jos on noin iso kielivähemmistö, niin mun elämä ei hajoa, jos niistä valitaan koulutettavaksi kauppatietilijöitä jossain suomenkielisiä suuremmassa osuudessa, kun vastaavasti eivät sitten voi opiskella jotain toista, harvinaista alaa omalla ädinkielellään. Mulla ei itsellä kauppatieteet nappaa sitten niin tippaakaan, enkä haluaisi opiskella niitä millään kielellä. Ei sekään kivaa ole, jos koulutuksessa ei voi valita sitä mitä haluaa, vaan jotain rahakasta kauppatiedettä, vaikkei vähempää voisi kiinnostaa.
Ja lisäksi, jos vaikka mustalaiset saataisiin yliopistoon ja työelämään jollain ylisuurilla kiintiöillä, en todellakaan tukehtuisi kateuteen, vaan hurraisin.